Eks mingi seos on ikka reeglitel ja kasvatusel ka. Paraku on koolis teismeliste seas sagedamini probleemsed need lapsed, kes väiksemana pole harjunud reeglitest lugu pidama. No teate ju isegi, kui ema ütleb, et aga ta segab tundi, sest tal on igav. Ja ta oskab väga hästi, ta ei peagi kuulama või kaasa tegema. Nii hakkab väikese juntsu peas idanema, et kui ma ei taha, siis ma ei tee ja keegi ei tohi mind sundida. Ja lapse mõistus juba on selline, et see mõte muutub aina suuremaks. Kuni sinnamaani, aga vot teen just seda, mida tahan. Ja keegi ei või midagi öelda.
Mänguväljakutel on emad, kes reageerivad kiirelt, kui nende laps ebasobivalt käitub. Ja on emad, kes ei reageeri, kui nende laps teisi liivaga loobib või liumäelt alla tõukab (sest noh, mis ta siis seisis seal vale koha peal eks). Või teiste tehtud asja ära lõhub või kiigele ette seisab ja trotslikult teisel kiiluda ei lase.
Need lapsed pole ju ka pahad, aga keegi ei õpeta neile kannatlikkust, leplikkust, vajadusel tagasi tõmbumist. Nii on neil ka vanemana raske leppida, et nad peaks kellelegi või millelegi järele andma, painduma. See ei mahu lihtsalt hinge, et keegi tuleb ütlema, et ma ei tohi teist kiusata. Ja üldse mis ta siis on selline…
Meil on koolist välja langemas 7.klassi poiss (kordaja), kelle ema algklassides linnas uhkelt kommenteeris, et õpetajad käivad tal kikivarvul tagajalgadel. Nüüd käib ema ise…paraku… kahju on poisist, perest. Ka emale käratab poeg, “sina ei tule mulle ütlema, mis ma pean tegema”. Raske üldse midagi ette võtta, kui lapse jaoks enam ühtki täiskasvanud autoriteeti pole, ei ema ega isa. Vaid umbes 20-aastased sõbrad, kellelt vajalikku kraami hankida saab…