Esileht Koolilaps 1. klassi lapsel probleem lugemisega

Näitan 10 postitust - vahemik 1 kuni 10 (kokku 10 )

Teema: 1. klassi lapsel probleem lugemisega

Postitas:
Kägu

Sel aastal läks tütar 1. klassi (just enne sai 7-aastaseks). Eelkooliks vajadust ei näinud, kuna lasteaias õppis laps piisaval määral lugema, kodus kirjutas viimasel lasteaia aastal jutukesi ning luges iseseisvalt ja huviga raamatuid (nt “Täheraamat”), suutis loetu üle arutleda ja seda ümber jutustada ning tundis huvi ka kirjatähtede vastu. Lasteaias õpetaja, eripedagoog ega logopeed mingeid probeelme ei märganud, pigem vastupidi, laps oli igati tubli ja võimekas.

Nüüd, pärast kahte kuud koolis tundub, et laps ei oska enam üldse lugeda ja see on mind väga ära ehmatanud. Hetkel on raskuski isegi sõna “on” kokkulugemisega või sellest arusaamisega. Kõikides muudes ainetes saab hästi hakkama ja kiidetakse, aga lugemine ja kirjutamine on null.

Aabitsast jutukesi lugedes ei mäleta laps ühtegi eelmist loetud sõna, ei suuda lauseid kokku lugeda, nutab iga sõna juures, et ei saa mitte midagi aru ja lugedes või kirjutades ei taju enam häälikupikkusi, sulghäälikute tugevusi ega tee sulghäälikutel üldse enam vahet (g, b, d võivad vabalt igal pool üksteist asendada ja ka seal, kus peaks olema näiteks pp). Koolis suunati ta logopeedi juurde, aga lapse sõnul ei saa ta seal väiksemas grupis õppides ikka mitte midagi aru.

Jussikese või Sipsiku või mõne muu kohustusliku kirjanduse lugemise võime tundub olevat valgusaastate kaugusel ja laps ise kurvastab seetõttu, et klassikaaslased loevad, aga tema ei suuda.

Oletan, et see probleem on psühholoogiline, kuna lapsega pikemalt rääkides selgub, kuidas ta kardab, et tema või kellegi teise peale ollakse koolis kuri ning kuidas ta ei jõua asjadest aru saada. Klassis on küll õpetaja ja abiõpetaja ning nagu mainitud, käib laps ka logopeedi juures, aga väidetavalt on nad kõik natuke “kurjad”. Küsisin, et miks nad tema peale siis kurjad on, aga selgus, et ei olegi tema peale, sageli lihtsalt kutsuvad korrale teisi lapsi, kes parasjagu tähele ei pane. Olen ka aru saanud, et see “kuri” tähendab võibolla sellist kerget kannatuse katkemist või siis lihtsalt teatud inim- või iseloomutüüpi, sest ühe lasteaiatöötajaga oli lapsel sama mure, aga üldse mitte nii terav, sest laps ei olnud temaga iga päev koos ja ülejäänud personal oli teistmoodi, “rahulik”.

Hiljuti oli laps kolm nädalat haige ja selle aja jooksul iga päev temaga koos lugedes ja harjutades sain ta kolmanda nädala lõpuks nii kaugele, et luges ja kirjutas 2/3 sellest määrast, mis ta lasteaias käies oskas ning julgus ja eneseusaldus omaette lugeda ja kirjutada tundus tagasi tulevat.

Siis läks uuesti kooli ja pärast kahte nädalat oleme taas “on”-i juures. Masendav. Kuidas leevendada lapse muret? Pöörduda koolipsühholoogi poole? Ja kas kohe või pigem oodata poolaasta lõpuni, et ehk on tegemist kohanemisraskusega, mis läheb üle? Esialgu mõtlesin, et uurin õpetajalt ja abiõpetajalt poolaasta lõppedes, et kuidas asi nende poolt paistab, aga hetkel tundub, et laps jääb teistest selle lugemistõrke tõttu juba praegu väga maha ja mingil hetkel kandub see äkki üle ka teistesse ainetesse. Või kas on võimalik, et niimoodi avaldub düsleksia? (On muidu meie perekonnas pärilik, aga 6-aastasena polnud tütrel sellest veel märkigi).

Ehk on kellelgi kogemusi sarnase probleemiga?

+3
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Minu seitmesel poisil sama probleem. Aasta tagasi sai kirjatähed selgeks ja luges oma esimese raamatu läbi. Nüüd septembri lõpus vajas õpiabi eesti keeles, mis oli suur üllatus. Ma ise arvan, et see on stress äkki. Matemaatikas samas on ta väga tubli ja saab kiita.

Lasen tal õpiabis käia. Kodus ma talle väga palju lugemisega peale ei käi. Ma ei taha talle öelda, et tal probleem sellega. Loeme seda mida vaja ja vahest natuke lisaks.

+1
-1
Please wait...

Postitas:
Kägu

Sinu olukorras võtaksin kohe ühendust koolipsühholoogiga. Ilmselt on lapsel tekkinud ärevus seoses kooli alguse ja suure elumuutusega, ja ta ei oska ise sellega toime tulla. Otsiksin talle kohe abi ja tuge, ei tasu oodata ja lasta probleemidel süveneda. Koolipsühholoog oskab aidata, kuidas ärevusega toime tulla, ja siis on võimalik ka õppimises paremaid tulemusi saada.

+6
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Ju spetislistid oskavad öelda, millest see on, kas püshholoogiline või et kas düsleksia saab ka nii tekkida.
Mina olen ühe lapsega düsleksia diagnoosi saanud ja selle läbi teinud, aga see anti esimeses klassis ja sellele esimese info sain lasteaiast viimasel aastal kätte.
Ja tõesti see muutis palju meie elu ja lapse kooliaega. Lugemisraskus ja see kõik, mis sellega kaasnes. See omakorda moonutab loetust arusaamist ja ülesandest arusaamist, ka igas ehk kõikides teistes ainetes samamoodi. Sest igas aines on lugemist. Kui palju aega ja tööd see lapselt ja minult nõudis. Muidugi ikka sptsialistide ja õpetajate abiga. Kuid ikka see tähendas seda, et keegi ei vii sind kuskile ega ütle. Ja siis ma nägin, mis see düsleksia võib olla. Loeb laps sõna kokku, aga rõhk on vale, ja sõna tähendus on arusaamatu siis ju. Või vahetab tähtede järjekorra ära. või loeb tagurpidi.  Jne.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Osades raamatukogudes on lugemiskoerad. Äkki karvane sõber aitab lugemisstressi leevendada?

Üldiselt tasub takistuse tekkides teha samm tagasi. Uuesti võtta lihtsamad tekstid, lühemad sõnad, et tekiks taas eduelamus. Koolis seda raske teha, aga kodus lugedes minna täitsa algusesse tagasi. Trükitähed, 3-4 häälikuga sõnad, 3-4 sõnaga laused.

+2
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Järelikult laps on kasvanud sellises äärmiselt positiivses õhkkonnas. Sa, teemaalgataja, vist väga palju häält ei tõsta kodus. Klassis on lapsi igasuguseid ja õpetajad ikka tõstavad häält pidevalt. On ka selliseid, kes lausa röögivad. Laps lihtsalt pole harjunud sellega. Ta pole n.ö karastunud, mis muidugi ei tähenda, et sinu kasvatuses midagi valesti on. Meil kodus 4 last ja pidev olelusvõitlus käib. Karjumine on igapäevane. Mida suuremaks laps saab, seda paksema naha kasvatab.

Lugemisega oli ka meie vanematel lastel probleeme. Nad ei saanud lugemist lasteaias selgeks ja eelkoolis ka ei käinud. Mina iga päev tegelesin nendega. Oi, kuidas ma poisiga nägin vaeva, sest tähed ei jäänud meelde. Tüdrukul oli väga hea mälu, aga ometigi just temal oli kõige rohkem lugemisega probleeme. Ta sai koolis hakkama, aga siiani ta ei loe päris soravalt kuigi on 13-aastane. Praktiliselt viielisel õpilasel on kirjandus ja ajalugu kolm, sest ta vihkab lugemist. Raamatute lugemisest hoidub ja üritab kokkuvõtete põhjal vastata. Poiss loeb kiiresti, aga aru midagi ei saa. Ta üldse ei süvenegi sellesse, mida loeb. Aga näiteks esimeses klassis poisil kadus lugemisel “r” täht ära. Koguaeg oli R olemas ja järsku kadunud. Käis ka logopeedi juures. Ja siis tuli r tagasi.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Räägi olukorrast õpetajaga ja perearstiga. Saad vajalikud suunamised ja abi.
Murelikuks teeb just see, et varem laps luges ja sai loetust aru. Olukord oleks palju lihtsam, kui ta poleks osanudki lugeda.

+3
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

minu esmaklassiline on võõrastes või ootamatutes olukordades natuke ärev tüüp ja esimese täiskoolinädala lõpuks ta konkreetselt nuttis terve koolipäeva, sest ta kartis et ma ei tule õigel ajal järele. panin kiiresti psühholoogi aja, esimese korra käisime kõik koos, siis käisin veel korra üksi. rääkis lapsega, kuulas teda, saime mingi peotäie nippe kaasa ja olukord läks päevapealt paremaks ja nüüd vähehaaval on elu suht normaalseks läinud. ei saa öelda, et 100% ärevus on läinud, aga nüüd on see täiesti talutavates piirides.

alguses oli ka jube palju kodus õppida – sest kuna ta koolis tegeles peamiselt nutmisega, siis ei jäänud õppimiseks eriti palju aega, pidime kõik kodus üle vaatama, ära lõpetama. nüüd juba mitu nädalat saame 15-30 minutiga hakkama.

nii, et otsi kiiresti lastepsühholoog, tasulise võib juba nädala jooksul leida.

+1
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Mina arvan, et eespool välja toodud lugemiskoera idee on väga hea, võtab lugemisega seotud stressi maha. Kas teil endal mõni koduloom on? Kui minu kaksikud poisid olid 1. klassis, siis ma nimetasin meie kassi ümber “lugemiskassiks” ja poisid käisid kassile ette lugemas.

+1
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

TA mängi lapsega aarete jahti ja lõpus on mingi maius või lapse lemmik asi. Kirjelda järgmise kirjaasukohta selgelt, aga natuke pikemalt. Laps peab loetust aru saama

0
0
Please wait...

Näitan 10 postitust - vahemik 1 kuni 10 (kokku 10 )


Esileht Koolilaps 1. klassi lapsel probleem lugemisega