Kirjatehnika on minuarust ikka vajalik – just seda enam, et käsitsi enam väga palju tänapäeval ei kirjutata. Aga vahel on vaja. Me ei taha ju kasvatada äpusid, kes ilma arvutita enam iseenda jaoks ka märkmeid teha või 4*6 arvutada ei oska.
Aga kirjatenhika häda on see, et teda õpetatakse sellises vanuses lastele, kus käelise arengu tasemes on väga suured erinevused. Mõni maalib kirjatähti, mis on äravahetamiseni sarnased näidis-kirjalehega, mõni teine ei suuda isegi kahte enam-vähem ühesugust tähte produtseerida. Ja need teised saavad täiesti põhjendamatult “kolki”, sest nad ei ole ise mingil moel süüdi selles, et nende käeline areng aeglasem on (tihti on need just suvel sündinud lapsed, kes ongi osadest klassikaaslastest üle poole aasta nooremad).
Tean seda nii omast käest – minul on ainult lapsepõlvetraumad meeles kirjatehnika ja kurja algklassiõpetajaga seoses, kuigi praegu on mu käekiri kena ja olen veidi ka kalligraafiaga tegelenud. Ja samuti kannatas üks minu lastest – suvel sündinud poisslaps – kellel hiljem just kunstianne avaldus ja kes väga ilusasti nii kirjutada kui joonistada oskab.
Eks lahendus ongi see, et kirjatehnikat õpetada siiski suht leebelt – olles mõistvad nende suhtes, kes alguses lihtsalt ei suuda paremini. Aga õpetada ja ilusat kirja harjutada tuleks minuarust veidi kauem – nt veel ka 4. klassis, kus juba kõigi laste käeline areng sealmaal on, et selle õpetuse tulemusena nad ka päriselt ilusasti kirjutama õpiks.