Esileht Väikelaps Kahe aastase jonnituurid

Näitan 11 postitust - vahemik 1 kuni 11 (kokku 11 )

Teema: Kahe aastase jonnituurid

Postitas:

<p style=”text-align: center;”>Mure kahe aastase tüdrukuga, täpsemalt 2a6k.. Ta ei räägi veel aga saab kõigest aru, potil ei käi. Kas peaks juba selles vanuses? Kas peaks juba ilusti lauseid rääkima.. ??
Muretsen</p>
<p style=”text-align: left;”>Teiseks need kohutavad jonnihood, midagi ei saa siis on kisa taevani, midagi ei sobi ka kisab, väsib ära siis jälle kisab… päevad läbi laps nutab kodus.. ja miski sel hetkel ei lohuta teda. Ma ei taha teadagi, mida naabrid mõtlevad või kas see neid häirib, sest seinad kostuvad hästi läbi.</p>
See on nii väsitav, äkki oskab keegi kaasa rääkida, mida teha …

 

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 21.10 16:01; 22.10 17:14;
To report this post you need to login first.
Postitas:

kas ta ei räägi üldse, või lihtsalt ei moodusta pikki lauseid, aga sõnavara on olemas?

Kui laps 2a perearstil käis (käisite ikka?) ja laps midagi ei rääkindu, kas perearst ei öelnud, millal peaks uuesti kontrollima? Kui mu lapsel oli 1,5a ainult üks sõna, siis määras juba arst, et kui sõnu juurde ei tule, siis 1a9k uuesti kontrolli. Meil siiski tuli ja probleemi lõpuks ei olnud.

Potilkäimise osas sõltub esmalt, kas talle ja kuidas on potti tutvustatud. Et kui pole üldse potti tutvustatud, ega siis laps oska küsida ka. Samas kõigest hoolimata hakkas minu noorim laps alles 3,5aastaselt paremini potil käima. Oligi väga raske. Mähkmetest loobusime umbes 2,5a. Ööd siiski saime ruttu mähkmevabaks, aga päeval väga ei tahtnud käia omal algatusel.

Jonnihood on ilmselt seotud sellega, et ta ei väljenda end piisavalt ja ei oska öelda, kui miski ei sobi, arvab, et sa lihtsalt ei saa temast aru (ei saagi?). Seda tuleb ka vanemate lastega ette, kui nt küsin midagi, siis ta tegelikult ei kuul aj avastab mhm ja ma teen siis selle asja ära ja siis kui avastab, on solvunud 😀 Teismelisedki käituvad veel nii 😀 Ja mõni laps ongi hüsteerilisem, tuleb õppida ise rahulikuks jääma, mitte kukkuda teda lohutama igalkorral vaid rahulikult selgitada, miks on nii ja mitte naa ja lasta tal siis rahuneda. Kui iga kord last lohutada, kui talle miski ei sobi, niimoodi ta õpibki, et vähemalt saab tähelepanu.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu lapsel oli suureks jonni allikaks nälg.
Oli üsna kehva sööja ja see omakorda raskendas kõike.
Kui söömine paikka sai(st, et vältisin liiga pikki vahesid), vähenesid ka hüsteeriahood ja maas jonniga püherdamine. Eks oma panuse andis ka lasteaed. Nimelt lasteaias oli ta väga tubli ja viisakas, aga kodus siis õhtul elas ennast igati välja.

+1
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Miks laps lasteaias ei käi, alustame sellest? Lasteaed on väga arendav lapsele.

+1
-5
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Vastavalt lastearstide juhendile 2-aastane laps:

• Ütleb oma nime
• Hüppab kahel jalal
• Avab uksi
• Võtab iseseisvalt riidest lahti
• Sööb ise
• Käib ise potil
• Kõne:
– 2-sõnalised laused
– kõne arengu hindamine koos lapsevanemaga ja kõne arengu toetamine

Ehk et pöördu arsti juurde kontrolli, kui 2-aastane ei räägi üldse või ei sea vähemalt 2 sõna lauseks (ei pea olema grammatiliselt korrektsed sõnad-laused, aga peavad omama mõtestatud tähendust, mitte olema suvalised fraasid või häälitsused, nt piisab, kui ütleb nt anna juua, minu oma, ei võta, anna siia, emme opa jne).

2-aastane on ka üldjuhul valmis kontrollima oma põit või vähemalt aru saama, kui piss on tulemas; aga seda ei saa lapselt nõuda, kui sa pole temaga potilkäimist järjepidevalt harjutanud. Ehk et laps ongi ilma mähkmeta ja sa paned teda nt iga tunni järel potile, ilmutades ise väga entusiastlikku rõõmu, kui õnnestubki midagi kinni püüda.

Pidev jonn võib olla frustratsioon väljendusraskuste tõttu, aga loomulikult on ka muidu kaheaastasele arenguliselt omane. Ainult jonni pärast seega ei peaks muretsema, aga kombinatsoonis kõnetusega on see piisav alus ASAP perearstile pöörduda.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 22.10 13:20; 22.10 18:56;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lauseid ei moodusta üldse. Sõnu tuleb aga mitte selgelt.

Piim- piia

Auto- atu

Tee lahi -tee ahti

Tita- beebi tita

Banaan- anana

Issi- papa Emme- mama

mämm mämm

Kui tahab mida siis näitab näpuga ja ütleb – seda-

 

Aitäh- atäh ja Tere- tede ja Tsau- tauu oskab ka öelda

Lasteaeda paneme kui on saanud 3a täis.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 21.10 16:01; 22.10 17:14;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mulle tundub, et tal siiski on siis nii kindla tähendusega sõnu kui algelisi lauseid (nt “Tee lahti!”) – mis on väga positiivne, kuid ise vanemana pöörduksin siiski perearsti poole ja küsiksin saatekirja logopeedile, kes asjatundja pilguga üle vaataks, kas lapse kõne areng vajab natuke utsitamist või piisab tavalistest eakohastest tegevustest. Suure tõenäosusega muutub ka jonn harvemaks, kui lapse sõnavara laieneb ja jutt ladusamaks muutub.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 22.10 13:20; 22.10 18:56;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Miks laps lasteaias ei käi, alustame sellest? Lasteaed on väga arendav lapsele.

Alla 3-aastase lapse jaoks ei ole lasteaed küll mingi arendav koht. Pigem suurt lisastressi tekitav, mis võib kõnearengut veelgi pärssida. Alla 3-aastane laps vajab arenguks individuaalset lähenemist mitte kollektiivi. Sotsialiseerumiseks piisab, kui ema lapsega käib mänguväljakutel, kus on ka teisi lapsi.

+5
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

1. Muretsemine ei aita kedagi. Kui tundub, et vaja, siis spetsialisti juurde.

2. See, kui palju 2,5a laps peaks rääkima, ei aita ka kedagi. Raamatu järgi peaks umbes sel ajal hakkama ilmuma baaslause (alus-öeldis-sihitis/määrus) ning täpsustuma grammatika, ilmuma asesõnad, mis-kes-kus küsimused, sõnavara peaks olema 300 ümber. Kui paljud raamatu järgi ka arenevad, ei tea. Alla 3-aastastel on kõne areng väga individuaalne ja paljud hiliskõnelejad on varsti eakaaslastel järel ja vahel eeski.

3. Potil käimine on harjutamise asi (õnnetustevabadus märksa individuaalsem). Selle kohta on näiteks raamatuid, mida koos vaadata, võib seinale kleepsutabeli teha jms motiveerimise nipid.

4. Jonnihoogude põhjused võivad olla näiteks väsimus (sh kehv unerežiim), nälg, üle- ja alastimulatsioon, ootamatused, muidugi ka võimetus end väljendada. Kõiki neid saab vanem teadlikult püüda vähendada. Vahel muidugi “lihtsalt peab” jonnima ka.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Lasteaed võib küll anda juurde uusi sõnu, aga see pole mingi imerohi laste käitumisprobleemidele.

Ka mulle näib, et jonnihood on põhjustatud sellest, et laps ei suuda ennast piisavalt väljendada. 2a6k lapse kohta on nii väike sõnavara ikka väga napp. Kas ta on esimene laps? Minu esimene laps oli küll poiss, aga ka tema sõnavara arenes aeglaselt. Samas 2a6k vanuselt ikka rääkis rohkem. Tema noorema venna sõnavara arenes kiiremini ja praegu on mu 1a7k vanuse tütre sõnavara 50-60 sõna, sest peale ema ja isa on tal ka kaks vanemat venda, kes temaga pidevalt räägivad. Mida rohkem lapsega rääkida, seda rohkem ta uusi sõnu ja väljendeid õpib.

Lasteaias ei jõua õpetaja kõikide lastega nii palju rääkida, et nende sõnavara meeletult arendada. Kõige parem on lapsega üks ühele arendavaid tegevusi teha nt vaatate raamatuid, osutad erinevatele piltidele ja ütled, mis need on. Kaasad teda igapäevategevustesse ja räägid kogu aeg, mida sa teed ja mida ta ise teeb.

Potitamisega on küll tagumine aeg alustada. Poisid ei näidanud mingit huvi ega valmisolekut enne 2aastaseks saamist, aga 2aastaselt sain mõlemad nädalaga mähkmevabaks. Praegune tütar on juba mitu kuud ise tahtnud potil käia. Mähkmesse teeb ikka ka, aga teab, milleks pott on. Ja mina olen potitamisest alati teinud teatri. Kui piss tuleb potti, siis plaksutame, teeme potitantsu ja viime koos poti vetsu ning teeme pissile tsau-tsau. Tundub paljudele ilmselt tobe, aga lastel on nii olnud palju rohkem motivatsiooni potile minna.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Teiseks need kohutavad jonnihood, midagi ei saa siis on kisa taevani, midagi ei sobi ka kisab, väsib ära siis jälle kisab… päevad läbi laps nutab kodus.. ja miski sel hetkel ei lohuta teda. Ma ei taha teadagi, mida naabrid mõtlevad või kas see neid häirib, sest seinad kostuvad hästi läbi.

See on nii väsitav, äkki oskab keegi kaasa rääkida, mida teha …

Mul on kolm last ja vähemalt kahel esimesel on kange iseloom ilmselt sünniga kaasa antud (viimane on ka juba jonninud, aga tema on liiga noor, et midagi ammendavat öelda).

Oled kuulnud terminit “kohutav kahene?” Minu lastel jonniea tipp jõudis kätte küll mitte täpselt 2a, vaid just kuskil 2-3a vahel.

Esimene laps karjus ja trampis jalgu nii, et maja värises. Umbes kolme aastaselt enam tüüpilist röökimise jonni ei olnud, küll aga algas draama tegemine ja vingumine igasugu pisiasjade ümber: “Emme, miks sa panid moosilusika purki?! Uuuuuuuu….” (ja nutab ja nutab). Teine laps oli alates 2,5a suur pikali maha viskaja.  Oligi nii, et sageli juba hommikul voodist tõustes ja potile minnes leidis midagi, mille kallal jonnida ja siis jätkas jonnihoogusid õhtuni välja. Oligi nii, et laps päevade kaupa vedeles maas ja nuttis ja karjus hirmsa häälega. Ta osutus jonnimise ja virisemise alal isegi veel hullemaks kui esimene laps. 3,5a vahetus ka temal maas vähkremise jonn rohkem draama tegemise vastu, kus laps pikali maha ei viska, küll aga vehib kätega ja karjub luust ja lihast läbi käiva vinguva (aia vahele jäänud sea) häälega.

Minu kogemus näitab, et 2,5-4 on jube röökimise, undamise ja vingumise iga (kõrvad löövad pilli iga päev). Alates 4a muutub laps normaalsemaks ja tasakaalukamaks ning 5a imestad suu lahti, et ohoooo, sellisest jonnijuurikast on nii mõistlik ja meeldiv laps saanud.

Ainus, mis ma tegin, on see, et ma ei andnud lastele jonnihoogude/draamahoogude ajal järgi, ütlesin: “Sa võid vinguda, aga lusikas jääb nüüd siia purki” vms. Aga see, et endale pähe istuda ei lase,  pole kindlasti imenipp, mis jonnihood/draamahood KOHE ära kaotaks. Mis puutub mingisse peegeldamisse (“Jaa, sa oled väga vihane praegu”) või tähelepanu kõrvalejuhtimisse – siis minu lapsed lihtsalt ei lasknud ennast ära kavaldada (ilmselt nägid läbi, et ahaa, see emme tahab mind nüüd kavalusega vait saada)  ja röökisid/vingusid edasi. Ma arvan, et need, kes räägivad, et on olemas mingeid  100% töötavaid nippe selleks, et lastel jonnihood nagu nipsti ära kaoks, pole tõeliselt kangeid jonnijuurikaid lihtsalt kogenud.

Aga lohutus on see, et ka kõige õudsematest jonnijuurikatest võivad kasvada täiesti normaalsed ja koostöötahtelised koolieelikud/koolilapsed. Praegu vanem laps ka käib koolis, on mõistlikult käituv ja usin, ise tahab õppida. Ka varsti 5a saav laps on aina mõistlikuma oleku ja käitumisega.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 11 postitust - vahemik 1 kuni 11 (kokku 11 )


Esileht Väikelaps Kahe aastase jonnituurid