Esileht Ilu ja tervis Foodmap toitumine

Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 30 )

Teema: Foodmap toitumine

Postitas:
Kägu

Perearst arvab, et kuna mul on mitu korda nädalas kõht-punnis-tunne, siis võib olla tegemist ärritunud soolega ning soovitab foodmap toitumist.
Olen toitunud juba pikemat aega tervislikult, kuid tundub, et mitte eriti soolesõbralikult. Toitude juurde käib ikka sibul ja küüslauk, armastan avokaadot ja juurvilju (eriti ube ja lillkapsast), aga ka mustsõstraid ja mustikaid, jumaldan greipi. Meeldib keefir. Nüüd vaatan, et kõik need toidud on punases ehk ei ole head soolele. Okei, on hirmus kahju küll, aga tervise huvides pean end ümber reguleerima.

Seetõttu küsingi teistelt, kellele ka kõht vaevusi teeb, millised on teie kogemuse põhjal kõige kõhusõbralikumad toidud? Tatar, lehtsalatid, kapsas ja brokoli, gluteenivaba pasta (kahjuks kikerherne pasta jälle ei sobi). Mida ise soovitate, mis tõesti pigem vaevusi ei tekita?

+2
-4
Please wait...

Postitas:
Kägu

Mustsõstarde ja mustikate söömisest tuleks loobuda.Need on pestisiididega väga reostnud.Kui kasvatad ise neid marju keemia vabalt siis on OK.Kõigepealt tuleks loobuda allergeenidest gluteen,laktoos,kaseiin.Sul võib olla kerge allergia nendest.Isegi siis kui arst pole seda vereanalüüsi kaudu diagnoosinud tuleks ikka nendest loobuda.(sest paljugi mis see veri näitab) Joo laktoosivaba keefiri.Alati võib riisi, tatart keedukartulit süüa.

+2
-16
Please wait...

Postitas:
Kägu

Kas on gaase palju? kapsas ja brokoli tekitavad palju gaase.Gaasid tekivad kas siis kui sul on mingi toidutalumatus.(gluteen,laktoos,kaseiin)

+3
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Mustsõstarde ja mustikate söömisest tuleks loobuda.Need on pestisiididega väga reostnud.Kui kasvatad ise neid marju keemia vabalt siis on OK.Kõigepealt tuleks loobuda allergeenidest gluteen,laktoos,kaseiin.Sul võib olla kerge allergia nendest.Isegi siis kui arst pole seda vereanalüüsi kaudu diagnoosinud tuleks ikka nendest loobuda.(sest paljugi mis see veri näitab) Joo laktoosivaba keefiri.Alati võib riisi, tatart keedukartulit süüa.

Musikaid korjan oma metsast ja mustsõstraid kasvatan ise.

+3
-1
Please wait...

Postitas:
Kägu

Kas on gaase palju? kapsas ja brokoli tekitavad palju gaase.Gaasid tekivad kas siis kui sul on mingi toidutalumatus.(gluteen,laktoos,kaseiin)

Ma ei oska hinnata, kui palju on palju gaase. Mõnel päeval pole eriti üldse, mõnel päeval on.

0
-1
Please wait...

Postitas:
Kägu

Minul tekitas keefir ja jogurt sellise pideva raskustunde kõhus.

+1
-1
Please wait...

Postitas:
Kägu

Mustsõstarde ja mustikate söömisest tuleks loobuda.Need on pestisiididega väga reostnud.Kui kasvatad ise neid marju keemia vabalt siis on OK.Kõigepealt tuleks loobuda allergeenidest gluteen,laktoos,kaseiin.Sul võib olla kerge allergia nendest.Isegi siis kui arst pole seda vereanalüüsi kaudu diagnoosinud tuleks ikka nendest loobuda.(sest paljugi mis see veri näitab) Joo laktoosivaba keefiri.Alati võib riisi, tatart keedukartulit süüa.

Kas siis kõiki piimatooteid peakski vältima? Ka juustu?

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Mustsõstarde ja mustikate söömisest tuleks loobuda.Need on pestisiididega väga reostnud.Kui kasvatad ise neid marju keemia vabalt siis on OK.Kõigepealt tuleks loobuda allergeenidest gluteen,laktoos,kaseiin.Sul võib olla kerge allergia nendest.Isegi siis kui arst pole seda vereanalüüsi kaudu diagnoosinud tuleks ikka nendest loobuda.(sest paljugi mis see veri näitab) Joo laktoosivaba keefiri.Alati võib riisi, tatart keedukartulit süüa.

Kui sa ei tee vahet allergial ja seedehäirel, siis ei tasu ka teisi õpetada.

+6
-3
Please wait...

Postitas:
Kägu

Mustsõstarde ja mustikate söömisest tuleks loobuda.Need on pestisiididega väga reostnud.Kui kasvatad ise neid marju keemia vabalt siis on OK.Kõigepealt tuleks loobuda allergeenidest gluteen,laktoos,kaseiin.Sul võib olla kerge allergia nendest.Isegi siis kui arst pole seda vereanalüüsi kaudu diagnoosinud tuleks ikka nendest loobuda.(sest paljugi mis see veri näitab) Joo laktoosivaba keefiri.Alati võib riisi, tatart keedukartulit süüa.

Kas siis kõiki piimatooteid peakski vältima? Ka juustu?

Poes on müügil laktoosivabad piimatooted. Neid võib süüa.

0
-2
Please wait...

Postitas:
Kägu

Mustsõstarde ja mustikate söömisest tuleks loobuda.Need on pestisiididega väga reostnud

Mis jura sina nüüd ajad. Teiste marjadega võrreldes on nende puhul taimemürke küll hoopis vähem, sest isegi tööstuslikult kasvatades sitikad neid eriti ei taha. Maasikatega ei saa üldse võrrelda näiteks. Ja üldiselt siin meie laiuskraadil on vähe inimesi, kes mustsõstraid poest ostavad, isegi mustikaid väga ei osta.

+9
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Palju gaase on siis näiteks, kui öösel pidevalt tegeled gaaside välja laskmisega. Palju gaase on siis, kui mingi aeg peale suht igat toidukorda vajad kohta ja aega gaase välja lasta, sest muidu tekib punnis ja valulik kõht. Palju gaase igal juhul häirib teatud määral normaalset elu.

Sinu probleem ei tundu õnneks suur. Kui sul ka on ärritunud sool, siis võib sinu menüü puhul tõesti tekkida ka liigsest kiudainete tarvitamisest. Mina olin enne oma soolehädasid (ärritunud soolt mul diagnoositud pole, aga sümptomid on samad) suur köögi- ja puuviljade tarbija. Mulle luges arst sõnad peale, et hoiduda, kapsast, ubadest, piimast, hapukapsast, hapudest marjadest, apelsinidest jms. Kui ma kogu temalt saadud nimekirja menüüst välja lülitasin, siis jäid alles põhimõtteliselt riis, kartul, makaronid, tatar, banaan jms. Ehk siis põhimõtteliselt istusin näljas 😀 VÕtsin kaalust alla, aga ei mingit muutust peale väsimuse.

Siis lugesin kuskilt kliinikumi lehelt, et erinevate mao ja soolte hädade korral tuleb toituda väga ettevaatlikult ja võimalikult mitmekesiselt. Omeprasooli aastatepikkusel tarvitamisel on oht, et keha ei saa toitaineid kätte. Küll soovitatakse end jälgida ja ise leida sobiv tasakaalustatud menüü.

Seega võtsin kõik oma lemmikud menüüsse tagasi, aga hoidun tühja kõhuga kohvi ja alkoholi tarbimisest, väldin rasvaseid toite võimalusel ja ei söö paljast hapukapsast tervet suurt kausitäit näiteks. Aga ema juures maal pistan õunu küll.

Külmutatud marju söön just igapäev, sest neis on palju vitamiine, aga ei söö neid tühja kõhu peale. Rasvast kala söön ka tihti, aga väikestes kogustes. Üks kindel asi, mis mu enesetunnet halvendab on liigas uur kogus valku ja rasva korraga. Näiteks ei saa ma süüa korraga 1 keedumuna, kodujuustu, heeringat ja musta leiba.

Mul on üks tuttav, kes ütleb, et ta ei saa süüa magusat, eriti just magusaid jahutooteid. Tal on ärritunud soole sündroom. Rääkis samuti, et alguses loobus väga paljudest toitudest ja isegi sai veidi abi. Hiljem hakkas neid kõiki uuesti vaikselt proovima ja üldiselt enamasti toidust ikkagi ei sõltu tema enesetunne. Küll ütleb ta, et ta peab jälgima, mida ta koos tarbib. Tema haigus oli nii hull, et pidi loobuma tööst.

+2
-1
Please wait...

Postitas:
Kägu

Misasi on foodmap toitumine?

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Tegelikult on see FODMAP. FODMAP on ingliskeelne lühend “fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols”. Ehk siis need kõik on teatud lühikese ahelaga süsivesikud, mida organism hästi ei omasta ja mis võivad seetõttu ebamugavustunnet põhjustada (mitte kõikidel inimestel). Enamalt jaolt on FODMAPid toidus naturaalselt olemas ja tundlikkuse puhul tuleks kõrge FODMAPiga toiduaineid lihtsalt vältida.

Siin on näiteks väga hea pikk nimekiri kõrge ja madala FODMAPiga toitudest: https://www.ibsdiets.org/fodmap-diet/fodmap-food-list/

+2
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Misasi on foodmap toitumine?

http://www.funzenstuudio.ee/et/p/fodmap-dieet-mis-see-on

+1
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Olen toitunud juba pikemat aega tervislikult, kuid tundub, et mitte eriti soolesõbralikult. Toitude juurde käib ikka sibul ja küüslauk, armastan avokaadot ja juurvilju (eriti ube ja lillkapsast), aga ka mustsõstraid ja mustikaid, jumaldan greipi. Meeldib keefir. Nüüd vaatan, et kõik need toidud on punases ehk ei ole head soolele. Okei, on hirmus kahju küll, aga tervise huvides pean end ümber reguleerima.

Jah, kahjuks on nii,  et kui on ärritunud soole sündroom, siis ei saa toituda üldiste tervislike toitumise põhimõtete järgi, vaid peab piirama/välja jätma neid muidu tervislikke toiduaineid, millele ärritunud sool reageerib vaevuste tekkega.

Sibul ja küüslauk on tõesti kurjajuured paljudel IBS-inimestel ehk ärritavad tugevalt. Sibula ja küüslaugu (ja porrulaugu) peaks vähemalt esialgu kindlasti toidust välja jätma. Ehk lohutab see, et küüslaugu maitset saab toidule anda maitseõliga. Põhimõte on see, et küüslaugu leotamisel õlis tuleb küüslaugu maitse õlisse üle – aga ärritavad ained ei tule. Küüslauguõli on valmiskujul saada (näit. Tammejuure talu küüslauguõli) . Aga võib ka ise kodus valmistada. Ja samamoodi sibulaõli.

Teine lohutus on see, et FODMAP- dieedi puhul oleneb ka kogusest ehk kõik kõrgema fodmap-ide sisaldusega toiduained ei ole kategooriliselt keelatud, vaid paljudel on ka kogusepiirang, kui palju neid tohib ühe söögikorra raames tarbida. Köögiviljadest peaksid olema nö. ohutumad (kogusepiiranguta): porgand, kaalikas, kartul, kõrvits, paprika, seller, kapsas, lehtkapsas, kurk ja värske tomat (st. mitte kuivatatud tomat, tomatipasta – neid ei tohi). Peeti tarbida kuni 4 viilu, brokolit või brüsseli kapsast kuni 1/2 tassi, suvikõrvitsat kuni 1/4 tassi, rohelisi ube kuni 1/3 tassi, konserv-kikerherneid kuni 1/4 tassi ja konserv-läätsesid kuni 1/2 tassi, sellerit kuni 1/4 vart, maguskartulit kuni 1/2 tassi söögikorra kohta. Puuviljadest korraga kuni 1/4 avokaadot, 1 keskmine banaan, apelsin, mandariin; kuni 3/4 klaasi ananassi, viinamarju, mustikaid, vaarikaid, maasikaid… Ehk siis selle nimekirja järgi, mis mul siin on, mustikat võib, aga mustsõstar ja greip (nagu ka õun, pirn, ploom, kirss, virsik, aprikoos, dattel, mango) tõesti pole (vähemalt esialgu) üldse soovitatav.

Ja kolmandaks, FODMAP-dieeti soovitatakse rangelt pidada vaid lühikest aega, näit. 2 nädalat – et sool saaks nö. puhata ja taastuda. Seejärel soovitatakse katsetada toiduainete ükshaaval menüüsse tagasipanekut – näit. proovitakse 2-3 päeva jälle süüa ühte väljajäetud toiduainet – või suurendada kogust, kui enne oli kogusepiirang  – ja märgitakse (toidupäevikusse) üles, kas vaevused tekkisid ja kui tugevad need olid. Niimoodi selgitatakse välja, mis antud isikule mõjub vähem ja mis rohkem. Lõplikult jäetakse (või süüakse kogusepiiranguga – kui väike kogus on hästi talutav) välja ainult need, mis põhjustasid olulisel määral vaevusi.

+1
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Lisaks copy-paste kägu 19.24 lingilt, mis selgitab FODMAP-dieedi faase.

1. FAAS – piiramine. Esimene faas kestab 3-8 nädalat ja siin välditakse rangelt rohkesti FODMAPe sisaldavaid toiduaineid. Teisele etapile võib üle minna, kui on märgata piisavat paranemist. Tavaliselt saadakse tulemusi juba nädala-paariga. Kui aga 8 nädala jooksul ei ole midagi muutunud, tuleks üle kontrollida, kas Teil on ikka antud dieedi kohta õige info ja menüüst on kindlapeale väljas kõik kõrge FODMAP sisaldusega tooted. 

2. FAAS – tagasi lülitamine. Kõrge FODMAP sisaldusega tooteid hakatakse oma kehale taas ükshaaval tutvustama. Kehale tuleb anda võimalus iga toiduainega harjuda vähemalt 3 päeva. Kui terviseprobleeme ei kaasne, võib toitu vähesel määral tarbida. Ka koguseid tuleb ettevaatlikult ja tasapisi suurendada, et kindlaks teha individuaalne taluvuse määr.<br style=”margin: 0px; padding: 0px;” />

3. FAAS – low FODMAP. Menüüst on väljas kõrge FODMAP sisaldusega toidud, mille puhul teises faasis selgus, et te neid ei talu. Samas toit on nüüd mitmekesisem ja saate olla oma valikutes vabam. Kolmas faas annab kehale rohkem aega terveneda ja edaspidi võib talumatuid toite uuesti tasapisi katsetada.

+1
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Väga suur tänu põhjalike ja kasulike vastuste eest! See, et on olemas küüslauguõli ja sibulaõli – ma poleks ise selle peale tulnudki.
Ja see on tõesti lohutav, et edaspidi saab natuke toite menüüsse tagasi tuua ja vaadata, mis sobib ja mis ei.

Ma alustasin ise natuke valest küljest – mõtlesin alguses, et proovin järk-järgult. Ühel päeval olin eeskujulik ja sõin toortatart ja lõhe ning kinoad ja salatit, teisel päeval oli perekondlik tähistamine ja läks sisse veini, mitte täisterapastat ja kooki. Tulemus oli käes, sel teisel öösel oli kõhus raske ja palju gaase. Esimesel ööl oli kõik hästi.

Püüan nüüd ranged nädalad teha.

+1
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Kas siis kõiki piimatooteid peakski vältima? Ka juustu?

Ei,  fodmap-dieet peab piimas probleemseks ainult laktoosi (piimasuhkrut). Seega juust (edam, gouda, cheddar, parmesan tüüpi), kus laktoosi pole, ei ole probleem. Muude piimatoodete puhul tuleb valida laktoosivabad versioonid.

Jäätis ka laktooosivaba ja lisaks tuleb jälgida suhkru (tavaline suhkur, glükoosi-fruktoosisiisrup) sisaldust jäätises. Kuna f/g siirup sisaldab fruktoosi ja tavaline suhkur sisaldab ka (pool kogusest) fruktoosi. Fruktoos on aga üks fodmapi-dest ja kõrge fruktoosisisaldusega toit fodmap- dieedil olles ei sobi.

+1
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Perearst arvab, et kuna mul on mitu korda nädalas kõht-punnis-tunne, siis võib olla tegemist ärritunud soolega ning soovitab foodmap toitumist.

Olen toitunud juba pikemat aega tervislikult, kuid tundub, et mitte eriti soolesõbralikult. Toitude juurde käib ikka sibul ja küüslauk, armastan avokaadot ja juurvilju (eriti ube ja lillkapsast), aga ka mustsõstraid ja mustikaid, jumaldan greipi. Meeldib keefir. Nüüd vaatan, et kõik need toidud on punases ehk ei ole head soolele. Okei, on hirmus kahju küll, aga tervise huvides pean end ümber reguleerima.

Seetõttu küsingi teistelt, kellele ka kõht vaevusi teeb, millised on teie kogemuse põhjal kõige kõhusõbralikumad toidud? Tatar, lehtsalatid, kapsas ja brokoli, gluteenivaba pasta (kahjuks kikerherne pasta jälle ei sobi). Mida ise soovitate, mis tõesti pigem vaevusi ei tekita?

Minu kõht on enam-vähem rahul ainult valge saia ja keedukartuliga.

+3
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

sibul ja küüslauk toodavad palju gaase, seepärast kõht ongi punnis. 

+2
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Kui soovida toituda hästi õigesti, siis võiks köögivilju süüa eraldi ja siis lihatoite mingi tund hiljem vms. St maomahl saaks end ümber organiseerida. Enamus kõht-punnis jama ongi põhjustatud mitte kokku sobivate toitude söömise tagajärjel. Aga kuna iga organism on teistest erinev, siis tuleb katse eksitus meetodiga leida endale see sobiv lahendus.

0
-2
Please wait...

Postitas:
Kägu

Olen ka hädas seedimisega. Küsimus – kui kaua kestab vale toidu protsess? Seedimise ajal tekitab gaase? Kuni väljaheiteninon ebamugavus? Kui on mitu vale toitu läinud sisse, siis ilmselt on ka nende seedimise protsessid erinevad? Või võin loota rahulikule ööle, kui olen ära kakanud? Vabandust, kõlab tobedalt see küsimus.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Ka minul on probleeme, pole veel range fodmapini jõudnud. Kas keegi oskab öelda, kui ma söön lõunat kell 13 ja õhtust 17.30 ning ebamugavustunne kõhus algab 20.30, kas see on lõunasest või õhtusest söömisest? Kas peale seda algavad gaasid, kui seedimisprotsess liigub maost soolde? Imelik on see, et hommikuti võin süüa ka kodujuustu, avokaadot ja putru, aga vaevusi ei tule (natuke gaasi küll, aga ei mingit ebamugavust). Samas öösiti on nõme olla gaaside tõttu.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Selleri seedimine kestab 24 tundi näiteks, seda ei soovitata üldse süüa. Samuti banaan on täitsa keelatud ju.  Üldse mulle tundub (mul ka ärritunud sool), et midagi süüa ei saagi. Mina vähemalt ei talu ühtki puuvilja peaaegu, vähemalt mitte peale lõunat, siis on rahutu öö (eriti uinumine) kindlustatud.

0
-1
Please wait...

Postitas:
Kägu

Kui soovida toituda hästi õigesti, siis võiks köögivilju süüa eraldi ja siis lihatoite mingi tund hiljem vms. St maomahl saaks end ümber organiseerida. Enamus kõht-punnis jama ongi põhjustatud mitte kokku sobivate toitude söömise tagajärjel. Aga kuna iga organism on teistest erinev, siis tuleb katse eksitus meetodiga leida endale see sobiv lahendus.

Kuidas see maomahl ennast ümber organiseerib? Ehk kirjeldad täpsemalt, mis füsioloogilised protsessid need maos toimivad kui sööd lihatoite koos köögiviljadega või üht toitu korraga? Kas tund hiljem on esimene toit juba maost kadunud ja  magu on puhta lehena valmis uue toidu vastu võtma? Aga kaksteistsõrmik või peensool, kus toidu seedimine jatkub? Ega jämesooles imendumisega mingit jama ei tule? Või selleks ajaks on soolesisu juba ühtlustunud ja pole vahet, mis algne toit oli?

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Minu kõht on enam-vähem rahul ainult valge saia ja keedukartuliga.

Miks pärmiga sai ei tekita gaase, aga leib tekitab ja veel eriti hullult kui leiba koos piimaga süüa? Piim kartulitega ei tekita.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Kusjuures isegi keefir õhtul võileiva kõrvale süües tekitab hullult gaase.. Mina õhtuti leiba ei söögi ja kohe kindlasti mitte piima või keefiriga.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Miks pärmiga sai ei tekita gaase, aga leib tekitab ja veel eriti hullult kui leiba koos piimaga süüa? Piim kartulitega ei tekita.

Rukkijahus (eriti täisterajahus) on fodmap-ühendeid rohkem kui nisujahus (eriti valges). Kahjuks ongi, et üldiselt tervislikum toit võib olla fodmapi tundlikele kahjuks just vaevusi tekitav. Näit. võib olla ka, et tavalist tatratangu talub – aga just seda kõige tervislikumat toortatart mitte jms.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Ka minul on probleeme, pole veel range fodmapini jõudnud. Kas keegi oskab öelda, kui ma söön lõunat kell 13 ja õhtust 17.30 ning ebamugavustunne kõhus algab 20.30, kas see on lõunasest või õhtusest söömisest? Kas peale seda algavad gaasid, kui seedimisprotsess liigub maost soolde? Imelik on see, et hommikuti võin süüa ka kodujuustu, avokaadot ja putru, aga vaevusi ei tule (natuke gaasi küll, aga ei mingit ebamugavust). Samas öösiti on nõme olla gaaside tõttu.

Jah, on nii küll, et vaeused algavad siis, kui toit on jõudnud jämesoolde.

Näit minul on nii, et kui olen söönud ühe päeva lõuna ajal ärritavat toitu, võib sama päeva õhtupoolik ja isegi öö olla veel ok. Või tunnen õhtuks ainult natuke puhitust, mis eriti ei sega. Aga järgmise päeva hommikul on kõht väga gaasiline või/ja lahti ning siis veel pool päeva takkajärgi jämesoole piirkonnas sooleärritusele iseloomulik valu. Siis rahuneb soolikas maha ja kui uuesti ärritava toiduga ei “patusta”, jääb kõik heaks.

0
0
Please wait...

Postitas:
Kägu

Arst arvas ka minu puhul, et ärritunud soole sündroom, kuid palusin laktoositalumatuse testi teha ja voila, probleem ülesse leitud ja diagnoos hoopis muu.

Enam pole ka kõht punnis tunnet ja üleüldse tunnen end kehas paremini.

 

0
0
Please wait...

Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 30 )


Esileht Ilu ja tervis Foodmap toitumine