Minul ka kogemus ühe siin mainitud algklasside õpetajaga. Meie kogemusest on küll väga kaua aega möödas, aga üsna tuttav tuli ette.
Tuttavalt kirjeldatud õpetaja aine-andmise oskusele polnud midagi ette heita. Õpetas hästi, pojal nö. hariduse omandamisega raskusi ei olnud. Küll aga ei meeldinud meile mitte üks raas selle õpetaja kasvatus-meetod, mis tundus põhinevat niiöelda kollektiivsel hukkamõistul.
See tähendas seda, et näiteks otsustas õpetaja ühe emakeeletunni ohverdada selleks, et tegeleda ühe “eksinud lambukesega”. See nägi sedasi ette, et võrukael kamandati klassis püsti ja siis algas lapse kasvatamine. Kõigepealt noomis õpetaja teda värske eksimuse eest ja seejärel palus klassikaaslastel veel lisaks öelda, milliseid pahategusid see laps veel on kooliajal korda saatnud. Kõik vanad eksimused kraamiti uuesti välja ja häbipostis olevale lapsele tuletati uuesti meelde, millega ta läbi aegade on hakkama saanud. Äärmiselt intetuks tegi selle asja see, et õpetaja kaasas sellesse protsessi klassikaaslased. Samuti tolereeris see õpetaja klassikaaslaste peale kaebamist ja julgustas lapsi oma klassikaaslaste eksimustest ette kandma.
Esimese-teise klassi lapsed ei saa ju ka aru, et selline pealekaebamine on üks hirmsamaid asju siin maailmas üldse. (Nii sattusid ka meie lähedased omal ajal Siberisse – kaebajaks oli ikka naaber või tuttav.) Eriti kui sellist käitumist julgustab inimene, keda nad peavad oma eeskujuks ja keda nad usaldavad. Muidugi püüab väike laps õpetaja poolehoidu võita ja pingutada, et õpetaja temaga rahul oleks – isegi sõbra peale kituda.
Kui lapsed suuremaks saavad, siis hakkavad nad asja veidi teistmoodi nägema, nende maailmapilt avardub, kasvab empaatia ja nad hakkavad mõistma, et ka täiskasvanud eksivad. Ja siis hakkavad nad vastu. Noh ja loogiline jätk asjale ongi see, et siis tekkibki õpetajaga, kes varem oli lastele imetlusobjektiks, vastasseis. Nii juhtus ka meil.
Aga kuna me kodus olime kogu teemaga kursis ja teadsime, et asi on konkreetses inimeses, mitte koolis, siis hoidsime omalt poolt lapse vaimu tugevana ja maailmapildi selge. Õnneks oli viimastel väikese maja aastatel väga palju kokkupuuteid ka suure maja õpetajatega, kelle täiesti erinev metoodika aitas lapsel selle ühe õpetaja negatiivsest mõjust üsna kergesti mööda minna.
Ühesõnaga – kool on väga vahva, eriti suur maja. Sealt sirguvad rõõmsad, targad ja empaatilised inimesed.
Algklasside perioodil tuleb lihtsalt kodus last palju toetada. Ka psühholoogiliselt. Ja mõnikord selgitada, et kõik jõupositsioonil olevad inimesed ei ole alati eksimatud ja neile ei pea pimesi kuuletuma.
Samas võib-olla ei peakski seda kogemust nii negatiivsena võtma, sest täiskasvanueas tuleb meil ikka selliste inimestega kokkupuuteid ette, kellega vabatahtlikult ei suhtleks, aga mingis eluetapis on vajalik nendega üks teelõik kõrvuti läbida.