Ma ei viitsi hakata kommenteerima teema pealkirja…
Niisiis, meil on olukord, kus kodus näitab õpilane, et ta suudab matemaatikaülesandeid lahendada. Aga koolis on järjest haledad läbikukkumised. Kas ei meenuta see olukord teilegi väga olukorda, kus sportlane trennis näitab treenerile, et oskab ja suudab, aga saadetakse sportlane võistlustele – hale läbikukkumine ja silmad häbi täis… Siis öeldakse tavaliselt, et “psühholoogiline pool vedas alt”.
TA – kas sa pole mõelnud võimalusele, et ka sinu lapse matemaatika soorituste erinevuse põhjuseks kodus ja koolis on asjaolu, et laps läheb matemaatika töö ajal liiga ärevaks ega suuda mõelda? Et lihtsalt närvid veavad sinu last alt – ja ongi jälle “kaks”?
Paraku on matemaatika aine, mis nõuab justnimelt kainet pead ja keskendumist. Kui inimene on endast väljas (nutab või on nutuäärel), siis keskendumis-ja mõtlemisvõime on tugevalt häiritud.
Jutuda võis see kõik näiteks nii: laps läks esimese “kahelise” matemaatika töö ajal millegipärast närvi, ei suutnud keskenduda-mõelda. Tulemus oli “kaks”. Järgmist matemaatika tööd tegema minnes laps mäletas, kuidas eelmine kord läks kõik nässu ning ta oli veelgi enam närvis… Ja tulemus oli see, mida ta just kõige enam kartis – jälle ebaõnnestunud sooritus ja uus “kaks”.
Nüüd laps nutabki juba kodus, kuna teda valdab meeleheide ja lootusetus – õpin ja saan aru, aga koolis ei suuda tõestada, et oskan.
Kui kahtlus on, et läbikukkumised võis põhjustada psühholoogiline probleem, tuleks uurida kõigepealt lapselt endalt, kas ta mäletab, mida ta tundis nende “kahega” lõppenud tööde kirjutamise ajal? Kas ta oli väga närvis? Kas tal oli teise ja kolmanda töö ajal suur hirm, et ta saab jälle “kahe”? Kui laps jaatab või siis tõmbub küsimuste peale endasse ega anna selget vastust – siis on veelgi tõenäolisem, et ebaõnnesumiste põhjus on psühholoogiline.
Siis tuleks lapse probleemist tevitada ka õpetajat. Ei, õpetaja ei saa muidugi hakata panema halva töö eest paremaid hindeid. Aga õpetaja võiks vähemalt TEADA, et õpilasel on probleem ja matemaatika “kahed” ei tulene lihtsalt laiskusest, vähesest kodusest õppimisest vms.
Edasi tuleks anda lapsele oskused ja tehnikad oma ärevuse üle valitsemiseks. See võib vajada psühholoogi abi.