Kui vana oled? Minu kooliajal (80ndad) küll olid kõik eksamid piletitega ja koosnesid teooriast ning ülesannetest. Piletis oli üks teoreem või valem (tõestus, selgitus), üks tekstülesanne, üks puhas arvutus. Ma ei ütle, et see õigem eksami lahendus on, aga praegusel eksamil pole ju mingit mõtet, kui enne eksamit üldse õppima ei pea. Mu laps pole enne kumbagi eksamit õppinud – ei enne emakeelt ega ka nüüd. Milleks sellist eksamit siis üldse teha kui 1) sellest ei sõltu midagi; 2) selleks ei pea õppima?
No ega see, et piletid olid, ei tähendanud, et õppima pidi. Nutikamad läksid ka siis eksamile selle baasil, mida olid eelnevalt tundides õppinud. Ma oma põhikooli lõpueksameid ei mäleta, aga aasta 89 oli matemaatika keskooli lõpueksameid kaks. Suuline oli piletitega ja eraldi eksam siis kirjalikuna, kus ülesandeid lahendasime. Mina ei õppinud kummakski, sain 5 mõlemad. Ja vähe sellest, ka ülikooli sisseastumiseksamid matemaatikateaduskonda olid nii suuline kui kirjalik. Ja jälle ilma õppimata sain mõlema eest max punktid. Suulisel eksamil veel eksami vastuvõtja muigas, et selle tõestuse sa mõtlesid küll kohapeal ise välja. Aga kuna tõestus oli õige (kuigi kasutasin tõestuseks teist meetodit, kui see, mis raamatus oli), siis seda parem mulle. Näitas, et ma ei õpi asju lihtsalt pähe, vaid saan aru ja vajadusel leian ka lahenduse.
Kohe kindlasti ei olnud ka meie ajal eksami mõtteks mälutreening. Jah, paljud muidugi just sellega tegelesid, õppisid lihtsalt kõikide piletite vastused sõnasõnalt pähe. Ja eks said selle eest viie ka. Aga minu meelest on küll selline õppimine mõttetu. Vähemalt matemaatika puhul.
Nelja-viieline õpilane seda lihtsat eksamit nüüd küll läbi ei kuku lihtsalt seepärast, et hommikul oli halb olla. Mu lapsel eksam juba valmis, ütles, et kohutavalt lihtne oli. Ta matemaatikas tugev ka, aga kui tema tegi tunniga, siis kolme tunniga teeb iga keskmine laps ära.
Tegelikult võib kukkuda küll, kui halb on ja närv üles ütleb. Nelja-viieline, kes on need neljad-viied saavutanud korraliku õppimisega, aga ei tunne ennast kõiges täiesti kindlalt, võib lihtsalt kokku joosta ja mitte suuta mõelda.
Ma ise jooksin niimoodi kokku, kui esimest korda vabariiklikul matemaatikaolümpiaadil olin. Kõik tundus hirmus ja kole ja siis läks süda pahaks ja ma ei suutnud mitte millestki midagi aru saada. Närvi annab muidugi treenida, järgmistel aastatel ma enam kokku ei jooksnud ja jõudsin ka oma tulmustes parimate sekka.
See muideks on üks põhjus, miks peaks eksameid tegema. Harjutada ka selle närviga toimetulekuks, seda läheb tulevikus vaja.