Töötan erivajadustega inimestega ja olen ise ka puudega, sestap natuke teemas sees 🙂
Nõus, et erivajadusega laste kooli valiku näol on tegemist keerulise probleemiga, millele riik kindlasti peaks palju suuremat tähelepanu pöörama kui praegu.
Paraku on väga raske saada lahti mõttemallist, et mingisugune (ükskõik missugune!) puue tähendab automaatselt, et see inimene on ühtlasi rumal. Seega kipub erikoolides ja väikeklassides olema latt tihtipeale mõnevõrra madalamal ja sel põhjusel üritavad paljud vanemad hoida oma lapsi tavakoolis. Ning teine väga suur põhjus, miks puudelaste vanemad tavakooli valivad, on nende kodulähedus. Näiteks minu erivajadusele suunatud kool asus minu kodunt 200 km kaugusel. See tähendab, et väikesed lapsed võetakse kodu ja vanemate juurest ära ning paigutatakse kinnisesse eriinternaati. Nõukogude ajal oli sisuliselt kohustus lapsed juba 4-aastaselt tolle erikooli juures olevasse erilastekodusse anda, kuna “ainult seal suudeti neid õigesti õpetada”. Kuidas teile meeldiks oma laps 4-aastasena saata ära 200 km kaugusele lastekodusse, põhjuseks ta erivajadus? Pole ju tore. Ka erivajadusega lapsed vajavad kooli, kus jagataks neile võimetekohast õpet ning mis ei eeldaks kodunt minema kolimist.
Tunni segamisest:
Mina olen väga seda meelt, et klassitunnis peab valitsema kord ning rahulik töömeeleolu ja selle hoidmise nimel tuleb pingutada. Loomulikult ei pea õigeks, et keegi agressiivsusele kalduv tegelane tunni ajal teisi pidevalt segab ja endale ainutähelepanu nõuab jne. Samas olen jälginud klassis lapsi ja nende käitumist, ning tõtt öelda näen, et ATH-ga iseenesest ei kaasne agressiivsust ega kurjust. ATH-lapsed võivad olla rahutumad, halvema keskendumisvõimega, ka kartlikumad ning sotsiaalses suhtluses kobad. Aga agressiivsus ning kurjus on ikkagi inimese enda iseloomujooned, mitte haigusest tingitud. Täiskasvanu (ja ka asjasse mittepuutuvad lapsed) märkavad tavaliselt olukorda reeglina alles alates sellest punktist, kui vaikses klassis korraga keegi karjuma hakkab, püsti hüppab ja jooksma pistab vms. Ja kuna selleks karjujaks on puudega laps, siis öeldaksegi, et tema on süüdi, tema segab tundi. Tegelikult võis sellele eelneda nii mõndagi, mida kolmandad isikud ei näinud, või ei tahtnud näha. Vahe lihtsalt selles, et terve ja sotsiaalselt võimekas laps oskab oma kiusamise jälgi peita, ent ATH-laps või autist ei oska, tema lihtsalt karjubki, kui ta olukorda enam ise kuidagi lahendada ei suuda.
Tõeliselt kurjad ja pahatahtlikud lapsed on enamasti normintellektiga, pigem on see neil isegi keskmisest pisut kõrgem. Neil on igav, nad tahavad end paremana tunda ja nii saabki mõnele sellisele “spordialaks” puudega klassikaaslase vaikne ja varjatud mõnitamine ning kiusamine. Peidavad tolle pinali ära ning itsitavad siis pihku, kui teine närvi läheb ja nutma hakkab. Kuna puudelaps on sotsiaalses suhtluses, sh verbaalses, enamasti koba, siis ei oska ta sõnaliselt ennast nõnda osavalt kaitsta kui sotsiaalselt andekas laps ning viimases hädas võib-olla panebki oma kiusajale käed õlgadele ning raputab. Nüüd on kiusaja õnne tipul – ta saab kõikidele, nii klassikaaslastele, õpetajatele kui ka kodus vanematele kirjeldada, kuidas puudega “metsaline” olla teda kägistanud ja tema nüüd kartvat oma elu pärast.
Olen selliseid tähelepanekuid teinud ajal, mil viibisin klassi tagaosas ja mitte õpetaja, vaid vaatlejana. Õpetajad tegelevad tunni andmisega, neil pole aega jälgida klassis toimuvaid allhoovusi, ning teised õpilased tegelevad õppimisega. Selline oli näide, mida ise olen tähele pannud. Ei pretendeeri absoluutsele tõele, et alati just ATH-lapsed ohvrid ja nutikate kaaslaste poolt kiusatud on, kindlasti leidub Eestimaa koolides ka süüdimatuid ja agressiivse iseloomuga ATH-lapsi. Kuid siiski tasuks enne kellegi koolist väljaviskamist iga konkreetset juhtumit põhjalikult uurida. Lihtsalt argument, et klassis on ATH-laps- järelikult on ta agressiivne- on küll liialt lihtsustatud ja ebatõene.