Esileht Väikelaps 3a7k lapse imelik kône..

Näitan 12 postitust - vahemik 1 kuni 12 (kokku 12 )

Teema: 3a7k lapse imelik kône..

Postitas:
Kägu

Tere!
Kas teie lapsed küsivad miks küsimusi? Minu laps ei kasuta seda ja ei oska sellele küsinusrle ka vastata. Ainult nendele, mida nö palju kuulnud on- ala miks peab kummikud jalga panema..
Ta ei muljeta väga oma lasteaiapäevast. Vastab kui küsin, siis ala paari sônaga ja tihti vastus sama, et lasin liugu vms.
Küsib palju mis see on? Kes see on?
Kône on viimase kuuga paremaks läinud, rääkima hakkas hilja, hääldus väga hea ja aru saab ka kôigest. Kui küsin ise keerulisemaid küsimusi, siis ei vasta midagi v paneb mööda vastusega. Lihtsad asjad saab koik vastatud/ räägitud..
Kas teie lapsed oskavad vastata küsimusele Miks, millal, kuidas?
Mälu on ülihea, teab synnipäeva, vanust, elukohta jne aga see koik ôpetatud, mitte tal ise tuletatud. Puzzlesid paneb kokku jne. Aga dialoog kui selline suht olematu meil..

Please wait...
Postitas:
Kägu

Kõlab nagu autismispektrihäire. Kui lapsel on hea mälu, siis ta õpibki teatud laused pähe ja kordabki neid papakoina. Mis see on ja kes see on küsimuste küsimine sellises vanuses viitab ka autismispektrihäirele. Sellises vanuses laps võiks juba ka nn miks? küsimustest hakata välja nn kasvama. Tasuks pöörduda lastepsühhiaatri poole.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Juba jõudis autismispektrikägu kohale. Ära muretse, ta diagnoosib kõiki, kel kõne natuke vähem kui ideaalne. 🙂

Kui laps hakkas hilja rääkima, siis keerulisem dialoog alles areneb – see on normaalne. Oma päevast ei pruugi selles vanuses laps palju muljetada osata – vaid väga hea arenguga lapsed räägivad ses vanuses pikalt, et mida nad tegid ja nägid. Enamus piirdub sellega, mida nad hetkel näevad, ning suhteliselt suvaliste vastustega, mis ei pruugi eriti tõelegi vastata. Samuti on see vanus, kus mõiste “täna” on alles keeruline, eriti kui laps magab lasteaias päevaund. Ta lihtsalt ei teagi, mida sa selle “mida te TÄNA tegite” all mõtled ja vastab täiesti suvalise asja, mis talle lasteaias toimuvaga seostub.

Miks-küsimusi kõik lapsed ei küsigi. Ja enamasti ei ole ka 3-aastaste miks-küsimuste rahe mitte suurest uudishimust, vaid lihtsalt lapsed avastavad, et nii saab lapsevanema pikemalt rääkima panna ja sellega pikemalt tähelepanu saada. Minu kõneosav 3-aastane kasutab miks-küsimuste asemel samal eesmärgil kuidas-küsimusi (Kuidas tehakse .. misiganes asja, mis hetkel kuskilt paistab). Esimene laps jättis aga esimese miks-küsimuste perioodi vahele, oli üldse väga aeglase kõne arenguga. Uudishimu-miks-küsimusi hakkas esitama 4,5-5-aastaselt ja siis oli tõesti näha, et last juba huvitas, et kuidas maailma asjad toimivad. Lohutuseks võin öelda, et tänaseks on selge, et tegemist on kõvasti üle keskmise andeka noorega ja mingit autismispektri- vm häiret tal ei ole. 🙂

Please wait...
Postitas:
Kägu

Minu laps on veidi noorem, ei ole veel 3 a täis. “Miks”-küsimustele saab üldiselt pihta, st üritab põhjendada, iseasi, et tema leiutatud põhjendused ei ole alati just kõige õigemad või usutavamad. “Millal”-küsimused samamoodi: ta saab aru, et peaks vastama mingi ajamääratlusega, aga kuna ta aegades veel kuigivõrd ei orienteeru, siis võib ta nt eelmisel aastal toimunud sündmuse kohta vastata ühtviisi nii “eile”, “siis, kui ma väike olin” kui ka “enne”. ‘Kuidas” — jällegi oleneb olukorrast. Kui küsida, kuidas mingit talle teadaolevat asja tehakse, siis ta ilmselt näitab ette ja ütleb juurde: “Nii.” Kui küsida, kuidas tal läks/läheb, vastab muidugi: “Hästi!” — see siis n-ö äraõpitud vastus. Aga kui ma talt mingit keerukamat “kuidas”-küsimust küsiksin, siis ta muidugi mingi pika loenguga vastata ei oskaks.

Lasteaiapäevast jutustab vahel mingeid lühikesi seiku. Ja enamasti üsna adekvaatselt vist — kui nt sündmus on toimunud õues, kus suurem õde pealt on näinud, siis ta tavaliselt kinnitab väiksema juttu. Või vahel on õpetaja samast sündmusest mulle rääkinud, siis on samuti enamasti üsna sarnane kirjeldus olnud. Eks ta vahel muidugi jätab midagi olulist ütlemata või on mõnest asjast kuidagi omamoodi aru saanud ka. 🙂 Ja seda loota, et ta terve lasteaiapäeva mulle ümber jutustaks ilma suunavate küsimusteta, on muidugi ilmselgelt vara, seda ei viitsi mul suur lapski teha. Saati siis veel väiksem, kellel see ajamõiste ja kulgeminegi on veel üsna udune.

Aga nii üldiselt saab temaga dialoogi pidada küll. Isegi telefonis — talle väga meeldib telefoniga rääkida, vastab ilusasti küsimustele, küsib ise, räägib oma uudiseid, kasutab sissejuhatavaid ja lõpetavaid standardvormeleid, mida täiskasvanutelt on kuulnud. Vahel on päris koomiline. 🙂

Aga diktsioon ei ole hea. Enamasti saab võõras ta jutust aru, aga mitte kõike. Eriti kaashäälikuühendid ta lihtsalt assimileerib üheks pikaks kaashäälikuks.

Ja kõnelema hakkas ta minu meelest umbes keskmises vanuses. Et aastaselt 2-3 sõna, pooleteisesena umbes 10 sõna, kaheseks saades oli juba väga palju sõnu ja 2-3-sõnalised laused. Aga kaua ei saanud eriti keegi peale minu aru (ja mina ka umbes pooltel kordadel). Praegu sõnavara on suur ja mõte olemas, aga hääldus jätab soovida.

Eks igaühel käib see asi veidi omamoodi.

Please wait...
Postitas:
Kägu

papakoina

Jajah. Eks ta ole. Kirjuta veel.

Minu lastel on miks-küsimused ja põhjendused tulnud pigem vara (teine hakkas esimese järgi ekstravara miksitama – moraal: eeskuju mõjutab). Raamatu järgi ei hakanud kumbki kõnelema.
Muu on eespool ära toodud, toonitan veel üle, et lapse maailm on ahtake, ta ei tea veel asju, mida peame enesestmõistetavaks, ta peab neid alles õppima. Ja igaüks õpib natuke omamoodi (kindlasti on kasulik ära tabada, kuidas sinu laps kõige paremini õpib).

Please wait...
Postitas:
Kägu

Minu lapsel on diktsioon kehvake. Käime logopeedil.
Teemaalgataja küsitud asjad tulid minu poisil alles peale 4a. Umbes 4.5 aastaselt. Miks on aktuaalne ka praegu, kus ta saab kuu aja pärast 5. Alles nüüd hakkab ta mõikama, mis on eile, täna, homme. Lasteaia päevast ka eriti ei räägi. Seda küll vastab, mis süüa oli aga kui ma küsin, mis nad tegid siis üldjuhul vaid mängisid või mitte midagi ei teinud😂.

Please wait...
Postitas:
Kägu

No mu 4-aastane vastab ka igale miks-küsimusele “ei tea”. Küll aga oskab ta ise rääkida mingite asjade omavahelistest seostest, kui selleks tuju tuleb (nt võib vabalt rääkida sellest, et planeedid tiirlevad ümber päikese ja moodustavad päikese ümber rõnga nagu saturnil…:D ). Aga nii pea, kui ma küsin talt ise midagi, on “ei tea” . Jälgi pigem seda, et kuidas ta ise räägib, mitte tingimata küsimustele vastamist. laps tunneb end ehk ülekuulatavana ja ei taha vastata.

Ise küsib mult harva miks-küsimusi. Raamatus uusi asju nähes küsib loomulikult ka, mis/kes see on.

sünnipäeva, vanust, elukohta ja muid faktiteadmisi ei saagi tuletada, need õpetataksegi jutu käigus. Mu 4-aastane teab, et tal on novembris sünnipäev, aga vahel ikka küsib, et millal jälle tema sünnipäev on – tal puudub taju, millal see november kätte jõuab.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Meie keskeltläbi päris terane laps ei küsinud ka neid tüüpilisi kolmeaastase miks-küsimusi, noh et ükskõik mida talle ütled, tema küsib: “Aga miks?”. Alles palju suuremana on hakanud küsima, ja siis ta tõesti konkreetselt tahab teada, näiteks miks kivi vajub vee alla ja puutükk ei vaju, jmt. Teinekord on tükk tegemist, et seletada, vahel peab lausa kuskilt järele uurima.
Lasteaiapäevast rääkima hakkas ta minu arust kuueselt. Kusjuures pigem ka siis, kui tal endal midagi huvitavat meelde tuli, mitte minu küsimise peale.
Dialoogi ikkagi kolmesega ka pidasime, enam täpselt ei mäleta, aga ikka pigem nii, et tema hakkas jutuga peale ja mina läksin tema teemaga kaasa.
Ma usun, et teemaalgataja muretsema küll ei peaks. Kindlasti alati tasub lapsele rohkem raamatuid lugeda, vähemalt kord päevas, eakohaseid (st järjest suuremale lapsele sobivaid), ja kus on ka dialoogi. Katsuda ilmekalt lugeda ja kui on lapsele arusaamatuid sõnu, siis jooksvalt seletada. Lihtsalt meie igapäevaelu võib olla vahel päevast päeva üsna ühetaoline, nii et enda jutuajamised ei kujune kuigi eripalgeliseks. Last lihtsalt ei pruugi huvitada küsimused, miks peab hambaid pesema ja kuidas see tool ümber kukkus. Raamatuid saab valida vastavalt lapse huvidele ja need tutvustavad maailma iga kandi pealt.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Meie lapsed ei küsinud peaaegu ühtegi miks-küsimust kolme-neljasena. Seda on seletatud ka sellega, et terasemad lapsed jälgivad ja mõtlevad ise ja teevad oma peades juba mingeid järeldusi, mitte ei korruta “aga miks?” iga väite peale. Ja kui küsisidki, siis oli aru saada, et laps oli juba oma mõttes mingile vahejäreldusele jõudnud ja tahtis lisainfot, nt “miks linnud sügisel lõunamaale lendavad, kas siis on neil liiga külm?” jne.
Mina praegu üldse ei muresteks, tal on raske veel selliseid põhjendusi “miks” küsimusele genereerida. Isegi täiskasavanul võib olla raske midagi käigu pealt välja mõelda “miks sa nii tegid?” vms küsimuse peale. JA muidugi toob ta põhjenduseks seda, mida sina ise oled talle ju ka kunagi rääkinud, miks peab sööma, magama jne. Ta saab kõnest aru, ta vastab. Miks küsimuse periood praegu alles algab, kui ta hakkab põhjuste üle mõtlema ja miks asjad on nii nagu on.
ÜLDISELT: http://www.lvrkk.ee/kristiina/Anu_Leuska/oo/varane_lapseiga.html

Nüüd alles see kõige mõnusam jutustamise aeg algabki, kus laps huvitub erinevatest maailma asjadest ja tulebki vahel lausa koos uurida, miks… sest isegi ei tea! ja siis pole miksid enam lihtsalt miks?-korrutamine vaid sügavam huvi, kuidas asjad maailmas käivad.

Mingit pikka seletust, kuidas päev oli ja mida tegi ja mis meeldis ja mis pahasi oli jne ei suuda nad ka veel kooliealisena teha! 🙂 tihtipeale ei meenu seegi, mida lõunaks süüa oli!

Millal-küsimuse ja ajamäärustega on veel nelja-viieaastased tihti hädas, kolmene alles hakkab neid mõistma. Ka miks ja kuidas jne on keerulisemad küsimused, ju sinu laps on lihtsamat tõõpi küsimuste arenguetapis veel, mis see on jne. Las olla, kõik tuleb, rahu! Minu meelest pole midagi lahti, laps areneb.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Tere!

Kas teie lapsed küsivad miks küsimusi? Minu laps ei kasuta seda ja ei oska sellele küsinusrle ka vastata. Ainult nendele, mida nö palju kuulnud on- ala miks peab kummikud jalga panema..

Ta ei muljeta väga oma lasteaiapäevast. Vastab kui küsin, siis ala paari sônaga ja tihti vastus sama, et lasin liugu vms.

Küsib palju mis see on? Kes see on?

Kône on viimase kuuga paremaks läinud, rääkima hakkas hilja, hääldus väga hea ja aru saab ka kôigest. Kui küsin ise keerulisemaid küsimusi, siis ei vasta midagi v paneb mööda vastusega. Lihtsad asjad saab koik vastatud/ räägitud..

Kas teie lapsed oskavad vastata küsimusele Miks, millal, kuidas?

Mälu on ülihea, teab synnipäeva, vanust, elukohta jne aga see koik ôpetatud, mitte tal ise tuletatud. Puzzlesid paneb kokku jne. Aga dialoog kui selline suht olematu meil..

Hmm. Kuidas saab nii väike laps vanust ja sünnipäeva tuletada? Need on faktid, mis lihtsalt selgeks õpetatakse.

Jutustamist tuleb tasapisi harjutada. Meie harjutasime jutustamist õhtul enne magamaminekut, et mida päeval tegime. Alustasime hommikust ja liikusime õhtusse. Miks küsimusi pole ükski laps eriti küsinud, vähemalt mitte suvaliselt-miks, miks miks. Pigem tasapisi ja loomulikult vestluse käigus. Mõlemad lapsed on vara ja ilusti rääkima hakanud, aga vaatamata sellele ei armastanud nad eriti oma päevast rääkida. Üks lastest on praegu teises klassis ja kui küsida, mida päeval tegi, siis vastab “ei tea, ei midagi”, mis sest, et mälu on tal väga hea.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Minu 2a 10 k laps oskab miks-küsimustele vastata, küll lihtsamalt. Nt lähme õue, laps vastab ei. Miks me ei lähe/ sa ei taha õue minna. Mängin.
Küsida ei oska veel ise miks.

Mina näeksin selles ikka probleemi, kui asi paari kuu pärast ka nii on. Esialgu veel ei muretseks, lastega on nii, et täna ei oska ja homme juba võivad osata. Kui ikka juba suveks aru ei hakka saama siis oleks see probleem, millega tuleks tegeleda. Esialgu proovi ise mängida lapsega mängu miks. Las tema küsib sinult miks-küsimusi, mitte lihtsalt miks, vaid nt “miks sa täna kummikud jalga paned” ja sina vastad nt” ma panen täna kummikud jalga, sest õues sajab vihma”. Proovi täislausetega seletada lapsele ja loodame, et eeskuju on nakkav. Kui ei, siis keera küsimus ringi ja küsi: “Mari, miks sa paned täna kummikud jalga?” ja las laps vastab: “Ma panen täna kummikud jalga, sest on vihmane ilm”.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Kõlab nagu autismispektrihäire. Kui lapsel on hea mälu, siis ta õpibki teatud laused pähe ja kordabki neid papakoina. Mis see on ja kes see on küsimuste küsimine sellises vanuses viitab ka autismispektrihäirele. Sellises vanuses laps võiks juba ka nn miks? küsimustest hakata välja nn kasvama. Tasuks pöörduda lastepsühhiaatri poole.

Ma ei võtaks eriti tõsiselt arvamusavaldust sellise inimese sulest, kes kirjutab “papakoi” 😀

Please wait...
Näitan 12 postitust - vahemik 1 kuni 12 (kokku 12 )


Esileht Väikelaps 3a7k lapse imelik kône..