Kui lapsevanemal on ambitsioon oma hev-laps kindlasti tavakooli panna, siis võrdluseks akadeemilise poole kõrvale tasub väga mõelda, et algklasside õpilaste edasiminekute hindamise ja arenguvestluste põhiküsimused ei taandu tegelikult suuresti ei matemaatikale, eesti keelele või laulusõnade teadmisele.
Seal keskendutakse sotsialiseerumise võimetele – grupitööd, teistega arvestamine, sõprade leidmine.
Iseseisvumisele – kes paneb kodus homse koolikoti kokku, kuidas orienteerub laps oma kooli- jm asjades, kas mäletab, mida kaasa võtta, mida teha vaja on, kelle initsiatiivil toimub kodus õppimine, millist abi laps vanematelt koolitöös vajab, mida teeb ise, kuidas on keskendumisega jne.
Eneseteendinduse oskused ja vastutusvõime – kas tunneb oma kooliteed, oskab iseseisvalt kodulähedastes kohtades käia, haldab ise võtmeid-raha-kellaaegu-kontosid, suudab tavatutes situatsioonis lahendusi leida, oskab-julgeb võõrastelt nõu ja abi küsida.
Ja veel muud üldised teemad: missugune on silmaring, kas teab oma tugevusi-nõrkusi, tema huvialad, trennid, vabaaja sisustamine jne
Seega oma erivajadusega lapsele sobivat õppevormi otsides tasub nendele aspektidele tõsiselt mõelda. Eakohase arenguga laps areneb neis asjus kooli minnes kiiresti ja tahab jõukohast iseseisvust, erivajadusega laps võib ju akadeemiliselt täitsa tubli olla, aga muudes teemades ehk tegelikult täitsa lasteaia tasemel veel…?
Sel juhul peaks minu gümnaasiumis õppiv HEV-laps küll erikoolis lihtsustatud õppekaval olema.
Ta ei tulnud algklassides ja osaliselt ei tule tänaseni toime grupitöö, sõprade leidmise ega teistega arvestamisega. Tegelikult ma ise ka ei tule nende sotsiaalsete asjadega toime, kuigi olen ülikooli lõpetanud ja käin erialasel tööl.
Kuni 9 klassi lõpuni pidin iga päev selle lapse koolikotti üle vaatama ja temaga koos õppima. Tal endal on nii halb keskendumis-ja planeerimisvõime, et iseseisvalt õppides ei oleks ta iialgi põhikooli lõpetanud.
Kellaaegadest arusaamine on talle ilmselt elu lõpuni raske. Kooliteel orienteerub, aga mina, kõrgharidusega inimene eksin isegi oma kodulinnas ära, rääkimata võõrastest kohtadest. Võõrastega suhelda ja abi küsida ei julge me kumbki.
Vaat sellised friigid oleme, aga akadeemilised võimed on vaatamata olematule sotsiaalsusele väga head. Miks meiesugused peavad erikoolis käima ja tohivad ainult lihtsustatud õppekava järgi õppida, jääb mulle küll arusaamatuks.