Esileht Koolilaps Andekusest ja andekate vajadustest koolis

Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 121 )

Teema: Andekusest ja andekate vajadustest koolis

Postitas:
Kägu

Andekus kütab kirgi, teeks eraldi teema 🙂 Alustuseks mõned mõtted.

 

Esiteks. Oma lapse andekaks pidamine ei tohiks olla häbiasi. Andekusel on palju tahke, väga tore, kui need saavad tuge ja innustust. Ühes valdkonnas andekas ei pea seda olema ka kõigis teistes, et teda võiks andekaks nimetada. Ja anded avalduvad väga erinevas eas.

 

Teiseks. Ma ei arva päris kindlasti, et ainult andekuse peal peaks liugu laskma. Samas ainult tööga ka ande puudumist ei kompenseeri (ehkki suur töövõime on ka anne). Koolieelikute puhul on erinevus pigem tunnetuslik, andekas laps omandab oskusi-teadmisi teistmoodi ja/või varem, tunneb huvi kauem ja sügavamalt. Koolikatsetel muidugi peab mõõdetavamalt selekteerima, aga see ei tähenda, et ainult andekad saavad sisse (või et andekaid välja ei jää). Küllap katsed sellisel kujul sobivad koolile kõige paremini, aga sellest ei pea tegema järeldusi kumbagi pidi.

 

Kolmandaks. Siin võiks nagu arvata, et andekad on need, kes õpivad kiiresti täpselt seda, mis ette antakse. Suurepärane omadus, aga üks võimalus paljudest. Minu kogemus “paberitega andekaga” on hoopis selline, et teda on väga raske õpetada, sest tema õppimisprotsessi ei ole üldse näha (küll aga saab võimaldada õppida). Ta kas “valgustub” (oskab palju rohkem süvitsi kui programm ette näeb) või siis ei huvita (sel juhul teeb minimaalse pingutusega ära, aga õpetada pole ikka midagi). Mida ta siis vajab? Vist seda, et temalt ei oodataks sama süvitsiminekut kõiges lihtsalt selle pärast, et võimeid oleks. Ja et ei oldaks raamides väga kinni. Ja üldse pigem sobivat (inspireerivat, rahulikku, sõbralikku) keskkonda. Ja pinget pakkuvaid ülesandeid, et õppida oma andeid ka rakendama.

Varem või hiljem jõuab mõte ka selleni, et individuaalne lähenemine, mida andekas vajab, on kallis. Andekate toetamine koolis on seetõttu suuresti missioonitunde küsimus (saavutused pakuvad muidugi rõõmu ka).

+8
-6
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Kõik me lapsed on andekad, mõnel väljendub see omamoodi või -ajal, mida ongi teinekord raske üldnormides mõõta. Seda kirjeldatud valgustust saab hea õpetaja huvitavalt tundi andes tekitada. Õigemini nii peakski see olema, et laste potentsiaal kasutusse läheks. Ei pea tingimata olema individuaalne lähenemine kui koormus ja klassi suurus on mõistlik ning kõik ühtviisi huvitatud sh kodu poolt toetatud uusi teadmisi omandama. Aga alati jäävad õppeained ja teemad, mis pakuvad kellelgi teistest enam huvi, et süvitsi minna erinevalt pinginaabrist kes omandab baasteadmised, isegi teinekord viiele.

+5
-5
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Kõik me lapsed on andekad, mõnel väljendub see omamoodi või -ajal, mida ongi teinekord raske üldnormides mõõta.

No mis jutt see on?! Ei ole küll kaugeltki kõik lapsed andekad.

+24
-6
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Keeruline teema 🙂 Mul endal on üks lastest selline, IQ testi tegi ära nii, et osa vastuseid ületasid skaala maksimumpiiri. Ehk siis suunati süvaõppekooli. Õpib praegu Prantsuse lütseumis, aga ega me selle kooliga väga rahul ei ole, mõnede õpetajate suhtumise osas siis.

Jah, iga laps on milleski andekas, see on õige. Kuid samas esineb siiski ka üldist andekust, mis seisneb uue materjali haaramises lennult, kiires ajutöös, oskuses uut materjali kiiresti analüüsida ja olemasolevaga seostada.

Seega mina hoiduksin laste raamidesse surumisest ega suruks peale eeldust, et lapse keeleline andekus välistab ilmtingimata andekuse matemaatikas. On igati võimalik, et üldandekas laps katsetab erinevatesse, erineva kallakuga koolidesse ja saab kõikjale sisse.

Andeka lapse suurim probleem minu silma järgi on laiskus 🙂 Kui ikka oled terve senise elu harjunud saama kõike vähima pingutusega, saama kõigest aru kohe peale vaadates, siis sul ei kujune tööharjumust. Samal ajal su keskpärased klassikaaslased teevad tublit tööd ja jõuavad visadusega sinust vaat et kaugemalegi. Sel põhjusel olen tegelikult süvaõppekoolide poolt, ehk et andekal lapsel võiks olla vähemalt teoorias võimalus õppida pisut rohkem.

Samas teeb mõnevõrra kurvaks see, et süvaõppekoolid on muutunud pigem eliitkoolideks, kuhu on eeskätt oodatud rikaste ja kuulsate vanemate lapsed. Õpetajate poolt on tajutav suhtumine, et viimastele on kuidagi rohkem lubatud. Vaja oleks koole lihtsalt sünnipäraselt andekatele lastele, kus tegeldaks neis just selle poolega, mis piirkonnakoolis võib jääda piisavalt välja arendamata, nagu nt tööharjumuse kujundamisega.

 

+17
-8
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Samas teeb mõnevõrra kurvaks see, et süvaõppekoolid on muutunud pigem eliitkoolideks, kuhu on eeskätt oodatud rikaste ja kuulsate vanemate lapsed. Õpetajate poolt on tajutav suhtumine, et viimastele on kuidagi rohkem lubatud.

Olen lihtne inimene ning mõlemad lapsed on pääsenud (erinevatesse) süvakoolidesse, sinu kirjeldatud suhtumist pole küll kordagi tajunud. Eks neid kuulsate lapsi seal on, aga ega see ei pea tähendama, et nad kuidagi korruptiivselt või raha pärast vastu võeti. Eks tarkadel ja andekatel vanematel on ka samasugused lapsed tihti.

+7
-3
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Tibuemmede meelest on nende lapsed kõige andekamad just.

+12
-13
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Mul oli endal mitmeid klassikaaslasi, kes vaevu suutisid põhikooli läbi vedada, aga üks teeb nt ilusat puutööd, teised on suurepärased talunikud, mis sest, et bussil ja pussil grammtiliselt vahet ei tee.

+11
-3
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Keeruline teema ???? Mul endal on üks lastest selline, IQ testi tegi ära nii, et osa vastuseid ületasid skaala maksimumpiiri. Ehk siis suunati süvaõppekooli. Õpib praegu Prantsuse lütseumis, aga ega me selle kooliga väga rahul ei ole, mõnede õpetajate suhtumise osas siis.

Jah, iga laps on milleski andekas, see on õige. Kuid samas esineb siiski ka üldist andekust, mis seisneb uue materjali haaramises lennult, kiires ajutöös, oskuses uut materjali kiiresti analüüsida ja olemasolevaga seostada.

Seega mina hoiduksin laste raamidesse surumisest ega suruks peale eeldust, et lapse keeleline andekus välistab ilmtingimata andekuse matemaatikas. On igati võimalik, et üldandekas laps katsetab erinevatesse, erineva kallakuga koolidesse ja saab kõikjale sisse.

Andeka lapse suurim probleem minu silma järgi on laiskus ???? Kui ikka oled terve senise elu harjunud saama kõike vähima pingutusega, saama kõigest aru kohe peale vaadates, siis sul ei kujune tööharjumust. Samal ajal su keskpärased klassikaaslased teevad tublit tööd ja jõuavad visadusega sinust vaat et kaugemalegi. Sel põhjusel olen tegelikult süvaõppekoolide poolt, ehk et andekal lapsel võiks olla vähemalt teoorias võimalus õppida pisut rohkem.

Samas teeb mõnevõrra kurvaks see, et süvaõppekoolid on muutunud pigem eliitkoolideks, kuhu on eeskätt oodatud rikaste ja kuulsate vanemate lapsed. Õpetajate poolt on tajutav suhtumine, et viimastele on kuidagi rohkem lubatud. Vaja oleks koole lihtsalt sünnipäraselt andekatele lastele, kus tegeldaks neis just selle poolega, mis piirkonnakoolis võib jääda piisavalt välja arendamata, nagu nt tööharjumuse kujundamisega.

Täiesti nõus. Süvaõppekoolidesse peaks suunatama IQ-testi põhjal lapsed kogu Eestist. Selliseid lapsi sünnib ka Kapa-Kohilas ja isegi asotsiaalsetele vanematele.

+4
-7
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Kõik me lapsed on andekad, mõnel väljendub see omamoodi või -ajal, mida ongi teinekord raske üldnormides mõõta.

No mis jutt see on?! Ei ole küll kaugeltki kõik lapsed andekad.

Sinu lapsed vist ei ole andekad. Kôik lapsed on andekad selleskis. Isegi Kullol oli üksaasta lastele jôulukingitus kruus, kuhu oli peale kirjutatud Kôik lapsed on andekad.

+2
-14
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ma lihtsalt ütlen, et IQ test ja andekuse testid on üsna erinevad asjad.

+8
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Tegelikult on selliseid – ma ei ütleks just, et andetuid – aga väga-väga keskpäraseid koolis ikka hulgi. Mõni ei innustu kohe millestki ja tulemusedki pole kiita. Pole sealjuures ka mingeid erilisi kunsti-, spordi- ega muusikaandeid. Sealjuures võivad neist saada toredad ja tublid kodanikud. Nii mõnigi avastab endas soovi midagi teha alles hilisemas eas.

+12
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Andeka lapse suurim probleem minu silma järgi on laiskus ???? Kui ikka oled terve senise elu harjunud saama kõike vähima pingutusega, saama kõigest aru kohe peale vaadates, siis sul ei kujune tööharjumust. Samal ajal su keskpärased klassikaaslased teevad tublit tööd ja jõuavad visadusega sinust vaat et kaugemalegi. Sel põhjusel olen tegelikult süvaõppekoolide poolt, ehk et andekal lapsel võiks olla vähemalt teoorias võimalus õppida pisut rohkem.

Selles osas olen tsiteeritud käoga väga nõus, ma ei pidanud oma vanemat last küll andekaks, aga natuke ta lasteaia- ja eelkoolikaaslastest siiski eristus. Sai kõik ülesanded varem valmis, hindas teisi ” nii aeglasteks”, tundis huvi igasuguste nuputamisülesannete vastu. Käsime temaga ka katstel, nii TPLs, reaalis kui ka kodulähedases koolis, kus oli samuti katsetega klass. TPLi ta sisse ei saanud, sel aastal said ainult vigadeta, tema tegi etteütluses ühe vea (tõenäoliselt minu õpetussõnade tõttu, mis hoopis teise situatsiooni kohta käisid). Reaali ja kodulähedasse kooli sai sisse. Algklassides oli veel parimate seas, siis hakkasid teised mööda minema. Gümnaasiumikatsetel sai sisse juba igale poole kuhu proovis (kaasa arvatud TPL). Õpiharjumust ei tekkinud kuni gümnaasiumi lõpuni, nüüd ülikoolis vist siiski õpib. Ma olen nüüd tagantjärele mõelnud, kui ta oleks TPLi saanud (ja reaali mitte), kas siis oleks tal õpiharjumus tekkinud? TPLis nõutakse kuuldavasti üsna palju tuupimist, reaalis saab loogika ja hea mälu peal üsna pikalt luigu lasta.

+1
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ei saa teemapüstitusest aru, kuidas on defineeritud andekus? Olen töötanud erinevates koolides kõikide vanuseastmetega ja no neid andekaid ikka on vähe. Ikka jääb silma lapsi, kes teavad erinevatest teemadest palju, saavad alati esimesena ülesanded valmis jne, aga eriti algklassides ei tee küll vahet, kas lihtsalt arengust veidi n-ö ees, vanemad tegelevad palju või päriselt kuidagi eriti andekas. Ise käisin sellises “eliitkoolis” ja klassis, kus olid helgemad pead koos, aga isegi ei tulnud pähe kedagi eriti andekaks pidada. Lihtsalt olid koos õpihimulised noored, kes vb omandasid aineid natuke kiiremini kui teised ja osalesid olümpiaadidel, ennast pidasin olenemata saavutustest ikkagi väga andetuks, sest ma ei oska ei joonistada, laulda või muud sellist. Minu jaoks andekas on see laps, kes on eriliselt hea nt laulmises, pillimängus või maalimises.

0
-5
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Andeka lapse suurim probleem minu silma järgi on laiskus ???? Kui ikka oled terve senise elu harjunud saama kõike vähima pingutusega, saama kõigest aru kohe peale vaadates, siis sul ei kujune tööharjumust.

Mu meelest on siinkohal teemaalgatuses lingitud Tuuliku artikkel päris huvitav.

+2
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Kõik me lapsed on andekad, mõnel väljendub see omamoodi või -ajal, mida ongi teinekord raske üldnormides mõõta.

No mis jutt see on?! Ei ole küll kaugeltki kõik lapsed andekad.

Sinu lapsed vist ei ole andekad. Kôik lapsed on andekad selleskis. Isegi Kullol oli üksaasta lastele jôulukingitus kruus, kuhu oli peale kirjutatud Kôik lapsed on andekad.

No kui lausa Kullol taoline kruus oli, siis saavad vastuväited tõesti otsa 😀

+19
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ei saa teemapüstitusest aru, kuidas on defineeritud andekus?

Siin on ports definitsioone. Mina pidasin silmas selgelt eristuvat potentsiaali mingis (või mitmes) valdkonnas kaugele jõuda, kas lähiperspektiivis olümpiaadil/konkursil/tippvõistlusel/loominguliselt või hiljem tööelus.

Minu kiiks on olla rohkem n-ö eriandekate poolel, arvata, et isegi lahtine pea ei pea kõike mahutama, parem jätku rohkem aega sellele valdkonnale, mis tõeliselt huvi pakub. Aga mul siin huvihariduse poolel lihtne erapoolik olla. TA.

+4
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Minu kiiks on olla rohkem n-ö eriandekate poolel, arvata, et isegi lahtine pea ei pea kõike mahutama, parem jätku rohkem aega sellele valdkonnale, mis tõeliselt huvi pakub. Aga mul siin huvihariduse poolel lihtne erapoolik olla. TA.

No nüüd nihutad sa teema ise kõrvale. Üks asi on andekus, teine asi huvid. Need võivad, aga ei pruugi kattuda. Tuttav töötab balletiõpetajana, ohkas, et paljud väikesed tüdrukud tahavad baleriiniks saada, samas eeldusi selleks pole. Samas teine on milleski tegelikult üliandekas, kuid ei taha sellega tegelda.

Ja olen veendunud, et üldandekus kui niisugune eksisteerib täiesti. Kehaliselt andekas on nt inimene, kes on hea tervisega, kiire, korras ainevahetusega, tugeva südamega – no temal ongi palju lihtsam tegeleda enamikuga spordialadest, olgu see siis kergejõustik või ujumine või tants või korvpall.

Ning samamoodi hea peaga lapsel on keskmisest parem mälu, kiirem ajutöö ja oskus uut materjali keskmisest kiiremini omandada. Neil pole vahet, mis kallakuga süvaõppekooli nad kandideerivad – saavad ühtemoodi sisse ja õpivad edukalt nii Reaalkoolis kui Prantsuse lütseumis.

Aga oma huvid, nagu ütlesin, ei pruugi andekusega üldse kattuda. Ehkki ideaalis ju võiks.

+5
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ning samamoodi hea peaga lapsel on keskmisest parem mälu, kiirem ajutöö ja oskus uut materjali keskmisest kiiremini omandada.

Loomulikult on üldandekus olemas, aga see pole ainus andekuse vorm. Anne võib olla ebaühtlaselt jagunenud, aga potentsiaal sellegipoolest mäekõrgune. Olümpiaadivõitja ei pea olema kuldmedalist (kuigi IQ lubaks). Tore, kui on, aga ei pea.

+5
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Kõik me lapsed on andekad, mõnel väljendub see omamoodi või -ajal, mida ongi teinekord raske üldnormides mõõta.

No mis jutt see on?! Ei ole küll kaugeltki kõik lapsed andekad.

Sinu lapsed vist ei ole andekad. Kôik lapsed on andekad selleskis. Isegi Kullol oli üksaasta lastele jôulukingitus kruus, kuhu oli peale kirjutatud Kôik lapsed on andekad.

No kui lausa Kullol taoline kruus oli, siis saavad vastuväited tõesti otsa ????

No sa vôid ironiseerida. Ma ütleks, kôik on andekad, sinu oma lausa loll. Tunne mônu.

+1
-7
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Olen TPLis käinud. Jäi siit teemast selga, et ühe vanema hinnangul eelistatakse seal kuidagi rikaste ja kuulsate lapsi. Absoluutselt mitte mingit vahetegemist minu kooliajal (10 + mõni aasta tagasi) tunda ei olnud. Õpilaste keskis olid seltskonnad küll ja neid, kes katsetega gümnaasiumisse tulid, võõrastati pisut. Mind kaasaarvates. Tulin täieliku võõra keskklassi noorena teisest koolist ja sain katsetega sisse. Ei paistnud, nagu oleks eelistatumad need, kellel tuntud vanemad. Räägiti, et mingil määral aitas see, kui vanemad õed-vennad seal koolis juba ees, aga see oli kuulujututasandil.

Teine asi, mis silma jäi, oli see, et TPL õpetab õppima. Olen ka see nö andekas laps, kellele kõik kergelt kätte tuli. Tuupimist julgustati mingil määral küll, aga mul polnud seda tarvis, sest kõik jäi lennult meelde. Seega keskkoolist läbi libiseda oli täiesti võimalik ja kui tulemused olid korralikud, siis keegi pedagoogidest eriti rohkem või paremini õppima ei suunanud.

Olen oma koolile väga tänulik ja ainus minupoolne kriitika olekski see, et oleks keegi ehk mind rohkem märganud ja juhendanud, kuidas näiteks efektiivsemalt õppida, siis poleks hiljem ülikoolis olnud nii raske oma laiskuse ja viimase minuti harjumusega hakkama saada. Võiks ju öelda, et oma viga, kui keskkooli ajal ei pingutanud, aga teate vist küll, millised teismelised suuremas osas on, kui neid ei inspireeri või siis halvimal juhul tulehargiga taga ei aja.

Omandan nüüd kolmekümnendates hoopis uut eriala reaalvaldkonnas ja annab ikka tunda, et ma pole kunagi päriselt õppida osanud.

+4
-4
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Silma, mitte selga* Oih 😀

0
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Häda nende heade algatustega, mille vorm ajapikku nende taga oleva suurema tähenduse üle võtab. Olümpiaad ei ole andekuse sünonüüm, õnnetuseks on sellest saanud Eestis pea ainuke andekuse sümbol. Kui nt põhikooli keemia olümpiaadi lõppvooru jõuab mõnest koolist 20 õpilast ja enamusest mitte ühtegi, siis see ei ole andekus, vaid erinevus õppesisus – kahes Tallinna koolis õpetatakse asju, mida mujal ei õpetata, ja ongi kõik. Õnnetuseks uus RÕK annab sellele tuult tiibadesse ja kolkakooli andekaga ongi ühelpool, eliitkooli tubli keskmisega võrreldes.

Andekus on võime loovateks ja uudseteks lahendusteks, mis saab rakenduda ainult tugevate baasteadmiste olemasolul, piisavalt aega panustades ja motivatsiooni omades. Reaalselt ei ole mõtet andekusest rääkida enne gümnaasiumi, siis on selge, millised huvid on püsivad, kuhu suunas inimene minema hakkab ja kas temast saab juht või järgija. Kool peaks andma baasteadmised, säilitama vaimse tervise ja jätma piisavalt vaba aega, et lapse iseseisev huvi saaks rakenduda.

Isegi muusikaline ja füüsiline andekus kujuneb koos täiskasvanuks saamisega, kõrv ehk ei muutu, aga kehakuju ja koos sellega eeldused nt pillimänguks või balletiks ka (kui alguses neid üldse ei ole, siis ei teki ka, aga et tublist ülekeskmisest saab tipp ja imelaps vajub ära, on pigem reegel).

 

 

+6
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Need, kes kirjutavad lapse IQ testidest, siis kus ja milleks te neid teinud olete? Ja et juba enne kooli, et siis suunati Prantsuse Lütseumisse?

Mul 2 last – üks on spordis andekas, teine ühes väga spetsiifilises koolis mitte-õpetatavas valdkonnas. Mõlemad on tänaseks täiskasvanud, aga lõpetanud G5 koolid. Koolis oli mõlemal lihtne, aga minu arvates täiesti tavalised keskmised lapsed, mitte mingid kuldpead. Medaliga ei lõpetanud kumbki.

Kas oleks kool pidanud käituma kuidagi teistmoodi – no ma ei tea. Kui kirjutatakse, kuidas G5 koolide õpilased ööd otsa tuubivad ja depressioonis on, siis seda ma ei näinud. Samas saan aru, et eliitkoolis ongi targem seltskond ja õpetaja saab lisatööd teha kõigiga võrdselt ja anda neile paremaid teadmisi. Tavakoolis aga, kus klassi on sattunud 1-2 ülihea peaga last ja siis kaasava hariduse raames ATH, autist, kasvatamatu laps, käitumishäirega laps, muukeelne laps, siis jääb küll õpetajal auru väheseks, et nendele andekatele veel lisatähelepanu pöörata…

+9
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Need, kes kirjutavad lapse IQ testidest, siis kus ja milleks te neid teinud olete? Ja et juba enne kooli, et siis suunati Prantsuse Lütseumisse?

Mul 2 last – üks on spordis andekas, teine ühes väga spetsiifilises koolis mitte-õpetatavas valdkonnas. Mõlemad on tänaseks täiskasvanud, aga lõpetanud G5 koolid. Koolis oli mõlemal lihtne, aga minu arvates täiesti tavalised keskmised lapsed, mitte mingid kuldpead. Medaliga ei lõpetanud kumbki.

Kas oleks kool pidanud käituma kuidagi teistmoodi – no ma ei tea. Kui kirjutatakse, kuidas G5 koolide õpilased ööd otsa tuubivad ja depressioonis on, siis seda ma ei näinud. Samas saan aru, et eliitkoolis ongi targem seltskond ja õpetaja saab lisatööd teha kõigiga võrdselt ja anda neile paremaid teadmisi. Tavakoolis aga, kus klassi on sattunud 1-2 ülihea peaga last ja siis kaasava hariduse raames ATH, autist, kasvatamatu laps, käitumishäirega laps, muukeelne laps, siis jääb küll õpetajal auru väheseks, et nendele andekatele veel lisatähelepanu pöörata…

Mul on laps  ilmselt ka mingi kas ATH või mingi muu probleemiga, sest kirjutada ei oska ja käekiri peaaegu loetamatu, samas õppida meeldib, kuid mis teda ei huvita, selleks pole võimalik ka teda  sundida. Kuni 6. klassini võis vahel öelda, et ka kasvatamatu, sest mingeid märkusi ikka tuli, kui ta tunnis teisi segas või mingi avantüüriga kaasa läks. Vanemana ta oskas juba end talitseda ja sai ilmselt aru, et lollusi tehes populaarsust ei kasvata niikuinii ja sõpru peaks teisiti leidma. Kui igav hakkas vaatas telefoni. Silm pigistatud kinni sellistel juhtudel kui õpetaja sai aru, et ta on ammu aru saanud uuest materjalist ja teised alles olid teel selleni. Eks sellega oli natuke jama muidugi ka.

Õnneks suurem osa asju teda siiski huvitavad ja kolkakoolist tulnuna sai ta olümpiaadi löppvooru Reaalkooli, GA ja HTG õpilastega koos. Põhikooli klassis oli tal nii tavalisi lapsi kui ka kaasava hariduse raames lihtsustatult õppivaid lapsi jne.  Tallinna peenes süsteemis poleks teda ilmselt kunagi eliitkooli vastu võetud. Tähed õppis lasteaias ära ja veeris ehk ka kui 1. klassi läks, teadis küll siis juba igasugu tehniliste värkide, skeemide, elektri- ja raudteevõrkude, kaartide jms kohta, millest ilmselt keskmine TPL või Reaalkooli vastuvõetav laps ei pruugi sugugi nii palju teada kui tema.  Võib-olla oleks teda ka tavalises suures koolis täiesti mõttetuks ja võimetuks peetud, sest ega ta pole suuliselt ka väga osav. Aga tuleb tunnistada, et  vist peaks ikka ütlema, et ta on andekas, kuigi mitte üldandekas ja siiski see olümpiaadisüsteem tema puhul just nimelt seda ju tõestab.

+3
-3
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ning samamoodi hea peaga lapsel on keskmisest parem mälu, kiirem ajutöö ja oskus uut materjali keskmisest kiiremini omandada.

Loomulikult on üldandekus olemas, aga see pole ainus andekuse vorm. Anne võib olla ebaühtlaselt jagunenud, aga potentsiaal sellegipoolest mäekõrgune. Olümpiaadivõitja ei pea olema kuldmedalist (kuigi IQ lubaks). Tore, kui on, aga ei pea.

Vastasid mulle. Mina ei olegi kunagi väitnud, nagu oleks üldandekus ainus andekuse vorm. Pigem kiputakse viimasel ajal pidama eriandekust ainsaks andekuse vormiks, ja sellele tahtsin vastulause esitada. Ka süvaõppekooli katsete teemades võib sageli kohata etteheiteid, miks proovitakse sisse saada mitmesse kooli, kui tuleks ikka välja valida kas reaal- või keeltekallakuga kool, vastavalt lapse andekusele. Üldandekas laps saab sisse mõlemasse ja õpib ka mõlemas ühtviisi edukalt. (Mis loomulikult ei välista, et mõned lapsed saavad sisse ainult nt reaalkooli, kuid keelte omandamine võib neil raske olla vms.)

Mina võrdlesin eeskätt akadeemilise andekuse erivorme (matemaatika, keeled jms). Spordiga seoses võrdlesin erinevaid spordialasid (ujumine, korvpall, kergejõustik jms). Aga akadeemilist ja sportlikku andekust ma ühte patta toppinud pole ega näe selleks ka mõtet. Ei arva, et koolis, mis on tuntud eeskätt spordikallaku poolest, õppimiseks oleks vajalik lapse keskmisest kõrgem IQ. No need asjad ei ole küll omavahel seotud. (Jah, ilmselt nüüd sa hakkad siin rääkima, kuidas joosta polevat madala või keskmise IQga võimalik, aga mina neid asju omavahel siiski ei seostaks.)

+1
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Üks müüt on see ka, et pööratakse ümber, mitte andekas=laisk, vaid laisk=andekas. Ei pruugi olla, võib hoopis madalat võimekust varjata sellega, et ei proovigi.

0
-5
Please wait...
Kommentaarist on juba teavitatud
Postitas:
Kägu

Üks müüt on see ka, et pööratakse ümber, mitte andekas=laisk, vaid laisk=andekas. Ei pruugi olla, võib hoopis madalat võimekust varjata sellega, et ei proovigi.

Esimest korda kuulen sellisest müüdist. Ja miks peaks andekas = laisk või vastupidi? Need on ju täiesti erinevad asjad.  Andekas võib olla laisk ja siis ta ei saavuta kas suurt midagi või saavutab tunduvalt vähem kui ta võiks.  Ükskõik mis alaga tegu on, matemaatika või 100m jooksuga, selleks, et oma võimeid realiseerida tuleb pidevalt tööd teha. Kuna siin on korduvalt mainitud olümpiaade, siis olümpiaadide võitmiseks kooliprogrammist ei piisa. Isegi kui käia neis kahes Tallinna kesklinna koolis.

+2
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Keeruline teema ???? Mul endal on üks lastest selline, IQ testi tegi ära nii, et osa vastuseid ületasid skaala maksimumpiiri. Ehk siis suunati süvaõppekooli. Õpib praegu Prantsuse lütseumis, aga ega me selle kooliga väga rahul ei ole, mõnede õpetajate suhtumise osas siis.

Jah, iga laps on milleski andekas, see on õige. Kuid samas esineb siiski ka üldist andekust, mis seisneb uue materjali haaramises lennult, kiires ajutöös, oskuses uut materjali kiiresti analüüsida ja olemasolevaga seostada.

Seega mina hoiduksin laste raamidesse surumisest ega suruks peale eeldust, et lapse keeleline andekus välistab ilmtingimata andekuse matemaatikas. On igati võimalik, et üldandekas laps katsetab erinevatesse, erineva kallakuga koolidesse ja saab kõikjale sisse.

Andeka lapse suurim probleem minu silma järgi on laiskus ???? Kui ikka oled terve senise elu harjunud saama kõike vähima pingutusega, saama kõigest aru kohe peale vaadates, siis sul ei kujune tööharjumust. Samal ajal su keskpärased klassikaaslased teevad tublit tööd ja jõuavad visadusega sinust vaat et kaugemalegi. Sel põhjusel olen tegelikult süvaõppekoolide poolt, ehk et andekal lapsel võiks olla vähemalt teoorias võimalus õppida pisut rohkem.

Samas teeb mõnevõrra kurvaks see, et süvaõppekoolid on muutunud pigem eliitkoolideks, kuhu on eeskätt oodatud rikaste ja kuulsate vanemate lapsed. Õpetajate poolt on tajutav suhtumine, et viimastele on kuidagi rohkem lubatud. Vaja oleks koole lihtsalt sünnipäraselt andekatele lastele, kus tegeldaks neis just selle poolega, mis piirkonnakoolis võib jääda piisavalt välja arendamata, nagu nt tööharjumuse kujundamisega.

Lausa sai suunamise TPL-i??? Ilma katseteta, suunamisega? Mis organ see siis niimoodi suunab?

Oeh, tõepoolest, jää usutavuse piiridesse palun.

+6
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Lausa sai suunamise TPL-i??? Ilma katseteta, suunamisega? Mis organ see siis niimoodi suunab? Oeh, tõepoolest, jää usutavuse piiridesse palun.

Fantaasia lippab sul endal täiega. Mis seal siis imelikku on, et lapsele IQ test tehakse? Osa lapsevanemaid pöördub ise, et paremini kaardistada oma lapse oskusi, arengut ja võimeid, näiteks meie puhul tuli see algatus lasteaiast. Lasteaed väljastas perearstile teabe, perearst väljastas saatekirja IQ testile. Seal tegi vastava lisapädevusega psühholoog lapsega testi ning viis vanematega läbi nõustmise. Testitulemusele pandi kirja koolid, mis sobida võiksid. Katsetel käisime ikka, nii nagu teisedki.

Samas neid skeeme, kuidas lapsed on katsetega koolidesse sisse saanud, sai kuulda nii oma lapselt kui ka teistelt vanematelt ikka hulgim. On tõepoolest neidki, kes kooli koha ostnud. Ja muidugi saab ka vanemate õdede-vendade eest lisapunkte. Selle kõige taustal tundub lapse IQ testike veel üsnagi tagasihoidlikuna.

+1
-6
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Akadeemiliselt andekat last tuleks suunata tegelema loominguliste asjadega, nt kunstiga. Olen tähele pannud, et mõnest väga andekast lapsest saab tulevikus tõesti ka teadlane, aga mõne puhul jääbki “sära” lapsepõlve ja hiljem on nad üsna tavalised. Olen aru saanud, et vahe on selles, kas see andekas suudab suurepäraselt hakkama saada õppimise ja talle ette antud ülesannete lahendamisega ja sellega asi piirdubki – või suudab ta välja mõelda midagi uut või vaadata asju uudse nurga all.   Kui seda viimast, ehk loomingulisust ei ole, siis  on tal raske millegagi päris tippu jõuda.

+3
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 121 )


Esileht Koolilaps Andekusest ja andekate vajadustest koolis