kui suur peaks olema? Meie nii vanal lapsel (poiss) sõnu pole, aru saab kõigest. Keegi siin foorumis kirjutas, et aastased juba lobisevad pikalt. No ma ei tea… Kuidas teil olnud?
Teema: 1a2k lapse sõnavara
No esiteks, aastane on nii 1a2k kui ka 1a9k….
Mul esimesel oli täoselt 1a ca 10 sõna ja tuli aina juurde, 1,5a 2-sõnalised laused, 2a saades 4-5sõnalised täislaused.
Aga teine – tal oli esimene sõna 1a2k. Ja siis pikk paus, järgmine sõna alles 1a7k ja rohkem hakkas tulema 1a10k. 2aastaselt hakkas 2sõnaliselt rääkima, aga sealt edasi suht kiiresti arenes.
Aru saab kõigest? 1a2k? Nagu… mida?
Lapsed on selles osas väga erinevad ja enamus alla kahesed ikka ei lobise veel pikkade lausetega. On normaalne kui just kaheseks saanud laps räägib kahesõnaliste lausetega.
Minul esimene laps hakkas hilje rääkima. Esimene sõna tuli küll 11-kuuselt, aga edaspidi tuligi sõnu väga tasapisi juurde. 1,5a oskas 20 sõna. Kahesena hakkas lauseid moodustama.
Teine laps ütles esimese sõna juba 9-kuuselt ja hetkel on ta täpselt aastane ning kasutab igapäevaselt 10 sõna. Tal on ka suurem huvi kohe kuuldut järgi korrata.
Minu laps on 1a8k kokku tuleb vb 10-11 sõna, laliseb palju oma keeles. Mõlemad lapsed mul tüdrukud. Esimene ütles sõnu juba 8k. Selles vanuses(1a8k) juba rääkis palju. Lapsed on erinevad. Tähtis on see, et laps saaks kõnest aru ega sundida ei saa ju sõnu ütlema. Tuleb lugeda, vaadata raamatuid sealt ise asju nimetada, palju vestleda lapsega jne. Küll see kõne tuleb. Tänapäeval väga palju ülemõtlemist.
Minu laps saab kohe sama vanaks, ei oska eriti sõnu. Hakkasin talle tähti õpetama, kui ta 9-kuu vanune oli, arvasin, et siis tulevad sõnad ka kergemini, kui neid välja oskab hääldada, nüüd oskab näidata ja öelda 14 tähte, aga M näiteks lihtsalt ei tule välja, sest ta ei oska M öelda, nagu ka “emme” ei ole siiamaani kordagi välja tulnud, ütleb “äbbä”. Asjade peale osutab ja korrutab “kõtt”. Arvan, et sõnavara üldiselt on alla kümne tähe ja sõbranna sama vana laps ka oluliselt rohkem sõnu ei oska, täitsa normaalne.
Lastearst ütles, et pooleteistaastaselt peaks ütlema 4-20 sõna, arvesse pidavat minema ka need sõnad, mida ei häälda õigesti või on nö “omad sõnad”.
Aru saab kõigest? 1a2k? Nagu… mida?
Geniaalsed lapsed perekoolikatel???? mul laps ütles selles vanuses arusaadavalt ainult emme ja 2-3 sõna olid omas slängis ning kahtlen sügavalt kas laps sai aru ikka kõigest millest rääkisin.
Minu tüdruk ütles selles vanuses ainult aitäh ja emme. 1a6k hakkas sõnade esisilpe ütlema ja 2a rääkis liitlausetega, s.t kõne oli käes. Seega väga erinevad on lapsed, aga üldiselt 3a-l võiks ikkagi juba mingi sõnavara olla ja kõne areng tajutav. Ma tean last, kes 3a ütles üksikuid sõnu ja no ei tulnud juurde. Said panna lasteaeda, mis on spetsialiseerunud kõnega tegelemisele ja koolimineku ajaks oli kõne käes.
Nii et 3a on selline kriitiline piir. Su lapsel veel aega maa ja ilm.
mul laps selles vanuses ei rääkinud eriti midagi, “oma” sõnu tal ka polnud. 1,5-aastaselt olid järsku kõik sõnad selged ja rääkis lausetega. 2-aastaseks saades ja hoidu minnes rääkis pikkade liitlausetega. teised temavanused lapsed lastehoius rääkisid ikka üksikuid sõnu. mina isiklikult neid 1-aastaselt lobisevaid lapsi pole kohanud.
Mu laps (tüdruk) 1a3k ja tema sõnavara: anna, aitäh, emme, mõmm, mäm-mäm (söök), pa (papu), uuhh-uuhh (koer või muu sarnane loom), võibolla midagi veel, kohe ei meenu (tema oma släng on pam ja tän). Aga ma ei muretse, sest ta saab meie kõnest hästi aru, nt kui ütleme, et läheme pessu või hambaid pesema, teab kohe minna vannituppa. Või kui räägime söögist või köögist, liigub kohe sinna. Kui küsin, kus miski on, hakkab ka otsima koos minuga. Kui ütlen, et pane see või too asi sinna/tänna, siis paneb ka. Telefoniga rääkimist imiteerib. Lähme õue – vaatab aknast välja jne. Ühesõnaga selle põhjal, et ta päris palju mõistab, mida me räägime, teeb mind rahulikumaks. Küll sõnad järgi tulevad. 🙂