Laps õpib koolis juba teist aastat inglise keelt, aga näen, et see ei lähe kuidagi. Tunnustusel on 3 ja sõnavara kuidagi meelde ei jää. Gramnatikast ei unistagi siis…
Kuidas teda aidata? Teab keegi soovitada Tallinnas mingeid hobikoole, keelekursuseid või omab mõnd muud head mõtet? Ilmselgelt ei ole tal keelte peale pead, ta on rohkem arvuti ja programmeerimise usku. Aga abi oleks vaja.
Teema: Inglise keel 10-aastasele
Mina soovitaks eraopetajat.
Mul on sama vana poiss, õpib koolis ka teist aastat inglise keelt ja see on just väga hea – mainid, et sul laps arvutite ja programmeerimisusku – seega seal võibki võti peituda. Minu oma kahjuks ei ole progemis-, vaid telekamänguusku ja seetõttu suhtleb väga palju inglise keeles kaasmängijatega, lisaks vaatab ja kuulab lõputult ingliskeelseid mänguvideosid. Kui su laps progeb ja on arvutiusku, siis ta ju peaks igal sammul inglise keelega kokku puutuma? Vastavad foorumid jne. Katsu sealt talle motivatsiooni leida. Muidugi eraõpetaja on hea soovitus ja soovitaksin ka lihtsamaid raamatuid. Nii nagu ka emakeelega, aitab lugemine kinnistada sõnavara ja grammatikat.
Kuidas ta programmeerib, kui ta inglise keelt ei oska? Enamus programmeerimiskeeled on ju inglisekeelsed ja õpetused ka? Otsige talle mõni inglisekeelne programmeerimiskursus.
Tallinnas on olemas huvikool Helen Doroni metoodikaga.
http://www.helendoron.ee/Avaleht
http://www.kristiine.helendoron.ee/Avaleht
http://www.lasnamae.helendoron.ee/Avaleht
https://en.wikipedia.org/wiki/Helen_Doron
Omast lapsest oskan öelda, et meil oli parim inglise keele öpe internet. Elköige sotsiaalsed interaktiivsed mängud. 10 a oli inglise keel ysna vabalt suus ja koolitundides igav.
Minu kogemus on näidanud, et hädas on need lapsed, kellel internetti ja telerit tugevalt piiratud. Minu seitsmendik praktiliselt inglise keelt ei õpi, räägib soravalt ja puhtalt. Minul on väga suured probleemid keelega olnud ja kurja vaeva näinud. Teler tuli minu koju, kui käisin põhikooli lõpuklassides ja esimese arvuti sain gümnaasiumis. Olen päris kindel, et nutiseadmed aitavad suurepäraselt inglise keelt õppida.
1) keele arendamiseks ja huvi tekitamiseks inglisekeelsed youtube videod. Kui mul lapsed (lasteaiaealised) tahavad mingit multikat, mida nad juba mitu-mitu korda näinud on, siis panen inglise või vene keeles. Peppat jmt lihtsa sõnavaraga värki näian ainult võõrkeeltes isegi kui konkreetset osa eesti keeles näinud pole.
2) sõnavara laiendamiseks mõni inglise keele õppimise app. Neid on mustmiljon.
1) keele arendamiseks ja huvi tekitamiseks inglisekeelsed youtube videod. Kui mul lapsed (lasteaiaealised) tahavad mingit multikat, mida nad juba mitu-mitu korda näinud on, siis panen inglise või vene keeles. Peppat jmt lihtsa sõnavaraga värki näian ainult võõrkeeltes isegi kui konkreetset osa eesti keeles näinud pole.
2) sõnavara laiendamiseks mõni inglise keele õppimise app. Neid on mustmiljon.
Palun pane mõni app. Meil samuti vaja.
Minu sama vana tütar sai abi Helendoroni koolist. Samuti oli koolis raske, õppisime koos ja nutuga pooleks. Arvutimänge ta ei mängi. Sel sügisel läksime sinna kursusele ja juba paari kuu pärast ütles, et tal koolis kergem, saab rohkem aru, hinded on paremad, pole enam seda õudsat tuupimist. Neil on olemas oma Stream äpp, kus on multikad, mängud ja tekstid ja neid peab vaatama pidevalt lisaks tundidele. Tunnid on sellised mängulised, tütar lausa ootab neid. Soovitan.
Minu laps hakkas alles kolmandal õppimise aastal keelele pihta saama ja nüüd, neljandas pole probleeme. Kui keelele pihta sai ja rohkem aru saama hakkas, hakkas ka rohkem inglisekeelseid filme, multikaid vaatama. Inglise keel on neil 1.klassist. Atvuti, nutiseadmete huviline pole kunagi olnud.
Minu sama vana tütar sai abi Helendoroni koolist. Samuti oli koolis raske, õppisime koos ja nutuga pooleks. Arvutimänge ta ei mängi. Sel sügisel läksime sinna kursusele ja juba paari kuu pärast ütles, et tal koolis kergem, saab rohkem aru, hinded on paremad, pole enam seda õudsat tuupimist. Neil on olemas oma Stream äpp, kus on multikad, mängud ja tekstid ja neid peab vaatama pidevalt lisaks tundidele. Tunnid on sellised mängulised, tütar lausa ootab neid. Soovitan.
Mis suurusjärku nende kursuse hind jääb? Kodulehel ei ole hindade kohta infot.
Esimese lapsega 10 aastat tagasi õppsime koos, sõnu jne. Nüüd noorem laps ei vaja abi, välismaal räägib päris hästi, tal on mingid mängud, kus peab suhtlema kaasmängijatega üle maailma (vanem laps on need heaks kiitnud).
Meil näib koolis inglise keele õppimine arvutis mingite quizletite abiga ja väga mugav viis sõnad selgeks saada on see tõesti. Lisaks käib laps muudkui telefoni mängude teksti tõlget küsimas.
Mul on täpselt sama mure. Õpetaja suhtubki nii, nagu peaksid kõik lapsed inglise keelt juba by default oskama. Muidu lapsel viied, inglise keel 2-3 vahel, sest liigutakse kiiresti edasi. Meil veel see probleem, et kuna tõsisel tasemel teeb sporti, siis inglise keele huvikooli jaoks ei oleks aega 🙁
Internetti lapsel ei ole kunagi piiranud, aga ta vaatab sealt vaid eestikeelseid videosid/muusikat/asju. Telerit ka ei ole piiranud, aga sama- ta vaatab ainult eestikeelseid kanaleid.
Soovitage eraõpetajat palun või head õpikut, mille abil lapsele ise selgeks asju teha, eriti grammar. Ma oleksin õnnega koos, kui õpiksime sõnavara, sellega oskan vähemalt aidata ja see on puhas päheõppimise vaev. Kuidas aga ise, inglise keelt mitte-eriti-oskavana teha lapsele selgeks, miks siis on don’t ja siin doesn’t, siin nii ja siin naa, see on väga keeruline. Ma suudaks äärmisel juhul keelevaistu pealt öelda, KUIDAS peab olema, aga mitte MIKS peab olema. Õpetaja juures on konsultatsioonis ka käinud, korraks oli abi, aga on selge, et ta vajab pidevat abi.
Mul on täpselt sama mure. Õpetaja suhtubki nii, nagu peaksid kõik lapsed inglise keelt juba by default oskama. Muidu lapsel viied, inglise keel 2-3 vahel, sest liigutakse kiiresti edasi. Meil veel see probleem, et kuna tõsisel tasemel teeb sporti, siis inglise keele huvikooli jaoks ei oleks aega ????
Internetti lapsel ei ole kunagi piiranud, aga ta vaatab sealt vaid eestikeelseid videosid/muusikat/asju. Telerit ka ei ole piiranud, aga sama- ta vaatab ainult eestikeelseid kanaleid.
Soovitage eraõpetajat palun või head õpikut, mille abil lapsele ise selgeks asju teha, eriti grammar. Ma oleksin õnnega koos, kui õpiksime sõnavara, sellega oskan vähemalt aidata ja see on puhas päheõppimise vaev. Kuidas aga ise, inglise keelt mitte-eriti-oskavana teha lapsele selgeks, miks siis on don’t ja siin doesn’t, siin nii ja siin naa, see on väga keeruline. Ma suudaks äärmisel juhul keelevaistu pealt öelda, KUIDAS peab olema, aga mitte MIKS peab olema. Õpetaja juures on konsultatsioonis ka käinud, korraks oli abi, aga on selge, et ta vajab pidevat abi.
see toodud näide ei olegi miksi küsimus. 3. pööre lihtsalt on teistsugune ja see tuleb pähe õppida. See on keeleajalooliselt nii kujunenud.
Meil on just vastupidine probleem, laps on teistest ca 3-4 aastat ees ja pean talle ise töövihikuid-õpikuid hankima, sest tunnis ingliskeelset raamatut lugeda ei olevat lärmi tõttu võimalik. Lisaks on õpetaja pädev kuni 6. klassi inglise keeles, nii et mu laps peab 8nda klassi õpiku abil ise asjad selgeks saama, tunnis pole küsida kelleltki.
Mul on täpselt sama mure. Õpetaja suhtubki nii, nagu peaksid kõik lapsed inglise keelt juba by default oskama. Muidu lapsel viied, inglise keel 2-3 vahel, sest liigutakse kiiresti edasi. Meil veel see probleem, et kuna tõsisel tasemel teeb sporti, siis inglise keele huvikooli jaoks ei oleks aega ????
Internetti lapsel ei ole kunagi piiranud, aga ta vaatab sealt vaid eestikeelseid videosid/muusikat/asju. Telerit ka ei ole piiranud, aga sama- ta vaatab ainult eestikeelseid kanaleid.
Soovitage eraõpetajat palun või head õpikut, mille abil lapsele ise selgeks asju teha, eriti grammar. Ma oleksin õnnega koos, kui õpiksime sõnavara, sellega oskan vähemalt aidata ja see on puhas päheõppimise vaev. Kuidas aga ise, inglise keelt mitte-eriti-oskavana teha lapsele selgeks, miks siis on don’t ja siin doesn’t, siin nii ja siin naa, see on väga keeruline. Ma suudaks äärmisel juhul keelevaistu pealt öelda, KUIDAS peab olema, aga mitte MIKS peab olema. Õpetaja juures on konsultatsioonis ka käinud, korraks oli abi, aga on selge, et ta vajab pidevat abi.
see toodud näide ei olegi miksi küsimus. 3. pööre lihtsalt on teistsugune ja see tuleb pähe õppida. See on keeleajalooliselt nii kujunenud.
Meil on just vastupidine probleem, laps on teistest ca 3-4 aastat ees ja pean talle ise töövihikuid-õpikuid hankima, sest tunnis ingliskeelset raamatut lugeda ei olevat lärmi tõttu võimalik. Lisaks on õpetaja pädev kuni 6. klassi inglise keeles, nii et mu laps peab 8nda klassi õpiku abil ise asjad selgeks saama, tunnis pole küsida kelleltki.
Aga mina seda näiteks ei teaks lapsele öelda, et tegu on erandiga ja tuleb lihtsalt pähe õppida. See ei ole ainuke näide, paljudes asjades kindlasti oleks see “miks” olemas.
Soovitage eraõpetajat palun või head õpikut, mille abil lapsele ise selgeks asju teha, eriti grammar. Ma oleksin õnnega koos, kui õpiksime sõnavara, sellega oskan vähemalt aidata ja see on puhas päheõppimise vaev. Kuidas aga ise, inglise keelt mitte-eriti-oskavana teha lapsele selgeks, miks siis on don’t ja siin doesn’t, siin nii ja siin naa, see on väga keeruline. Ma suudaks äärmisel juhul keelevaistu pealt öelda, KUIDAS peab olema, aga mitte MIKS peab olema. Õpetaja juures on konsultatsioonis ka käinud, korraks oli abi, aga on selge, et ta vajab pidevat abi.
Kunagi ühes samasuguses teemas kiideti ja soovitati sellist raamatut:
https://www.apollo.ee/english-for-everyone-inglise-keele-grammatika.html
Mind aitas lapsena/teismeeas ingliskeelsete raamatute lugemine. Mitte ainult sõnavara osas, vaid ka grammatika jäi kuidagi meelde (kas teatud väljendis on ‘at’ või ‘on’, don’t/doesn’t ja muud sellised asjad). Kusjuures mulle selline asi ei sobinud, et iga lause juures lugemine katkestada ja sõnastikust sõnu otsida. Lihtsalt panin edasi ja mingi aeg hakkasin aru saama. Kui laps tõesti lugeda ei taha, vaadaku filmegi (mul on sugulased multikaid vaadates ka elementaarse jaapani keele omandanud).
Kusjuures ongi nii, et mõnele lapsele on keel kuidagi youtube jms asjade najal külge jäänud, teisele mitte. Ja siis inglise keele õpetajad liigitavad need youtube-lapsed “tublideks” ja teised “nõrkadeks”. Ka minu muidu kõikides ainetes viieline laps liigitati 3. klassis “nõrkade” hulka ja tulid 2-3-d. Minuarust ei aita muu kui see, et inglise keeles tehakse tasemerühmad, kus valitakse laste tasemele vastav metoodika – sellisel juhul toimub ka areng.
Meie laps vahetas lõpuks kooli ja uues koolis sai oma tasemele vastavasse rühma. Kui enne oli tal inglise keele vastu tekkinud tõrge ja hirm (milleni viis see pidev kahtede-kolmedega “karistamine”), siis nüüdseks oleme sellest üle saanud ja lapsel läheb inglise keeles kenasti. Oska ka juba ilusti rääkida ja saab aru filmidest jms. Ja inglise keele tõttu kadunud koolirõõm tuli ka tagasi.
Eks kindlasti on abi mingitest kursustest ja äppidest (ise kasutame mõlemad lapsega Duolingo äppi ühe teise keele õppimisel), filmidest ja lugemisest. Aga ma isiklikult arvan, et väga raske ongi õppida koos lastel, kellel juba algtase on niivõrd erinev, nagu selle inglise keelega meil on. Mul on tunne, et õpetajad ei ole alati selle tagamaadest ka aru saanud.
Minul on ühele lapsele suht hästi digimaailmast inglise keel külge jäänud ja teisele mitte nii väga. Olen ise mõelnud, et kas nende äppide a la lingvist, duolingo vm peale ei annaks mingit motivatsioonisüsteemi üles ehitada, a la et kuhugi tasemele jõudmise puhul läheks reisile vms. Koolis on masendavalt kehv tase ja lapsel motovatsioon nullis.
Ma läheks ja räägiks esmalt õpetajaga. Uuriks, et mis metoodika järgi ta õpetab ja kas tal on soovitusi, kuidas last aidata.
Teine kommentaar on mul tegelikult veidi kriitiline. Kasvatades ise mitmekeelseid lapsi ja olles just kahe viimase aasta jooksul selgeks saanud uue keele, olles kunagi eestis koois käies võõrkeeletundides väga hädas ja täiesti veendunud, et mul mitte mingit keeleannet ei ole, siis…
mina soovitaks visata selles vanuses ja seisuses lapse jaoks sõnade tuupimise ja isegi osaliselt grammatikareeglite selgitamise täiesti nurka. Keele saab kõige paremini selgeks, kui su on selle vastu huvi! Ja huvi tekkib ja püsib, kui see keel sind kuidagi rikastab, on huvitav ja põnev. Võõrkeel annab võimaluse lugeda erinevaid raamatuid, uudiseid, artikleid. Vaadata saateid, videosid, dokumentaalfilme…. Kuulata laule ja õppida neid kaasa laulma ja mitte ainult sõnadest vaid ka tagamõtetest aru saama. Kui lapsel on programmeerimisehuvi, siis on inglise keeles juhendite ja artiklite lugemine ju väga rikastav. Inglise keeles on nii palju erinevat ja huvitavat materjali asjade kohta, mida eesti keeles pole (kahjuks) kirjutatud, räägitud. Palju inglise keelseid sõnu on võimatu sõna-sõnalt eesti keelde tõlkida.
Samuti tuli mõte, et programmeerimine on ju ka keel! Ehk aitkas, kui luua lapse jaoks seos, et võõrkeele õpe on sarnane nagu programmeerimiskeele õpe – tuleb selgeks saada süntaksi, mustrite ja reeglitega, mis kuidas töötab ja mis järjekorras tuleb öelda/kirjutada. Mis järjekorras on sõnad lauses? Kõik see grammatika on ju puhas programmeerimisreeglistik, ernadid lisaks. Lihtne!
Parim viis keele selgeks saamiseks on unustada ära, et tuleb “pähe õppida”! Vahel selline tuupimine ehk tõesti aitab, aga see peaks tulema loomulikust huvist mitte sundlusest. Kui inimene lihtsalt kuulab ja loeb keelt, sisi talle jääb loomulikult sisse, millal on do või does, et on learn – learned, aga teach – taught .
Võõrkeele oskus on äge! Seda võib ju ka enda kaudu näidata. Iga päev midagi inglise keeles lugeda (näiteks maailmauudiseid, mis eesti kanalistes on nii kehvasti esindatud!) ja siis lapsele rääkida, mida oled tänu keeleoskusele suut teada saanud.
See teema on suletud ja siia ei saa postitada uusi vastuseid.