Aidake palun mõelda, kuidas kehva suhtlemisega autisti puhul aga aru saada, kas on intellekt on päris tavakooli tasemel või ei?
Pojal on nimelt keeleline alaareng, kolmas aasta logopeedi ja aeg-ajalt ka muud tugiteenused. Tänaseks ta 6 ja oleme kahevahel, millal talle kooli algust planeerida ja millist kooli valida. Suhtlemine ja väljenduse kvaliteet on tänu tõhusale tööle arenenud, aga kaugelt mitte eakohaselt. Terapeutide kommentaarid on ka erinevad – üks arvab, et on igati norm intellektiga, arendagu me lihtsalt jõuliselt keele arengut ja võiks minna tavaklassi, teine soovitab kesise sotsiaalsuse ja väljenduse pärast kindlasti väikeklassi või hea toega erikooli. Kartlik ta ei ole, iseseivus ok, aga ega teised lapsed ja suhtlemine teda ülemäära ei huvita. Lasteaiast vaid üks kindel sõber.
Laps on mõnevõrra nutikam numbrites, kujundites, loogikas, teda huvitab loodus ja loodusteadused. Kehaliselt pigem aeglane ja kohmakas, jutustavad asjad kõik on kesised ning kohati tundub osadest asjadest aru saamine probleemne. Tavalapse asjad teda sageli ei kõneta ja seetõttu jääbki mulje, et ta ei adu osadest teemadest veel suurt midagi. Ntks kui lapsed lasteaias räägivad ikka tähtpäevadest, päevakajalistest teemadest, mäletavad eri tegevuste igasugu detaile, siis tema pilk rändab reeglina sel ajal kusagil mujal. Varem jalutas osadest tegevustest lihtsalt minema või ei osalenud.
Kas 6.a lapsele tehakse IQ testimist vmt? Kuna terapeutidega koos veedetud aeg on lühike, siis nende vaade jääb sageli ühekülgseks. Mäletan, ntks ühe mustrite järjestamise ülesannet, mille ta kibekiirelt ära tegi ja tegelusterapeut plaksutas käsi, et super loogikaga. Samas kui teksti mõistmine ja seosed on kohati puudulikud, raske rõõmustada ning sellist paljude autistide erilist andekust ja sügavat erihuvi tal avaldunud pole.