Ma püsitan tarkusepäeva vaimus natuke filosoofilisema teema. Mind huvitab küsimus, kuidas on tekkinud kuvand, et Eesti koolides antav haridus on ebapraktiline? Olen lugenud haridusteemalistest sotsiaalmeedia gruppidest, siit foorumist, ajakirjandusest ning kuulnud ka mitmelt tuttavalt arvamust, et koolis võiks õpetada rohkem eluks vajalikke oskusi ning tänane kooliharidus jääb liiga teoreetiliseks. Näidetena on toodud, et laps võiks koolist saada praktilisi ellujäämisoskusi, õppida karjääri planeerima, pere-eelarvet koostama jne.
Minu arvates jällegi õpetatakse koolis kõiki neid asju. Tõsi küll, õppekavad on mahukad ning teemasid on palju, mis tähendab, et nendel ei peatuta ehk väga pikalt. Samas aga teemad korduvad aastast aastasse, mis aitab neid ka kinnistada. Toon mõne näite. Eelarve koostamisest räägitakse juba teise klassi inimeseõpetuses, sama teema kordub kuuenda ja üheksanda klassi ühiskonnaõpetuses ning gümnaasiumis. Tervislike eluviiside (toitumine, liikumine, tervishoid) teemat käsitletakse rohkem või vähem igas klassis ja erinevate ainete raames. Karjääriplaneerimise teema on sees ühiskonnaõpetuses, aga erinevaid ameteid tutvustatakse ka teistes ainetes (nt eesti keel) ning eneseanalüüsile pööratakse tänapäeval suurt tähelepanu. Kokanduse tunnid on olemas ning elementaarsed teadmised söögitegemisest peaksid tõenäoliselt ka kodust tulema. Elementaarset esmaabi andmist õpetatakse inimeseõpetuses, aga erinevate programmide raames käiakse koolides ka põhjalikumaid koolitusi tegemas. Probleemilahendamise ja koostööoskust arendatakse minu meelest ka aasta-aastalt üha rohkem, sest uus õpetajate põlvkond soosib koostöisust ja metoodilist mitmekesisust.
Võib-olla tõesti ei õpetata kodu koristamist, elektripirni vahetamist ja muud taolist, aga samas õpetatakse funktsionaalset lugemist, mis tähendab, et kui kodust neid oskusi kaasa ei anta, siis vähemalt peaks koolilõpetajad oskama vajalikku infot otsida ning juhendeid lugeda.
Oleme tuttavatega vahel arutlenud, kui palju läheb vaja teoreetilist teadmist, mida kool annab. Kas näiteks on vaja teada, kuidas taimed paljunevad, kuidas kujunes Suurbritannias parlamentaarne monaria või mida tähendab elastsusjõud? Aga ma mõtlen ikkagi nii, et need teadmised aitavad maailma mõista ning isegi kui inimene neid teadmisi otseselt ei kasuta, siis need aitavad seoseid luua. Ning raamatuid lugedes, teatrietendust vaadates, looduses liikudes või uudiseid jälgides aitavad need teadmised konteksti tabada või nähtusi selgitada.
Kuidas teie praegust õppekava näete? Kas õpitav on vajalik? Millises osas on arenguruumi?