Teil on väga tublid ja asjalikud lapsed.
Minu poja (7a, autistlik) on aga kahjuks üsna huvitu. Võrreldes pere teiste lastega, kes tahavad paljusid asju proovida ja katsetada juba mudilasest peale, on tema nagu omas mullis hõljumas ja muust maailmast on kahjuks üsna ükskõik. Teeb asju kaasa, kui talle ettepanek teha, aga et midagi teda sellisena huvitaks, et harrastama hakata – vat seda lihtsalt pole. Nokib kodus oma legodega, vaatab multikaid, joonistab, vahel teistega koos sõidab rattaga ja mängib palli. Kinos, teatris, metsas uitamas, meres ujumas käime ikka, aga reeglina initsiatiiv tuleb mujalt. Ekraanid mõistagi teda paeluvad ja sinna ta unustaks end võimalusel kohe mõnusasti. Käeliselt on ta isegi tublim kui üldmotoorikas.
Järgmine aasta läheb kooli, veel on selgumisel, kas tava- või eriklassi. Rumal pole, suheldud saab kenasti ja rõõmsa rahuliku loomuga. Aga kui me 4aastane tuleb lasteaiast ja räägib näiteks päevapoliitikast, siis varsti kooliminev poiss ei tunne ka sellise olme vastu vähematki huvi. Teiste initsiatiiviga ta kaasa ei lähe.
Palju räägitakse autistide erihuvidest ja kitsas valdkonnas detailsete teadmisteni jõudmisest, aga meil pole senimaani pealiskaudset huvigi. Multikaid ja legosid huvide alla panna tundub suht sama nagu söömist ja magamist…
Kuidagi kurb. On kellelgi ka taoliseid näiteid ja oskate nõu anda, kuidas teda avada, innustada ja oma rajale aidata?
Jah… eks umbes selliste erisuste tõttu varasemalt autiste aspideks ja lihtsalt autistideks jagatigi.
Tegelikult ei ole su laps kindlasti erand – omaette olla tahtvaid ja veidi uimase energeetikaga autiste on pigem palju. Ega nad ju end avama kipu.
Meil oli laps lasteaias erinevatesse ringidesse kaasatud – robootika, saviring, spordiring. Aga nii nagu paljud lasteaiakaaslased lisaks käisid erinevates trennides ja huvitegevustes, meil temaga kaubale saada ei õnnestunud.
Lasteaiaga sarnast lähenemist kasutasin aga kavalalt koolis ka – jätsime lapse üle päeva pikapäevarühma ja sealt ta sujuvalt viidi erinevatesse koolis toimuvatesse ringidesse.
Kooliväliselt püsivat hobi pole seni leidnud, aga vähemalt koolis teeb erinevaid asju ilusti kaasa ja pikapäevarühma lõbus elu talle endale meeldib koolist rohkemgi.
Andekas ta pigem pole, aga eakohaste asjadega saab normaalselt hakkama. Poiss tänaseks 10A, näis mis edasi saab.