Esileht Koolilaps Kas eliitkooli pärast on mõtet nutta?

Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 57 )

Teema: Kas eliitkooli pärast on mõtet nutta?

Postitas:

Endise eliitkooli õpilasena nõustun iga lausega, millest see artikkel kirjutab.

Lapsevanemaid erutavad koolikatsed väga, aga kas tegelikult on mõtet püüda oma lapsi panna üksikutesse populaarsetesse koolidesse, kui me teame, et tulemuste vahed on olematud ning vahel võib «eliitkooli» pääsemine olla lapsele isegi karuteene, kirjutavad Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi professorid Äli Leijen ja Margus Pedaste.

Tartu abilinnapea Tiia Teppan innustas Tartu Postimehes (24.04.2017) tegema koolivalikut pingevabalt. Suur osa koolide «sisseastumiskatseid» on selleks aastaks küll juba läbi, kuid ülikoolides alles ees. Ehk on just nüüd hea aeg mõlgutada mõtteid koolikatsete mõistlikkuse üle haridusteadlaste vaatest.

Sissejuhatuseks väike lugu.

– «Kuidas teil katsed läksid?»

– «Halvasti. Väiksem tüdruk ei saanudki õega samasse kooli. Ta on muidu võimete poolest isegi nutikam, aga katsetel ei vedanud. Me ei käinud ju eelkoolis, seal oli neid nipiga ülesandeid treenitud.»

– «Mis nüüd saab siis?»

– «Ei tea. Kõik nutsime. Plaan B-d meil ausalt öeldes polegi.»

Kas tuleb tuttav ette? Suuremates Eesti linnades on ikka koole, kus püütakse «koorekihti» ja korraldatakse selleks katseid. Igal aastal jätkub soovijaid, kelle hulgast valida. Mõned saavad õnnelikuks, palju enamad peavad pettuma. Lapsevanem on kurb ja võib-olla just oma vanemate reaktsiooni pärast ka väike laps, kes ei suutnud olla «tasemel». «Kas ma olen oma vanemaid alt vedanud? Ise ma ju küll aru ei saa, mis neil koolidel vahet on. Ma tahan olla lihtsalt laps!» Veel rohkem peavad edaspidi üle elama need lapsed, kellel katsetega vedas, kuid kellele vanemate valitud kool tegelikult ei sobi. Miks ei sobi? Sest katsed ei anna enamasti teaduslikult korrektset tulemust, alust laste eraldamiseks mingitesse rühmadesse. Hinnatakse rohkem vanemate ja eelkooliõpetajate tublidust, mitte lapse vaimset võimekust või arengupotentsiaali. Tihtipeale ei olegi võimalik sellises vanuses tulevikku õigesti prognoosida.

Ema ja isa tahavad oma lapsele parimat. Mõistagi siis ka parimat kooli – aga kas parimate akadeemiliste tulemustega, teatud ainevaldkonna pingerea eesotsas või hoopis sellist, mis loob parimad eeldused maailma mitmekesisuse tundmaõppimiseks ja enda igakülgseks arendamiseks? Koolikatseid on aastaid nii kritiseeritud kui kaitstud. Ka ülikoolis on proovitud nii riigieksamitepõhist vastuvõttu kui tehtud akadeemilist testi ja muid valdkonnaspetsiifilisi teste. Miks sellega ikka kaasa minnakse? Mõni vanem usub oma lapse võimekusse või üliõpilane enda kõrgesse tasemesse ega taha aega raisata, kuni nõrgemaid järele aidatakse. Mõni loodab, et tugevamate kaaslaste eeskuju veab ka teda kiiremini edasi. Mõni kardab, et piirkonnakoolis on probleemsed lapsed ja nõrk distsipliin.

Kas need hirmud ja lootused on põhjendatud? Missugusest koolisüsteemist võidavad kõige enam lapsed ja ühiskond? Haridusteadlastena peame välja ütlema: kui eesmärgiks on lapse igakülgne areng, tervis, toimetulek, tööalane edukus ja õnnetunne, siis puuduvad tõendid, et nn eliitkool sellele tingimata kaasa aitaks. Pigem võib kõrgete nõudmistega õppekeskkond endaga kaasa tuua läbipõlemisohu ja terviserikke.

Koolivalikul ja kooli arendamisel targa otsuse tegemiseks toome uuringute põhjal välja kolm mõtet:

Eestis ei olene akadeemiline tulemus kuigi palju sellest, kus põhikoolis käia;
akadeemiliste tulemuste kõrval on üha enam vaja üldoskusi ja avatust, mille arendamiseks on parim mitmekülgne kool;
parem olla suur kala väikses tiigis kui väike kala suures meres.

Miks pole koolil ja koolil vahet?

Rahvusvaheline OECD PISA uuring näitab, et Eestis varieeruvad 15-aastaste noorte akadeemilised tulemused kooliti ainult kaheksa protsenti. Mida see tähendab? See näitab, et kui õpilane saab «eliitkooli», siis on tal üliväike tõenäosus saada paremaid tulemusi kui ükskõik millises teises Eesti koolis. Tegelikult ütlevad teadlased isegi, et kui see näitaja on alla kümne protsendi, siis sisulist vahet ei ole. Kas pole paradoksaalne – valitud õpilased ei saa valitud koolides üldjuhul paremaid tulemusi kui mittevalitud õpilased täiesti tavalistes koolides? See on märk sellest, et meie koolid ja seal töötavad õpetajad ei jõua sugugi nii erinevate tulemusteni, nagu mõnikord tunduda võib. Meil on koolides väga tublid õpetajad. Tõsi, PISA ei mõõda kõike. Samas mõõdab see siiski mitut olulist asja. Mõõdab näiteks seda, kuidas õpilased oskavad teadmisi kasutada probleemide lahendamisel loodusteadustes ja matemaatikas ning kuidas nad oskavad lugemisel teksti analüüsida.

Miks on hea see kool, kus on koos erinevad inimesed?

Kui akadeemiliste tulemuste poolest on meie koolid niikuinii sarnased, siis peaks edasi vaatama, mida homsetes ametites vaja on. Tartu Ülikooli vaade nüüdisaegsele õpikäsitusele ütleb: avatust muutustele ja mitmekülgsusele, uue õppimisele ja koostööle. Selleks on vaja, et meie koolid oleksid võimalikult mitmekülgsed. Mitmekülgne kool on hea kool. Mitmekülgne on erineva kultuurilise taustaga, haridusliku võimekusega või ka erinevate huvidega lapsi koondav kool. Igal lapsel on oma tugevused ja nõrkused. Igaühel on midagi, millega teiste seas särada, ja midagi, milles sõpradele toetuda. Iga laps on väärtuslik oma erilisuses.

Mitmekülgne kool saab teoks kaasava hariduse kaudu. See on lähenemine, mis kaasab koos õppima kõik õppijad – sõltumata nende eripäradest. Mõni laps on eriliselt andekas matemaatikas, mõnel on lugemisraskused. Mõni on väga musikaalne, kuid ei oska oma emotsioone hästi kontrollida. Mõni on üliheade füüsiliste võimetega, kuid vajab kõne- ja keeleharjutusi. Mõni vajab abi ratastooliga liikumisel, kuid oskab väga hästi teistega suhteid luua või midagi õpetada. Mõnel on huvitavad kultuurilised tavad ja mõni ei räägi pea üldse seda keelt, milles põhiliselt õpitakse. Mõnele meeldivad poisid ja mõnele tüdrukud.

Nad kõik on meie inimesed ja igaühel neist on potentsiaal anda ühiskonda oma tähtis panus. Mida mitmekesisem on koolikeskkond, seda laiemad on võimalused tänapäeval nii oluliste sotsiaalsete oskuste, aga ka enesemääratlus-, kultuuri- ja väärtuspädevuse ning kodanikupädevuse arenguks. Sellises koolis õpime olema paremad inimesed, erinevusi märkama ja mõistma ning üksteisega paremini koos elama.

Miks on sageli hea «eliitkoolist» eemale hoida?

Kolmas mõte on suunatud neile, kes püüavad iga hinna eest panna oma last «maailma parimasse» kooli. Hoolimata sellest, et akadeemiliste tulemuste osas ei ole Eesti koolid kuigi erinevad ja parim arenguvõimalus võiks olla mitmekülgses koolis. Kurb on ehk kuulda, aga suurem osa oma lapse «eliitkooli» pannud vanematest teevad lapsele karuteene. Teadusmaailm tunneb selle põhjust tiigiefekti nime all. Lühidalt tähendab see seda, et me võrdleme ennast tüüpiliselt lähima grupiga, mitte kogupopulatsiooniga. Sellest kujuneb ka hinnang iseendale ja motivatsioon edasitegutsemiseks. Klass jaotub mitme teise grupi kombel osadeks. Esimese kolmandiku hulgas on hea olla ja viimases kolmandikus olemine seab meie enesehinnangule tõsise proovikivi. Laps areneb paremini ja on hiljem edukam, kui ta saab oma õppekeskkonnas eduelamuse. Parem on olla suur kala väikses tiigis kui väike kala suures meres.

Tiigiefekti on huvitavalt vaadeldud USAs. Seal võrreldi maailma absoluutsesse tippu kuuluvate ülikoolide (Harvard, MIT, Yale, Princeton, Columbia, Stanford, Chicago) doktorikraadiga lõpetanuid nendega, kes lõpetasid kõrgkoolides, mis ei kuulunud esimese kolmekümne hulka. Analüüs näitas, et üks protsent tippülikoolide parimaid lõpetajaid avaldab lõpetamisele järgneva kuue aastaga keskmiselt kolm-neli tipptasemel teadusartiklit. See on suurepärane. Kui aga vaadata samades ülikoolides lõpetanutest nn tagumist 80–90 protsenti, siis nemad avaldavad alla ühe artikli ja n-ö alumisse poolde jäävad doktorid ei avalda enamasti ühtegi artiklit. Samas on nende pingerea viimaste ülikoolidega nii, et tihtipeale ei taheta isegi öelda, kui seal lõpetatakse. Kui aga vaadata tulemusi, siis on seal üks protsent parimate hulka jõudnutest avaldanud lõpetamisjärgsetel aastatel keskmiselt veidi üle ühe artikli. Seega väga väiksest tiigist tulnuna tihti rohkem kui üheksa kümnest «eliitkooli» lõpetajast. Igal juhul on nende andmete põhjal parem olla väikses tiigis kümne protsendi paremate hulgas kui suures meres tagumise 50 protsendi hulgas.

Seega võime koolikatsetega lastele tõesti pigem halba teha ja igal juhul tuleks ka kõikides «eliitkoolides» rohkem mõelda neile lastele, kes teatud pingerea järgi viimasesse kolmandikku jäävad. Edukad koolid ja ülikoolid on seda teinud ning otsinud võimalusi, kuidas kõigile õppijatele enesega rahuloluks rohkem võimalusi pakkuda. Seda siis näiteks spordi-, kunsti- või muude aineringide kaudu.

Kokkuvõttes kutsume üles mõtlema. Eelkõige koolijuhte. Kas te ikka tahate järgmisel aastal koolikatsetega jätkata või olete valmis liikuma nüüdisaegse õpikäsituse radadel ja võtma kursi koolile, kus igal lapsel on hea olla – mitmekülgsele koolile. Kuni koolikatsed jätkuvad, soovitame lapsevanematel koolivalikul mõelda eelkõige lapsele – et parimatest kavatsustest ei sünniks hoopis karuteenet.

Äli Leijen on Tartu Ülikooli õpetajahariduse professor, haridusteaduste instituudi juhataja. Margus Pedaste on Tartu Ülikooli haridustehnoloogia professor, Pedagogicumi juhataja.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 25.05 08:30; 14.06 08:54; 14.06 10:37; 14.06 14:02;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Hendrik Agur ja GAG on oma seisukoha ka juba välja öelnud (tsiteerin FB lehelt):
“GAG kaotab alates 2018/2019. õppeaastast katsed esimestesse klassidesse. Kutsun üles nii toimima veel neid üksikuid koole, kes seda teevad.
Artikkel Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi professoritelt Äli Leijenilt ja Margus Pedastelt kinnitab valitud tee mõistlikkust: “Kui akadeemiliste tulemuste poolest on meie koolid niikuinii sarnased, siis peaks edasi vaatama, mida homsetes ametites vaja on. Tartu Ülikooli vaade nüüdisaegsele õpikäsitusele ütleb: avatust muutustele ja mitmekülgsusele, uue õppimisele ja koostööle. Selleks on vaja, et meie koolid oleksid võimalikult mitmekülgsed. Mitmekülgne kool on hea kool. Mitmekülgne on erineva kultuurilise taustaga, haridusliku võimekusega või ka erinevate huvidega lapsi koondav kool. Igal lapsel on oma tugevused ja nõrkused. Igaühel on midagi, millega teiste seas särada, ja midagi, milles sõpradele toetuda. Iga laps on väärtuslik oma erilisuses.”

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mida möla, et “erinevused tulemustes on pea olematud”, kellele selline vale kasulik on ja miks seda kedratakse? Kui eliitkooli õpilased hindavad gümnaasiumikatseid hinnanguga “ei olnud raske”, tavalistest koolidest samadel katsetel käinud aga purskavad hüsteeriliselt naerma sama küsimuse peale ning ütlevad, et suutsid paar ülesannet ära teha, siis kus on see tulemuste mitte-erinevus?
Jah, nutta pole mõtet, lihtsalt lapsevanemad peavad oma võimeka mitte-eliitkoolis käiva lapsega rohkem tööd tegema ja vaeva nägema kui need, kelle laps eliitkooli sisse sai, kui soovivad tema potentsiaali realiseerida.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt 25.05 09:46; 25.05 10:40; 25.05 13:27; 25.05 16:23; 30.05 10:52; 30.05 14:26; 30.05 21:50; 14.06 14:22;
To report this post you need to login first.
Postitas:

mul käib laps tavakoolis. sugulase laps eliitkoolis. on ikka teadmiste ja nõudmiste vahe küll lastel.
kuigi mu laps on tavakoolis viieline ja eliitkooli laps pole viieline on eliitkooli lapsel kindlasti suurem võimalus saada soovitud gümnaasiumisse, kui arvestatakse ükskord teadmisi gümnaasiumikatsete alusel.
muidugi võiks mu viieline ka rohkem õppida veel. aga kui ei nõuta, siis mis mõte sel on, tema arust. tavakool on nagu hu laul-sa olid oma klassi parim, sa olid oma kooli parim. aga seda vaid omas klassis ikkagi.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Eliitkooli teemad on minust kaugele alati jäänud ja me pole tallinnas kunagi elanud. Niipalju, kui olen lugenud seda teemat läbi aegade ja kuulnud inimeste jutte – siis mitte ainult minu vaid igas üldises mõttes on see kindlasti olematu probleem teiste probleemide suhtes, mis inimestel elus ette võivad tulla. Isetekitatud jura, millega osad kaasa jooksevad, justkui püramiidskeemidega. Absurditeater.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ma ei saa aru sellest viimase aja paanikast ja “eliitkoolide” materdamisest.
No iga artikkel muudkui ketrab, et koolid on kõik võrdselt väga head.

No mida valet???!!! Vaadake kasvõi tasemetööde tulemusi, osa koole ei õigusta end kuskilt otsast. Nendes aja surnuks löömine on kõige hullem ajaraiskamine üldse. Ja kui mõni võimekas laps peaks sellisesse kohta sattuma, siis peab ta olema ikka eriti tubli, et vee peale püsima jääda.

Kõige hullem, mis olla saab lapse jaoks, on saada määratud haridusametniku joonlaua järgi kuskile kombinaati, mingisse klassi X, mis tema loomuse ja andega üldse ei arvesta.

Teha nägu, et igas koolis saab hea hariduse on puhas jama. Ühe näitena vaid toon Pelgulinna Gümnaasiumi. Vaadake, milliste tulemustega nad “hiilgavad”. Tulemused on lastel nõrgad ja alla keskmise taseme ning nii juba kümmekond aastat. Ühel aastal oli matemaatika tasemetööde tulemus sisuliselt null. Aga maksumaksja peab seda kombinaati kenasti üleval ka pidama. Ajaraiskamise koht lihtsalt.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 5 korda. Täpsemalt 25.05 10:20; 25.05 10:29; 25.05 14:41; 25.05 16:13; 14.06 10:00;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mida möla, et “erinevused tulemustes on pea olematud”, kellele selline vale kasulik on ja miks seda kedratakse? Kui eliitkooli õpilased hindavad gümnaasiumikatseid hinnanguga “ei olnud raske”, tavalistest koolidest samadel katsetel käinud aga purskavad hüsteeriliselt naerma sama küsimuse peale ning ütlevad, et suutsid paar ülesannet ära teha, siis kus on see tulemuste mitte-erinevus?
Jah, nutta pole mõtet, lihtsalt lapsevanemad peavad oma võimeka mitte-eliitkoolis käiva lapsega rohkem tööd tegema ja vaeva nägema kui need, kelle laps eliitkooli sisse sai, kui soovivad tema potentsiaali realiseerida.

Ma ei saa küll öelda, et minu vanemad oleks omal ajal minuga hullult tööd teinud ja vaeva näinud, minu õppimisse sekkusid ainult siis, kui ma ise palusin abi nt füüsikaülesande lahendamisel (ükskord aitas isa mul ära lahendada sellise ülesande, mida meie füüsikatundi andev sõjalise õps ei osanud). Kool oli äärmiselt keskpärane Tallinna äärelinnakool nõukaaja lõpu nõmeajal. Ja ma usun, et oma potentsiaali olen ma hiljem ise küll täiesti realiseerinud.
Muide, kust sinu näide gümnaasiumikatsetest pärit on, kas oled ise katseid korraldav õpetaja ja saad mingi suurema andmehulga alusel otsustada?

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Selle teema võiks võtta kokku ühe lausega:

“Kõik ei mahu marjamaale, muist peab jääma karjamaale”.

Mõelge ise, mis juhtuks siis kui kõik vanemad sooviksid oma lapsi tugevatesse koolidesse panna.

Sestap tekitataksegi selliseid “rahustavaid” artikleid, et rahvas oleks rahul ka oma haridusametniku-tädi Dusja poolt määratud kooliga. Tema teeb need ühel päeval joonlaua abil kenasti krips-kraps ära ja üks mure mingi suvaka lapse arengu osas jälle vähem.

Loogiline ju.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 5 korda. Täpsemalt 25.05 10:20; 25.05 10:29; 25.05 14:41; 25.05 16:13; 14.06 10:00;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Muide, kust sinu näide gümnaasiumikatsetest pärit on, kas oled ise katseid korraldav õpetaja ja saad mingi suurema andmehulga alusel otsustada?

Näide on pärit käesoleva aasta gümnaasiumikatsetelt Tallinnas, minu lapse ja tema klassikaaslaste hinnang vs lapse trennikaaslaste, kunagiste klassikaaslaste ja muude sõprade hinnangud, kes samadel katsetel käisid. Pealegi on siin veel see tegur juures, et enne koolivahetust ei olnud mu laps oma vanadest klassikaaslastest sugugi sedavõrd mäekõrguselt üle kui nüüd gümnaasiumikatsetel selgus. Vahe on tekkinud kolme aastaga uues koolis.

Sinu isikliku elu näide näitab vaid seda, et ilmselt oled sa väga tubli ning võitlushimuline. Kõik seda aga ei ole.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt 25.05 09:46; 25.05 10:40; 25.05 13:27; 25.05 16:23; 30.05 10:52; 30.05 14:26; 30.05 21:50; 14.06 14:22;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mis mulle nn. eliitkoolide juures väga meeldib, on see, et lapsi harjutatakse kohe esimesest klassist ise õppima, ise vastutama õppimise eest, sellel järge pidama jne. Ning rõhutatakse lapsevanematele: teie ei käi koolis, laps käib. Et ei pea lapsevanem vaatama mis õppida on ja suunama õppima, vaid on nn. taustal kõrvalt vaataja rollis.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lisaks õppimisele on kool ka koht, kus õpilased suhtlevad omavahel, on tunnivälised tegevused jms. Üldjuhul on eliitkoolides tunniväline tegevus paremini planeeritud. Mitmetes eliitkoolides suhtutakse koolikiusamisse ja vägivalda väga taunivalt, selle ennetamisega tegeletakse pidevalt. Eliitkooli lähevad lapsed, kelle vanemad väärtustavad haridust ja õppimist, tavakoolis käivate laste vanamaid on seinast seina. Eliitkool valib hoolikalt õpetajaid, tavakool peab sageli leppima ainsa kandidaadiga, kes CV saatis.
Minu jaoks on need asjad sama olulised, kui hea haridus.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Parem olla oma kursuse parim kui paremuselt kümnes Harvardis? Et Harvardisse astujad teevad endale karuteene, sest absoluutsesse tippu jõuavad väikese tõenäosusega? Et polegi tarvis seda Harvardit…

Aga mõni jääb paratamatult tavakoolis ka tahapoole. Loogikat järgides, – parem siis üldse mitte kooli minna ja olla lihtsalt “suur kala poe taga” ning panustada sedaviisi ühiskonna mitmekesisusse?

Loen ja imestan. Ihhihhii tõesti.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Eliitkoolis ja tavakoolis käiva lapse vanemana julgen siin sõna võtta ja mõnd väidet kommenteerida:

Mis mulle nn. eliitkoolide juures väga meeldib, on see, et lapsi harjutatakse kohe esimesest klassist ise õppima, ise vastutama õppimise eest, sellel järge pidama jne. Ning rõhutatakse lapsevanematele: teie ei käi koolis, laps käib. Et ei pea lapsevanem vaatama mis õppida on ja suunama õppima, vaid on nn. taustal kõrvalt vaataja rollis.

Täielik jama, pole mingit vahet, mis kooliga tegu on. Ja esimese klassi laps vajab algul mõlemas koolis suunamist ja juhendamist ning vanema tuge. Kui kiiresti laps ise vastutama õpib sõltub väga palju konkreetsest lapsest ning ka vanematest.

Mitmetes eliitkoolides suhtutakse koolikiusamisse ja vägivalda väga taunivalt, selle ennetamisega tegeletakse pidevalt.

On täiesti vale väita, et mitte-eliitkoolides on koolikiusamine lubatud tegevus ja selle ennetamisega ei tegeleta.

Eliitkooli lähevad lapsed, kelle vanemad väärtustavad haridust ja õppimist, tavakoolis käivate laste vanamaid on seinast seina.

Eliitkooli pannakse ka lapsi, sest see on eliitkool ja on uhke öelda, et mu laps seal käib. Ei vaidle vastu, et tavakoolis on tõenäolisemalt rohkem probleemsetest peredest pärit lapsi, aga enamusele lastevanematele on nende laste haridus oluline.

Oluline on et laps oleks enda jaoks õiges keskkonnas. Minu eliitkooli laps on seal pigem see “suur kala” ja tavakoolis oleks ta lihtsalt teistest liiga palju üle. See omakorda tooks ilmselt kaasa probleeme. Kuigi ta ka eliitkoolis on tippude seas, siis seal on üldine tase kõrgem ja ta peab reaalselt pingutama ning õppima. Teine laps on mul tubli õpilane, aga eliitkooli mõõdu järgi ilmselt selline keskmine. Ma usun et ta saaks ka seal hakkama, aga kuna ta kipub olema kohati ebakindel, siis tema jaoks on hetkel tõesti parem olla oma koolis klassi paremate seas. Nt. eliitkoolis ta ilmselt ei saaks kooli ainevõistlustel esindajate hulka, aga oma koolis saab. Minuarvates on tegelikult oluline see, et laps saaks enda jaoks õigesse kooli. Kui muidugi on üldse võimalik valida mitme kooli vahel. Ei ole nii, et eliit on halb ja tava hea või vastupidi.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 25.05 12:29; 30.05 13:07; 30.05 15:03;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Oluline on et laps oleks enda jaoks õiges keskkonnas. Minu eliitkooli laps on seal pigem see “suur kala” ja tavakoolis oleks ta lihtsalt teistest liiga palju üle. See omakorda tooks ilmselt kaasa probleeme. Kuigi ta ka eliitkoolis on tippude seas, siis seal on üldine tase kõrgem ja ta peab reaalselt pingutama ning õppima. Teine laps on mul tubli õpilane, aga eliitkooli mõõdu järgi ilmselt selline keskmine. Ma usun et ta saaks ka seal hakkama, aga kuna ta kipub olema kohati ebakindel, siis tema jaoks on hetkel tõesti parem olla oma koolis klassi paremate seas. Nt. eliitkoolis ta ilmselt ei saaks kooli ainevõistlustel esindajate hulka, aga oma koolis saab. Minuarvates on tegelikult oluline see, et laps saaks enda jaoks õigesse kooli. Kui muidugi on üldse võimalik valida mitme kooli vahel. Ei ole nii, et eliit on halb ja tava hea või vastupidi.

See on loomulikult õige. Ma olen ka praegu just selle valiku ees, et ei tea, mis teisele lapsele hea oleks, kas eliitkool või tavakool. Ta on ka ebakindel ja vajab väga võitmist, samas ma kardan, et see pidev võitmine, mis tegelikult ei ole ju väga kõrge tasemega, takistab teda mingil hetkel ning loob petliku mulje enda supervõimetest. Ja teine asi – ma kardan, et kuna koolis tal praegu väga pingutada ei tule, siis hakkab ta varem või hiljem logelema ning asi läheb käest. Ma ei tea, mis õige oleks.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt 25.05 09:46; 25.05 10:40; 25.05 13:27; 25.05 16:23; 30.05 10:52; 30.05 14:26; 30.05 21:50; 14.06 14:22;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mida siin mõelda? Eliitkoolist tavakooli saab alati minna. Tavakoolist eliitkooli on aga reeglina väga keeruline.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 5 korda. Täpsemalt 25.05 10:20; 25.05 10:29; 25.05 14:41; 25.05 16:13; 14.06 10:00;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mida siin mõelda? Eliitkoolist tavakooli saab alati minna. Tavakoolist eliitkooli on aga reeglina väga keeruline.

Mille poolest see tavakoolist eliitkooli minek keerulisem on kui lapsel on võimeid. Läks minu isa, vend, lähevad paljud teised. Meile tuli eliitkooliklassi igal aastal mõni laps juurde.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Olen üldiselt Hendrik Aguri jutuga päri, aga küsimusi tekitab see, et kuidas siis nad hakkavad lapsi esimestesse klassidesse valima. Sissekirjutuse järgi? Sel juhul on katsed küll tunduvalt “ausam” konkurents.
Kui seda kirutud esimeste klasside katsete süsteemi tahetaks tõeliselt muuta, peaksid eliitekoolidesse alles jääma ainult progümnaasium ja gümnaasium. Kui nüüd kõik need Tallinna nn eliitkoolid katsed esimestesse klassidesse kaotaks, hakkas ju toimuma mingit muud moodi susserdamine. Sisulist muutust see kaasa ei tooks.
Enda vanem laps käib nn eliitkoolis. Minule kui lapsevanemale on see mugav – ei pea mõtlema, kas koolis õpetatav on ikka piisav. Usaldan kooli ja õpetajaid. Asukoht ka mugav, mõned minutid kodust jalutada.
Oma eliitkooli ajast on mul parimad mälestused:) Super kool, õpetajad, keskkond ja õpilased.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mida möla, et “erinevused tulemustes on pea olematud”, kellele selline vale kasulik on ja miks seda kedratakse? Kui eliitkooli õpilased hindavad gümnaasiumikatseid hinnanguga “ei olnud raske”, tavalistest koolidest samadel katsetel käinud aga purskavad hüsteeriliselt naerma sama küsimuse peale ning ütlevad, et suutsid paar ülesannet ära teha, siis kus on see tulemuste mitte-erinevus?
Jah, nutta pole mõtet, lihtsalt lapsevanemad peavad oma võimeka mitte-eliitkoolis käiva lapsega rohkem tööd tegema ja vaeva nägema kui need, kelle laps eliitkooli sisse sai, kui soovivad tema potentsiaali realiseerida.

Õpilaste võimed on erinevad. Kui needsamad õpilased oleksid tavakolis õppinud, oleksid nad ikka edukad. Ja vastupidi – vähevõimekast lastest ei tee ka eliitkool taibut.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 25.05 15:49; 28.05 21:55;
To report this post you need to login first.
Postitas:

No järelikult siis näiteks Pelgulinna kooli satuvad kõik vähevõimekad lapsed või?
Ei usu. Ometigi on tulemused koolil lihtsalt kohutavad. Nii põhi- kui keskkoolis.

Kui õpikeskkond ei soodusta õppimist ja tase on kehv, siis ka kõige targem õpilane mandub. Või siis lihtsalt läheb igavusest lolliks.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 5 korda. Täpsemalt 25.05 10:20; 25.05 10:29; 25.05 14:41; 25.05 16:13; 14.06 10:00;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mida möla, et “erinevused tulemustes on pea olematud”, kellele selline vale kasulik on ja miks seda kedratakse? Kui eliitkooli õpilased hindavad gümnaasiumikatseid hinnanguga “ei olnud raske”, tavalistest koolidest samadel katsetel käinud aga purskavad hüsteeriliselt naerma sama küsimuse peale ning ütlevad, et suutsid paar ülesannet ära teha, siis kus on see tulemuste mitte-erinevus?
Jah, nutta pole mõtet, lihtsalt lapsevanemad peavad oma võimeka mitte-eliitkoolis käiva lapsega rohkem tööd tegema ja vaeva nägema kui need, kelle laps eliitkooli sisse sai, kui soovivad tema potentsiaali realiseerida.

Õpilaste võimed on erinevad. Kui needsamad õpilased oleksid tavakolis õppinud, oleksid nad ikka edukad. Ja vastupidi – vähevõimekast lastest ei tee ka eliitkool taibut.

Ära lihtsusta. Ikka mõlemad tegurid loevad – kui andekat last ei arendata piisavalt, siis ta ka üldjuhul (eranditest ma ei räägi) ei arene nii palju kui teistes oludes, kus talle võimete piires piisavalt tegevust antakse. Tavakooli õpetaja aeg kulub rumalate motiveerimata (kodus!) laste taga ajamisele ning õppimishimuliste areng jäetakse nende enda teha. Mõni üksik areneb, aga laisem teeb ära niipalju kui hädavajalik ning ülejäänud aja mängib arvutis, logeleb sõpradega tänaval või midagi veel hullematki.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt 25.05 09:46; 25.05 10:40; 25.05 13:27; 25.05 16:23; 30.05 10:52; 30.05 14:26; 30.05 21:50; 14.06 14:22;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Üldiselt olen artikliga nõus, kuid seal pole puudutatud sõnagagi sellist olukorda, nagu on minu tavakoolis käival minu hinnangul täiesti keskpärasel lapsel, kes vahepeal ulgus, et ei taha kooli minna, sest õpetaja nämmutab kogu aeg sama asja ja tal on igav. Töövihikut ka ette täita ei tohi.
Ka õpetaja ütles, et tema eesmärk on see, et keegi oluliselt maha ei jääks, võimekamate laste võimetega tal kahjuks tegeleda aega pole (klassis on 30 õpilast). Seetõttu läheb teine laps nn eliitkooli, sest minu hinnangul on ta võimekam kui esimene ja ma ei kujuta ette, mida ta taolises klassikollektiivis peale hakkaks.

Kui muidu tore piirkonnakool poleks kohutavalt ülerahvastatud ja õpetajal oleks aega individuaalseks lähenemiseks, oleks minu valik 100% kodulähedane kool. Kui laps on võimekam, siis kahjuks selles koolis jääb ta tähelepanuta. Mis on kurb. Olen alati olnud turvalise koolitee ja kodu lähedal elavate koolisõprade pooldaja :(.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ma ei saa aru sellest eliitkoolide materdamisest. Kui need on ebavajalikud ja pahad, ärge pange siis oma lapsi sinna katsetama, las katsetavad need, kes arvavad, et eliitkoolid ei ole pahad. Ega keegi ei sunni ju sinna oma lapsi panema?!
Mis aga teeb mind murelikuks, on see, et need katsetega koolid saavad ja jäävad alati olema. See pidev kadetsev ving nende teemal toob ilmselt ainsa tagajärjena kaasa selle, et need erastatakse või muudetakse piirkonnakoolideks ja keegi loob lihtsalt nende õpetajate baasil siis täiserakoolid.
Ehk siis tekib kihistumine mitte enam õppimise ja andekuse baasil, vaid rahakoti baasil. Kas siis on kõik rahul, et tasuta enam ei saa targemad ega töökamad, vaid rikkamad? Kas siis on hästi?

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 25.05 20:44; 26.05 09:48; 30.05 17:11;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Eliitkoolid on mu meelest toredad, ainult et esimese klassi katsed on natuke karm teema, samas ega paremat viisi ka ole, kõik lapsed ei ole võrdsete vaimsete eeldustega ja eliitkool tahab ikka parimaid ju, et eliitkooliks jääda. Kusjuures käitumishäiretega lapsed võivad ikkagi ka eliitkooli sattuda, (kuidas nad seal püsivad, ma ei tea), sest katsetel testitakse mu teada peamiselt siiski intelligentsust, loogilist mõtlemist ja ehk ka suhtlemisoskust. Küll aga ei ole ma nõus, et kui koolil on madalad eksamitulemused, siis kool on täielik ajaraisk, kus õppida ei saagi. Seal arvatavasti õpib rohkem väiksemate võimetega lapsi ja nende puhul võib see tagasihoidlikki tulemus olla suure töö vili. Kindlasti on seal ka andekaid ja vähemalt enamikus tavakoolides arendatakse ka andekaid, kuigi tõsi on, et eliitkoolis ilmselt saaksid nad veel targemateks, sest keskkond oleks ehk vaimselt stimuleerivam ja rohkemates ainetes mindaks süvitsi. Samas saab andekas ka tavakoolis käia olümpiaadidel, osaleda huvitegevuses, samuti muidugi on tal kergem seal särada oma tarkusega, aga ka manduda. Paar andekat ja kari madala motivatsiooniga tüüpe, kes on rahul, kui eksamilt läbi saavad, annabki kehva keskmise ju, see ei tähenda, et õpetajad seal tööd ei teeks ja huvilistel ning motiveeritud lastel poleks võimalik edukaks soorituseks vajalikke teadmisi omandada. Erand sellele on juhtum, kus klassis on palju käitumishäiretega lapsi, kes ei lase ka teistel õppetööle keskenduda, ja seda probleemi lihtsalt ignoreeritakse- sel juhul võib tõesti juhtuda, et laps ei saa omandada seda, mida vaja, sest mõnes tunnis ei toimugi mõistlikku õppetööd, vaid on kaakide show. Ja muidugi on probleem ka see, kui mõnes koolis ei ole klassi ette saata piisavate teadmistega/õpetamisoskusega inimest või mõne aine tunnid õpetajapuudusel hoopis ära jäävad.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 25.05 21:44; 29.05 00:12;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Põhikoolis ei ole sügavat mõtet käia eliitkoolis, sest tõesti koolil ja koolil pole vahet. Aga vahe on klassikollektiividel ja õpetajatel. Eliitkooli ei satu õpiraskustega lapsi ja ilmselt on vaid mõni üksik käitumishäirega (mu lapse klassis on üks andekas käitumishäirega laps – tunnis on tubli, vahetunnis lausa segane). Samuti pole eliitkoolis eriti õpetajaoskusteta või muidu ametisse sobimatuid õpetajaid.
Aga kui erivajadustega õpilased saab neile sobivasse õppevormi suunata (samas koolis, aga tihti vajavad nad siiski eraldi, väikses grupis õpetamist) ning koolis on pädevad õpetajad tööl, siis pole mingit vajadust mööda katseid joosta ja muretseda sissesaamise pärast.
Keskkoolis on eliitkoolil ja tavakoolil siiski oluline vahe sees ja siis on aeg teha katseid endale sobivasse õppeasutusse.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Hiljuti oli meil väikeses seltskonnas jutuajamine, kus koos oli kümmekond 1. klassi lõpetaja vanemat. Neist kahel käis laps eliitkoolis. Kui kooli alguses oli jutt, kuidas nt. “Oranz jalgratas” jt. paksemad ja raskemad lasteraamatud on eliitkooli kohustuslik kirjandus, siis esiteks polnud neis koolides tehtud tasemetöid (4 tavakoolis oli) ning mõningate häälikupikkust hindavate sõnade peale (lukksepp, Pikksukk) tõsteti protestikisa, et sellise teabe nõudmine ei ole lubatud selles vanuses.

Mis puudub laste selektsiooni, siis õiglasem on 6-7-aastaste puhul mitte hinnata etteõpetatuse taset vaid teha hindamine elementaarsete intelligentsustestidega. Olgem ausad, mehhaaniliselt tuupides on võimalik laps ette valmistada sellisteks katseteks küll, kuid see ei tähenda veel seda, et laps on ka piisavalt tark, et kõik edaspidi linnulennult tuleks. Õppimisraskustega õpilasi suunatakse ju ka neist klassidest piisavalt palju välja. Viimane teema ongi selles, et osad vanemad panevadki nimelt lapse piirkonnakooli, kuna ei taheta lihtsalt tõusiklikkusega silma paista, sest eliit jne seostub pigem tõusiklikkuse ja kadakasakslusega. Tõele au andes, neil on selleks ka õigus – tavakoolis käiv laps pole siis sellepärast rumalam või viletsam, kuna ta vanemad lihtsalt polegi viinud oma last eliitkooli katsetele.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Jälle see vaimupime arvamus, et eliitkoolid ootavad vaid targemaist targemaid lapsi ja etteõpetamine on saatanast. Eliitkoolid ootavad neid lapsi, kes õpivad, saage ometi juba aru! Ja need, kes oma lapsi “ette õpetavad” ja “drillivad” ongi see sihtgrupp, keda sinna katsetele oodatakse! Ega see taseme vahe ei tule mitte tarkusest ja erilisest intelligentsist (kuigi eriliselt tarku on ka eliitkoolis, nagu teisteski koolides, muidugi), vaid ikka järjepidavast õppimisest ja mälu treenimisest!
Mulle meeldib Lauri Leesi ütelus, kes räägib, et nende kool pole eliitkool, vaid õppimiskallakuga kool. Et seal peab rohkem õppima kui mujal. Et andekad, kes esimese klassi katsetel hiilgavad, kuid edaspidi õppida ei viitsi, jäävad ruttu teistest maha, kes iga päev õpivad.
Aga ühiskond ei taha sellest aru saada – nõnda nagu kadestatakse rikkamaid, ettevõtlikumaid (ega nad ju ometi tööga pole rikkaks saanud, neil on lihtsalt vedanud või on nad nii vastiku iseloomuga, et said rikkaks teiste arvel), nõnda ka targemaid – ega nad ometi õppimisega targaks ole saanud, vaid ikka sellega, et neid “drilliti” ja seetõttu pääsesid eliitkooli!
Muidugi ei keela keegi kuskil õppida, ei Kapa-Kohilas ega Kihnu saarel ega Sikupilli koolis, aga eliitkooli plussiks on see, et klassis on koos lapsed, keda enamust kodus aidatakse ja suunatakse õppima, iga päev, 12 aastat.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 25.05 20:44; 26.05 09:48; 30.05 17:11;
To report this post you need to login first.
Postitas:

No tegelikult on asi ikka selles, et ega kõik tavakoolid pole ju samuti äärmuse teises otsas. On ju täiesti normaalse tasemega tavakoole samuti. Kusjuures vaadates neid tulemusi, siis on nendes tavakoolides ka palju kõrgema tasemega lapsi. Loomulikult võib ju öelda, et eliitkool on üks äärmus ja tavakool teine äärmus, aga ma arvan, et hallala nende vahel on ikka palju suurem. Sattub eliitkoolidesse palju neid lapsi, kes ei peaks seal olema kui ka tavakoolidesse targemaid lapsi. Ja pole nende eliitkoolide ja tavakoolide laste vahe väga suur.

Samas olles ise õppinud eliitkoolis ja teinud katseid koos tavakooli lastega, siis minu jooksev viletsam tulemus oli parem, kui teiste koolide jooksev parem tulemus. Mina sain katsetega sisse ja nemad jäid välja. Need tublid, kes ka siiski sisse said, nende õpitulemused esimesel poolaastal langesid märgatavalt, aga kuna neil oli siiski olemas kogemus õppimise oss, siis järgmise poolaastaga tõmbasid jälle oma hinded üles. Samas kui mina lasin ikka samamoodi edasi, kui varem. Seega vahe on, aga kohati pole see vahe nii oluline, kui arvata võib.

Oma lapsed õpivad mõlemad tavakoolis ja vähemalt meil on küll õpetajad väga head ja pole ühtegi põhjust miks viriseda nende üle. Töötavad südamega, leiavad lahendusi nii tublidele kui vähemtublidele lastele, alati tunnustatakse tublisid ja leitakse alati võimalus tunnustada ka neid vähemtublisid lapsi. Sest õpetajad suudavad alati leida iga lapse puhul mõne tugevuse, mida esile tõsta ja minu arust on see ainult kiiduväärt. Samuti on meie tavakool KISAga liitunud, seega alati tegeletakse kiusamise probleemidega väga tugevalt.

Kindlasti ongi olemas selliseid koole, kus õpetajaskond pole ehk nii tugev ja nii motiveeritud lastega tegelema, aga see ongi lihtsalt see tavakoolide nõrgem seltskond. Jah, ma teeksin kõik, et oma last sellisesse kooli mitte panna, aga kuna meie tavakool on vägagi meeldiv koht õppimiseks, siis ma ei tee ka sellest probleemi, et mu lapsed seal õpivad. Ka mina tahtsin alguses, et mu lapsed eliitkooli saaksid, aga antud hetkel olen ma oma praeguse kooliga ka väga rahul ja õnnelik.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu laps pole käinud eelkoolis, pole olnud eraõpetajat ning drillimiseks ei näinud vajadust. Juba lasteaia 4-5.a. arenguvestlusel rõhutati, et minge Härma katsetele, et kui see laps sinna ei saa, kes siis saab, meie jaoks oli see kuni kevadeni plaan B. Katsetel käimine oli lihtsalt mäng, taseme testimine lapse jaoks, kui sisse poleks saanud, siis see poleks üldse probleem olnud.
Oma kodukool on tugeva tasemega, kuid arvan, et tal hakkaks seal igav. Koolivalmiduskaardil oli kirjas, et lapsel fenomenaalne mälu, loogiline mõtlemine, väga musikaalne, loov( kirjutas juba 6-selt raamatuid, teeb ise laule ja tantse lasteaia üritusteks jne).
Ja kui laps sai eliitkooli sisse vastavalt oma võimetele, siis miks peaksime loobuma kohast? Las ta õpib omasuguste seas, kui hakkama ei saa, siis eliitkoolist tavakooli saab alati.
Need, kes siin mahateevad eliitkoole, alati ju võimalus katsetele minna ja sissesaada, kasvõi gümnaasiumisse, kõigil võrdsed võimalused.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mis mulle nn. eliitkoolide juures väga meeldib, on see, et lapsi harjutatakse kohe esimesest klassist ise õppima, ise vastutama õppimise eest, sellel järge pidama jne. Ning rõhutatakse lapsevanematele: teie ei käi koolis, laps käib.

Mu lapse koolis samamoodi, Lõuna-Eesti väikelinna põhikool.

Et ei pea lapsevanem vaatama mis õppida on ja suunama õppima, vaid on nn. taustal kõrvalt vaataja rollis.

Siin küll liialdad, esimese klassi lapst peab vanem kodus suunama ja õpetama, kuidas kodus õppida. Kui laps saab hakkama, võib vanem tausta teha.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

enne eliitkoolide nö lammutamist võiks korda teha ülejäänud koolid, et ka neis oleks kõigil soovijatel võimalik rahulikult õppida. artikkel on ilus teooria, missugune elu võiks olla. reaalsus on paraku sootuks teistsugune.
minu lapsed käivad eliitkoolis ning naudivad seda täiega. neil on toetav klass, õppimine on popp ning omavahelised suhted korras. jah, seltskond on “valitud”, klassi tase on ühtlane ning andekamatele leitakse lisategevust.
samas on mitmel tuttaval mure, et laste klassi on sattunud käitumishäiretega lapsi, kes on teinud klassi elu põrguks, õpetajate põhiline aeg läheb nende rahustamiseks, õpetamiseks jääb aega napilt. pidevad kaklused, asjade lõhkumised jms. vähemalt meie koolis pole sellist asja aastate jooksul kuulda olnud.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 57 )


Esileht Koolilaps Kas eliitkooli pärast on mõtet nutta?

See teema on suletud ja siia ei saa postitada uusi vastuseid.