Mina olen nüüd see kutsekooli nn õppenõustaja. Kutsekoolil on mitmeid erinevaid võimalusi, kuidas õppijaid toetada. Probleem on selles, et ükski neist ei tööta, kui õpilane ise ei taha. Arvata, et õppenõustaja kahe kohtumisega lapse õppima paneb, on ebareaalne. Paraku on kutsekates väljalangemisprotsent paljudel erialadel kuni 60%. See siis negatiivse poole pealt.
Positiivne on see, et noormees käib koolis. Kes kohal käivad, ei need kergesti välja lange. Tööd saab alati ära teha. Üldiselt koolid hoiavad õpilasi viimase minutini ja kauem ka (sõltub küll ka erialast) ning koolis käivat õpilast keegi välja arvama ei hakka. Siis lähevadki käiku kõik võimalused toetamiseks. Loodan muidugi, et noor ikka käib ka korralikult ning emal pole valeinfo. Seda tuleb paraku sageli ette. Meil näiteks juhtum, kus vanem tõi lapse iga päev autoga kooli. Õpilane saatis emale pilte tehtud töödest ja rääkis, mis koolis toimus. Ainult et kooli polnud ta jõudnud päris jupp aega. Lõpuks kursusejuhataja kontakteerus vanemaga, kes pidi rabanduse saama.
Mida perele soovitada? Jätkata kontrollimist. 16-aastane on alles laps. Ta saab mõnes asjas kindlasti rohkem vastutust võtta, aga mitte olukorras, kus keskkond nii oluliselt muutus. Uued sõbrad, vabadus, ahvatlused. Lisaks pole kutsekas enam ninnunännu põhikool, kus klassijuhataja iga päev helistab ja e-koolis kirjutab. Seal suheldakse rohkem õpilase endaga ja vanem tuleb mängu siis, kui suhtlus õpilasega pole tulemuslik. Seega tuleb ise silm peal hoida. Eriti puudumistel. Niikaua, kui neid pole, pole ka suurt probleemi.
Milline mõjutusvahend kodus valida, sõltub mitmest asjast. Rahaga mõjutamine võib toimida, aga ei pruugi. Üle võlli ei maksa minna. Näiteks meil konfiskeeris üks vanem õpilaselt karistuseks ühikatoast arvuti. Mingis mõttes saan loogikast aru, sest siis jääb ära hommikuni mängimine ja on lootust kooli jõuda. Ainult et kodutöid pole ka ju siis millegagi teha ning telefon jääb ikka alles. Seal saab ka hommikuni aega veeta.
Seega kõik taandub isiklikule motivatsioonile ja uute sõprade mõjule. Paraku ei saa lapsevanem kumbagi eriti mõjutada. Tuleb lihtsalt reeglid läbi rääkida nii, et laps teaks, mis juhtub siis, kui õppida ei soovi. No näiteks, et peabki tööle minema ja teenitav raha ei jää mitte endale, vaid tuleb hakata elamisse panustama. Isetäituv külmkapp, taskuraha, vanemate poolt ostetud arvuti jms tore värk jääb minevikku. Lisaks mingi 17-aastaselt tööle minna pole ka just tore kõiki piiranguid arvestades.
Seega kaks põhilist asja: räägi ja kontrolli. Muus osas tuleb lihtsalt pöialt hoida, oodata ja loota. Õnneks kool aitab ka nii palju, kui saab. Ühtki õpilast niisama lihtsalt maha ei kanta.