Kuidas ma ei talu, kui keegi lahterdab “need, kes ei õpi ja hea tulemuse saavad, on nutikamad”. Ütlen nii – minu tugevas koolis ja range õpetajaga ei oleks keegi ilma õppimata häid hindeid saanud. Tõestada võid ju loogika pealt, aga enne peab teoreemi peast teadma. Võib-olla teadsid sa nagunii kõiki teoreeme peast, miks mitte, kui huvitab. Kõik kindlasti ei tea ja ei peagi teadma.
Ma ei öelnud ometi, et nutikamad ei õpi. Nad ei õpi ekstra eksamiteks. Kirjutasin: Nutikamad läksid ka siis eksamile selle baasil, mida olid eelnevalt tundides õppinud.
Või tegelikult lisaksin siia selle, et minu puhul siis kõige selle baasil, kuidas olin matemaatikaga kõik eelnevad aastad süvendatult tegelenud. Ei õppinud ma tõesti iialgi ühtegi teoreemi konkreetselt pähe. Aga need olid ju kõikides neis ülesannetes, mis ma lahendasin pidevalt kasutuses ja sealt jäid nad meelde. Ekstra eksamiks õppida ei olnud tõesti enam vaja, sest baas oli all nii tugev. Õpetaja rangus ei puutu minu puhul küll kuidagi asjasse, teadmised olid mul ju olemas. Lihtsalt enne eksamit teoreemide päheõppimist ei olnud.
Ja üldse oli mu kommentaar sellele inimesele, kes kurtis, et praegusel süsteemil pole nutikamatel vaja õppida. Tema selle sõna “nutikad” sisse tõi, ise ma poleks seda kasutanud. Tema tekstist tuli välja nagu oleks see vahetult enne eksamit õppimine eraldi väärtus omaette, ilma milleta ei ole eksamil üldse mõtet. Väärtus on ikka see, kui teadmised on olemas ja oskad neid igat moodi seostada ja kasutada. Aga mitte enne eksamit tuupimises. Enamus siiski õpivad ka praegu enne eksameid, väiksem osa ei pea õppima. Ja samamoodi oli ka suuliste eksamite ajal neid, kes suutsid eelnevalt õpitu baasil eksamaid teha.