Tüüpiliselt ikkagi ei ole see päris nii mustvalge. Nt tavaline olukord on see, kus lapsele kodus on kõik lubatud, probleeme polegi, kuni vanem tantsib lapse pilli järgi. Koolikollektiivis paraku päris nii ei saa, et teed mis tahad, tekivadki probleemid.
Aga analüüsime nüüd, mida see märkus sellises olukorras annab? Vanem ilmselt selle peale oma kasvatusstiili radikaalselt ei muuda, ehk parimal juhul ütleb lapsele, et “kullake, ei ole ju ilus tunnis lobiseda” vms. Teine võimalus, et selline kasvatusstiil tuleb lihtsalt ükskõiksusest ja vanemale ei lähe märkus üldse korda. Igatahes peab õpetaja sekkuma ja tegema lapsele selgeks, et kodus on kodu reeglid ja koolis kooli reeglid. Kooli reeglid kehtestab kool/õpetaja ja nende täitmist koolis viibimise ajal kontrollib kooli personal. Õpetajatel endil on tervislikum sellest aru saada. (Mis muidugi ei tähenda, et tõsiste krooniliste probleemide korral, nt laps lööb kaaslasi, ei tuleks sellest lapsevanemat teavitada ja võimalusel ka kaasata probleemi lahendamisesse. Aga märkused stiilis “ajas tunnis juttu”, on sellisel juhul üsna mõttetud. Mida vanem sellega peale peaks hakkama?)
Teine variant, kus probleemid tekivad, on siis kui kodus last füüsiliselt karistatakse ja tihti, laps elab seda koolis teiste peal välja. Kodus ju ei julge, koolis kasutab ära, et seal füüsiliselt ei karistata. Siin peaks muidugi juba lastekaitse sekkuma, aga algul, kuni põhjust ei teata, saab ju laps märkusi võrdselt teiste samamoodi käitunutega.
Sellistel juhtudel võib laps ka üsna süütute märkuste eest füüsiliselt karistada saada, nii et kui õpetajal on väiksemgi kahtlus tekkinud, võiks siiski piirata märkuste kirjutamist just lapse huvides. Vanematega tuleks suhelda muul moel kui lapsele kirjutatud märkuste kaudu.
Veel võib vahel ka päris mõistlik laps sigadusi teha, et teiste hulgas silma paista või kambavaimu mõjul. Selle sigaduse eest oleks siiski mõistlik teda noomida, et käitumismuster ei korduks ja laps mõistaks, millele on mõistlikum keskenduda.
Jah, aga noomida võib ju ka õpetaja, kellel loodetavasti on parem ülevaade toimunust. Sellised lapsed esitavad nõudlikele lapsevanematele sageli suvalisi vabandusi, mida vanemad uskuma jäävad, kuna neil ei ole ju koolis toimuvast sellist ülevaadet nagu õpetajal. Siin tekibki lapsevanemal dilemma – kas usun last või mitte. Nagu teame, mõnel juhul on õige uskuda, mõnel mitte, aga lapsevanemal on seda olukorda teadmata ja lapse käitumist kambas nägemata kindlasti raskem hinnata.
Miks õpetajad nii väga distsipliini hoidmise vastu sõdivad? Lapsevanem ei tule teil tundi korda hoidma. Siintoodud näitetes ei ole ju tegemist käitumisprobleemidega, st lapsel ei ole midagi viga – õpetaja ja kool võiks hakkama saada küll.