Mina olen diagnoosimata ATH täiskasvanu. Tähelepanuhäire ilma aktiivsushäireta. No eks ühel kohal istumine on natuke ikka raske ja oli ka lapsena. Istusin ikka imelikes asendites, jalad enda all keras või välja sirutatud jne. Akadeemilises mõttes päästis mind see, et ma olin väga uudishimulik ja paljudest asjadest huvitatud. ATH diagnoosiga inimestel on tihti võime tugevalt keskenduda neile asjadele, mis huvi pakuvad. Kuid igavad/rutiinsed tegevused (tähtede kirjutamise harjutamine näiteks) on väga rasked ja vaevalised. Eks selle uudishimuga oli samuti nii, et tunni alguses, kui räägiti uuest asjast, siis ma olin tunniga kaasas ja kuulasin huviga, kuid kui harjutamiseks või millegi pähetuupimiseks läks, siis hakkas igav. Ja siis oli nii raske. Samas, kuna teadmiste kinnistamine nõuab harjutamist, jäid teadmised kohati puudulikuks. Õnneks üldvõimekus olli mul piisav, et konteksti põhjal enamikes ainetes 4-5 saada. Matemaatika näiteks pakkus mulle huvi ja seda õpetasin teistelegi, kuid enda hinded olid tihti neljad. Hooletusvigadeks nimetati neid.
Ega ma ei tea, kui vana su laps on või mis probleemid on.
Mis mul tekitas probleeme?
Asjad jäid maha. Pidevalt. See tekitas stressi ning samuti oli mõnikord puuduvate asjade tõttu probleeme tunnis kaasa töötamisega. Ka õpetajad sildistasid ja ütlesid halvasti seetõttu. Ehk aita lapsel leida süsteem, kuidas oma hajameelsusega toime tulla. Nimekiri, mille juurde linnukesi teha, on koti pakkimisel suureks abiks. Ole valmis ostma uusi koolitarbeid. ATH laps ei kaota neid meelega ära ega ole hoolimatu, see lihtsalt juhtub. Kui veidi googeldada, siis leiab nõuandeid ja tehnikaid igasuguste ATH probleemidega toime tulekuks.
Näiteks aita tal luua päevaplaan. Pange see seinale.
Aita lapsel kooliained huvitavaks teha. Aita otsida juurde materjali, filme, pilte. Aruta temaga teemasid. Kui asi on huvitav, siis ATH lapse keskendumisvõime on uskumatu. Kui ta ei saa aru, kuna mõtted lähevad uitama, siis ära arva ega ütle, et ta on rumal. Tal puudub huvi. Otsige erinevaid õppimise tehnikaid. Ebahuvitava aine pähetuupimine on täiesti mõttetu ajaraisk ja närvide rikkumine. See ei toimi.
Kõige olulisem on õpetaja ja kooli toetus ning mõistmine. Kui õpetaja ei tea midagi ATH lastest ega ei ole valmis end kurssi viima, siis vahetage kooli või klassi. See on uskumatu, mida õpetajad lapsega teha võivad. Ma olen siiani solvunud oma algklasside õpetaja peale, kuna ta arvas, et ma olen rumal ja hooletu. Samas on õpetajaid, kes on pühendunud ja aitavad. Näiteks tean, et mõnikord on õpetajal ja lapsel kokkulepe, kuidas õpetaja märku annab, kui näeb, et laps ei keskendu. On see siis ees istuvale lapsele käe õlale panek, lauale koputamine vms.
Põhiliselt on vaja mõistmist, et ta ei tee seda meelega. Kas teil on peres veel kellelgi sama probleem? ATH on tugevalt pärilik. Minu õnneks või kahjuks on ATH mu emal, kergemal kujul isal ja ka vanaemal oli. Võib ette kujutada, milline kaos meil kodus valitses. Kuid nad mõistsid ja toetasid mind. Aitasid õppimise huvitavaks teha, mis tähendas, et ma läbisin koolid siiski üsna edukalt. Samas, nt mõnda mu töökaaslast on mu hajameelsus ja hooletusvead (mu tööst ei sõltu kellegi elu ja tervis ning need vead otseselt kahju ei tee kellelegi) väga tõsiselt häirinud.