Esileht Koolilaps Kuidas kasvatada ekstreemselt hajameelset last?

Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 46 )

Teema: Kuidas kasvatada ekstreemselt hajameelset last?

Postitas:

Minu teises klassis õppiv laps on väga hajameelne. Probleem seisneb selles, et ühelt poolt tekitab säärane hajameelsus juba võrdlemisi suurt majanduslikku kahju, teiselt poolt langeb lapse enesehinnang (mis minu meelest on tal niigi madalamapoolne), kuna näeb vanemate pettumust ja on ka iseendas pettunud.

Mõned näited lapse hajameelsusest: eelmisel õppeaastal (noh, klassikaline õppeaasta oligi ju tegelikult ainult 3/4 tavapärasest) kaotas laps oma mitte väga odava trennivarustuse ära kuuel korral! Enamasti saime asjad pärast kätte (bussipeatusest, spordikompleksist või ühel korral ka bussifirmasse helistades), kahel korral aga jäidki asjad kadunuks. Laps on korduvalt kaotanud oma koolivormi osi, tema koolis on vorm kohustuslik, nii et jälle kulu. Ka vormiriided on (paari erandiga) lõpuks kuskilt välja tulnud, kuid see on eeldanud suurt aja- ja närvikulu. Kaotatud on ka võtmeid ja telefone. Sellest ma üldse ei räägigi, et vajalikud õppevahendid ununevad kooli või lähevad näiteks pinginaabriga vahetusse… Momendil on lapsel kadunud õpilaspilet koos rahakotiga. Ja sarnaseid näiteid on palju.

Kas kellelgi on veel kogemusi väga hajameelse lapsega? Oleme õpetanud lapsele tunniplaani ja eKooli jälgimist, harjutanud igapäevast asjade pakkimist, igal jumala hommikul ja eelmisel õhtul rääkinud lapsega järgmise päeva päevakava läbi ning lasknud lapsel oma sõnadega üle korrata, mis kuhu kaasa võtta, mis kindlasti hiljem tagasi tuua jne. Ometi tundub, et asi ei lähe paremaks. Mida teha?

+5
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 22.09 23:46; 23.09 08:16;
To report this post you need to login first.
Postitas:

suve lõpus sündinud laps?

0
-8
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

suve lõpus sündinud laps?

Ei, varakevadel.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 22.09 23:46; 23.09 08:16;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mul ka hajameelne laps teises klassis.
Koti pakime õhtul koos. Nüüd ta enam-vähem oskab juba päevikus näpuga järge ajada ja õiged asjad kotti panna. Aga näiteks pinal ununeb alailma lauale, sest seda pole päevikus kirjas. Või ununeb see päevik ise kotti panna.
Kõigil asjadel on nimi peal. Kõigil. Ka igal pliiatsil. Ta küll kaotab neid sellegipoolest, aga siis on mingigi lootus, et keegi kunagi need üles leiab.
Kotte on võimalikult vähe. Kehalise asjade koti paneme koolikotti ja koolikott on ka bussipeatuses ja bussis kas seljas või süles, kindlasti mitte pingil ega kõrvalistmel.
Võti on keti otsas ja keti teine ots on kinnitatud koolikoti või pükste rihma-aasa külge. Telefon ja rahakott on kaelas või koolikotis.
Koolivorm on ka meil kohustuslik. Kuna koolis on soe, siis kampsunit ega vesti ma talle kaasa ei annagi, läheb ainult polosärgiga. Selle seljast kaotamist paneks ta vast ikka tähele. Jahedamate ilmadega käib jope alla fliis, aga see fliis on jope külge kinnitatud – nagu lisavooder. Käib selga ja seljast ära koos jopega, nii et kuhugi ununeda ei saa. Eraldi salli asemel kandis vähemalt eelmisel talvel veel tuukrimütsi. Eks näis, kas ta sel talvel ka sellega nõus on. Kindad on paraku kulumaterjal. Põhimõtteliselt annaks need vist ka kuidagi jope külge kinnitada.
Mõte on see, et tal oleks võimalikult vähe eraldi asju, mida kaotada saaks. Kõik oleks kas millegi küljes kinni või nii elementaarne, et ta märkaks ka ise selle puudumist. Vähehaaval on asjad siiski pisut paremaks läinud, vähemalt meil.

+15
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Viitab aktiivsus- ja tähelepanuhäirele justkui. St ta ei suuda mitut asja korraga teha, ta ajusse nagu ei mahu mitu tegevust korraga. Nt minu tüdruk, nägin ise pealt, KUIDAS ta unustab: tulevad klassikaaslastega staadionilt, seletab elavalt nendega juttu, vehib kätega, teised kõik võtavad oma dressipluusid, mis aia küljes reas ripuvad (tunni alguses pandi sinna, ilm soe). Tema ei võta lihtsalt, on elavas jutuhoos klassikaaslasega, kes paistab samamoodi aktiivselt jutustavalt. Kuid klassikaaslane võtab samal ajal ka dressika, nagu automaatselt. Minu laps mitte. St ta on jutustamises niiii sees, et dressikas ei tule meelde isegi siis, kui teised nina all enda omad võtavad. Ja nõnda paljude asjadega… just teiste inimestega koos on raske asjadele-esemetele keskenduda, sest kogu tähelepanu läheb inimestele.

Kas kõlab sarnaselt? Kas vajab pidevaid meeldetuletusi? Kas oskab iseseisvalt nt koristamisel süsteemi luua? Kas on elava fantaasiaga laps? Tundliku loomuga?

Meil nii on ja ATH diagnoos on praktiliselt kindel juba. Täpsemad uuringud veel tulemas…

Meil kolmas klass.

+13
-2
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 5 korda. Täpsemalt 23.09 08:45; 23.09 15:23; 26.09 20:48; 27.09 12:55; 27.09 22:55;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu arust pole tegu hajameelsuse vaid lihtsalt lohakusega. Laps lihtsalt ei viitsi vaadata, kas ja kus tema asjad on. Teie õpetused laseb kõrvast sisse ja teisest välja. Kui lahendus on teie poolt alati uue asja asemele ostmine, siis laps ei õpigi korralikum olema. Mina vot ei ostaks asemele. Kaotab siis jääbki ilma ja ongi õppetunniks või otsib ise üles, tuletab meelde kuhu jättis ja toob ise sealt ära ka. Uut ei ostaks kindlasti. Kui kaotab isegi koolivormi ära, mis tal koolis seljas peaks olema siis… seda ei oska küll kommenteerida kuidas see võimalik on.

+2
-30
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Anonymous

Täitsa võib olla selliseid udupäid. Ei ole kõik inimesed nö ühest puust.
Elades ühe sellise bussipeatuse kõrval, kuhu küll jäetakse igasuguseid kehalise kotte jms ja siis hiljem vanemad otsivad – soovitaksin vähegi hinnalisematele asjadele sisse kirjutada lapse nimi ja vanema telefoninr. Päris paljudele asjadele saab info sisse tikkida – nii ei jää see hiljem loetavaks.
Mul päris nii udupea ei olnud, aga kuidagi tundus nii, et paremaid tulemusi andis see, kui ma võimalikult vähe meenutasin, rõhutasin jne.

+8
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

mina olin ise täpselt selline laps, aga mingit ath-d mul ei olnud ega ei ole. ka sündinud varakevadel. suuremana enam asju ei kaotanud ega maha ei unustanud, see oli pigem algklassides probleem.

+5
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Selline käitumine ei pea viitama küll kuhugi. Mul selline teismeline kodus, teod palju naljakamad, kui sedasi saab öelda. Koolis riiete kaotamine täiesti tavaline, teine laps ja koolitädi on saanud neid otsida küll ja küll. Igale võimalikule asjale panen, ka täna juba teismelisele, nimed sisse. Jalatsitele ka muide, siis kergem leida. Kõikidele asjadele, mis koolis enda ümbert eemaldab. Nüüd hakkab juba välja kasvama. Tal ei ole mingitki diagnoosi ega erilisi häireid ega teab mis, see on tema iseloom. Tuba on samuti pidevalt segamini, kuhu midagi kukub, seal see ka vedeleb. Räägi või ära räägi, pole vahet. Meil muidugi väga suur probleem on nutiseadmed. Tegeleme pidevalt probleemiga, oleme ka abi otsinud, aga kahjuks tulutult. Õppimine samuti tugevalt kontrolli all, kevadine koduõpe ei sobinud talle, kuna mina ei jõudnud neid arvukaid töid, mida e kooli ja tema meilile kuhjati jälgida ja kontrollida. Meil muidu väike armas kool, aga koostöö kodu ja kooliga puudub. Meil koolis õnneks ei varastata.
Kaotatud telefonid oleme õnneks kätte saanud.
Soovitan, tegeleda lapsega rahulikult, kompaktselt, õpilaspileti saab edukalt lapsele jope taskusse või pükste vööaasa külge kinnitada. Kontrolli pidevalt ta asju, koolikoti komplektsust. Nutiseadmed kindlasti kontrollialla. Kui lapsel on eduelamusi, siis aitab ka see muidugi, peaasi et hinded oleks korras.

+8
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 7 korda. Täpsemalt 23.09 10:10; 23.09 10:38; 24.09 10:08; 26.09 19:13; 27.09 09:06; 27.09 13:42; 28.09 12:29;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mul ka hajameelne laps teises klassis.

Koti pakime õhtul koos. Nüüd ta enam-vähem oskab juba päevikus näpuga järge ajada ja õiged asjad kotti panna. Aga näiteks pinal ununeb alailma lauale, sest seda pole päevikus kirjas. Või ununeb see päevik ise kotti panna.

Kõigil asjadel on nimi peal. Kõigil. Ka igal pliiatsil. Ta küll kaotab neid sellegipoolest, aga siis on mingigi lootus, et keegi kunagi need üles leiab.

Kotte on võimalikult vähe. Kehalise asjade koti paneme koolikotti ja koolikott on ka bussipeatuses ja bussis kas seljas või süles, kindlasti mitte pingil ega kõrvalistmel.

Võti on keti otsas ja keti teine ots on kinnitatud koolikoti või pükste rihma-aasa külge. Telefon ja rahakott on kaelas või koolikotis.

Koolivorm on ka meil kohustuslik. Kuna koolis on soe, siis kampsunit ega vesti ma talle kaasa ei annagi, läheb ainult polosärgiga. Selle seljast kaotamist paneks ta vast ikka tähele. Jahedamate ilmadega käib jope alla fliis, aga see fliis on jope külge kinnitatud – nagu lisavooder. Käib selga ja seljast ära koos jopega, nii et kuhugi ununeda ei saa. Eraldi salli asemel kandis vähemalt eelmisel talvel veel tuukrimütsi. Eks näis, kas ta sel talvel ka sellega nõus on. Kindad on paraku kulumaterjal. Põhimõtteliselt annaks need vist ka kuidagi jope külge kinnitada.

Mõte on see, et tal oleks võimalikult vähe eraldi asju, mida kaotada saaks. Kõik oleks kas millegi küljes kinni või nii elementaarne, et ta märkaks ka ise selle puudumist. Vähehaaval on asjad siiski pisut paremaks läinud, vähemalt meil.

polosärgi saab väga edukalt kaotada ja ei pane tähelegi. Kehka tunnis, eriti kui on viimane tund. Nimi sisse, saab vähemalt oma polosärgi kätte.

+3
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 7 korda. Täpsemalt 23.09 10:10; 23.09 10:38; 24.09 10:08; 26.09 19:13; 27.09 09:06; 27.09 13:42; 28.09 12:29;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Soovitada midagi ei oska, aga lihtsalt lohutuseks, et selliseid lapsi on veel.
Minu laps alustas sel aastal kolmandat klassi ja hajameelsus on suurem kui kunagi varem – ma kahtlustan, et ka tavapärasest pikem puhkus asjade olemasolu eest vastutamisel seoses distantsõppega kevadel on selle põhjuseks.
Sel õppeaastal on ta unustanud/kaotanud: 2x dressika, teksapüksid, 2x trennitossud, 2x kehalise särgi, telefoni ja pinali. Lisaks pliiatseid, kustukaid, veepudeleid jms., nende üle ei pea arvetki. Enamuse suurematest asjadest on ta õnneks siiski üles leidnud/kätte saanud.
Teeme umbes samu asju mis sinagi, samuti on ta pidanud enamusel kordadest asjade ülesotsimise või äratoomisega ise tegelema, aga ega vist polegi midagi teha. Püüan mitte väga pahandada, sest ta on ju ise ka õnnetu, aga jah, rahast ja otsimiseks ning asjade asendamiseks kulutatud ajast on kahju.

+6
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 23.09 11:24; 24.09 09:05; 24.09 16:24;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ma ei oska nõu anda, sest oma kolm last on veel liiga noored aga oskan rääkida oma kogemusest. Mina olin lapsepõlves ja tegelikult olen praegugi (26a) täielik udupea. Ma unustasin-kaotasin kõike, mis võimalik. Ükskõik kui hoolas ma olla ei proovinud, ikka hoidsid ema-isa pidevalt peast kinni. Nüüd hoiab abikaasa. Ei muutnud asjaolu see, et kadunud asjade väärtus võeti taskurahast maha, päevad läbi asju otsisin, üldse enam midagi ei saanud, oma kogutud raha eest ostsin jne…
Praegugi, asjade väärtust teades, kaovad mul võtmed, telefonid, rahakotid… Abikaasa ikka naljatab, et imestab, et ma ühtegi meie lastest kuhugi maha pole jätnud…
Ükskõik mis te vanematena teha otsustate, toetage ka last, sest ta teab ja tunneb kui suurt frustratsiooni teile tekitab.

+10
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu laps on ka suur unustaja, tal on diagnoositud ka ATH. Mul tuli selle unustamisega meelde üks vana nali, kui ma peale järjekordset unustamist/asjade kaotamist lapsele ütlesin: “ime, et sa veel oma pead ära ei ole kaotanud?!” Laps vastas:”Mis sa ajad, pead ei saa ära kaotada! See on kaela küljes kinni!”

+6
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kui on tegu ikka ekstreemse hajameelsusega, siis tasub uurida… äkki ei ole lihtsalt isikuomadus.

+5
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 5 korda. Täpsemalt 23.09 08:45; 23.09 15:23; 26.09 20:48; 27.09 12:55; 27.09 22:55;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ei ole olemas laisku lapsi, ongi diagnoosimata ATH. Enda töös näen selliseid täiskasvanuid ja lapsi pidevalt. Diagnoos selles mõttes väga ei aita, kuna ravi puudub (ravimeid enamik vanemaid pole nõus enda lapsele andma). Täiskasvanuna ärevushäired ja depressioon tingituna madalast enesehinnangust.

Ma ise ostan nt kindaid igal sügisel täpselt samasuguseid mitu paari, kui mõni jälle ära kaob on kohe uus asemele võtta. Telefoni koju unustamine eriti siis kui on vaja kindlasti kuhugi helistada on tüüpiline. ATH on aju alatalitluse kaasasündinud häire. Laps mitte ei taha unustada, vaid lihtsalt ei suuda asju meeles pidada (tihti tähelepanu häirega lastel on ka kehva töömälu). Selle asemel, et pidevalt vinguda, tasub ette asju meelde tuletada ja lüüa süsteemid.

+9
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mina olin selline laps. Olin väga oma mõtetes. Unistasin, mõtlesin lugusid välja. Minu tähelepanu ei hajunud niivõrd teistega suheldes (seda muidugi ka), kuivõrd oma mõtted läksid rändama. Täiesti tavaline oli, et läksin poolteist km kooli ja mäletasin koduvärava sulgemist. Järgmine hetk sikutasin koolimaja ust lahti – aga kuidas ma sinna jõudsin, ei tea. Klassis tunnis jäin vaatama koolimaja akna taga tuules kiikuvat kaske ja vajusin kuhugi oma sisemaailma.
Minule vanemad tagusid pähe, et sa oled hajameelne, mõtle kõik asjad mitu korda üle! Jäigi harjumuseks mõelda, kas see on võetud, kas too on tehtud?
Kui nüüd tagantjärele mõelda, siis ma ei unustanud palju asju kuhugi maha. Meenub üks dresside kott, mis jäi bussi, ja vihmavari raamatukokku. Väiksemaid asju ma ei mäleta, kui palju unustasin mingeid viltpliiatseid või kustukumme kuhugi. Ega ma ka põhikooli osas ei käinud eriti kusagil väljapool trajektoori kool-kodu. Ringides, huvikoolides ei käinud.
Täiskasvanuna olin veel kaua aega veendunud, et olen tohutult hajameelne inimene. Alles nüüd olen hakanud aru saama, et vist siiski mitte. Näiteks oli mu elus periood, kui töötasin kesklinnas. Osa päevi käisin tööle autoga, mille jätsin kesklinna serva tasuta parklasse. Osa päevi käisin bussiga. Ma olin kindel, et tuleb päev, kui ma olen seal parklas ja otsin taga autot, mis on turvaliselt kodus, sest sel päeval tulin bussiga. Või vastupidi, sõidan bussiga koju ja unustan auto parklasse. Aga seda päeva ei tulnud nende kahe aasta sees, mis ma seal töötasin. Või teine asi, kui kolisin, ootasin sisimas, millal ma sõidan hajameelselt vana kodu poole. Ei tulnud ka seda päeva. Nii üks kahest, või ka mõlemad: ma kasvasin hajameelsusest välja, või siis ma ei olnudki nii väga hajameelne ja vanemad tegid oma “diagnoosiga” mulle lapsena natuke liiga.
Ma usun küll, et lapsel see praegune hajameelsus suuremaks saades väheneb. Enamus lapsi on minu meelest pea laiali otsas.

Lisan ka oma lapse kohta. Ta on juba suur, gümnasist. Kui palun tal midagi teha, mitut asja, loetlen näiteks: vii oma mustad riided mustapesukasti, ma tahan pesumasina tööle panna. Siis pane nõudepesumasin tühjaks ja siis mine too kuurist puid. Siis ta ütleb alati: ära ütle mulle korraga, mida ma pean tegema. Mulle ei jää meelde mitu asja. Ütle ükshaaval, järgmine siis, kui eelmine ülesanne on tehtud.
Eks ta on kaotanud ka asju. Kui ta ujumistrennis käis, siis ta unustas üle korra oma ujumispüksid ujulasse. Enamasti saime need kätte. Meenub üks õhuke jope, mis jäi bussi ja jäigi kadunuks. Kahju oli, sest seda jopet ta sai kanda vist kaks nädalat.
Aga ma ikka loodan, et ajaga see asi paraneb.

+5
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 23.09 16:23; 24.09 23:24;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Viimasele Käole. Ühe Tartu professoriga juhtus nii, et sõitis autoga Tallinnasse koosolekule, pärast sõitis bussiga tagasi. Järgmisel hommikul hakkas autot otsima…

Aga mina olen ka hajameelne ja minu lapsed on ka. Suurem laps on juba tudeng. Siiani kaotab pangakaarte iga paari kuu tagant (unustab automaati või ei teagi kuhu unustas). Õnneks telefon on siiski praegu mõnda aega üks olnud (ükskord unustas rongi, aga selle sai kätte Elroni mingist kohast). Nõu anda ei oska – siiski tundub et vanusega veidi väheneb see unustamine. Olen nõus nendega kes ütlevad, et last ja tema enesehinnangut tuleb toetada. Hoiduda sel teemal näägutamisest ja tümitamisest. Ise panen ka tähele, et muutun eriti hajameelseks siis, kui olen stressis ja väsinud – eks lastega samamoodi. Aga samas tuleb ikkagi lasta lapsel võimalikult palju ise tegelda oma hajameelsuse tagajärgedega – otsib ise kadunud asju üles ja lahendab koolis olukordi, kui mõned õpikud-vihikud kodus.

+3
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 23.09 17:17; 28.09 11:40;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mul kõikide lapse asjade külge pandud minu telef,nr. Võtmepaela külge, telefoni peale, kottide sisse. Võtmed kaotas ära poolel teel koju. Poleks osanud kusagilt otsida, aga üks inimene leidis ja kuna oli nr. sees, sai kohe helistada. Poleks nr, olnud oleks pannud kuhugi peale ja võimalus, et ma need leian, on väga väike.
Soovitus siis, pange laste asjadele igale poole telef.nr. peale.

+6
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Võtmetele ma siiski ei julgeks vist panna, sest ma kardan, et mu aadress ja tel. nr on liiga paljudes kohtades omavahel seotuna kirjas ja teoreetiliselt on võimalik seda kurjasti ära kasutada. Võtmed on tegelikult üks väheseid asju, mis meie lapsel pole ära kadunud, kuna need on paelaga koolikoti küljes kinni. Aga need unustab ta tihti väljaspoole ukse ette muidugi.

+2
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 23.09 11:24; 24.09 09:05; 24.09 16:24;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Elan ise mälutehnikate najal ja lapsed ka omandavad neid silmanähtavalt. Kujutan ette, et lihtsalt unustajat last võiks need ka aidata.
Püüan sildistamist vältida, mis on ilmselt lihtsam, kuna olen ise hullem kui lapsed (vanemal on hinnanguna ATH ilma aktiivsushäireta, diagnoosi järele pole vajadust näinud; teine on samasugune, aga pole psühholoogi juures käinud), samuti on toimetulek pmst sama mis ilma tähelepanuhäireta, lihtsalt kui tavaajuga inimene teeb asju automaatselt, siis meie peame tahtlikult asju meelde jätma.
Näiteks on lastele sisse harjutatud see, et enne kuhugi minema või kuskilt tulema hakkamist peatuvad – “stopp! nüüd mõtle!” – ja tuletavad meelde, mis neil pidi kaasas olema, mis enne kodust lahkumist üle tuleb vaadata jms. St meeles peab pidama ainult seda, et nüüd peab tähele panema, mitte kõike korraga.
Loendamine/nummerdamine aitab hästi – ei jäta mitte meelde, et pean tegema seda-seda-ja-seda, vaid et pean tegema kolme asja, ja siis alles, mis need kolm asja olid. Ka kirjalikud nimekirjad, muuhulgas selleks, et ülesanded ei jääks pooleli, kui miski muu vahele tahab tulla. Aga see pole enam asjade unustamise teema.
Ja muidugi segajate vähendamine, sh kui trennikotis on viis asja, siis seal ongi viis asja ja mitte mingit muud pudi-padi.

(eelmise vastuse kustutasin, sest läks asjade unustamisest liiga mööda)

Üks asjakohane artikkel ka.

+7
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 24.09 09:28; 27.09 10:02;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Üldreeglina ikkagi sellistel lastel ei ole mingitki diagnoosi. Minu lapsele pani lasteaias kasvataja diagnoosi audist. Ehmatus oli muidugi suur. Kõigepealt rääkisin seda perearstile, tema ütles kohe, et isegi mingeid autistlike jooni tema ei näe lapsel. Minu rahustuseks andis saatekirja aasta enne kooli psühholoogile vist oli psüholoogile. Käisime ära, tehti põhjalikud
testid. Täiesti tavaline üle keskmise 6 aastane laps. Minu arust on tänapäeval enamus lastel diagnoos nutiseadmed ja selle tagajärg. Meditsiin ja ravimid siin ei aita. Nagu siin on paar täna juba täiskasvanud inimest oma lugusid rääkinud, see kasvab välja.

0
-3
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 7 korda. Täpsemalt 23.09 10:10; 23.09 10:38; 24.09 10:08; 26.09 19:13; 27.09 09:06; 27.09 13:42; 28.09 12:29;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mina olin ka selline laps, täiskasvanueas ajasin oma ATH diagnoosi taga ja sain kätte ka (ning abi, nii ravimite kui ka teraapia näol).

Märkad õigesti, et ATHst tingitud puudused tekitavad komplekse. Haara härjal sarvist juba nüüd!

Kui inglise keelt oskad, siis praktilise lähenemise ja kasutoova mõttemalli leiad siit:
https://m.youtube.com/channel/UC-nPM1_kSZf91ZGkcgy_95Q

Loomulikult me ei saa siin last diagnoosida, seetõttu lisan, et kindlasti on nendest videotest kasu ka siis, kui tal on vaid lihtsalt mõned jooned.

+3
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sul on hoopis väga tubli laps, kes juba esimeses klassis sõidab ise bussiga mööda linna ringi, trenniasjad kaasas! Pole imestada, et vahel juhtub. Minu laps käis küll 1. klassis ise jalgsi kooli ja tagasi, aga ühistranspordiga sõitu alustas alles 2. klassi keskel ja sedagi ühel kindlal trajektooril, kuhu viib buss enam-vähem uksest ukseni ümberistumisteta. Meil on trennid-huviringid valitudki selle järgi, et kas oleks väga ladus sõit lapsel endal või ma saaksin viia-tuua. Ju olen pisut kanaema, ei taha et laps ukerdaks pimeduses ja poris suvalisel ristmikul (paljud Tallinna ristmikud on jalakäijale ohtlikult projekteeritud). Kõigi klassikaaslaste kohta ma muidugi ei tea, aga mulje on jäänud, et pigem üksikud on need, kes algklassides ise pärast kooli iseseisvalt ühistranspordiga suuremale matkale lähevad. Meil on piirkonnakool, kus enamus käib jalgsi või on paar peatust otse sõita.

Kui teil see juba pole kokku lepitud, siis konkreetse nipina oskan soovitada vaid et laps ei kasutaks teel olles telefoni. Kõndides nagunii ei tohiks, aga ka mitte bussipeatuses ega bussis. Isegi nuputelefon võib hämmastavalt lapse tähelepanu maha võtta, sest sealgi on paar mängu ja näiteks fotod ja sms-id. Esemed, mis koolimajas kaovad ja vahetusse lähevad, neid on üldiselt lihtne ja kiire tagasi saada, eriti kui nimi sees.

+4
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Eespool olev soovitus – kotte võimalikult vähe – on väga hea ja naelapea pihta.

Minu laps nii hajameelne ei ole kui ma ise (tema kaotab kindaid, kustukaid jms väikest, mida on meil kodus mitu tk varuks alati). Aga endal on küll nii, et kui vihmavari, kinkekott, sall vmt on käe otsas, siis suure tõenäosusega olen sellest ilma (olen sünnipäevale minnes kinkekotid rongipeatusesse pingile unustanud). Abiks on võimalikult suur seljakott ja kõik vähegi võimalik sinna sisse mahutada. Ja miks mitte asju ostes arvestada, et see seljakotti ära mahuks. Kui on seljas juba nt pillikott, siis teised asjad ülekõhukotti panna.

Hajameelsust välja juurida on väga raske, sellega tuleb lihtsalt elama õppida ja elu veidi ümber sättida. Mul on märkmed ja meeldetuletused igal pool, et asjad tehtud saaks.

+3
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sel õppeaastal on ta unustanud/kaotanud: 2x dressika, teksapüksid, 2x trennitossud, 2x kehalise särgi, telefoni ja pinali. Lisaks pliiatseid, kustukaid, veepudeleid jms., nende üle ei pea arvetki.

Oeh 😀 seda kõike 3 nädalaga? Ja ma arvasin, et minu laps oli hajameelne, aga nii lühikese ajaga ta nii palju kaotada ei suutnud. Üks nipp, mida meie kasutasime, et kodu välisuksel oli paber, millel kirjas, mida laps peab enne väljaminekut üle kontrollima. Iga kord, kui minema hakkas jäi see silma ja kontrollis üle, et vajalikud asjad kaasas. Pisut tekitas see harjumust ka koolis oma asjad üle kontrollida.

+6
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sel õppeaastal on ta unustanud/kaotanud: 2x dressika, teksapüksid, 2x trennitossud, 2x kehalise särgi, telefoni ja pinali. Lisaks pliiatseid, kustukaid, veepudeleid jms., nende üle ei pea arvetki.

Oeh ???? seda kõike 3 nädalaga? Ja ma arvasin, et minu laps oli hajameelne, aga nii lühikese ajaga ta nii palju kaotada ei suutnud. Üks nipp, mida meie kasutasime, et kodu välisuksel oli paber, millel kirjas, mida laps peab enne väljaminekut üle kontrollima. Iga kord, kui minema hakkas jäi see silma ja kontrollis üle, et vajalikud asjad kaasas. Pisut tekitas see harjumust ka koolis oma asjad üle kontrollida.

Jah, minu jaoks on seda ka veidi palju, varasematel aastatel ta nii palju asju ei unustanud. Põhjus võib olla ka selles, et ta vahetas trenni ja uues trennis on esialgu palju määramatust (toimub erinevates kohtades, mõnikord õues, mõnikord sees), seega on infot veidi liiga palju ja asjad lihtsalt ununevad. Õnneks oleme ka enamasti asjad kätte saanud – kadunud on hetkel vaid dressikas, särk ja pinal ning mingi võimalus on, et need ka veel ilmuvad koolis kusagilt välja.

0
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt 23.09 11:24; 24.09 09:05; 24.09 16:24;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Näiteks on lastele sisse harjutatud see, et enne kuhugi minema või kuskilt tulema hakkamist peatuvad – “stopp! nüüd mõtle!” – ja tuletavad meelde, mis neil pidi kaasas olema, mis enne kodust lahkumist üle tuleb vaadata jms. St meeles peab pidama ainult seda, et nüüd peab tähele panema, mitte kõike korraga.
Loendamine/nummerdamine aitab hästi – ei jäta mitte meelde, et pean tegema seda-seda-ja-seda, vaid et pean tegema kolme asja, ja siis alles, mis need kolm asja olid. Ka kirjalikud nimekirjad, muuhulgas selleks, et ülesanded ei jääks pooleli, kui miski muu vahele tahab tulla. Aga see pole enam asjade unustamise teema.

Ma olen ka ennast harjutanud niimoodi mõtlema enne kuhugi minekut. Näiteks läheme maale vanemate poole nädalavahetust veetma. Seal olles on plaanis minna seenele ning lisaks onu sünnipäevale. Seega vaja kaasa võtta minu eri komplekti rõivaid. Siis mõtlengi niimoodi läbi: seenemetsa komplekt; onu sünnipäeva viisakamate riiete komplekt; muud asjad. Kas ma pidin emale midagi viima? Või kui on hobiga seoses võistlusele minek, siis mõtlen etappide kaupa läbi, mida mis etapil vaja läheb. Alati varun pakkimiseks piisavalt aega, et saaksin rahulikult toimetada. Kui pean kiirustades pakkima, jääb midagi kindlasti maha. Mulle meeldib ka nimekirju teha. Eriti mõnus on sealt tehtud asju maha kriipsutada.
Oma hajameelse lapse pealt näen, et hajameelsetele ei sobi multitasking. Üks asi ära teha, siis järgmine.

+3
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 23.09 16:23; 24.09 23:24;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Viitab aktiivsus- ja tähelepanuhäirele justkui. St ta ei suuda mitut asja korraga teha, ta ajusse nagu ei mahu mitu tegevust korraga. Nt minu tüdruk, nägin ise pealt, KUIDAS ta unustab: tulevad klassikaaslastega staadionilt, seletab elavalt nendega juttu, vehib kätega, teised kõik võtavad oma dressipluusid, mis aia küljes reas ripuvad (tunni alguses pandi sinna, ilm soe). Tema ei võta lihtsalt, on elavas jutuhoos klassikaaslasega, kes paistab samamoodi aktiivselt jutustavalt. Kuid klassikaaslane võtab samal ajal ka dressika, nagu automaatselt. Minu laps mitte. St ta on jutustamises niiii sees, et dressikas ei tule meelde isegi siis, kui teised nina all enda omad võtavad. Ja nõnda paljude asjadega… just teiste inimestega koos on raske asjadele-esemetele keskenduda, sest kogu tähelepanu läheb inimestele.

Kas kõlab sarnaselt? Kas vajab pidevaid meeldetuletusi? Kas oskab iseseisvalt nt koristamisel süsteemi luua? Kas on elava fantaasiaga laps? Tundliku loomuga?

Meil nii on ja ATH diagnoos on praktiliselt kindel juba. Täpsemad uuringud veel tulemas…

Meil kolmas klass.

Kõik sellised ei ole veel ATH-d. Terve ülikool on selliseid hajameelseid täis. Funktsioneerime täiesti normaalsel määral. Kaasaarvatud mina, kes ma olen täiskasvanu. Jah, ka minul on jutuhoos võimatu kõike meenutada. Näiteks olen õppinud, et kui külalised juba kohal, siis peab mul kõik toit ahjust juba välja olema võetud, sest jutuhoos söögi tegemine ei lõppe hästi. See võtab aega, enne kui õpid mingid kindlad meetodid selgeks. Näiteks kui miski mulle tegemata tööd meenutab, pean kohe eelmise tegevuse käest viskama ja meenunud asja ära tegema, sest pooleli jäänud asi meenub kergemini kui see tegevus, mis vaid vahel meelde vilksatab. Minul ei ole võimalik, et räägin meelde tulnud asja alles siis, kui eelmine tegevus lõpetatud, sest selleks ajaks on teema mu ajust justkui pühitud ja meelest minemine võib toimuda sekundi jooksul. A la wc- s istudes tuleb miski tähtis asi meelde, uksest väljudes on aga plaksust see juba meelest läinud, sest mõtted jõuavad juba kümnele muule teemale minna. Mul on iga päev hetki, mil mu ajus puudub igasugune teadlikkus, näiteks mida mu käed võtmekimbuga tegid. Hea on kui alateadlikud reaktsioonid sisse treenitakse. Näiteks nüüd täiskasvanuna treenisin teadlikult ühte alateadlikku liigutust ja selle kinnistumine võttis pool aastat. Aastatega see asjade maha jätmine väheneb, kui kogu aeg treenida ( lihtsalt mõtled sellest palju, kui tegemata jäi, lähed ja teed uuesti jne). Näiteks treenid, et jalad enne kusagile liikuma ei hakka, kui lülitad end teistest tegevustest välja ja mõtled, mis sul kaasa on vaja võtta. Võimalikult palju lased lapsel endal järel käia ja otsida asju, sest miskipärast eluliselt üliolulisdd asjad kinnistuvad kergemini, näiteks pimesi sõiduteele ma ei astu. Märkmiku pidamine on hajameelsel oluline harjumus. Ja siis eraldi treenimine, et alati seda märkmikku ka vaatad.

+4
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ma ei tea, kuidas selliseid asju lapsele õpetada, aga ise tunnen, et aitab see, et teha teatud tegevused teadlikuks, mitte automaatseks. Näiteks kui lähen kodust välja, siis mõttes ütlen, et panen ukse lukku. See jääb mulle meelde, et ma mõttes seda kaasa ütlesin. Või ütlen, et võtan triikraua välja. Olen pidanud korduvalt koju tagasi minema, sest pole päris kindel, kas said need asjad tehtud. Ükskord oli veel juhuslikult nii, et pidime minema mitmenädalasele autoreisile, aga pöördusime koju tagasi, sest unustasin midagi maha ja ma olingi triikraua sisse unustanud. Koduust ega autoust pole ma kunagi lahti unustanud, aga kui ei mäleta seda tegevust, siis tunnen ikkagi vajadust minna tagasi kontrollima. Väga hajameelsel inimesel samas ilmselt üle kontrollimise vajadust ei tekigi.

Lapse puhul võiksid ilmselt tõesti toimida sellised süsteemid, kus ukse peal on märkmepaberid, kus on kirjas, mille olemasolu peab kontrollima. Kuidagi treenida seda, et koolist-trennist-bussist ära minnes oleks meeles vähemalt see, et kontrollib oma asjad üle, midagi võib ikka maha jääda, aga et vähemalt kontrollib üle, mitte ei jookse pea laiali otsas kohe minema.

+1
0
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 25.09 11:09; 28.09 22:40;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Mina olin kooliajal see hajameelne laps. Lisaks asjade unustamisele, unustasin ka kontrolltöödes. Nt matemaatikas mõne numbri kirjutada. Ja siis õpetajad ütlesid, et hooletusviga või lohakusviga. Asi ununes koju – lohakas. Muidu olin korralik ja jubedalt tahtsin saada viisi ning kiituskirja. Aga kõigist neist hooletus- ja lohakusvigadest piisas, et igal aastal oli ikka mõni 4 tunnistusel ja ei saanud. Ise tundsin end nii halvasti selle pärast, et lohakas olen. Kuigi ma tõesti proovisin mitte olla. Asjade kaotamisest ei räägigi.. õnneks vanemad olid mõistvad ja ei teinud etteheiteid. Aga loodan, et õpetajad on praegusel ajal normaalsemad.

Mis aitab? Võtmed koti/pükste külge kinni. Kui kaks kotti, siis need võiks olla kinnitatavad üksteise külge. Asjadel kotis/pinalis kindel koht. Garderoobis alati sama koht asjadel. Pigem soem jope, kui pusa ja jope. Mida vähem asju, seda vähem on, mida kaotada. Ja mõistev suhtumine, kui midagi kaduma läheb. Sest mida rohkem laps selle pärast pinges on, seda rohkem kaob.

Endal mul siiani esineb hajameelsust rohkem, kui stressis olen. Nt panen auto suunatule asemel klaasipuhastajad tööle. Hambaharjale šampooni hambapasta asemel. Lähen kodupükstes tööle. Unustan telefoni kontorisse, võtmed autosse.. ei ole nii, et ei teki vajadust üle kontrollida. Koguaeg kontrollid üle kõike. Aga siis vahepeal läheb meelest ära mõnda asja kotrollida. kõik need asjad ei juhtu samal päeval ja mõni päev ei juhtu midagi. Aga samal nädalal võib küll olla. Lohakas noh 🙁

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 46 )


Esileht Koolilaps Kuidas kasvatada ekstreemselt hajameelset last?