Meie peres kasvab mitu lapsendatud last.
Ja minu vastus küsimusele on: jah, olen viimasel ajal hakanud kahetsema. Ikka hiilib ligi mõttepoeg, et oleksime võinud abikaasaga rohkem omal jõul proovida, äkki oleks õnnestunud ja siis oleks muresid palju vähem.
Kusjuures – kahetsemise põhjus pole üldsegi lastes! Meile meeldivad meie lapsed väga: tegemist on tervete, tarkade ja hea iseloomuga inimestega. Jah, neil on küll olemas mõningad jooned, mis meenutavad nende sünnitusmajja mahajätmist ning edasist solgutamist erinevate haiglate, erinevate lastekodude, erinevate kasuperede vahet. Eks ilmselgelt see, kui väikelaps on pidevalt vahetanud kodusid ja turvaisikuid, jätab temasse jälje. Nii on mõlemas sees mingi seletamatu ärevus, rahutus, keskmisest nõrgem pingetaluvus, vahel nähakse situatsiooni, mis bioloogilise lapse paneks vaid õlgu kehitama, liialdatult hirmuäratavana jne.
Ka lapsendamisteemalises raamatusarjas “Lapsevanem loeb” kirjeldatakse selliseid olukordi, et kui näiteks ema ütleb lapsele: “Korja mänguasjad kokku!”, siis bioloogiline laps läheb ja korjabki või hakkab virisema, et ei viitsi; ent lapsendatud laps võib ehmatada surmani ära ja rääkida teistele liialdatud jutte, et ema karjub ja riidleb ja ta kardab väga. Ehkki ema kehakeel ja hääletoon olid täpselt samad. Ka koolis võib selline laps tajuda õpetaja ainsat korralekutsumist „pideva karjumisena“ ning kodus vanematele õpetajast mõnevõrra liialdatud pildi maalida. See oli üks näide seikadest, mida lapsendatud laste vanemad hästi teavad ja oskavad arvestada.
Oleme abikaasaga ennast aastakümnete jooksul lapsendamise teemas tohutult palju harinud, läbitud on peaaegu kõik temaatilised koolitused, mida Eestis võimalik saada, suhtleme igapäevaselt teiste lapsendajaperedega, käime väga palju temaatilistel üritustel, osaleme aktiivselt MTÜ töös jne. Tänu sellele olime saanud üsna hea pagasi ja teadlikkuse ning tundsime endid kindlalt – nii kindlalt, kui sellises olukorras tunda saab. Olime koos abikaasa ja laste endiga koos üles ehitanud oma süsteemi, mis lähtus täpselt neist konkreetsetest lastest, nende vajadustest. See oli meie perekond – natuke hapram, natuke haavatavam küll kui keskmine pere, aga meie kõigi ühise pingutuse tulemused olid suurepärased ning pakkusid meile palju rõõmu. Lapsed lõpetasid järjest klasse kiituskirjadega, neid valiti klassivanemaks ja saadeti üha uutele olümpiaadidele kooli au kaitsma, lisaks jätkus neil selle kõige kõrvalt võhma (nende endi soovil ja initsiatiivil) käia muusikakoolis, kolmes-neljas erinevas trennis, lisaks paaris huviringis, osaleda hulgal muudel üritustel nagu laulu- ja tantsupidudel jne. Pea iga päev olid meie kodus laste head sõbrad. Nägime vanematena, et meie lapsed on igati hakkamasaavad, energilised, uudishimulikud ja rõõmsameelsed ning põhjust muretsemiseks pole. Kodune süsteem töötas superhästi!
Kuni siis… ühel päeval oli ühel lapsel olnud koolis sõbrannaga tüli, suht tühisel põhjusel. Ja õpetaja oli viinud minu lapse koolipsühholoogi juurde! 🙁 Lapselt endalt õpetaja nõusolekut üldse ei küsinud, samuti ei informeerinud ta poole sõnagagi vanemaid ega küsinud neilt luba. Ehkki vanemate telefoninumbrid olid õpetajal kenasti kirjas ja loa küsimine oleks kestnud vaid hetke… Juba sama päeva lõunaks sain äreva sms koolipsühholoogilt, et peab lähipäevil kiiremas korras kohtuma ja rääkima!
Kui lapsele kooli järele läksin, et teda nagu ikka viia autoga koju, kus soe lõuna teda ootamas, oli laps endast väljas. Rääkis, et psühholoog olevat käskinud tal rääkida oma perest, ja laps oli kogemata lobisenud välja, et on lapsendatud. Seepeale olevat psühholoog haaranud oma kaelaketist kinni, kõlistanud sellega valjult ja dramaatiliselt poolenisti karjatanud: “Nüüd on kõik selge! Ei mingit kahtlust! Kõik on selge!”
Laps oli väga ära ehmatanud psühholoogi niisugusest käitumisest ja hakanud teda muidugi paluma, et too midagi ei teeks, sest kõik olevat korras. Ent psühholoog oli hoos, korrutas ainult, et ei mingit kahtlust enam, temale olevat kõik selge! Mis tal siis selge oli, kui ta nägi last esimest korda elus ja lapsel polnud eelnevalt mitte ühtegi märkust ega muud probleemidele viitavat – jääb arusaamatuks. Mille põhjal spetsialist lambist otsustas, et vot see laps on ravi vajav väärakas – oli lapsendamise seik.
Küsisin lapse käest, kas ta tahab selle koolipsühholoogi juures käima hakata, laps ei tahtnud. Ütles, et too oli tekitanud temas hirmu. Okei, ütlesin et kui laps ise ei taha, siis ei sunni teda. Seda enam, et meie vanematena tundsime oma lapsi ja nägime, et suuri sekkumist vajavaid probleeme pole, teiseks saime aru, et too koolipsühholoog ei ole lapsendatud laste teemas pädev. Seetõttu tegime koos perega, lapselt küsides, otsuse, et ta ei pea selle koolipsühholoogi juures käima hakkama.
Paraku koolipsühholoogile lapse ja vanemate otsus ei sobinud. Selgus, et tema jaoks oli vanemate nõusoleku küsimine pelgalt formaalsus. Ta riputas sündmuse suure kella külge ja põhjustas suure skandaali. Et ta aga ei julgenud tunnistada, et oli just lapsendamise seiga tõttu oletanud, et tegu on “abivajava lapsega”, tekkisid tema poolt selle asemele millalgi hiljem äkitselt imelikud jutud “kohutavalt halvast kodust ja halbadest vanematest”. Lapsevanematele ta selliseid asju ei rääkinud, pressis ainult last enda juurde ravile, et tema nüüd hakkab seda vaest orbu messiasena ära päästma. Algatati juurdlus.
Esimese kohtumise esimeste minutite jooksul võttis LOV lastekaitseametnik meid kohe vastu sõimuga. Ta sõimas meid läbi selle eest, et miks meie lapsed teavad, et nad lapsendatud on. Ta karjus meie peale, ise näost vihast lilla: “Mida te oma lastele teinud olete?! Näete isegi, millisteks teie nad muutnud olete! Mitte iial, mitte iialgi ei tohi lapsele rääkida, et ta lapsendatud on! Kuidas te seda ometi ei teadnud?” Olime täielikus šokis, nagu puuga pähe saanud, vaikisime. Laps puhkes nutma. Selle peale karjus lastekaitseametnik, näpuga lapse peale näidates: “Näe, mida te oma lapsele teinud olete! Näete, ta nutab!” (Ehkki tema ise oma karjumisega oli viinud lapse endast välja.) Ja pöördudes oma kolleegi poole, ütles talle umbes nii, et need vanemad on oma lastele ohtlikud ja nad tuleb eraldada. Mul läks seda kuuldes silme eest mustaks. Õnneks viidi lapsed ainult paariks tunniks ära, lõpuks saime nad tagasi. Lastekaitseametnik käskis anda meil oma lapsed ravile “teraapialaagrisse”, mis pidi kestma nädal aega. Ütlesime, et lapsed hakkaksid seal koju igatsema ja ei saaks nädal otsa koolist puududa. Seepeale vahtis LK ametnik meile üllatunult otsa ja küsis jahmunult: „Kas te keeldute oma lapsi aitamast?“
Pärast pikka ja närvesöövat uurimist, mis meenutas kriminaaluurimist, juhtum lõpetati, midagi halba ei leitud, koolipsühholoog oli oma „diagnoosiga“ eksinud. LOV sotsiaalosakonna juhataja esitas midagi, mis pidi olema pere ees vabandamine.
Aga pärast seda ei ole meie peres enam miski endine. Spetsialistide tegevus on röövinud lapsevanematelt eneseusu ja tekitanud tunde, et ole nii armastav ja pühendunud kui tahad, riigi silmis oled ikkagi oma lastele ohtlik suli ja kaabakas. Endisest innust ja elurõõmust pole suurt midagi alles. Pere on katki, vanemad ja lapsed traumeeritud, pere enda poolt loodud enne toimiv süsteem lõhutud. Ja see kõik juhtus, kuna laps rumala peaga lobises koolipsühholoogile välja, et ta on lapsendatud. Oleme abikaasaga alati arvanud, et laps ei peaks oma lugu häbenema, ja sestap ei ole seda ka laste eest varjanud, lapsed kasvasid selle teadmisega rahulikult üles. Ka koolis teadis terve klass koos õpetajaga lapsendamisest, ja siiani pole meieni jõudnud mitte ainustki signaali narrimisest või tõrjumisest: lapsendatud laps oli lugupeetud ja armastatud nii klassikaaslaste kui ka nende vanemate silmis. Ainult koolipsühholoogile ja lastekaitseametnikule oli lapse päritolu pinnuks silmas.
Kui klassijuhatajaga pahandasin, et mispärast ta salaja, asjaosaliste endi seljataga niimoodi susserdas ja lapse ilma vanemate nõusolekuta psühholoogile viis, põhjustades sedasi lapsele ja perele ainult trauma, laiutas õpetaja käsi ja ütles, et kahju, tema polevat üldse tulnud selle pealegi, et igal lapsel on oma lugu ja omad eripärad… Aga selleks ongi ju olemas kooli-kodu koostöö, miks pole siin kool omapoolset koostööd teinud?!
See laps, kellele spetsialisti soovimatu sekkumine trauma põhjustas, ei tule enam oma eluga toime. Enne toimekas ja rõõmsameelne laps ei jaksa äkitselt enam mitte midagi teha – loobus muusikakoolist ja trennidest ning isegi õppimisega ei tule ta enam toime, ta pigem magaks. Enam ta klassivanem ei ole ja aeg-ajalt klaarin konflikte kaaslastega. Nüüd on probleem tekkinud, mistõttu otsisin lapsele abi – viisin ta ravile, aga ega see teraapias jutustamine mingit imet ei tee ega juhtunut olematuks ei muuda.
Me ei suuda mõista, mis häda oli neil kuradi spetsialistidel sekkuda võhivõõra pere ellu, tungida sinna sisse, vägistada see ära, lõhkuda vanemate ja laste poolt vaevaga üles ehitatud toimiv süsteem. Ja selle kõige algpõhjuseks oli lapsendamine ja spetsialisti õpikutarkus, et lapsendatud lapsed ei saa olla normaalsed, et nad vajavad ilmtingimata mingisugust sundteraapiat ja et spetsialist teab alati kõige paremini, mis lapsele „parim“ on…
Tunnen kurbust, et lapsendasin need toredad lapsed riiki, kus ei ole toredad „spetsialistid“, vaid on sellised, kes perede toetamise asemel pressivad jõuga peale midagi, mida nemad ise nimetavad eufemistlikult “abistamiseks”, aga mis tegelikult on vägivald perede vastu. Ilmselt, oleks olnud bioloogiline laps, poleks psühholoog kiirustanud lapse ega pere sildistamisega ega teinud nii ennatlikke järeldusi.
Kuna suhtleme palju teiste lapsendajatega, siis võin öelda, et meie õnnetus polnud kaugeltki ainuke selline: ühele perele keeldus ametnik andmast lapse isikutunnistust, kuna sünnitunnistus oli välja antud ligi aasta pärast lapse sündi – samas oli sünnitunnistus ehtne, mitte võltsitud ja lapse dokumendid olid seega tegelikult korras. Teine lapsendaja rääkis, kuidas tema last oli keeldutud 1. klassi vastu võtmast, kuna lapsevanem esitas lapse kehtiva ID kaardi ja passi, aga kool nõudis iga hinna eest hoopis sünnitunnistust (mida lapsel välismaalt lapsendamise tõttu ei olnud) – selle juhtumi pidi lahendama MTÜ Oma Pere jurist, kes ütles, et kool rikub oma alusetu sünnitunnistuse-nõudega seadust – sest seadus käsib esitada lapse isikuttõendava dokumendi, ja ID kaardi ning passi näol oli see nõue ju vanemate poolt igati korrektselt täidetud. Selliseid lugusid on päris palju, aga avalikkuse ette nad enamasti ei jõua. Ometi oleks hädasti vaja seda teha, julgustada inimesi, peresid jagama oma kogemusi, rääkima mis nendega juhtus. Ainult tagasiside on see, mis aitaks parandada kvaliteeti.
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt 08.04 12:26; 10.04 13:27; 12.04 09:02; 12.04 21:00;