Esileht Koolilaps Kujundav himdamine algklassides

Näitan 19 postitust - vahemik 1 kuni 19 (kokku 19 )

Teema: Kujundav himdamine algklassides

Postitas:
Kägu

Laps läks 1. klassi, mul mingit varasemat kogemust pole. 1.–3. klassini neil hindeid ei panda, on kujundav hindamine.

 

Mida see reaalselt tähendab, kas ma hakkan mingit tagasisidet lapse õpiedu või selle puudumise kohta saama üksnes paar korda aastas tunnistuste aegu või antakse ka jooksvalt mingit tagasisidet, kuidas ühe või teise asjaga läinud on? Enamik töövihikuid on neil ka püsivalt koolis, ma ei saa ise ka vaadata, kuidas ta seal midagi teinud on või ei ole. Kuna laps on põhimõtteliselt nutikas ja tubli ning mingeid suuri raskusi loodetavasti kohe karta ei ole, ei sobi nagu õpetajat ka tüüdata küsimustega, kuidas lapsel läheb. (St ma ei mõtlegi nüüd kohe paari päeva järel, aga ka nt mõne nädala pärast.)

 

Et kas ma nüüd eeldangi saada tagasisidet esimest korda kuskil detsembri alguses või hakkab tõenäoliselt ka jooksvalt mingit infot tilkuma? Kas ainult siis, kui midagi peaks halvasti olema, või ka selle kohta, kui läheb hästi või normaalselt?

+2
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ikka peaks õpetaja rohkem tagasisidet andma kui paar korda õppeaastas. Kas teil koosolekut pole olnud, see oleks ju just paras teema seal käsitlemiseks.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

See kõik sõltub konkreetsest klassijuhatajast.

Ma ühe lapse kohta sain algklassides palju põhjalikku tagasisidet. Teise lapse tegemistest ei tea peaaegu midagi.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Tänan vastamast! Koosolek tuleb septembri lõpus.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

E-kooli tuleb piisavalt tagasisidet, kui on olnud mõni tunnikontroll või vastamine. 1.klassis võib-olla on neid töid vähem, aga kindlasti seda tuleb. Arenguvestlused ka 2x aastas.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Mul lõpetas laps kevadel 1. klassi ja temal oli ka kujundav hindamine. Vanem laps on juba gümnaasiumis, tema aega ei mäleta, aga olen tuttavatega rääkides aru saanud, et palju sõltub õpetajast.

Vaatsin, et minu lapse kodulehel on ainekavad, näit, eesti keele ainekavad klasside kaupa kus kirjas mida laps peab klassi lõpuks oskama. Selle abil saada ka jooksvalt silma peal hoida. Stuudiumis oli jooksvalt kommentaarid hakkamasaamise kohta, kuigi jah, kui oli väike etteütlus, siis sellest kommentaarist välja ei lugenud mis olid konkreetsed vead. Lihtsalt märge, et viies lauses tegi kokku kaks viga.  Samas, trimestri kokkuvõtted olid minu lapse õpetajal väga põhjalikud. Kõigile eeldustele, mis ainekavas kirjas oli tunnistuse selgitus. Näiteks: loed õpitud ja võõrast teksti, üldjuhul vigu ei tee. Omandanud trükitähtede õiged kujud, oskad leida vastandsõnu, mõistad loetu sisu jne…. Käitumine/hoolsus on ka lahti kirjutatud; oled sageli omas mullis, vihikud on puhtad ja korrektsed jne. Aasta lõpuks oli kõikide ainete kirjeldav hindamine kokku 6 A4 lehte.

Matemaatikas ja eesti keeles tegid etteütlused ja tunnikontrollid enamasti vihikusse. Siis nägin kuidas hakkama sai. Lehti koju kaasa ei antud.

Minu laps õpib maakoolis, klassis lapsi vähe, aga ma ei kujuta ette kuidas õpetaja jõuab klassis, kus 25 last väga põhjalik olla. Kindlasti teile koosolekul räägitakse kuidas hindamine toimub ja kuidas tagasisidet saate. Minu lapsel oli kohe sügisel arenguvestlus, õigemini vestlus vanematega. Seal saime ka infot kuidas õpetajaga suhtlemine toimub.

Üks asi mis näiteks ei tulnud 1. klassi jooksul välja, aga mille ma ise koduseid töid juhendades avastasin, oli, et lapse jaoks olid natuke rasked tekstülesanded, st ta ei saanud tektsist aru, kas peab liitma või lahutama. Liita ja lahutada oskab muidu ilusti. Seda kuskil kirjas ei olnud. Samuti avastasin ise, et laps ajas sassi 12 ja 20. Kõlavad natuke sarnaselt. Näit. ütles mulle, et 12+12+12 on 60. Seega on asju mida koolist ei pruugi teada saada, sellepärast olen ma rahul, et minu lapsel oli ka natuke koduseid ülesandeid, sain temaga koos õppida ja nägin mis on tugevad, mis nõrgad kohad.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Meil tähendas “kujundav hindamine” seda, et hinnete asemel olid lihtsalt sõnad: kiitus, väga hästi, hästi, harjuta veel, õpi veel. Mõnikord harva oli ka mingi kommentaar lisaks, aga enamasti mitte. Vihikuid-töövihikuid kandis tavaliselt kaasas ja sealt sain aru, milles probleem, aga tunnikontrollide jms puhul jäi küll enamasti arusaamatuks, mida siis veel vaja harjutada on. Trimestri tunnistused olid ka ainult vormiliselt kujundavad, seal oli siis ained juppideks eraldatud ja iga osa eraldi hinnatud, aga üldiselt oli see ka suht formaalne (näit. lapsel oli matemaatikas muidu kõik väga hästi, aga ühe tunnikontrolli jõudis ta ainult pooleldi ära teha, sest tintekas ei kirjutanud ja pliiats oli kadunud ja siis ta otsis seda ja ei taibanud õpetajalt abi küsida – tunnistusel oli see siis hinnatud “pead veel harjutama”, kuigi ta tegelikult oskas seda ka väga hästi).

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Meil oli enamasti kommentaar ka lisaks hinnangule “hästi”, “väga hästi”, “harjuta veel”. Näiteks oligi, et lahendasid ülesande väga hästi, eksisid vaid ühe tehtega. Ole tähelepanelik, kas vaja liita või lahutada. Hinnanguid sai lugemise kohta algul palju, seda nad harjutavad tublisti. Ei jäänud kummagi lapsega muljet et ei tea, millega raskusi on. Ainus, mida mina vahel tahaks teada, on klassi üldine tase aga selle kohta stuudium infot ei anna. Et kas teema ongi raske ja sooritustase madal või kõik teised oskavad, ainult minu laps mitte ja peaks kodus rohkem harjutama.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Võimalik, et “väga hästi”, “hästi”, “harjuta veel” tähendabki vastavalt 5, 4, 3.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Võimalik, et “väga hästi”, “hästi”, “harjuta veel” tähendabki vastavalt 5, 4, 3.

Ja miks siis ei või olla 5, 4 või 3?

+4
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ja miks siis ei või olla 5, 4 või 3?

Lihtsalt arutlen. Pole selle muutuse põhjustega väga kursis, aga tundub, et sõnaline selgitus kõlab laste jaoks pehmemalt. Hinne on midagi jäika ja liiga konkreetset. Eeldatakse vist ka, et sõnadega peaks suutma lahti kirjutada, mis on hästi ja mis halvasti. Hinne viis võib tähendada kõiki õigeid vastuseid või 1-2 viga.  Samas kui klassid on väga suured, kas õpetaja jõuab igat last põhjalikult analüüsida?

Vanem laps mul hetkel gümnaasiumi viimases klassis ja kui ma õigesti mäletan, siis temal ei pandud hindeid ainult esimeses klassis, ja põhjendus oligi see, et kui 7-aastane laps ei oska, siis 2 on traumeerivam kui sõnad “harjuta veel”.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Võimalik, et “väga hästi”, “hästi”, “harjuta veel” tähendabki vastavalt 5, 4, 3.

Ja miks siis ei või olla 5, 4 või 3?

Just. Minu laps sai igatahes esimese klassi esimeste nädalate jooksul aru, et just seda see tähendabki (tal on muidugi vanem õde ka, kes hindeid saab, võibolla ainult pere vanimatel lastel ei teki kooli minnes kohe seda seost) ja oli veidi pettunud, et miks talle päris hindeid ei panda.
Kujundav hindamine peaks ideaalis sisaldama ikka veidi rohkem infot, näit. kui mõne mahukama töö eest on saadud ainult “hästi” või “harjuta veel” ilma kommentaarideta, siis ei ütle see suurt midagi – ma saan aru, et midagi on jah valesti või puudu, aga mis? Või on hoopis hooletusvead?

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ma (laps alustas teist klassi) küll ei kujutaks ette, kui lapsel toimuks klassis suuline vastamine, etteütlus või matemaatika tunnikontroll – aga õpetaja oleks vait ja mina ei teaks mitte mõhkugi sellest, kas mu lapse õppeedukus on hea või on tal hoopis raskused (ja milles?).

Kujundav hindamine tähendab ikka seda, et numbrilise/sõnalise hinde asemel ilmub Stuudiumi lühike, 2-3 lauseline kirjeldus, kuidas lapsel klassis tehtus töö õnnestus (mis oli hästi, milles oli puudujääke). Näiteks: “Lugemine on muutunud eelmise nädalga võrreldes veelsoravamaks. Said aru teksi koha esitatud küsimustest, oskasid teksti sisu oma sõnadega edasi anda” või “Liitmistehted tegid veatult. Raskusi valmistas suurem/väiksem võrdlemine”. Lisaks sai laps näit. matemaatika tunnikontrolli lehekese või etteütluse koju kaasa ja ma sain oma silmaga vaadata, mitu viga ja milles laps tegi.

Kuigi, tegelikult ei järginud õpetaja alati kujundavat hindamist, vaid vahel olid kommentaarid stiilis: “Väga hea! 10-st tehtest tegid õigesti 9”. Ehk siis meil oli tegelikult nö. tavaline ja kujundav hindamine läbisegi. Kuigi kujundav domineeris.

Tõesti (nagu üks eelnev kägu õigesti märkis) pole vahet, kas kirjutada “5” või sõnadega “väga hea”. Kujundav hindamine tähendab siiski just (lühi)kirjeldust.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ah jaa, ja esimese klassi tunnistus oli minu lapsel selline, et kõigis õppeainete taga olid kujundava hindamise aastahinded ehk ligi 10 lauselised kirjeldused, mis oskused on laps antud aines omandanud. Matemaatika ja kehalise kasvatuse kirjelduse lõppu oli lisatud ka klassikaline hinne (“väga hea”) – teistele ainetele polnud.

Aga käitumist ja hoolsust oli hinnatud täiesti klassikaliselt – käitumine “hea” ja hoolsus “eeskujulik”. Nende kohta mingit kommentaari polnud.

Nii et mõnes mõttes oli tunnistus kompott kahest erinevast hindamisviisist.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ah jaa, ja esimese klassi tunnistus oli minu lapsel selline, et kõigis õppeainete taga olid kujundava hindamise aastahinded ehk ligi 10 lauselised kirjeldused, mis oskused on laps antud aines omandanud. Matemaatika ja kehalise kasvatuse kirjelduse lõppu oli lisatud ka klassikaline hinne (“väga hea”) – teistele ainetele polnud.

Aga käitumist ja hoolsust oli hinnatud täiesti klassikaliselt – käitumine “hea” ja hoolsus “eeskujulik”. Nende kohta mingit kommentaari polnud.

Nii et mõnes mõttes oli tunnistus kompott kahest erinevast hindamisviisist.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ah jaa, ja esimese klassi tunnistus oli minu lapsel selline, et kõigi õppeainete taga olid kujundava hindamise aastahinded ehk ligi 10 lauselised kirjeldused, mis oskused on laps antud aines omandanud. Matemaatika ja kehalise kasvatuse kirjelduse lõppu oli lisatud ka klassikaline hinne (“väga hea”) – teistele ainetele polnud.

Aga käitumist ja hoolsust oli hinnatud täiesti klassikaliselt – käitumine “hea” ja hoolsus “eeskujulik”. Nende kohta mingit kommentaari polnud.

Nii et mõnes mõttes oli tunnistus kompott kahest erinevast hindamisviisist.

0
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Minu laps ei saanud eriti üldse aru kriitikast, tema arust oli alati kiitus. Näiteks anti tagasiside: ., Arendamist vajab tähelepanelikult tunnis kuulamine ja teistega rääkida võiks vahetunnis”. Mina sain sellest aru, et lobiseb tunnis ja ei kuula, siis tema sellest lausest nii aru ei saanud. Oleks märkus pandud, kuula õpetajat ja ära lobise tunnis, siis ta oleks aru saanud.

+4
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

N-ö kujundava hindamise sisse läheb üksjagu copy-paste juttu läbitud teemade kohta. Teksti sees viidatakse hindele teatud märksõnadega (“…oskad heal tasemel” ehk 4). Nõrgema lapse kriitika pehmendatakse ja peidetakse leebe sõnastuse sisse ära ning oluline info – nt laps ei oska ja ei tööta kaasa – ei jõua lugejale kohale. Vanemana ja õpetajana eelistan iga kell hindeid. Ka lastele meeldib hindeid saada.

+2
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Meie saime selle nn kujundava hindamisega oma vitsad kätte, jube aeg oli.

Reaalsuses nägi see välja selline, et tagasiside oli NULL. Kui ikka olime koos 6-aastase lapsega õhtul kolm tundi kodutööd lahendanud ja ta hommikul lehe õpetajale viis, siis ju tahaks ikka teada, kuidas läks. Kui lapselt õhtul küsisin, vastas ta: “Ei tea.”

Ja nii oligi enamasti alati – vastuseks ainult: “Ei tea.” Läksin siis õpetajaga rääkima, palusin anda mingitki tagasisidet, aga õpetaja vastas: “Küsige lapselt!”

Proovisin siis infot saada lapse vihikute, töövihikute uurimise kaudu – ent neid ei toonud laps alati koju kaasa, vaid jättis koolimajja. Lisaks ei pandud ka töö lõppu mitte midagi. Eks siis ise uurisin-puurisin töövihikuid, seda, kas matemaatika tehe on õige või vale, oskan ise ka vaadata. Samas oli hästi palju töid sellised, kus olid lihtsalt lehed, töökäsu oli õpetaja aga lastele suuliselt seletanud. Nii ei saanud ma kodus lehte uurides üldse aru, kas laps on töökäsku õigesti mõistnud ja õigesti täitnud või ei. Ühesõnaga – see kujundava hindamise aeg oli väga vastik aeg, elasime nagu kotis.

Kujundav hindamine on raske ka pedagoogidele. Sest nad peavad hakkama nuputama, mis “romaani” igale lapsele nüüd kirjutada, ja paljud ei oska/ei viitsi romaane kribada lihtsalt. Seepärast olen mina kahel käel numbrilise hindamise poolt! Pangu see 5, 4 või 3 ära, tekib mingi mulje ikka, et kuidas lood on. Parem lakooniline number kui tühjus!

+2
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 19 postitust - vahemik 1 kuni 19 (kokku 19 )


Esileht Koolilaps Kujundav himdamine algklassides