Esileht Väikelaps 5-aastase oskused ja lasteaia ootused

Näitan 14 postitust - vahemik 1 kuni 14 (kokku 14 )

Teema: 5-aastase oskused ja lasteaia ootused

Postitas:

Meie poeg on 5-aastane. Lugeda veel ei oska, tähti ja numbreid jõudumööda õpime. Ta on üsna aktiivne poiss, tähelepanu arendamisega oleme vaeva näinud ja asjade omandamine tuleb ehk veidi aeglasemalt (nt ka värvide nimetused said teistest lasteaiakaaslastest hiljem selgeks). Mure selles, et lasteaiaõpetajad pidevalt kurdavad, et me lapsega ei tegele ja peaksime ikka rohkem kodus õpetama (tähti, numbreid, mänge jne), et enamus rühmast oskab juba kirjatähti jne. See on väga frustreeriv, kuna oleme lapsega kogu aeg õhtuti tegelenud/mänginud ja huvi korral ka õppetegevusi mängu lisanud. Kas olen ise millestki valesti aru saanud või peavadki viiesed juba tähti ja numbreid tundma, ning parimal juhul lugema? Mida sellises olukorras ette võtta?

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ei, 5-aastane ei pea veel tähti ja numbreid tundma, aga paljud siiski teavad ja tunnevad, mõned juba loevad ka.
Mis sul ikka erilist ette võtta on? Lähtu oma lapsest ja jätka samas vaimus nagu siiani olete õpetanud. Iga laps on ju erinev ja kõigil ei tule asjad ladusalt. Võibolla sinu lapsel käib plõks ajus ära poole aasta pärast ja siis lähebki kiirelt, ta lihtsalt pole praegu veel valmis. Aga võibolla ka hiljem, ikka pole midagi halvasti.
Iga 5-aastast ei saa veel sundida süsteemselt õppima, ikka läbi lapse oma huvi ja mängu peab kõik käima.
Ära lase aia õpetajate märkustel end segada. Natuke uskumatud märkused ka, kui juba võrdlevad teistega ja teile midagi ette heidavad.

+5
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Aga vasta õpetajatele, et tegeledki igal õhtul – lapsed on erinevad ja õpetajatena peaksid just NEMAD seda kõige paremini teadma. Kui vanad need õpetajad on, äkki väga noored, et puuduvad kogemused erinevate lastega?

Mu laps on hetkel 4,5 ja pigem terane, oskab peast arvutada, ilma sõrmede jm abivahendita, 10 piires ilma et ma oleks teda kunagi õpetanud, juhuslikult avastasime – aga lugemisest on asi ikka väga kaugel 😀 Tema kuuldes ei saa enam isegi läbi lillede midagi rääkida, millest ta ei tohiks aru saada, sest väga hästi tabab kõik teemad ära.
Samas nt numbreid oskab ta lugeda 19-ni, kategooriliselt väidab, et ei tea, mis edasi tuleb (tema puhul muidugi ei tea kunagi, kas ta päriselt ei tea või tahab mitte teada). Tähtedest me isegi ei tegele kirjatähtedega – ma olen talle 2a saadik tähti õpetanud, kui sai kingiks täheklotsid, ja pole ikka 100% kindel, kas ta kõiki tähti tunneb 😀 (ma ei ole kindla süsteemi järgi õpetanud vaid suvaliselt mängu käigus).

Ma ei kujuta küll ette, et poole aasta-aasta pärast keegi eeldaks talt juba mingil määral lugemist 😀 Muidugi mulle meeldiks see väga, kui ta õpiks lugema juba, aga kui ma üritan talle midagi õpetada, siis on kohe sõrad vastu 😀 Samas oskab ta juba kuuldu järgi öelda, mis tähed sõnas on – nii et minu lootus siinkohal on, et läheb nagu peast arvutamisega – üks päev ta lihtsalt oskab (jälgimise tulemusena).

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mina võtaks vabalt. Ütleks ka õpetajatele, et tegelem nii palju, et lapsele see vastumeelseks ei muutu.

Mul ka 5a poiss. Numbreid tunneb 1-10. 1-5 loendab soravalt aga peale 5 lähevad veel segi osad numbrid vahest.
Tähtedest teab nii palju, et oskab oma nime kirjutada ning teab mis tähed ta nimes on. Ja kusjuures see on kõik lasteaia poolne, mina ise kodus spetsiaalselt ei ole õpetanud ja treeninud nagu koolitunnis. Pigem mänguliselt oleme harjutanud.

Minu arvates on õpetajate poolt väga vale niimoodi võrrelda. “Teised JUBA oskavad seda ja toda…”.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mul on 5-aastane tüdruk, no ka ei oska lugeda, miks peakski? Kõiki tähti ei tunne (pole veel meeles ja siis ei julge öelda, kuigi varem on teadnud), numbreid teab, sest need õppis selgeks värvimise arvutimängu abil (pilt on ees, numbrid sees, siis tuleb õige numbriga värvid sisse panna) Sama mäng on ka tähtedega, aga muidugi ei ole seal tervet tähestikku sees.

Olen ostnud Selkust neid numbrite ja tähtede töövihikuid, sest lapsele meeldib neid teha (peal on kiri 6-7 aastastele) Jänes Alberti akadeemia.

https://sirvi.eu/?s=j%C3%A4nes+alberti+akadeemia

Need ostetakse sealt üsna ruttu ära, peaks korraga mitu tükki ostma. Aga ega need tähed ikka kõik korraga meelde ei jää ja ma ka tõepoolest ei viitsi lapsega hommikust õhtuni tähti õppida. Läbi mängu ja ajapikku saavad need asjad selgeks. Kui hakata survestama, siis tekitad ainult trotsi ja vastumeelsust.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Teemaalgataja, sa oled väga tubli, ja peaksid ükskord õpetajatele just nii otse ütlemagi: “Teie etteheiteid kuulata on väga frustreeriv, kuna oleme lapsega kogu aeg õhtuti tegelenud. Ma tean, et ta omandab uusi oskusi aeglasemalt ja temaga tuleb rohkem vaeva näha, palun arvestage teie ka sellega!”
Võin sulle ka võrdluseks meie pere tuua: poiss hakkab sügisel kooli minema, kirjatähti praktiliselt ei tunne (õpetajate sõnul nad rühmas kirjatähtedega ei tegelegi). Loeb suuri tähti üle kivide ja kändude, ma peaksin tegelikult igal õhtul laskma tal natuke lugemist harjutada, aga kahjuks see enamasti ei õnnestu, igasugused muud toimetused võtavad aja ära. Ja ma pigem nõuan, et ta iga päev teeks ära oma väikese rutiinse kodutöö, kui et jätaks selle lugemisharjutuse pärast tegemata. Siis sageli lasengi tal alles unejutu pealkirja ise kokku lugeda. Kooli pärast eriti ei muretse – ehk ikka suvel jõuame rohkem harjutada ja pealegi on poiss lasteaiaõpetejate meelest tubli ja hoolas, kirjutab ilusaid korralikke tähti ja teeb tööd alati lõpuni, isegi siis, kui teised varem laiali jooksevad.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Meil on 5 ja poole aastane, kes tähed ja numbrid õppis ära üsna sujuvalt – küsis, mis tänavasiltidel on jne. Liikuv aabits (ta ladus seal sõnu kokku eeskuju järgi – näiteks raamatu kaanelt vaatas, kuidas sõna kirjutatakse) oli ka tema suur lemmik, kui selle koju tõime. Nüüd hakkab vaimustus juba jahtuma.

Viimasel ajal on on tekkinud lugemisoskuse arengus seisak – trots sõnade kokkuveerimise vastu. Ei taha ja ajab vastu. Võibolla kardab, et kui saab veerimise selgeks, siis äkki peab ise teksti lugema hakkama – ta on mugav sell ja eelistab, et meie ette loeme 😛 Kuigi me oleme öelnud et ei pea, ei pea kohe teksti lugema hakkama, me tahaks, et sa ainult lihtsamaid sõnakesi veidi harjutamise mõttes kokku veerid. Meie rahustamine teda vist väga ei veena ja ajab vastu.

Ehk siis: igaühel oma kiiksud.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu meelest on huvi hästi tähtis. Kui seda pole (veel), võib eesmärgiks seada huvi tekitada (alustada kaugemalt), ilma selleta iga päev natuke õppida on tulutu töö. Kool algabki siis kui algab sellepärast, et see on paras aeg, tihti toimub viimasel lasteaia-aastal või lausa koolieelsel suvel suur arenguhüpe nii akadeemilises kui sotsiaalses mõttes.

Väga tore, et tähelepanuga tegelete, see on palju olulisem ja nõuab ka pikemat “treeningut” kui mingi asja “ära” õppimine ajal, kui lapse jaoks on selleks õige aeg. Eeldada, et kõik viiesed peaks lugema, ei ole teoreetiliselt ega empiiriliselt põhjendatud. Huvi võiks küll vähehaaval tekkima hakata…

+4
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.04 11:13; 18.04 12:02;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu laps hakkas alles lasteaia viimases rühmas veerima(ja ta oli siis tegelikult juba 7, oktoobri lõpus sündinud, seepärast sa nii kaua lasteaias käia). Käis ka kohaliku kooli eelkoolis ja seal olid mitmed samas seisus lugemisega ja lapse jutu järgi õpetaja ei pahandanud kunagi, et peab oskama lugeda. Kes rahul polnud, oli lasteaiarühma kasvataja. Oli öelnud, et no loe juba kokku jne… Samas teine kasvataja nägi last tervikuna ja ütles, et ta ei näe mingit probleemi ja küllap hakkab tulema see lugemine. Nii oligi. Suvel enne kooli lihtsalt hakkas lugema ja nüüd saab iga nädal kiita ja on tegelikult väga kohusetundlik ja hea peaga.
Meil käis juba lasteaia ajal kodus ajakiri Mesimumm. Soovitan soojalt, seal trükitähtedes jutud ja muud ka, mis lapsi huvitab – kleepsud jne. Ja nii tore on ju postkastist midagi endale leida.
Kui sa nagunii tegeled asjaga ja lapsele nö ette söödad arendavaid tegevusi, siis sa teedki juba kõik, mis vaja.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Tõenäoliselt sa ei oska õpetada nii, et meelde jääks. Laps ehk istub igal õhtul ja pungitab, kuid sinu meetod ei toimi ja tulemusi ei tule. Ma ise õppisin lugema 5-aastaselt vanatädi käe all, kes oli eluaegne pedagoog. Seega, otsi mõni pedagoog, kes tunneb metoodikat. Värve peaks teadma ikka juba kolmene laps.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lasteaias antakse koduülesandeid, on selle kokkuvõte. Ei tohiks anda. Ammugi ei pea nii väike laps ei numbreid ega tähti tundma. Osa oskab küll, kuid pole vaja. Valest otsast alustatud. Mäluarendamiseks sobib küll, kuid samas võib ükskõik mida, ka linde või lillesorte õpetada.

Enne ikka häälikute ja sõnadega kõikvõimalik selgeks: häälimine, nende asukoha määramine, jutustamine, vestlemine, kuulamisoskus ning eelkõige sõnavara ja loetust arusaamine.
Numbritele eelnevad arvud, loendamine, rühmitamine (hulgad) ja selle variandid. Matemaatikas on nii palju enne numbreid õpetada, et õpetaja ei tohiks üldse keskenduda veel sellele, ammugi lapsevanemalt nõuda oskusi-teadmisi, mida ta ise vähemalt 3-5 aastat süstemaatiliselt on õppinud.

+2
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lugesin ja naersin, sest meenus üks vana sõbranna, kes sügavalt waldorfiusku ja kes mull ekunagi kurtis, kuidas ta näeb nii hirmsasti vaeva, et ta 5-aastane poeg vähem tähtede ja numbrite vastu huvi tuneks, et ta ometi liiga vara lugema ja arvutama ei õpiks. Ei vastanud lapse küsimustele, saatis ja suunas teda pigem õue mudaga mängima ja trampoliinile hüppama, sest selles vanuses on füüsiline areng märksa olulisem ajule kui nö intellektuaalne areng.

Olen oma sõbrannaga tegelikult nõus, et füüsiline areng ja vaba mäng on olulisem, kuigi päris “vägivaldselt” lapse huvi ma alla ka ei suruks :).

Ehks iis jutu mõte teemaalgatajale. Lasteaiaõpetaja jutt laske ühest kõrvast sisse ja teisest välja ning lapsega minge hoopis õhtuti rattaga sõitma ja puude otsa ronima või misiganes tegevused just lapsele meeldivad. Küll ta areneb, isegi ahvist ju arenes inimene :).

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sain lasteaias äsja vastupidise eest pahandada…

0
-1
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 12.04 11:13; 18.04 12:02;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lasteaias peaks kindlasti rääkima, et te ju tegelete lapsega, et nad vastupidist ei arva.

Minu 5a tüdruk hakkas sõnu lugema nii, et püüdis piltristsõnu (4 tähelisi) ise kirjutada ja lahendada. Arvutama hakkas asjade abil (õunte, nuppude), peast muidugi ei oska ja ei peagi oskama veel. Tähed sai selgeks tähekaartide abil, talle meeldisid need lihtsalt.
Iga asi tuleb omal ajal, peamine, et ei tekiks vastumeel.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 14 postitust - vahemik 1 kuni 14 (kokku 14 )


Esileht Väikelaps 5-aastase oskused ja lasteaia ootused

See teema on suletud ja siia ei saa postitada uusi vastuseid.