Esileht Koolilaps 1. klassi poisi keeleline areng – kas millalgi läheb paremaks?

Näitan 13 postitust - vahemik 1 kuni 13 (kokku 13 )

Teema: 1. klassi poisi keeleline areng – kas millalgi läheb paremaks?

Postitas:

Mure siis pea 8-aastaseks saava poisiga. Lugemise nipi sai selgeks üsna vara – ca 5-aastaselt. Aga hoolimata eelkooliealisena pea igapäevasest harjutamisest läks lugemine väga visalt. Nüüd, esimeses klassis, on ta “sorav veerija”- loeb ta iga päev ca 45 minutit. Tulemus on see, et soravuselt väga suurt edasiminekut pole.
Teine laps mul tegi sama arengu, mis üks kolme aastaga, läbi poole aastaga.
Nüüd kirjutamisest – ta absoluutselt ei saa aru häälikute pikkuset ja nõrk-tugev kaashäälikust. Ok, ma saan aru, et 1. klassis veel ei peagi aga murelikuks teeb see, et kiri on täpselt samal tasemel, mis kaks aastat tagasi.
Üldintelligents on ok (eriti just ruumiline mõtlemine). Samuti on väga hea lugemisest arusaamine, funktsionaalne lugemine (suutis juba hädiselt veerides enne kooli tekstülesandeid lahendada).
Kuidas kogemus on, kas millalgi ikka on lootust arenguks või lähebki see tempos, et 9. klassi lõpuks õpib lõpuks selgeks, et lammas kirjutatakse kahe m-iga.
Mis mind kõige rohkem hirmutab on see, et meie keelekeskses hariduses tambitakse kogu ta enesehinnang maatasa.

preagu istub ja mõtleb ja mõtleb aga ei suuda välja mõelda sarnast ehk siis sünonüümi sõnale “õudne”.
🙁

+2
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 01.04 11:32; 04.04 22:40;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu lastel ka tundub olevat kergekujuline düsleksia. Just kõva häälega ette lugemine läheb veerides ja halvasti. Ühel lapsel läks see kolmandaks klassiks äkki justkui plaksust üle ja enam probleeme ei ole, kõik ained alati viied. Teisel lapsel on veel kolmandas klassis sorava kõvahäälse ettelugemisega suuri raskusi, samas lugemisest aru saamises tal takistusi ei ole, matemaatikas on olümpiaadilaps. Väga vaikselt, aastaid igapäevaselt lugema sundides läheb järk-järgult paremaks. Kas kunagi lugemine tema jaoks meeldivaks protsessiks saab, ei oska öelda. Praegu väga pikalt ta näiteks filmide subtiitreid jälgida ei suuda ikka veel. Kolmas laps on esimeses klassis ja täpselt samal moel veerib. Samas kõik nad said juba kolme aastaselt sõnade kokku veerimisest aru aga sinna see areng pikaks ajaks püsima jäigi, kirjutasid kogu lasteaia pikki tekste, aga tohutute kirjavigadega. Edasiminek on olnud väga-väga suure tööga väga vaevaline, aga siiski pisi-pisike paremuse poole liikumine kogu aeg on. Lihtsalt pidevalt igapäevast tööd on vaja teha, aastaid ja kui ka sõnade õige kirjaviisiga on raskuseid, siis kõik need sõnamängud a la :lugu, luku, lukku tulevad kasuks. Minu jaoks on see laste probleem väga kummaline, sest ise ma juba lasteaias põhimõtteliselt neelasin raamatuid lugeda ja olen sellega jätkanud terve elu. Väga ebaintuitiivne on minu jaoks aru saada, mis täpselt lapsele raskuseid valmistab. Aga kannatlikus, kannatlikus ja suur töö viivad lõpuks sihile. Logopeed võib ka aidata.

Sünonüümide koha pealt on nii, et tegelikult seda ei mõtlegi laps ise välja, kui ta lugemus on veerimise tõttu vilets ja sõnavara väike ja ta pole kunagi harjunud sarnase tähendusega sõnadele mõtlema. Selliseid sõnamänge võite ka omavahel teha, et püüda sama asja teisiti nimetada, sama omadust teisiti nimetada. Aga ära lase tal tühja koha pealt ise mõelda, vaid aita, too näiteid. Lapsel on enne vaja hulgaliselt näiteid ja harjutada suuremat sõnavara, enne kui ta sünonüümi ise välja suudab mõelda. Esimese klassi lapsel on sünonüümide välja mõtlemine enamasti toetatud tegevus, millega ta päris ise hakkma ei saa.

+5
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 01.04 12:58; 01.04 17:33;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sarnane laps on mulgi. Hakkas veerima 4-aastaselt, sai ka aru, mida kokku veeris – ja no üsna sarnasel moel veerib nüüd 7-aastaselt ka. Veidi on kiirem lugeja kui mudilasena, aga siiski üsna aeglane. Tähed õppis ta väga kiiresti selgeks, ka kirjatähtedele üleminek oli vaevatu, teksti mõistab suurepäraselt, sõnavara hea, probleeme sünonüümide või antonüümide leidmisega pole, aga ise kirjutab väga rohkete vigadega, ei pööra tähelepanu häälikupikkusele ega ammugi sulghäälikute õigekirjale. Mingi areng muidugi on toimunud, osa sõnasid kirjutab mälu järgi õigesti. Kui tema tähelepanu juhtida veaohtlikule sõnale, siis kuuleb ta tegelikult ilusasti ära, kas on pikk või lühike häälik või tugev või nõrk sulghäälik, aga on vist veel lihtsalt nii tuulepea, et iseseisvalt tehes sellele mingit tähelepanu ei pööra.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Meil sama asi. Eriti hull on see, et ta ei saa aru millal on d ja millal b. Ta ei kuule nagu neid tähti ja ka kirjutades ei suuda vahet teha, eriti tänu sellele et koolides tänapäeval on lubatud kasutada samaaegselt siduskirja ja ka nn raamatu trüki kirjatähti. See ajab segadusse.
Ja ta ei kuule nagu sõnades kohati e tähte (päev kirjutab näiteks päv või pääv).

Käisime igaks juhuks kuulmise uuringutel ja kõik oli korras.
Arst uuris ka ninaneelu ja ütles et on adenoid, aga kindlalt lõikama ei pea kuna nagunii varsti taandareneb, aga see võib olla üks põhjus miks õigesti ei kuule.
Samas kuna kuulmistestid läbis kõik suurepäraselt siis mõtlesime, et ei hakka teda opereerima kuna see nii traumeeriv.
Loodame ka, et kasvab välja.
Käekiri temal ka lihtsalt kohutav. Aga aasta tagasi oli sada korda kohutavam. Nii et ikkagi mingi areng on toimunud. Muidu väga intelligentne ja nutikas poiss, oskab pikki lugusid võõrsõnu kasutades jutustada ja jagab maailma asju väga hästi.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Meil sama asi. Eriti hull on see, et ta ei saa aru millal on d ja millal b.

Jah, minu noorimal lapsel on ka see häda, et d ja b väikeste tähtedena eriti ajab ikka veel segi.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 01.04 12:58; 01.04 17:33;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mul on tütar, kes õppis ise lugema mingil hetkel ja algusest peale kirjutab veatult. Tütrest veidi nooremad on kaksikud poisid, kelle lugemine tuli üle kivide- kändude ja kirjavigu oli esimeses klassis ahastama panevalt palju. Kurtsin koolis korra ka ühele kogenud õpetajale, et ei tea, mis minu poistest saab ja tema ütles rahulikult, et küll 3-ndaks klassiks hakkavad kõik õigesti kirjutama. Nüüd ongi poisid kolmandas klassis ja tõesti on väga palju paremaks läinud olukord 🙂 Aga no lugema pane oma laps võimalikult palju, kasvõi koomikseid.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Meil ka poiss 1 klassis ja täpselt sama teema. Kirjutame iga päev, loeme,kordame õpitut..ja järgmisel päeval suudab ta ikka küsisõna Kus kirjutada kuss..ja neid vigu on palju. Ükspäev läksin juba täitsa närvi, kuigi saan aru, et ta alles esimeses klassis, aga midagi võiks ju natuke juba meelde jääda. Meil vist saab temaga väga raske olema..

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Meil ka poiss 1 klassis ja täpselt sama teema. Kirjutame iga päev, loeme,kordame õpitut..ja järgmisel päeval suudab ta ikka küsisõna Kus kirjutada kuss..ja neid vigu on palju. Ükspäev läksin juba täitsa närvi, kuigi saan aru, et ta alles esimeses klassis, aga midagi võiks ju natuke juba meelde jääda. Meil vist saab temaga väga raske olema..

no siis on veel väga hästi – “kus” tegelikult kõlabki kahe s-iga.
🙂

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 01.04 11:32; 04.04 22:40;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ära muretse. Tean poissi, kes veeris gümnaasiumi lõpuni, samas võitis rahvusvahelisi matemaatika olümpiaade ning hetkel väga tunnustatud kõrgkoolis.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

veeris gümnaasiumi lõpuni, samas võitis rahvusvahelisi matemaatika olümpiaade

Paraku on ka matemaatikaolümpiaadidel tekstid tähtsad.

Eks ongi raske aru saada, kui lapsel ei tule kõik pingutuseta, aga võib-olla on abi sellest, kui vaadata õppekavasid – nad järjest vähehaaval õpivadki kõike seda, mis probleeme valmistab, ja isegi kui on kõvem pea, jääb vast ikka varem meelde kui põhikooli lõpuks.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ma ise kahtlustan, et ikka see tänapäeva nutimaailm pidurdab laste lugemis-kirjutamisoskust. Nii palju kasutatakse pildikeelt sõnalise keele asemel. No ja poiste areng sageli toimub selles vallas hiljem kui tüdrukutel (kuigi ma tean ka poisse, kes esimeses klassis soravalt lugesid). Mu enda poissi ei paneks mingi nipiga päevas 45 minutit lugemist harjutama, see on tema jaoks nii piinarikas! Kooli jaoks vajaliku lugemise teeb suure vaevaga ikka ära. Samuti b ja d on rasked eristada – aga ma ei arva, et ta ei kuule neid (õnneks tal õigekirjaga praktiliselt probleeme pole, kui vähegi viitsib mõelda). Lugemise ajal ta hakkab vahel silpe tagantpoolt lugema – eks selle b ja d-ga on ka see, et sõltub, kummalt poolt vaadata. Selle kohta olen teinud talle niisuguseid harjutusi: ütlen b või d-ga sõna ja näitan näppudega: kas parema sirge käelaba ja vasakust pöidlast ja sõrmedest tehtud kaarega või vastupidi – küsin, et kas see või see täht.
Aga teemaalgataja, kas selle “õudse” puhul küsisid ka lapselt, mis see tähendab? Mina enda omalt praegu küsisin just nii, mitte et ütle sellega sarnane sõna. Teadis küll, et see tähendab “hirmus”.
Kelle laps kuuleb “päev” asemel “pääv” – see sõna kostabki pisut lohakamal hääldusel niimoodi, samuti mõned sarnased sõnad. Näiteks h järel: “läheb” võib kosta nagu “lähäb” jne.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.04 18:03; 13.04 19:51;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lugedes ei tohi lubada veerida. Annad alguses lühikesed sõnad, ütleme 2-silbilised ja las loeb terve sõna, mitte ei veeri tähthaaval.

Sünonüüme ja antonüüme saad ise treenida. Teed nt piltkaardid. Nimeta õudne teise sõnaga, umbes nii. Selleks, et see uus sõna ka kinnituks, pead seda ka kasutama. Näiteks lased kirjutada ühe lause iga uue sõnaga. Või jutu sees mainid. Või lased välja mõelda loo, kasutades 5 uut sõna. Nii jääb meelde.

Muide, las laps kuulab ka lühijutte. Sealt saab terve hulga uusi sõnu ja mõisteid.

Hästi arendab ka sõnade tagurpidi kirjutamine ja läbi hääldamine või tähtede sassi ajamine, et ise otsib õiges järjekorras tähed.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sünonüümide koha pealt on nii, et tegelikult seda ei mõtlegi laps ise välja, kui ta lugemus on veerimise tõttu vilets ja sõnavara väike

Ma tahtsin veel seda lisada, et lapse “lugemus” võib selles vanuses siiski päris suur olla, olgugi et ta ise veerib. Kui peres on iga päev ettelugemise traditsioon, siis 7.-8. eluaastaks koguneb läbiloetud raamatuid täitsa palju. Pealegi kui keegi ette loeb, saab laps ju alati küsida, kui ta mingi sõna tähendust ei tea. Ma ise olen küll püüdnud aimata ja küsinud pärast lause/lõigu lõpetamist, kas ta teab, mis üks või teine sõna tähendab. Ja vajadusel selgitanud.
Ma ei oska ennustada, millal ma lõpetan lapsele ettelugemise. Ma mäletan, et minu vanemad esimestes klassides ikka lugesid, kuigi ma olin siis ka ise päris kiire lugeja. Aga vist mitte kiirem kui kõva häälega lugeja. Kui lugemiskiirus läheb sellest suuremaks, siis ei läbe enam ettelugemist kuulata. Ma usun, et minu poisi puhul nii paar aastat läheb küll veel aega. Ja kindlasti kahju on lõpetada, lasteraamatuid on ju nii hirmus häid!

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 13.04 18:03; 13.04 19:51;
To report this post you need to login first.
Näitan 13 postitust - vahemik 1 kuni 13 (kokku 13 )


Esileht Koolilaps 1. klassi poisi keeleline areng – kas millalgi läheb paremaks?