Kägu 10:42, kust tuleb selline teadmine, et lapsel on parim enne kolmandat eluaastat vaid emaga? Kui see tõesti nii oleks, miks ülejäänud maailm seda niimoodi ei praktiseeri. Mulle tundub alati selline argumenteerimine lihtsalt süütunde tekitamisena lapsevanemas.
Mul on tegelikult sama dilemma, kas panna laps osaajaga hoidu. (Ka teemaalgataja ei räägi, et laps 40 tundi nädalas lasteaias peab olema).
Siiani oleme käinud (välja arvatud eriolukorra aeg) mu sõbrannal külas peaaegu sama vanal lapsel ja tegelikult nad mängivad küll koos ja mu laps on sotsiaalne. Huvitub teistest lastest. Tõsi, nad ei mängi veel rollimänge nii nagu 5-aastased, kuid siiski.
Positiivsed aspetid:
* Immunsüsteem tugevneb ja laps muutub haigustele vastupidavaks. Esimeste sümtomite ilmnemisel saan ta kohe koju jätta. (Tööl käies on see komplitseeritud.)
* eakohane õppetegevus (last koolitavad spetsiaalse hariduse saanud inimesed)
* sotsiaalsete oskuste areng (oskus teistega arvestada, kõne areng)
* Harjutamisperiood on pikem ja paindlikum. (Mul on võimalus talle iga kell järgi minna ja vabu päevi teha.)
* Kui laps siiski ei kohane, pole probleemi ta lihtsalt koju jätta. (Tööle peaksin minema, siis seda ma enam kahjuks teha ei saaks.)
Negatiivsed aspektid:
* “tassib” haiguseid koju beebile (see on ainus, mis mind väga murelikuks teeb, sest näiteks tuulerõugete vaktsiini vist tehakse alles pooleaastaselt)
* võib saada trauma, sest peab emast eemal olema. (Vähetõenäoline, sest oleme last harjutanud erinevate inimestega (vajadusel on sugulased/sõbrad hoidnud), käinud ka beebikoolis (on viibinud kollektiivis), laps on harjunud olema ka muus keskonnas kui ema valvsa pilgu all.)
* Kägude/sugulaste/tuttavate/lasteaia õpetajate pahameel ja manipuleerimine väljenditega “hoolimatu ja halb ema” “tahab lapsest lahti saada” “ei hooli lapse tunnetest”
Lasteaial on palju positiivset pakkuda aga sinu kaks esimest nn positiivset argumenti on minu meelest hoopis lasteaia negatiivsemad osad. See immuunsus- liigne koormus ei tee midagi ega kedagi tugevaks, hoopis kurnab. Mida pisem laps, seda kehvem vastupanu haigustele. Lasteaia viirused ikka ekstreemkoormus arenemata immuunsusele. Suurem laps esmakordselt lasteaias haigestub ikka oluliselt harvem.
Ja lasteaed hariduse andjana 2 aastasele? Selline vajab ikka individuaalset tegelemist, pidevat dialoogi, tagasisidet. Seal karjakesi nad justkui toimetavad hoolega, aga ei omanda suurt midagi. Kui lasteaia hariduse peale loota, siis ei saa laps enne kooli lugemistki selgeks.
Sotsiaalsed oskused arenevad aga need kes varakult aeda pannakse, on nende emade arvates niigi juba aastaselt sotsiaalsed ja kollektiivilembesed, seega pole sellega nii kiiret.