Siinkohal tulebki välja see, kui sisutühi on see meie riigi karglemine ja kiitlemine, kuidas meil on kõik nii EEEEEE ja mis võimalused kõik ja kui eesrinnas me oleme. See, et võimalusi, rakendusi, vahendeid jne on palju ja mitmekesiseid ja huvitavaid ja põnevaid, ei muuda fakti, et kõigi nende asjadega jännates kulub lihtsalt mõttetult aega ja sisuline pool jääb kõrvale. Tegelikult peaks olema (vähemalt üldhariduskoolis, ütleme alg- ja põhiastmes) igal koolil oma kindel e-õppe keskkond, milles on sees kõik vajalik – nii stuudiumi/e-kooli võimalused kui igasugused ainete õpetamise võimalused (tehakse teste, jagatakse materjale, videod ja nii edasi, eks). Siis ei peaks õpetajad laadima oma koostatud ülesandeid teab kuhu ja mõtlema välja, kuidas viia läbi seda ja teist ülesannet. Praegu on õpetajatel ka kohustus näidata, kui osavad nad on kaasaegseid lahendusi rakendama ja kui tublilt nad kasutavad erinevaid võimalusi, et ikka lastel oleks põnev ja tore teha – no pagan, oluline on ju, et laps õpiks nt protsentarvutuse selgeks, mitte, et selle õppimise ajal ta klikib siia ja sinna ja värvilised värgindused jooksevad üle ekraani. Oluline on, et laps õpiks selgeks õigekirjareeglid ja loeks väärtkirjandust, mitte ei klikiks ainult.
Meie ülikoolide näitel – kui mingil ajal algas see, et ülikoolid hakkasid kasutama e-õppe võimalusi, siis igaüks valis ise mingi keskkonna, mõni lasi kohapeal luua oma vajadustele vastava keskkonna, aga tulemus on see, et paar aastat arendati, siis leiti, et läheb liiga kalliks, võtame parem tolle teise, mis on juba välja töötatud. Aga mõni õppejõud, kes töötas mitmes ülikoolis, leidis, et vot tolles teises ülikoolis kasutatav keskkond on parem, tema võtab selle, ja vaesed üliõpilased muudkui logivad erinevatesse keskkondadesse sisse ja igaüks isemoodi ja mingi ühtsust pole. Täiesti mõttetu.
Aga mis puutub kooliharidusse, siis on selles mõttes jah keeruline, et lapsevanemad pole küll enamasti pedagoogiharidusega, et nad suudaksid täismahus koduõpet läbi viia. Jah, kodus last aidata koduülesannete lahendamisel – seda on alati tehtud, aga sellist asja, et vanemate juhtimisel täismahus õppida, no teate, selleks on vaja koduõpetajat, nagu omal ajal aadlikel.
Ma just eile õhtul mõtlesin, et praegune olukord peaks olema suurepärane nendele lastele, kes koolis kiusamist peavad taluma. Nüüd vähemalt ehk saavad rahulikult õppida.
Ja veel mõtlesin ma, et tegelikult lastele endile on see olukord ju põnev, midagi tavapärasest erinevat. Ainult need lõpetamised ja eksamid… See on probleem. Aga v.a üheksandikud ja kaheteistkümnendikud, võiksid tegelikult ju koolid teha nii, et lõpetada praegu see õpe ära ja alustada nt augustis septembri asemel ja võtta kiirkorras läbi nüüd kevadel tegemata jäänud asjad. Eks eriolukordi on maailmas varemgi olnud ja küll need asjad lahenevad. Meie lapsed saavad vähemalt ikkagi õppida. Mõelge, kui õudne on paikades, kus aktiivselt sõditakse näiteks. Seal on laste haridus veel kõige väiksem mure.
Alati on neid, kelle olukord on hullem, sellega võib end lohutada. Aga jah, koolid praegu rabistavad, valmis polnud selliseks olukorraks keegi. Siit tuleks õppust võtta edaspidiseks.