RE: Kuidas õpetada 1. klassi omale selgeks kell…
Kõik sõltub sellest, kui selgelt ja hästi sina lapsele seletada suudad. Ära aja asja alguseks väga segaseks. Siin eespool oli väga hea nõuanne: alusta ainult väikese osutiga. Räägi lapsele näiteks nii, et vaata – väike osuti on nii pisike, aga see on kella juures kõige tähtsam. Kuigi ta on nii pisike, siis tema ongi see, mis näitab sulle mitmes tund parasjagu on. Kui väike osuti on kolme peal, siis on kell 3 jne. Korda seda juttu iga päev, siis ei lähe lapsel enam sassi, milline osuti tunde näitab. Kui see on pähe kulunud, siis räägi, et kas sa tahad seda ka teada, mida suur osuti teeb?
Räägi, et suur osuti näitab minuteid. Ta on suur ja pikk, aga näitab ainult väikseid minuteid. Näita lapsele, et kui suur osuti on täpselt üleval number 12 peal, et siis ei tule ühtegi minutit tundidele lisaks. Kell on siis täpselt 3. Kui suur osuti hakkab nüüd liikuma sealt ülevalt, siis tulevad juurde ka minutid. Võta üks kell, millel saad osuteid keerata ja näita lapsele, kuidas see suur osuti liikuma hakkab. Liiguta üks vahe edasi ja ütle, et see on 5 minutit. Ja niimoodi liiguta veel edasi veerandi peale ja ütle, et see on 15 minutit ehk veerand. Liiguta suur osuti alla ja ütle, et see on 30 minutit ehk pool, sest pool teed on käidud ja pool teed veel käia… Jne. Näita ka lapsele seda, et kui suur osuti on pool teed ära käinud, siis väike osuti ei ole enam täpselt 3, vaid on juba hakanud number 4 poole liikuma. Korda seda tegevust iga päev ja lase lapsel öelda, mitu minutit on suur osuti liikunud, kui sa keerad ühe vahe edasi (5 min) jne. Ole järjekindel ja kell saab selgeks. Mulle isiklikult ei meeldi selline kella õpetamine, kus võetaksegi alguses mingid fikseeritud seisud (veerand, pool, kolmveerand) ja hakatakse neid pähe tuupima – laps ei saa aru, kuidas need tekivad ja ajab kogu aeg sassi, kus ja kuidas nende osutite asend peab olema. Laps peab aru saama suure osuti liikumisest, et see algab ülevalt ja siis minutid järjest kasvavad kuni ring on täis ja osuti taas üleval.