Olen ammugi mõelnud, kas ei pingutata tänapäeval laste “harimisega” pisut üle, ilma et arvestataks neid lapsi ümbritseva tegeliku elu kontekstiga.
Ühe näitena eluvõõrast õpetusest võiks tuua selle, kuidas meie lasteaia sõimerühmas (!) tambiti kaheaastastele pähe dogma: “Nii kui midagi juhtub, nii pead sina kohe helistama 112!” 2-aastane hädavaevu oskab rääkida, ei oska olukorda selgelt hinnata ega kirjeldada, päris paljud kahesed ei tea veel oma perekonnanimegi, täisnimegi (nt Mia-Maria) asemel ütlevad ainult enda lühendnime (Mia). Rääkimata kõikidest muudest arvukatest seikadest, mida 112-le helistades eelnevalt samuti teadma peaks. Lisaks polnud minu kahesel õrna aimugi, kuidas telefoni või mobiili üldse kasutada (näe, polegi eranditult kõik tänapäeva lapsed sünnitusmajast saadik nutikas!). Kogu õpetus oligi seisnenud vaid selles, et kaheaastastele tambiti pähe 112-number, nad pidid seda muudkui joonistama ja isegi lumele ehitama. Lõpuks oli mõnedel lastel tekkinud juba assotsiatsioon, et number “112” ise tähendabki õnnetust 🙂 Ning paar last olid kodus proovinud helistada 112, sest nende mõmmik oli haige. Egas kaheaastane tee vahet, kas haige on mõmmik või inimene, kas põleb nukumaja “mängult” või pärismaja…
Pidin kodus ajupestud lapsele pärast lasteaias toimunud “teavituspäeva” kõva selgitustööd tegema, et kui midagi juhtub, siis jätku too 112 heaga rahule ja pigem otsigu kibekiiresti üles ema-isa, vanaema, või kui neid äkki miskipärast pole (nt on vanaema, kes last pidi hoidma, ära minestanud vms), siis tormaku õue ja koputagu naabrite uksele ja täiskasvanud saavad siis vajadusel hädaabisse helistada. Imestasin ikka väga, mispärast jätsid nood “spetsialistid” lapsele abiotsimist õpetades oma ema ning isa täielikult mängust välja, mindi neist ükskõikselt mööda… Umbes nõnda, et kui ema koorib köögis kartuleid ja laps lastetoas mängides avastab järsku, et seinapistikust kerkib suitsu, siis peab see laps, selmet emale ütlema minna, ema eest salaja otsima hoopiski majast üles kellegi mobiili ning helistama 112. Imelik.
Ka need lasteaia tuletõrjeõppused olid paras naljanumber, ning pärast sai kodus ka nende tagajärgedega tegeldud.
Pigem peaks selles vanuses lastele õpetama täiskasvanute sõna kuulamist. Tuleb sisse harjutada, et juhul kui täiskasvanu käsib kiirelt majast lahkuda, siis peabki laps nii tegema. Mitte aga pugema nt kappi peitu ja seal naeru kihistades istuma. Või kui täiskasvanu käsib kanda kiivrit, siis peab seda ka kandma. Kui kaaslane on hädas, siis peab kiirelt jooksma kasvataja, õpetaja, vanema vms juurde ja valjul selgel häälel rääkima talle, mis juhtus, mitte aga jätma kaaslast ükskõikselt sinnapaika. Tuleb õpetada lapsi vajadusel kõvasti karjuma- nt kui võõras inimene temast kinni haarab ja autosse tirida tahab. Siin kirjutatuna tunduvad kõik need nüansid enesestmõistetavad, ent tegelikus elus paraku pole nende järgimine ilma eelneva harjutamiseta sugugi lihtne. Need on tõelised seigad, mis päriselt võivad aidata päästa lapse või ta kaaslase elu. Mitte aga poolkõnetule paariaastasele tuimalt tühja numbri “112” pähetampimine või suitsuanduri kileda lärmiga traumeerimine.