Esileht Ajaviite- ja muud jutud Etikett ooperi- ja balletiteatris

Näitan 23 postitust - vahemik 1 kuni 23 (kokku 23 )

Teema: Etikett ooperi- ja balletiteatris

Postitas:
Kägu

Kuidas tänapäeval ooperite ja ballettide etendustel plaksutamisega on – millal tuleb plaksutada ja millal mitte? Mäletan lapsepõlvest, et dirigendile plaksutati alati alles enne viimast vaatust, siis dirigent kummardas ning surus esimese viiuli kätt. Nüüd plaksutati kohe esimese vaatuse eel, prožektor näitas ka valgust dirigendile. Teise vaatuse alguses oli aplaus väike ning dirigent sellest välja ei teinud.
Ja sama lugu etenduse keskel plaksutamisega. Ma ei mäleta, et vanasti oleks etenduse ajal eriti plaksutatud (aariate või tantsude lõppedes), plaksutati ainult siis, kui oli midagi erilist. Nüüd plaksutatakse kogu aeg, isegi kui teise esineja tants või laul juba peale tuleb.
Kuidas sellega on – kas etiketti enam pole üldse või inimesed lihtsalt ei tea või kuidas peaks käituma?
Kindlasti on siin teadjaid.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Plaksutad siis, kui meeldis. Näiteks aaria või avamäng… Kui ei meeldi, ära plaksuta.
Mis kivinenud etiketti siin ikka pingutada.

Muidugi võid lugeda, mida etiketigurud Prantsusmaal arvavad: http://www.classique-c-cool.com/dossiers/quand-applaudir-opera-concert-classique

Kokkuvõte: balleti ajal iga kord, kui mõni tehniliselt raske paa on õnnestunud, ooperis-kontserdil siis, kui aaria/vaatuse/osa viimased emotsionaalselt laetud noodid on kõlanud ja emotsionaalne hingetõmbepaus seda võimaldab, solistikontserdil võid iga pala järel, aga kuna see võib emotsionaalselt kurnav olla, siis võib ka mitte ja jätta aplaus lõppu.
Aga kui sa tõesti nii ebakindel oled, siis plaksuta alles siis, kui teised plaksutavad.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 6 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Plaksutad siis, kui meeldis. Näiteks aaria või avamäng… Kui ei meeldi, ära plaksuta.
Mis kivinenud etiketti siin ikka pingutada.

Vabandust, aga ma küsisin just etiketi kohta.
Mina pean etiketti hädavajalikuks, ühe vaataja pidevad rõõmurõkatused võivad naabrit häirida, kes sooviks etendust vaadata.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

ühe vaataja pidevad rõõmurõkatused võivad naabrit häirida, kes sooviks etendust vaadata.

Tore, et sa teiste peale rohkem mõtled kui enda peale. Täiendasin eelmist vastust, mis väidab sedasama: plaksuta siis, kui meeldib ja oled veendunud, et sa nn laetud momenti sisse ei sõida.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 6 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Täiendasin eelmist vastust, mis väidab sedasama: plaksuta siis, kui meeldib ja oled veendunud, et sa nn laetud momenti sisse ei sõida.

Sa ei pea kolmandat korda oma arvamust siia lisama, sain juba esimese korraga aru, kuidas sina arvad. Nüüd ootan ka nende vastuseid, kes mu küsimusele tegelikult ka vastata oskavad. Prantsuse keelt ma kahjuks ei oska, seega su viidatud artikkel mind ei aita.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Kuidas tänapäeval ooperite ja ballettide etendustel plaksutamisega on – millal tuleb plaksutada ja millal mitte?

Plaksutad siis, kui on hea koht, selles pole küsimus, aga palun, paluuun ära tule teatrisse/ooperisse nabapluusi ja teksapükstega. Hea oleks veel, kui suudaksid etenduse ajal telefoni käest panna või selle üldse välja lülitaksid.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Nüüd ootan ka nende vastuseid, kes mu küsimusele tegelikult ka vastata oskavad.

No su küsimusele on ju tegelikult ka vastatud. Artikli kokkuvõte on kirjas, abiks ikka.

P.S. Jään huviga ootama järgmist väikest ärrituspurtsatust.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 6 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Kuidas tänapäeval ooperite ja ballettide etendustel plaksutamisega on – millal tuleb plaksutada ja millal mitte? Mäletan lapsepõlvest, et dirigendile plaksutati alati alles enne viimast vaatust, siis dirigent kummardas ning surus esimese viiuli kätt. Nüüd plaksutati kohe esimese vaatuse eel, prožektor näitas ka valgust dirigendile. Teise vaatuse alguses oli aplaus väike ning dirigent sellest välja ei teinud.
Ja sama lugu etenduse keskel plaksutamisega. Ma ei mäleta, et vanasti oleks etenduse ajal eriti plaksutatud (aariate või tantsude lõppedes), plaksutati ainult siis, kui oli midagi erilist. Nüüd plaksutatakse kogu aeg, isegi kui teise esineja tants või laul juba peale tuleb.
Kuidas sellega on – kas etiketti enam pole üldse või inimesed lihtsalt ei tea või kuidas peaks käituma?
Kindlasti on siin teadjaid.

Kui laulja või balletitantsija millegi erilisega hakkama saab, sis ikka plaksutatakse ja avaldatakse tunnustust. Ka väljapool etiketti. Mul on kindlad kohad balletietendustel, kus ma alati plaksutan ja saal tuleb ka asjaga kaasa, kui ma ka alguses ainus olen mõnikord. Tantsija ei saagi sellest välja teha, sest etendus läheb edasi ja tal pole oma keerulise etteaste ajal võimalik veel seal kummardama hakata. Se ei tähenda, et ta seda ei pane tähele või ei hinda.

Kontsertidel EI PLAKSUTATA teose osade vahel!!!!!!! Millegipärast se inimestele kohale ei jõua. Ikka plaksutatakse. Nähakse, et orkester ei tee välja, aga ikka elu eest plaksutatakse. Kohutavalt piinlik.

Ja veel: teate mida, plaksutatakse ka etenduse või kontserti lõpus. Mitte ei joosta võimalikult kiiresti minema. Massiliselt. Ei lähe teil midagi viimast bussi nt õhtul kl 20 massiliselt. Jube nõme komme. Mina sain kontserdi kätte, aitab. Ma ei plaksuta, ei avalda tänu ega tunnustust. Peaasi, et saan oma mantli rutu kätte ja ära joosta. Miks kõik nii jooksu pealt üldse peab käima?

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Täiendasin eelmist vastust, mis väidab sedasama: plaksuta siis, kui meeldib ja oled veendunud, et sa nn laetud momenti sisse ei sõida.

Sa ei pea kolmandat korda oma arvamust siia lisama, sain juba esimese korraga aru, kuidas sina arvad. Nüüd ootan ka nende vastuseid, kes mu küsimusele tegelikult ka vastata oskavad. Prantsuse keelt ma kahjuks ei oska, seega su viidatud artikkel mind ei aita.

Kui sind etikett huvitab, sis siin oma teemaalgatusele heatahtliku vastajaga õelutsedes rikud päris mitut etiketireeglit. Ega siis polegi midagi imestada, et sa ka teatrietiketti ei tunne. Või ei saa aru, et se, mis sulle vastati, puudutas ka justnimelt etiketti. Et kui meeldib, plaksutatakse, ongi osa etiketist. Vägagi.
Etiketti pole mõtet järgida enne, kui õelusest loobunud oled.

Sa vist käid väga harva teatris. Muidu teaksid, et ei ole asi kellegi ühe naabri rõkatustes, vaid ikka terve publik saab küllaltki sarnaselt aru, mis on need kohad, mis aplausi väärivad. Velgi parem oleks seda teost tunda, mida vaatama-kuulama lähed. Nt youtubest vaadata. Ja kui sealsamas näed, et samast teosest on eraldi videoid üksikute etteastete/aariate kohta, siis need ongi need tehniliselt keerulised osad või osad, mis rahvale peale lähevad, ja neile tavaliselt ka plaksutatakse.
Natuke tasub teha kodutööd ka. Need esimest korda elus justkui üllatuste maale sattujad teatrites on kõige häirivamad (naabritele), need pulk tagumikus etiketi järgijad, sest loomulikult nad olla ei oska, sest igasugune kodutöö ja kogemus puudub. Ma muidu seda kõike sulle ei kirjutaks, kui sa nii õhku täis ei oleks.
Kramplikult etiketist kinnipidamine siin on paradoksaalselt etiketi vastu. Sa pole robot.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Kuidas tänapäeval ooperite ja ballettide etendustel plaksutamisega on – millal tuleb plaksutada ja millal mitte?

Plaksutad siis, kui on hea koht, selles pole küsimus, aga palun, paluuun ära tule teatrisse/ooperisse nabapluusi ja teksapükstega. Hea oleks veel, kui suudaksid etenduse ajal telefoni käest panna või selle üldse välja lülitaksid.

Veel võiks vältida sosistamist (on küll kuulda teistele!), kommipaberite ja kilekottidega ja jumal teab millega veel krabistamist ja terve etenduse aja kohmitsemist.
Mis sul seljas on, on mul ükskõik, sellest saan end välja lülitada.
Pigem isegi teksad, kui niiii kõrge kontsaga kingad, et käia ei oska nendega.
Ja telefoni võiks tõesti ära panna, mitte helendavat ekraani naabritele näkku lasta.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Mäletan lapsepõlvest, et dirigendile plaksutati alati alles enne viimast vaatust, siis dirigent kummardas ning surus esimese viiuli kätt. Nüüd plaksutati kohe esimese vaatuse eel, prožektor näitas ka valgust dirigendile. Teise vaatuse alguses oli aplaus väike ning dirigent sellest välja ei teinud.

Eluaeg on plaksutatud ENNE etendust, kui dirigent esimest korda tuleb. Ja tulles surub ta ka 1. viiuli kätt.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

kontserti lõpus.

Kontserdi.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Kui baleriin püsti jäi, siis karga püsti, viska näppu ja kisa “juhhuu”. Ise nägin ja arvasin, et uus trend

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Kui sind etikett huvitab, sis siin oma teemaalgatusele heatahtliku vastajaga õelutsedes rikud päris mitut etiketireeglit.

Kus see heatahtlik vastus oli? Halvustav vastus oli ju. “Kui sa tõesti nii ebakindel oled …” jne. Plaksutamises pole küsimus ebakindluses vaid artisti ja teiste kuulajatega arvestamises. Ma ei soovi olla ameerikalik “plaksutan-trambin-vilistan-kui-tahan” tüüp, ma olen eurooplane.
Ma ei käi harva ooperis (teatrist ei olnud jutt, muide), ilmselt olen seal elu jooksul rohkem käinud kui nii mõnigi senistest vastajatest. Küsimus ei olnud ka nabapluusi kandmisest ega sosistamisest, vaid konkreetselt plaksutamisest ning see komme ON muutunud võrreldes minu lapsepõlve ajaga, kust pärinevad mu esimesed mälestused ooperite ja ballettidega. Üsna tavapärane olukord perekoolis, et küsimusele vastavad need, kellelt tegelikult ei küsitud ehk kes tegelikult vastust ei tea. Aga mis seal ikka, äkki veel ilmub keegi välja, kes teab.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Minule on loomulik plaksutada siis, kui dirigendikepp on all, nagu süvamuusikakontsertidel. St kui muusika käib, siis kuulata, mitte ise emotsioneerida. Küll jõuab etenduse lõpul sedagi. Kui keegi tunneb, et peab kohe, siis palun väga – aga mitte käsu korras või igale aariale vms, et saaks siin reeglid kivisse raiuda.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Kus see heatahtlik vastus oli? Halvustav vastus oli ju. “Kui sa tõesti nii ebakindel oled …” jne.

Täpsustan veel kord: see ebakindluse koht oli võetud samast artiklist, mille link on ülalpool. Väidetakse tõesti, et kui oled ebakindel ega tea, millal plaksutada, siis parem ära kohe iga pausi ajal aplodeerima hakka, vaid vaaata, mida teevad (ehk) kogenumad kontserdi- või ooperikülastajad. Ei mingit halvustamist, sorry.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 6 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Täpsustan veel kord: see ebakindluse koht oli võetud samast artiklist, mille link on ülalpool. Väidetakse tõesti, et kui oled ebakindel ega tea, millal plaksutada, siis parem ära kohe iga pausi ajal aplodeerima hakka, vaid vaaata, mida teevad (ehk) kogenumad kontserdi- või ooperikülastajad. Ei mingit halvustamist, sorry.

Selles artiklis oli kohe täpselt nii kirjas?

Aga kui sa tõesti nii ebakindel oled, siis plaksuta alles siis, kui teised plaksutavad.

Et “kui sa tõesti nii …”? Vaevalt. Püüad praegu oma viga heastada. Tänan muidugi selle eest, aga sa võinuks lihtsalt öelda, et vabandad ning võtad selle varjundi tagasi.

Küsin siis konkreetsed küsimused, ehk neile tuleb vastuseid:
1) Kas dirigendile plaksutatakse ka teise ja kolmanda vaatuse alguses? Rahvas alati plaksutab, kuid dirigent ei tee sellest välja ning muusikud hakkavad mängima, seega justkui nad ei sooviks plaksutamist.
2) Kas meie kultuuriruumis on kombeks plaksutada ka juhul, kui peale väärt aariat või tantsustseeni kohe tegevus edasi läheb ning plaksutamine sõidaks järgmisele esinejale sisse? Kumba artistid ise hindavad, kas vaikust või alati ja igas olukorras plaksutamist? Ja no arusaadav, et igal artistil võib olla oma arvamus, aga kas on mingi üldine hea tava?
3) Kas etenduse lõpus püsti tõusmisest on saamas harilik viisakus, mitte pole see enam erilise kiituse märk? Minu arust tõustakse põhjendamatult tihti püsti, ka tavaliste etenduste puhul, mis minule erilist elamust ei toonud.

Loodetavasti ei hakka keegi rohkem jaurama sellest, et pole mingit etiketti jne. On selge, et etikett on olemas, isegi kui meile meeldib uskuda, et oleme jube emotsionaalsed ja spontaansed. Väga halb oleks, kui etiketti poleks.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Kahju, et etiketi Grand Old Lady Maaja Kallast enam meie seas pole, tema oskaks kindlasti öelda täpse etiketi.
Olen ooperiteatris üles kasvanud laps ja nii palju võin öelda, et dirigendile on tõesti alati plaksutatud enne etenduse algust, misjärel dirigent surub 1. viiuli kätt.
Aplodeerimine etenduse ajal toimub peale kõrghetke, reeglina on mõeldud ka lavastuslikult sellele võimalusele, et saal aplodeerib.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Olen ooperiteatris üles kasvanud laps ja nii palju võin öelda, et dirigendile on tõesti alati plaksutatud enne etenduse algust, misjärel dirigent surub 1. viiuli kätt.

Selle vastu ma ei vaidle, et enne etenduse algust ehk ka plaksutati, kuid kindlasti oli vanasti mingi lugu enne viimast vaatust plaksutamisega – ehk et enne teist vaatust ei tohtinud plaksutada (st. keegi ei plaksutanud), enne viimast vaatust aga plaksutati. Ma ei oska öelda täpset aega, millal see komme muutus, lapsepõlves (80-90-ndate keskpaigani) see nii oli, 90-ndate teisest poolest kuni ca 2010 käisin vähe teatris, lapsed väikesed jne – ja nüüd enam ei ole seda kommet.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

On vast sul järjekindlust ikka oma raiuda, keksida ühelt jalalt teisele ja manada “etikett”, “etikett”… Kui sulle ei piisa sellest, mida korduvalt on juba öeldud, siis soovitan tutvuda Estonia kodulehega – eeldatavasti käid ooperit-balletti vaatamas enamasti seal (näiteks Bayreuthi ooperifestivalil on veidi teised kombed).
Seega veel kord puust ja punaseks:

Millal aplodeerida?
Kui sulle meeldib see, mida laval näed, tahaksid kindlasti esinejaid ilusa elamuse eest tänada. Kõige siiram tänu esinejatele on loomulikult aplaus! Kuid millal aplodeerida? Ballettide puhul plaksutatakse enamasti suurte tantsunumbrite järel – soolode (üks tantsija) või pas de deux’de (kaks tantsijat) järel. Mõnikord plaksutatakse ka tantsunumbri keskel, näiteks kui tantsija suudab järjest palju pöördeid teha (32 fueteed) või eriti kõrgeid ja lennukaid hüppeid sooritada. Ooperite puhul on pisut keerulisem – plaksutatakse suuremate soololaulude (aaria) või duettide järel, mõnikord on aga aarial mitu osa ja ei pruugi päris täpselt aru saada, millal see lõppeb. Siis tasub oodata, millal ka ülejäänud publik saalis plaksutama hakkab. Kui kellegi esitus eriti sügava mulje jättis, võib talle ka „Braavo!“ hüüda. Päris kindlasti võib plaksutada vaatuste lõpus, kui sulgub eesriie. Kui etendus publikule väga-väga meeldis, tõustakse etenduse lõpus püsti ja aplodeeritakse seistes.
http://www.opera.ee/hea-teada/

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 6 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

On vast sul järjekindlust ikka oma raiuda, keksida ühelt jalalt teisele ja manada “etikett”, “etikett”… Kui sulle ei piisa sellest, mida korduvalt on juba öeldud, siis soovitan tutvuda Estonia kodulehega – eeldatavasti käid ooperit-balletti vaatamas enamasti seal (näiteks Bayreuthi ooperifestivalil on veidi teised kombed).

Küll on ikka järjekindlust mind naeruvääristada. Sa tõesti ei suuda lihtsalt vait jääda, pead ilmtingimata sõna võtma ka siis, kui midagi öelda ei ole? Mul oli konkreetselt 3 küsimust. Kui sinu arust mõni neist sinu vastustega vastuse saanud on, siis … mul on kahju su lähedastest. Sa ei taipa siis ju üldse, mida su käest küsitakse. Vihjeks näiteks, et Estonia teatri nägemus püsti aplodeerimise põhjustest ei pruugi ühtida sellega, miks inimesed reaalselt püsti tõusevad. Ja just viimast ma ju küsin.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Vihjeks näiteks, et Estonia teatri nägemus püsti aplodeerimise põhjustest ei pruugi ühtida sellega, miks inimesed reaalselt püsti tõusevad. Ja just viimast ma ju küsin.

Mis sulle siis seekord ei meeldinud? See, mida estoonlased ise arvavad aplodeerimise kohta? Ju nad tõesti eeldavad, et püsti seistes plaksutatakse siis, kui etendus tõeliselt meeldis. Aga mida sina siis arvad, “miks inimesed reaalselt püsti tõusevad”? Kui konkreetselt sina erilist elamust ei saanud, ei tähenda, et keegi teine ka ei saanud.

Ning jah, ka meie kultuuriruumis võib plaksutada juhul, kui on väärt aaria või tantsustseen. Soovitav on mitte katkestada nn laetud hetki, kui juhtud sellise ära tundma. Aga artistid ei pane pahaks plaksutamist ka etenduse kestel, muidu nad sellist juttu oma kodulehele infoks ei paneks. Ja üleüldine hea tava ongi see, millele nad ise tähelepanu juhivad.

Kontserdil pole tervikteose (nt sümfoonia, laulutsükkel) osade vahel aplodeerimine kombeks, kuid kui keegi plakustama juhtub, antakse andeks.

Küsi veel, kui midagi arusaamatuks jäi.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 6 korda. Täpsemalt

Postitas:
Kägu

Küsi veel, kui midagi arusaamatuks jäi.

Heatahtlikkus ajab lausa üle ääre.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 8 korda. Täpsemalt

Näitan 23 postitust - vahemik 1 kuni 23 (kokku 23 )


Esileht Ajaviite- ja muud jutud Etikett ooperi- ja balletiteatris

See teema on suletud ja siia ei saa postitada uusi vastuseid.