Viitab aktiivsus- ja tähelepanuhäirele justkui. St ta ei suuda mitut asja korraga teha, ta ajusse nagu ei mahu mitu tegevust korraga. Nt minu tüdruk, nägin ise pealt, KUIDAS ta unustab: tulevad klassikaaslastega staadionilt, seletab elavalt nendega juttu, vehib kätega, teised kõik võtavad oma dressipluusid, mis aia küljes reas ripuvad (tunni alguses pandi sinna, ilm soe). Tema ei võta lihtsalt, on elavas jutuhoos klassikaaslasega, kes paistab samamoodi aktiivselt jutustavalt. Kuid klassikaaslane võtab samal ajal ka dressika, nagu automaatselt. Minu laps mitte. St ta on jutustamises niiii sees, et dressikas ei tule meelde isegi siis, kui teised nina all enda omad võtavad. Ja nõnda paljude asjadega… just teiste inimestega koos on raske asjadele-esemetele keskenduda, sest kogu tähelepanu läheb inimestele.
Kas kõlab sarnaselt? Kas vajab pidevaid meeldetuletusi? Kas oskab iseseisvalt nt koristamisel süsteemi luua? Kas on elava fantaasiaga laps? Tundliku loomuga?
Meil nii on ja ATH diagnoos on praktiliselt kindel juba. Täpsemad uuringud veel tulemas…
Meil kolmas klass.
Kõik sellised ei ole veel ATH-d. Terve ülikool on selliseid hajameelseid täis. Funktsioneerime täiesti normaalsel määral. Kaasaarvatud mina, kes ma olen täiskasvanu. Jah, ka minul on jutuhoos võimatu kõike meenutada. Näiteks olen õppinud, et kui külalised juba kohal, siis peab mul kõik toit ahjust juba välja olema võetud, sest jutuhoos söögi tegemine ei lõppe hästi. See võtab aega, enne kui õpid mingid kindlad meetodid selgeks. Näiteks kui miski mulle tegemata tööd meenutab, pean kohe eelmise tegevuse käest viskama ja meenunud asja ära tegema, sest pooleli jäänud asi meenub kergemini kui see tegevus, mis vaid vahel meelde vilksatab. Minul ei ole võimalik, et räägin meelde tulnud asja alles siis, kui eelmine tegevus lõpetatud, sest selleks ajaks on teema mu ajust justkui pühitud ja meelest minemine võib toimuda sekundi jooksul. A la wc- s istudes tuleb miski tähtis asi meelde, uksest väljudes on aga plaksust see juba meelest läinud, sest mõtted jõuavad juba kümnele muule teemale minna. Mul on iga päev hetki, mil mu ajus puudub igasugune teadlikkus, näiteks mida mu käed võtmekimbuga tegid. Hea on kui alateadlikud reaktsioonid sisse treenitakse. Näiteks nüüd täiskasvanuna treenisin teadlikult ühte alateadlikku liigutust ja selle kinnistumine võttis pool aastat. Aastatega see asjade maha jätmine väheneb, kui kogu aeg treenida ( lihtsalt mõtled sellest palju, kui tegemata jäi, lähed ja teed uuesti jne). Näiteks treenid, et jalad enne kusagile liikuma ei hakka, kui lülitad end teistest tegevustest välja ja mõtled, mis sul kaasa on vaja võtta. Võimalikult palju lased lapsel endal järel käia ja otsida asju, sest miskipärast eluliselt üliolulisdd asjad kinnistuvad kergemini, näiteks pimesi sõiduteele ma ei astu. Märkmiku pidamine on hajameelsel oluline harjumus. Ja siis eraldi treenimine, et alati seda märkmikku ka vaatad.
Kas teises lauses peitub sinu meelest vastuolu? ATH diagnoos ei välista mingilgi määral ülikooli minekut. Anekdoodid hajameelsetest professoritest on elust enesest ning neil ongi diagnoosimata ATH.