Olen suure raskustega saanud oma 3a (just sai) poja natukenegi midagi ütlema ja rääkima – fraasidega (lauseid ei moodusta). Aga ta teeb seda kehvalt, hetkel logopeedi juurde ei saa. Süsteemselt ütleb müts – püts, mina lähen – mina lähed ja pikemaid sõnu ei ole võimeline välja ütlema. Mina siis kordan õige grammatikaga ja väikse laiendusega fraasi v lause üle – ja palun temal korrata. No mitte ei tule välja. Vale hääldus on kinnistunud. ja üldse ta ei taha väga ikkagi rääkida ka. Kõne mõistmine on korras. Teeme ka keele ja suuharjutusi – kõikvõimalikke, mida netist olen leidnud ja logopeediga tegime.
Muidu käisime logopeedi juures ka, aga hetkel kõik pausil ja videoülekannetesse sellisel kujul usku ei ole. Kui kellegil on kogemusi, siis palun jagada vbl mõni nipp aitab ka meid. Aitähh!
Teema: 3-a poisi kõne
Arvan, et videokohtumine logopeediga on tulemuslikum kui perekooli “nipp”.
Selles kõnearengu etapis on olulisem, et laps räägiks, kui et ta räägiks veatult. Teete harjutusi – väga hea! Suur osa vaevu kolmeaastasi ei tee.
Oluline on lapsega rääkida, et laps kuuleks kõne. Võid lasta ka muukeelseid multikaid vaadata, laule kuulata, niisama muusikat. See teadupärast on kasulik. Laps reageerib ja vastab nagu oskab. See on normaalne, et ajab tähti segi, jätab neid vahele, ajad sassi vms. Õigesti rääkima hakkab laps alles 4-5selt. Praegu tegele lapsega just ise rääkides, proovi rääkida kuidagi rahulikumalt, et laps kuuleks erineva pikkusega häälikuid ja vorme ja jäta kuivad harjutused ära. Räägi lühikeste lausetega, 1-3 sõna korraga. Mitte liiga palju teksti. Korda lapsele öeldut tihti. Kui laps püüab sõna või lauset öelda, korda kuuldud sõna ise õiges vormis järele.
Süsteemselt ütleb müts – püts, mina lähen – mina lähed
See on täiesti eakohane, et laps võib veel osasid häälikuid segistada. Kui nüüd ise proovid hääldada m ja p või n ja d, siis saad aru miks laps neid segistab. Nimelt moodustatakse neid suuga väga sarnases kohas. M ja p moodustame mõlemad huultega ja n ning d suulaes keelega sarnases kohas. Seetõttu on üsna tavaline, et neid häälikuid omavahel segistatakse. Häälda ise õigesti ning räägi lapsega rahulikult. Kui juba teete harjutusi, siis olete tublid.
Minu laps on ka selline vähesema jutuga ja nüüd neljasena ta räägib küll palju, aga mitte väga pikki ning kirjeldavaid jutte veel. Ma ütleks, et keskmisest neljasest räägib vähem. Loen talle palju raamatuid ja jutte ning palun tal endal kirjeldada pilte, esemeid, ümbrust. Peenmotoorikat toetavad tegevused aitavad ka kõne arengule kaasa – pusled, konstruktorid, pärlite nööri otsa ajamine, nööpide kinni panemine jms.