Esileht Erivajadustega laps Kõnehäire

Näitan 10 postitust - vahemik 1 kuni 10 (kokku 10 )

Teema: Kõnehäire

Postitas:
Kägu

Kirjutan oma loo. Poiss saab kuu pärast 3. Ei moodusta lauseid ja kõne on kehv, grammatika vale ja asjad ja tegevused lähevad tihti segamini. Käib lastehoius. Lastehoid andis märku ja oleme ka ise täheldanud, et kõne ei arene. Sain kiiresti aja logopeedi juurde. Tema andis hinnangu, et tegemist on kõne hilistumisega ja me tegeleks ja palju kordaks sõnu, tegevusi jne.
Ise aga kahtlustan südames, et ei ole see niisama kõne hilistumine. Ka taastusravi arst ütles, et kui temalt küsida midagi konkreetset, siis hakkab muud rääkima. Kasutab neid sõnu, mis on kinnistunud. Ise olen väga mures. Sain lastepsühholoogiga ka jutule, kes arvas, et tegemist on mutismiga, ja lubas meile aja otsida, et saaks vastuvõtule.
Viimasel ajal on ka hakanud mõttesse vajuma ja ühte punkti vaatama. See lõi veel eriti häirekella helisema.
Kõik muu on aga poisil eakohane, tähelepanu, keskendumisvõime, füüsiliselt on arenendu eakohaselt (käime ujumas ja palju õues). Ja peres on teisi lapsi ka, kes temaga räägivad, võtavad mängu. Aga kõne…, see on seosetu ja ei tule.
Kes soovib oma kogemusest teada anda, kuidas sarnane olukord lapsega on lahenenud ja mida olete veel ette võtnud.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Teen taas Hanenile reklaami – minu jaoks oli see imeliselt silmiavav. Hiliskõneleja sai poole aastaga järjele ja noorem laps enne pooltteist lausetega rääkima, enda jaoks ka väga sundimatu ja lihtne. Nende kaks põhiraamatut on üks autistlike laste kommunikatiivsete oskuste arendamisest (More than Words) ja teine kõnehilistusega laste kõne arendamisest (It Takes Two to Talk). Eestis tegeleb selle lähenemisega Logopeediakliinik, võimalik, et keegi veel.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Kas eestikeelse tõlkega ka neid raamatuid kuskilt saab? Mina ise inglise keeles väga tugev ei ole, aga kui väga raske keeleliselt ei ole, siis saan hakkama. Kas oskate öelda, millised on lähenemised, võtted või kust alustada? Ma ikka prooviksin, kui lühidalt kirjeldate. Tänud vastamast!

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Mutistliku lapse kõne kvaliteet ei erine tavalise arenguga lapse omast, pigem on nende eripära selles, et väga valitakse, kus ja kellega üldse oma suu lahti tehakse. Väga huvitav, et seda antud juhul välja pakuti…

Kui aga küsimusi lihtsustada, sõnastust muuta jne – kas siis saab teemale pihta ja räägib õigest asjast? Küsimusi esitab, ise huvi tunneb erinevate asjade vastu?

Mul sai poisi kõne kiire arengu sisse logopeedilisse rühma minnes. Palju aitas ka see, kui vaatasime koos erinevaid raamatuid või multikaid ning arutasime sealse sisu üle. Samamoodi igapäevaelus ka: arutame, mida sööme, millest see koosneb, mida lauale panna jne või tänaval, mis värvi on majad, autod, mida ümberringi näeme. Pidev verbaalne töö ja kaasamine ümbritseva tõlgendamisse, dialoog-dialoog-dialoog…

Please wait...
Postitas:
Kägu

Kas oskate öelda, millised on lähenemised, võtted või kust alustada?

Logopeediakliinik teeb peredele kursusi, küllap neil on eestikeelseid materjale ka, aga minul neid kahjuks ei ole.

Kui klassikaline kõnearendus lähtub palju tüüpiliselt areneva lapse sisemisest vajadusest verbaalselt matkida (mis minu hiliskõnelejal oli väga vähene), siis Haneni puhul on keskne suhtlema ja interaktsiooni algatama motiveerimine. See algab lapsekesksusest, laps juhib protsessi – arendav on see, mis last huvitab, sh nt autistliku lapse fiksatsioonid/erihuvid. Laps saab õppida kohanemist (ja matkimist, koosmängu), kui vanem kohaneb. Eesmärk on interaktsiooni pikkust järjest tõsta, mitte kohe sõnavara laiendada vms, kõnekord ei pruugi verbaalne olla, peaasi, et tore on suhelda.

Esimene asi, mis ära õppida, on OWLing – vaatle, oota, kuula. Nii tekivad võimalused suhelda. Vaatle – kehakeel, pilk jms aitavad aru saada, mille peale laps parajasti mõtleb, mis talle nähtu juures oluline on. Siis oskad oodata, mida ta võib tahta väljendada (mitte tingimata verbaalselt). Edasi ootad (oled vait (!) ja näitad kogu kehakeelega välja, et ootad mingit väljendust), siis kuulad (ei sega vahele, ei õpeta). Raamatus on kommunikatsiooni arengu etapid ja soovitused, kuidas järgmisesse etappi jõuda, hästi eluliste näidetega. Sealt võib lambike põlema lüüa, et kus konks on, miks laps ei omanda õiges tempos.

Tähtis on julgustada last suhtlust algatama, siis on suurem tõenäosus, et jutt huvitab ka, ja mis huvitab, seda laps omandab. Ise peab olema hästi “kohal”, rõõmu tundma, “laps olema”. Valdav osa kõnearendust käib igapäevase tegutsemise ja mängu juurde, selles mõttes hästi mugav.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

kas olete mulle valmis raamatuid laenama või müüma? Olen väga huvitatud.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Laenutasin ise ka raamatukogust (TÜ omast, aga Tallinnas on ka), tekst on lihtne.
Materjali on ka aadressil hanen.org.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Kirjutan oma loo. Poiss saab kuu pärast 3. Ei moodusta lauseid ja kõne on kehv, grammatika vale ja asjad ja tegevused lähevad tihti segamini. Käib lastehoius. Lastehoid andis märku ja oleme ka ise täheldanud, et kõne ei arene. Sain kiiresti aja logopeedi juurde. Tema andis hinnangu, et tegemist on kõne hilistumisega ja me tegeleks ja palju kordaks sõnu, tegevusi jne.

Ise aga kahtlustan südames, et ei ole see niisama kõne hilistumine. Ka taastusravi arst ütles, et kui temalt küsida midagi konkreetset, siis hakkab muud rääkima. Kasutab neid sõnu, mis on kinnistunud. Ise olen väga mures. Sain lastepsühholoogiga ka jutule, kes arvas, et tegemist on mutismiga, ja lubas meile aja otsida, et saaks vastuvõtule.

Viimasel ajal on ka hakanud mõttesse vajuma ja ühte punkti vaatama. See lõi veel eriti häirekella helisema.

Kõik muu on aga poisil eakohane, tähelepanu, keskendumisvõime, füüsiliselt on arenendu eakohaselt (käime ujumas ja palju õues). Ja peres on teisi lapsi ka, kes temaga räägivad, võtavad mängu. Aga kõne…, see on seosetu ja ei tule.

Kes soovib oma kogemusest teada anda, kuidas sarnane olukord lapsega on lahenenud ja mida olete veel ette võtnud.

Selline võib olla teatud tüüpi epileptiline hoog. Võiks igaks juhuks asjatundja arvamust küsida.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Äkki tasuks konsulteerida neuroloogiga?
Kui ta leiab, et asi kahtlane, saadab haiglasse uuringutele. U nädalase haiglasoleku ajal tehakse enamasti uneuuring (epilepsia välistamiseks), ajukompuuter (seda vb kõigile mitte), geenitest. Logopeed, psühholoog, psühhiaater ka uurivad.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Selle epilepsiavormi nimi on absaans epilepsia.

Please wait...
Näitan 10 postitust - vahemik 1 kuni 10 (kokku 10 )


Esileht Erivajadustega laps Kõnehäire