Mis siis teie lapsed teevad toas enamus ajast? Istuvad nutiseadmes ja koguvad rasva, sest neid ju ei lubata õue.
Mina õppisin 5 aastasena juba kodutöid ja muid oskusi tegema, mida mu vanemad ja vanaemad oskasid. 5-6 aastasena pesin iseseisvalt korteri põrandaid ja ütlesin, et mulle meeldib seda nii palju teha, et hakkan iga päev 2 korda koridori põrandat pesema. Õnneks siiski üle mõne päeva ei pesnud nii palju. Ema kaasas mind alati söögitegemisse – kartulisalati hakkimine, pärmitaigna valmistamine ja jutustamine, kuidas kõikide toitude valmistamine käib. Isa õpetas lasteaiast saadik elektri teooriat ja näitas/õpetas elektroonikablokkide jootmist (ta on elektriku haridusega). 5-6 aastasena õmblesin ma iseseisvalt (ema oli kuskil toas kõrval), ruudu kujulisi taskurätikute ääri õmblusmasinaga. Ema õpetas õmbkusmasina kõiki funktsioone kasutama, nõela vahetust, poolidele niidi kerimist. Üks kord lasteaias õpetas, siiani täiskasvanuna mäletan, kui on vaja kasutada. Maal iga päev 1 tund kas rohisin, ladusin puid riita, kastsin taimi, korjasin kana pesadest mune. Linnas pesin emaga koos lasteaiaealisena seinu ja uksi suurpuhastuse ajal puhtaks. Tiinekana juba oskasin ammu kõiki majapidamistöid ja olin kursis natuke samade oskustega, mis mu vanematel on. Tiinekana oskasin ise maal ahju ja sauna kütta, tuld alustada ühe tikuga, tuleohutus oli pealuus.
Ma arvasin 20ndateni, et kõik noored oskavad selliseid asju. Aga siis kohtasin inimest, kes 3-4 aastaselt juba oli hommikust saadik üksi õues mängimas ning kelle ema täiskasvanu eani kodus pesi isegi nõud ta eest ära, niiet tiinekas elas nagu hotellis ja ise ei pidanud midagi tegema.
Sa räägid vanast ajast, kui nutiseadmeid polnud? On väga suur vahe, kui laps ise huvitub kõige tegemisest ja nagu sa ütlesid, sulle meeldis põrandaid pesta. Meie 5-aastasele poisile meeldib ka põrandaid pesta. Ja ma lasengi tal seda teha ja siis ise teen üle. Aga kui laps ei huvitu millegi tegemisest või ta on laisk kui lohe. Isegi, kui selle lapse eest on kõik ära tehtud, saab see laps suureks, kolib omaette elama, loob pere ja hakkab kõike neid asju tegema, mis kunagi tema ema tegi. See aeg tuleb kas varem või hiljem ja ei oma mingit tähtsust, kas 16-aastane oskab kartuleid koorida ja nõusid pesta või ei oska. Või ostab ta 25selt endale nõudepesumasina ja elab nii, nagu enamus peresid elab.
Praegu on ajastu selline, et kõik ekraanid on nr1 lõbustus. Osad ekraanid saan ma kapi otsa ära peita. Jääb veel see suur ekraan, mille vaatamist on keerulisem piirata. Kui nendest asjadest ollakse tüdinenud, võetakse lõpuks vihik kätte ja hakatakse tähti kirjutama. See on nii eriline hetk, et kui see juhtub isegi kell 10 õhtul, olen ma nõus magamamineku edasi lükkama ja tähtede kirjutamist juhendama, sest laps hakkas sellega tegelema. See on harukordne hetk, mida tuleb ära kasutada. Kui ma palun sellel 5-aastasel midagi teha, siis esimene asi on “ei”. Ei, ma ei võta riideid põrandalt üles, ma ei taha hambaid pesta, ma ei taha pessu minna, ma ei taha lasteaeda minna jne.
Kõige hullemad on hommikud. Ta ei tule voodist välja, siis käib jauramine söögi pärast, siis ma topin teda vägisi riidesse, siis ma vean teda vannituppa. Ta ei võta mõnikord jalgugi alla. Siis ma üritan hambaid pesta, aga katsu sa neid pesta, kui suu on pruntis kinni. Siis ta röögib nagu siga aia vahel. Lõpuks on mul juba nahk seljas märg. Beebi ka veel vaja riidesse saada. See on minu igapäev.