Esileht Väikelaps Kuidas käitute, kui väikelaps keeldub sõna kuulamast?

Näitan 25 postitust - vahemik 1 kuni 25 (kokku 25 )

Teema: Kuidas käitute, kui väikelaps keeldub sõna kuulamast?

Postitas:

Mul on mure 3-aastasega, kes lihtsalt ei kuula sõna.
“Tule minu juurde”, “Paneme nüüd särgi selga”, “Pane X käest ära”, “Ära mine praegu üleskorrusele”, “Istu rahulikult, sa võid diivanil hüpates haiget saada”, jne on kõik kui kurtidele kõrvadele. Laps lihtsalt ignoreerib või halvemal juhul ütleb ei ja võitleb vastu.
Ma siis tavaliselt lähen juurde, sekkun, selgitan. Püüan alati rahulik ja mõistev olla. Kuigi mõnikord sekkun ikkagi üsna järsult, sest ma olen sellest sõnakuulmatusest lihtsalt nii väsinud juba.

Ma saan aru, et ma olen ise midagi valesti teinud, et ta mind ei kuula. Ja samuti mõistan ka seda, et 2-3a ongi raske vanus, aga ikka näib mulle, et meile on eriliselt iseteadlik tegelane sattunud.

Kuidas teie end kehtestate?

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 12.02 01:31; 13.02 21:29; 14.02 00:02; 14.02 23:26;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Oeh, mul täpselt sama lugu. Ootan nõuandeid.
Ma saan väga hästi aru, et ma olengi juba valesti käitunud – sageli pahandan lapsega, sest olen ise juba meeletult väsinud, mitte ainult sellest kohutavast iseteadlikkusest, vaid ka puhtalt töölkäimisest ja mitte-iial-piisavast-uneajast ja lapse 100% tähelepanuvajadusest…
Ühesõnaga, ma tean isegi, et teen palju vigu, aga paistab jah, et 3-aastasel on seda energiat nii metsikult ja see pidev AGA MINA TAHTSIN SEDA ISEEEEE TEHAAAAAAA väsitab kohutavalt. Iga asi on draama, jonni ja kisa jätkub igasse päeva. Mul on tunne, et viimane aeg on see sõnakuulmine kuidagi käsile võtta, aga kuidas? Selgitada võin nii, et vahtu juba tuleb suust, aga kui tema on midagi pähe võtnud, siis ega ta loogikat ei kuula. Kas mõnel on kodus ka 3-aastane sõnakuulelik inglike või ongi nad kõik sellised?

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sinu tunne, et laps ei kuula üldse sõna, võib olla suurem kui tegelik olukord. Kuidas vähendada tunnet, et laps ei kuula sõna?
Mõtle enda jaoks läbi, kas kõike peab keelama? Kas kõik su öeldu on käsk, mida peab täitma või on need õpetused. Kasuta käsu ja keelu asemel teisi väljendeid. Nt “pane see ära” asemel “see on terav, võib haiget teha, paneme selle siia ära”.
Esita selliseid küsimusi ja käske, millele ei saa kohe “ei” vastata. Nt “paneme särgi selga” asemel “kas sa paned enne parema käe särgi sisse või vasaku käe”.
Rahutu lapsega mölla natuke, kas või lase järelevalve all või käest hoides natuke hüpata. Siis tee konkreetne lõpp ja tuleta meelde, et laps üksi nii teha ei tohi. Lapsel on ka lihtsam sõna kuulata, kui keelde on vähem ja osa tegevusi on lubatud teatud tingimustel.
Mõtle läbi, millised käsud-keelud kuuluvad vaieldamatult täitmisele. Neid peab laps täitma. Kui ei kuula, sekkud lühikese selgitusega, vajadusel võtad asja käest, tõstad lapse eemale, hoiad kinni vms. Räägid kindla häälega ja lühidalt. Laps õpib kiiresti, et selliste käskude vastu ei tasu hakata, sest sa ei anna neis järele.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.02 09:11; 12.02 21:10;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Rahutu lapsega mölla natuke, kas või lase järelevalve all või käest hoides natuke hüpata. Siis tee konkreetne lõpp ja tuleta meelde, et laps üksi nii teha ei tohi. Lapsel on ka lihtsam sõna kuulata, kui keelde on vähem ja osa tegevusi on lubatud teatud tingimustel.

Minu lapsed kippusid trepikäsipuu peal turnima. Tegin samuti reegli, et tohib küll, aga ainult siis, kui mina turvamas olen. Igasugused salajased katsed selle peale lõppesid.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu meelest on nad kõik sellised, ma pole veel näinud põngerjat, kes alati esimese käsu peale kuuletub. Põhiline on ise rahulikuks jääda ja lapsele selgeks teha, et miks on seda vaja ja et sina oma nõudmisest ei tagane, sest see on vajalik (ja siis iseendale ka selgeks teha, kas ikka on vaja ja kas alati on vaja). On sellised asjad, mida mitte kunagi ei tohi, on asjad, mida tohib koos vanemaga ja need, mida tohib. Üleliia keelde rikub nii sinu kui tema päeva, keelatud võiks olla asjad, mis on ohtlikud või ebaviisakad, kahjustavad kedagi teist või ennast.
Mul on endal meeles see tunne, mis koguneb sees ja viha “miks ta mind EI KUULA!!!” ja siis plahvatan kõvemini kui olukord tegelikult väärib “no kas sa kuulad mis ma räägin!”.
Ühesõnaga, suru hambad kokku ja räägi aeglaselt ja tõsise häälega. Mida vihasem sa oled, seda vaiksema ja tõsisema häälega. 🙂 Karjumine ei pane teda rohkem kuulama, õigemini alguses töötab (ehmatab) küll, aga lõpuks pead sa pidevalt karjuma, et mingitki tähelepanu saada.
Meil oli ka nii, et kui ma midagi ütlen tavalise häälega, siis ei tehta sellest välja, ikka pean ma selle “käskimise” hääle üles otsima, rõhutades “PALUN PANE…”. Muidu nagu ei saada üldse aru, et mul tõsi taga on!

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sõnakuulmatus on vähese vitsa viga.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Pole jonni, mida kallistus ei raviks, ütleb minu kogemus.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 12.02 15:23; 14.02 12:40; 14.02 22:03;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mul on mure 3-aastasega, kes lihtsalt ei kuula sõna.
“Tule minu juurde”, “Paneme nüüd särgi selga”, “Pane X käest ära”, “Ära mine praegu üleskorrusele”, “Istu rahulikult, sa võid diivanil hüpates haiget saada”, jne on kõik kui kurtidele kõrvadele. Laps lihtsalt ignoreerib või halvemal juhul ütleb ei ja võitleb vastu.
Ma siis tavaliselt lähen juurde, sekkun, selgitan. Püüan alati rahulik ja mõistev olla. Kuigi mõnikord sekkun ikkagi üsna järsult, sest ma olen sellest sõnakuulmatusest lihtsalt nii väsinud juba.

Ma saan aru, et ma olen ise midagi valesti teinud, et ta mind ei kuula. Ja samuti mõistan ka seda, et 2-3a ongi raske vanus, aga ikka näib mulle, et meile on eriliselt iseteadlik tegelane sattunud.

Kuidas teie end kehtestate?

“Ära …”: katsu vältida keelavas (ei, ära) vormis käske. Kindlad, olulised asjad peavad olema keelatud, mitte liiga paljud asjad. “Ära mine” asemel ütle, mida sa tahad, et ta teeks, kuhu läheks jne

“Istu rahulikult”: liiga üldine. Väike laps ei saa ju aru sellistest abstraktsetest kontseptsioonidest. Ole konkreetne, mida sa selle rahu all mõtled.
Üldse poel vaja lapsi käskude-keeldudega üle koormata. Keegi ei jaksa kogu aeg instrueeritud olla. Nii palju kui vaja ja nii vähe kui võimalik.

Ja oluline on tunnustamine. Kui laps kuulab sõna, teeb nagu vaja, siis ära ole tunnustusega kitsi. Meelitamine on iga kell parem kui sundimine
Kui tahad 3-aastasele midagi selgitada, siis see selgitus peaks olema hästi lühike.
vali välja mingid asjad, mis on olulised, ja neis ära anna järgi. Aga ülejäänut võta kergemalt.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 12.02 16:48; 12.02 16:57; 13.02 15:20; 13.02 15:23;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mul märtsis kolmeseks saav, kes ka tihti ei kuula ja teeb seda mis tahab. Mänguasju kokku ei korjata ja kui ma ütlen, et emme siis paneb kotti ja viskab ära, kiidetakse selle peale “jah”. Ma siis panen need asjad kotti ära ja panen kappi peitu.
Aga aitab näiteks see, kui ma nö suunan teda muud asja tegema. Kui hüppab diivanil ja ei kuula siis pigem kutsun teda kööki omale söögi tegemisel appi. Või pakun joonistamist või plastiliiniga mängimist. Või pakun, et lähme mängima. Enamus kordadest see aitab.

Ei maksa nii väga palju ähvardada. See annab halba eeskuju. Kujutage ise ete, et keegi teine täiskasvanud inimene hakkab teid ähvardama, kui sa kohe ei tee seda, mis ta tahab. Kas sul kasvaks tahtmine talle meele järele olla?

Mõnel asjal peab olema tagajärg. Aga teatud olulistel asjadel. Mitte nii, et ähvardamine muutub pidevaks suhtlusstiiliks.
Ja kui midagi ähvardad, pead tegema ka. Tühi ähvardamine on veel eriti halb. Nt laps teab, e t sa hoiatad nt 3 korda. Ütledki, et see on esimene hoiatus ja see kolmas. Hääletoon muutugu iga korraga veidi rangemaks. Hoiatuse ajal muidugi vaata lapsele otsa, ära hüüa kuskilt teisest toast. Ja kui siis need hoiatused ei mõju, siis tee ka, mis hoiatasid. Ja kui laps teeb, mis vaja, siis kiida.

Üldiselt ei pea kogu aeg olema perfektne lapsevanem. Ei ole vaja põdeda. Ei pea ei sina ega laps kogu aeg ideaalne olema 🙂

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 12.02 16:48; 12.02 16:57; 13.02 15:20; 13.02 15:23;
To report this post you need to login first.
Postitas:

no seda mänguasjade ära viskamise juttu ma olen ikka alles siis öelnud, kui need vedelevad maas(just elutoas)pool päeva ja olen kümneid kordi palunud tal need oma tuppa viia

Laps tahab mängida sinu juures elutoas, mitte üksi oma toas – tüüpiline. Tekita parem elutuppa väike mänguasjakast – asjade koristamine sinna läheb edukamalt kui oma tuppa viimine.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.02 09:11; 12.02 21:10;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Pole jonni, mida kallistus ei raviks, ütleb minu kogemus.

Täitsa usun sinu kogemust. Meil aga ei tohi eriti lähedalegi minna või üldse pakkuda kallistust:D

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mul on 2aastane laps. Keeruliseks teeb olukorra, et mul ka 3kuune ja kui nt samal ajal pean beebiga midagi tegema ja suuremat korrale kutsuma, on kannatus kerge katkema ☹

Aga mul on mingite tüüpolukordade jaoks hetkel toimivad lahendused. Näiteks kui ta ei taha õue ja jookseb eest ära, siis ütlen, et jäägu siis tuppa, aga meie venbaga lähme õue. Tahab kohe kaasa.

Sama nt söömisega. Kui söögiajal ei taha lauda tulla, kehitan õlgu ja istume mehega sööma. Laps tuleb ka. No ja kui ei tulegi – siis hiljem süüa küsides annan ikka sama toitu, mitte niisama näksimist.

Mõnikord toimib, kui mingile käsule lisan mängulise häälega “rutturuttu” – justkui mängiksime tagaajamist vmt

Riidesse panemisel toimib, kui annan talle valida – kas ise või emme aitab. Tavaliselt ta ikka ühe neist valib.

Koristamisega on nii, et mingeid asju korjab ta hea meelega kokku ja mingeid mitte. Olen märganud, et parema meelega korjab kokku asju, millel on oma karp või kott. Ja vähem koristab neid, mis käivad ühte suurde kasti kokku. Seetõttu olen üritanud rohkem organiseerida, nt on sellised väiksemad loomad ja ka mängutoidud tavalistes suuremates säilituskarpides. Ostsin talle väikse puidust tööpingi ja karbi jätsin alles, et asjal oleks “oma koht”. Selline “igal asjal oma koht” aitab.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kas te ei ole siis lugenud, et hääletoon peabki muutuma, et laps taipaks, millal ta teeb midagi keelatut. Kui kogu aeg monotoonselt ühesuguse rahuliku häälega rääkida, tundub kogu jutt nagu tapeet. Kui järsule hääletoonile ei reageerita, siis lähen juurde ja tõstan ta sealt diivanilt ära ning takistan füüsiliselt uuesti tagasi ronimist. Kui riideid selga ei pane, panen jõuga või lahkun kodust ja jätan lapse teise lapsevanemaga koju. Kui jonnis paus tuleb, selgitan, et järgmisel korral saad ise teha või selgitan, miks seekord ei saanud ise teha. Kallistan ja ütlen, et võtan järgmisel korral arvesse, aga üldjoontes ignoreerin ja teen oma plaanitud toimetusi edasi.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mul märtsis kolmeseks saav, kes ka tihti ei kuula ja teeb seda mis tahab. Mänguasju kokku ei korjata ja kui ma ütlen, et emme siis paneb kotti ja viskab ära, kiidetakse selle peale “jah”. Ma siis panen need asjad kotti ära ja panen kappi peitu.
Aga aitab näiteks see, kui ma nö suunan teda muud asja tegema. Kui hüppab diivanil ja ei kuula siis pigem kutsun teda kööki omale söögi tegemisel appi. Või pakun joonistamist või plastiliiniga mängimist. Või pakun, et lähme mängima. Enamus kordadest see aitab.

Ei maksa nii väga palju ähvardada. See annab halba eeskuju. Kujutage ise ete, et keegi teine täiskasvanud inimene hakkab teid ähvardama, kui sa kohe ei tee seda, mis ta tahab. Kas sul kasvaks tahtmine talle meele järele olla?

Mõnel asjal peab olema tagajärg. Aga teatud olulistel asjadel. Mitte nii, et ähvardamine muutub pidevaks suhtlusstiiliks.
Ja kui midagi ähvardad, pead tegema ka. Tühi ähvardamine on veel eriti halb. Nt laps teab, e t sa hoiatad nt 3 korda. Ütledki, et see on esimene hoiatus ja see kolmas. Hääletoon muutugu iga korraga veidi rangemaks. Hoiatuse ajal muidugi vaata lapsele otsa, ära hüüa kuskilt teisest toast. Ja kui siis need hoiatused ei mõju, siis tee ka, mis hoiatasid. Ja kui laps teeb, mis vaja, siis kiida.

Üldiselt ei pea kogu aeg olema perfektne lapsevanem. Ei ole vaja põdeda. Ei pea ei sina ega laps kogu aeg ideaalne olema

no seda mänguasjade ära viskamise juttu ma olen ikka alles siis öelnud, kui need vedelevad maas(just elutoas)pool päeva ja olen kümneid kordi palunud tal need oma tuppa viia. Tema toas ma nii suurt korda ei nõua. Koristame koos siis, kui ma tahan sealt tolmuimejaga teha ja pole enam ruumi astuda.

Kui koristab siis alati kiidan ja ise ta ka ütleb endale “tubli poiss”.

Muude asjadega “ähvardama” ei pea. Piisab pidevast korrutamisest. Ja seda “ära tee” sõna kasutamise kohta ma olen ka lugenud ning ma pigem ütlen, et diivani peale hüpata ja jalgadega püsti ei seista. Et emme ja issi ka ilusti istuvad ainult diivanil. Aga tahes tahtmata kipub ikkagi kohe see “ära tee või ei tohi” tulema.

Aga proovi nii, et on mingi kindel kord, kuidas suures toas mängimine ja asjade olemine toimub. Nt mingi kindel aeg, millal kokku tuleb korjata, ja see enam-vähem ühtemoodi iga päev. Minu meelest niisama päeval võivad ju need asjad seal olla, see pole ju lapsele ohtlik ega pärsi ta arengut. Las need olla seal siis. Aga et kui mäng ära lõpetatakse (hiljemalt magama minnes), et siis korjatakse kokku. Enne anna natuke varem talle teada, et varsti hakkate koristama, et see ei tuleks lapsele ootamatult. Korja temaga koos. Peale korjamist võib tulla mingi mõnus tegevus (nt unejutt), nii et lapsel hakkaks mänguasjade koristamine seostuma millegi heaga. Alguses on hea, kui ta kasvõi ühe asjagi sealt ära korjab (korjate koos, sina ülejäänud :), kiida tead selle ühe õige liigutuse eest. Ja siis tasapisi las hakkab rohkem tegema. Alguses võid öelda konkreetselt, et vii vot see mänguasi sinna kasti. 3 aastasele võib olla juhis, et “korja mängasjad ära” taas liiga keeruline, et mis see täpselt tähendab.
Ma väga ei teeks neist mänguasjadest numbrit.

Diivanil istumise kohta, jah, ütlegi, et “ära seisa püsti”. Eks mõnikord võib ikka ka keelavat sõna kasutada :).
Aga nojah, palju see väike laps ikka “korralikult istub”. Kui otseselt ohtlik pole ja midagi ei riku, siis äkki ka sin saab natuke silma kinni pigistada mõnikord. Tehke nt kindel reegel, et jalanõud peavad olema ära võetud.
Pigem vähe keelde, aga nendele kindlaks jääda, kui et palju nii keelde kui ka järeleandmisi.

Selline põhimõte ka kehtib, et kui tahta lapsele õpetada rahulikult paigal olemist jms rahu nõudvat asja, siis ära tee seda energiast tulvil lapsega. Las ta olla mõnusalt väsinud. Mitte muidugi üle vindi üleväsinud.

Enamasti ei ole mittekuuletumine mingi teadlik päheistumine, vaid kas ei saada täpselt aru, mis minust tahetakse, või ollakse väsinud, või, vastupidi, ülienergiline.
Üks teooria on see, et lapsel võiks olla selliseid keelde, mis alati kehtivad (nt et saabastega diivani peal ei seisa), natuke rohkem kui on lapse vanus. 3 aastasel lapsel siis u 5. Need peavad siis olema keelud, mis alati kehtivad, mitte olukorrast sõltuvalt. Muudes asjades soovitatakse keeldu (keelavat sõnastust) vältida ja pigem juhtida tähelepanu eemale või laps olukorrast kõrvaldada. Nii väikse lapse aju ja mälu suudab piiratud arvu keeldusid mõtestatult peas hoida. Ülejäänu suhtes ta võibki oma aju lihtsalt ära blokeerida.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 12.02 16:48; 12.02 16:57; 13.02 15:20; 13.02 15:23;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Pole jonni, mida kallistus ei raviks, ütleb minu kogemus.

Täitsa usun sinu kogemust. Meil aga ei tohi eriti lähedalegi minna või üldse pakkuda kallistust:D

Minu väike vend oli lapsena selline. Toimis see, kui ma küsisin talt, et kas ma võin kallistada. Lubas küll, kunagi ei keeldunud, tuli lausa ise kallistama siis. Aga kui ma lihtsalt, või ükskõik kes, kallistama läks, siis tõmbas ennast eemale.
Loomadega on samamoodi. Koer tahab ka ette teada, et sa kukud õrnutsema :). See on ilmselt kuhugi sügavale meisse kodeeritud värk

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 12.02 16:48; 12.02 16:57; 13.02 15:20; 13.02 15:23;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kõige esimene ja tähtsam asi-unusta ära see mõte, et oled ise midagi valesti teinud.
Lapsed on oma iseloomuga-mõni on kergemini kasvatatav, teine jälle väike väänik.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.02 15:36; 13.02 21:34;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Olen teemaalgataja. Aitäh tagasiside eest – nii nõuannete kui ka kogemuste jagamise eest. Hea on näha, et ma pole oma murega üksi. Ma enda arvates ei olegi liiga palju käske-keelde lapsele pannud, aga vaatan oma igapäevasuhtlemise lapsega veel kriitilise pilguga üle. Ehk annab seal midagi veel parandada. Üldiselt olen pigem isegi liiga lubav (vähemalt ämma suhtumise järgi).

Olen tihti küsinud, kas ta kallistust tahab; tavaliselt ütleb ei. Halva tuju korral pistab isegi röökima, et ei tahaaaaaa 😛
Valikute puhul (“kas sa tahad sinist või punast särki?”, “kas teed ise või emme aitab?”) tuleb tavaliselt vastus: “ei taha üldse!” või lihtsalt ignoreeritakse küsimust täielikult, ehksiis ta näeb taktikast läbi.
Kui söögiajal lauda ei tule, siis pakun sama asja hiljem jälle ja siis ka ei taha. Ning õhtul on näljane ja sellest tuleb täielik hüsteeriahoog. Vahel laseme hüsteeritseda, aga tal on ka väikevend, kes peab magama, ja naabritest hakkab ka kahju.

Ma ei püüa siin jagatud soovitusi kuidagi õõnestada, sest enamasti on need tõesti head ja töötavad lahendused. Aga kuidagi pole meil veel mõiganud :/ Eks katsume mehega edasi kannatlikult neid kasutada ja ma südamest loodan, et laps sellest meeletust põikpäisusest ruttu välja kasvab.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 12.02 01:31; 13.02 21:29; 14.02 00:02; 14.02 23:26;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Eks sa peadki täiesti omad nipid väljatöötama, mis toimivad teie pere iseärasusi arvesse võttes.
Üks, mis kindel, toida lapsel kõht täis jääb paremini magama. Ei ole vaja põhimõttelist une-eelset hüsteeritsemist. Meil on enne magamist nt. banaan või soe juustusai. Siis pessu, jutustama ja magama.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.02 15:36; 13.02 21:34;
To report this post you need to login first.
Postitas:

…ja õpetaja lasteaias haldab korraga kahtekümmet ERINEVAT marakratti…

…saades tihti kriitikat just selliste teemalõimete vahel. Tundus kohane koht ära märkimiseks. Vabandust.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lasteaiaõpetajate tööd hindan väga ja saan väga hästi aru, kui raske see on.
See on meie ühiskonnas üks häbiväärselt alatasustatud ja vähehinnatud töö, mis on ometi nii oluline lapse arengu seisukohalt.

Vähemalt on viimastel aastatel aktiivselt aetud seda joont, et lasteaias on “õpetaja”, mitte “kasvataja”, ja ehk sellega muutub veidi ka üldine suhtumine.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 12.02 01:31; 13.02 21:29; 14.02 00:02; 14.02 23:26;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minul oli väga palju abi raamatust “Minu mõistus on otsas!”. Seal oli argielu probleemsituatsioone selgitatud läbi lapse vaatenurga – et tema tegude (ja tegematuste) eesmärk pole mitte emmet kiusata ega pahandusi teha, vaid tema eesmärk on maailma ja inimesi tundma õppida ning areneda. Väga hästi kirjutatud raamat ja koomiksilaadsete piltidega varustatud 🙂

Samast sarjast on veel “Ta teeb seda meelega!”.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Toimis see, kui ma küsisin talt, et kas ma võin kallistada. Lubas küll, kunagi ei keeldunud, tuli lausa ise kallistama siis. Aga kui ma lihtsalt, või ükskõik kes, kallistama läks, siis tõmbas ennast eemale.

Loomulikult tuleb öelda. Kui minu laps jonnib, siis ma ei hakka riidlema, vaid teen ettepaneku, et äkki hoopis kallistame. Töötab alati. Laps saab aru, et oma emotsioone saab ka teisiti väljendada.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 12.02 15:23; 14.02 12:40; 14.02 22:03;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Jah, ma ka loen siit ja olen väga tänulik igasuguste õpetussõnade eest. Üldiselt paneb kogu see teema mind ohkama. Näiteks need keelud – kui 3-aastasele ei tohiks rohkem kui 3-5 keeldu peale panna, siis mida teha igapäevaelus ette tulevate situatsioonidega nagu nt: poriste saabastega tuppa ei tohi minna, toiduga ei tohi mängida ja tuppa joosta, lahtise akna peal ei tohi kõõluda, elektrijuhtmeid ja pistikupesasid ei tohi torkida, kuuma asja ei tohi puutuda, üksi ei tohi tänaval vanemast kaugele joosta, teistele ei tohi meelega haiget teha, jne jne. Muidugi, eks kõik ole ka serveerimise küsimus. Ma võin näiteks sõnastada mõne keelu lihtsalt õpetussõnana. Kuuma asja ei tohi puutuda vs. kuuma asi võib meid kõrvetada, seega seda ei puututa. Üldiselt olen algusest peale võtnud seisukoha, et enamasti on kasulikum kasutada kaasavat “meie” vormi kui käske (no nt lähme parem siit kohast üle tee, sealtpoolt on ohtlik või teeme nii, et täna me ostame ainult seda ja mitte toda) ja püüan ka keelde miinimumi viia.
Üks mõtlemapanev märkus siin oli jonni ja kallistamise kohta. Olen oma tüdruku puhul tähele pannud, et kui õige hetk on möödas, ehk siis, kui juba meeletu kisa on lahti, siis ta justkui jonni pärast ei lase end sülle võtta või kallistada. Ise karjub nutta ja röögib emme-emme, aga kui ma siis ta juurde kükitan ja küsin, kas tahad emme sülle või tule emme juurde, siis ei luba puutuda. Proovisin nüüd paaril korral õigeaegselt jaole saada, ja siis tõesti toimib see kallistamine-süllevõtmine. See justkui lohutab siis teda, et teda võetakse tõsiselt ja talle pööratakse tähelepanu. Ainult seda ma ei tea, kuidas saavutada eesmärk ilma, et laps hakkaks arvama, et iga kord, kui ta pröökama hakkab, emme kohe teda kallistama ja lohutama hakkab – see saadab ju just vastupidise signaali. Ühesõnaga, ma ei tea, kust jookseb see piir, millal on tegemist kasvatusvõttega ja millal lapse jonnile järgi andmisega.
Üldiselt olen otsustanud nüüd proovida seda läheduse varianti, katsun ta õigeaegselt sülle saada ja siis talle rahulikult selgitada, miks seda või toda asja ei saa teha nii nagu tema tahab.
Muidugi, kui palun teda miskit teha, siis püüan alati öelda palun, ja kui ta ei kuula, siis rõhutan, et näe, emme kasutas ju võlusõna, ole nüüd pai ja tee niiviisi. Pikapeale mõikab.
Ma ei tahaks kuidagi lasta lapsel tekkida tundel, et kisaga ta saavutabki kõik.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Jah, ma ka loen siit ja olen väga tänulik igasuguste õpetussõnade eest. Üldiselt paneb kogu see teema mind ohkama. Näiteks need keelud – kui 3-aastasele ei tohiks rohkem kui 3-5 keeldu peale panna, siis mida teha igapäevaelus ette tulevate situatsioonidega nagu nt: poriste saabastega tuppa ei tohi minna, toiduga ei tohi mängida ja tuppa joosta, lahtise akna peal ei tohi kõõluda, elektrijuhtmeid ja pistikupesasid ei tohi torkida, kuuma asja ei tohi puutuda, üksi ei tohi tänaval vanemast kaugele joosta, teistele ei tohi meelega haiget teha, jne jne.

Enamik selliseid olukordi on võimalik lapsele kättesaamatuks teha. St lakkamatu keelamise ja riidlemise asemel on mõttekas näiteks kodu muuta selliseks, et laps ei saagi neisse olukordadesse sattuda. On kõigil pingevabam ja kodune õhkkond poole rahulikum.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 12.02 15:23; 14.02 12:40; 14.02 22:03;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Pyhademunaga nõus tegelikult. Täna vaatasin oma suhtlemist lapsega ja väga palju ongi just sellist jooksvat käitumise korrigeerimist.
“Hoia piimatassi püsti”, “jookse siinpool, mitte seal, kus on teravad nurgad”,”trepil me ei trambi”, “kass ei taha, et sa teda kõvasti kallistad”, “veeretame palli maas, mitte ei viska kõrgele”… Ainus korduv nö. raudne reegel on see, et venda lüüa ei tohi, aga sedagi on väga raske 100% jälgida, sest kohe kui selja keeran, läheb jamaks:(

Ei saa ju lapsele mitte juua anda, väikevennast vabaneda, et teda togima ei mindaks, või treppi eemaldada, et laps seal ei trambiks.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 12.02 01:31; 13.02 21:29; 14.02 00:02; 14.02 23:26;
To report this post you need to login first.
Näitan 25 postitust - vahemik 1 kuni 25 (kokku 25 )


Esileht Väikelaps Kuidas käitute, kui väikelaps keeldub sõna kuulamast?

See teema on suletud ja siia ei saa postitada uusi vastuseid.