Kehalises ei nõuta ometi vaid neid oskusi, mis sõltuvad pikkusest! Isegi lühike laps suudab veidi harjutades kolme peale kaugust hüpata. Täpselt nagu looduse poolt kehvema mäluga, keelevaistuga, loogilise mõtlemise võimega laps muid aineid teha.
Absoluutselt kõik võimed on inimesele looduse poolt kaasa antud, mitte vaid füüsilised. Ja kõiki neid saab mingi piirini arendada. Koolis on see piir seatud nii, et kõik, kes pole haiged või puudega, on suutelised vähemalt rahuldava saavutama.
Kehaliselt, käeliselt, muusikaliselt tugev, aga akadeemiliselt nõrk õpilane on täpselt samuti viisi väärt! Neis valdkondades, kus talle on looduse poolt rohkem kaasa antud. Teistes peab leppima kolmega. Miks see vaastupidi kehtima ei peaks?
Mõtle hoopis sedapidi, et mis on kehalise kasvatuse eesmärk? Minu nägemuses võiks see olla sportlike harjumuste ja tervislike eluviiside kujundamine. Kehaline võiks aidata lapsel leida neid alasid, mis talle sobivad ja anda juhiseid ka iseseisvaks sportlikuks tegevuseks. See kõik töötab ainult siis, kui lapsi õpetatakse sportlikku tegevust nautima, sellest rõõmu tundma. Seega peaks pingutatama selle nimel, et kehalise tund oleks tore võimalikult paljude jaoks – eriti on seda vaja neile, kelle kehaline vorm soovida jätab (noorsportlased on sportlikud ka ilma kehaliseta). Normide nõudmine ja halbade hinnete panek nullib selle taotluse, paneb paljud lapsed kehalist vihkama ja võtab isu sporditegemise järele paljudeks aastateks. (Täpselt sama arutluse võiks tuua ka muusika ja kunstiõpetuse kohta)
Kui nüüd võrrelda matemaatikaga, siis siin on suur vahe. Loomulikult, tuleks ka pingutada selle nimel, et matemaatika võiks olla tore ja huvitav võimalikult paljudele. Aga – eesmärk ei ole, et pärast kooli lõpetamist inimesed vabal ajal matemaatikat harrastama hakkaksid. Oluline on hoopis teatud baasteadmiste omandamine – ja seda on vaja ka neile, keda matemaatika sugugi ei huvita. Põhikooli programm on kokku pandud nii, et selle baasi omandamisega peaks siiski igaüks hakkama saama – mõni suurema, mõni väiksema vaevaga. Väike “piits” hinnete näol on siin siiski õigustatud.
Nii et kui kool ka paneb mõne inimese eluks ajaks matemaatikat (või ajalugu, geograafiat,…) vihkama, siis sellest sündinud kahju on tegelikult märksa väiksem kui see, kui kool paneb inimese sporti vihkama.