Psühholoog on sulle kindlasti juba selgitanud, miks laps igal hommikul kooli peab minema. Eriti oluline on see ärevuse korral, sest ärevusttekitavaid olukordi vältides ärevus ainult kasvab.
Teine probleem tundub olevat see, et sa ise ei paista tööl käivat, seega ei ole sul suuremat motivatsiooni last igal hommikul kooli toimetada ja lapsel pole ammugi motivatsiooni kuskile minema hakata kui võib mõnusalt emmega koju jääda ja ainult endale meelepäraseid asju teha.
Sotsiaalsete oskuste õppimine on lastele väga oluline ja iga kord ei tule need ainult läbi meeldivate kogemuste. Ma ei ütle, et kiusamine on okei, aga igapäevane rutiin, õppekava järgmine ja normaalne suhtlus teiste lastega on väga tähtis. Kui sa ta nüüd koduõppele jätad, võib juhtuda, et ta ei hakkagi kunagi seltskonnas hakkama saama, ei suuda ka tööle minna ja ei leia tulevikus sobivat kaaslast.
Lisaks lapsega psühholoogi juures käimisele peaksid sa kindlasti ka endale psühholoogi leidma, et iseenda suure ärevusega paremini toime tulla ja leida mooduseid, kuidas lapsele rohkem toeks olla kui vanem, mitte sõber.
Kuidas sa saadad kooli lapse, kes täielikult keeldub minemast? Kui seesama ärevus on nii suur, et nutab ja seisab kodus keset tuba ja ei lähe lihtsalt kuskile. Paanika on peal, igal hommikul. Kuidas sa saadad kooli ta, kas viid nutva-paanitseva lapse kohale? Tirid väriseva ja nutva lapse teiste ees kooli? Ma olen siin teemas kaks korda küsinud seda, aga keegi miskipärast ei vasta sellele. Usun, et sellist olukorda ei oska reaalselt enamik targutajaid ettegi kujutada.
Lisaks, tänapäeva elu on juba tükk aega selline, et kõik inimesed ei KÄIGI tööl, vaid TEEVAD tööd näiteks. Polegi vaja reaalselt kuskile iga hommik minna, nt on oma ettevõte või tegutsevad millegagi, mida saab suures osas veebis teha.
Sotsiaalsed oskused ei võrdu ainuüksi kool, sotsiaalne elu on kõikjal – poes, pargis, õues, naabruskonnas, arsti juures, huviringis. Rutiin on tähtis eelkõige tehasetöölistele, kes peavad kõike kella pealt tegema.
Lisaks, nii üllatav, kui see sulle ka pole – kõik inimesed ei saa ja hakkagi kunagi seltskonnas hakkama saama, aga nad pole seepärast kuidagi kehvemad. Oled kuulnud sõna: introvert? Hulk inimesi on sellised, et kui kooli pealesunnitud ahistavast seltskonnast, karjaelust pääsevad, siis ülejäänud elu suhtlevad ainult nendega, kellega ise soovivad. Suhtlevad 1-2 hea sõbraga suure karja asemel ja mitte midagi pole valesti.
Need, kes soovitavad lapse igal juhul iga päev kooli viia, ei kujuta ilmselt seda olukorda päris hästi ette. Minu laps läks eelmisel aastal esimesse klassi ja ka kuskil poole aasta pealt hakkas meil see trall pihta, et hommikuti nuttis ja ei julgenud minna. Põhjuseid oli mitu ja oli ka üks kiusamisjuhtum, millega tegeleti. Meil oli õpetajaga kokkulepe, et laps võib jääda vahepeal koju puhkama. Pöördusime ka Rajaleidjasse ja ma käisin ka ise tunde vaatamas, mis mõjus lapsele väga hästi. Nii teadsin ma paremini, mis koolis toimub ja sain temaga neid olukordi arutada, laps tundis ennast palju kindlamalt.
Meie jaoks lahenes olukord ikkagi lõpuks kooli vahetusega. Teises koolis oskavad õpetajad tema eripäraga (väga tundlik laps) palju paremini arvestada ja nüüd käib ta jälle rõõmuga koolis. Aga ka seal on meil õpetaja luba olemas, et kui on näha, et laps on mõnel päeval väsinud, siis võib rahulikult koju jääda. Just see annab lapsele kindlust, et kool pole mingi vangla ja temaga arvestatakse. See “100% iga päev tuleb kooli minna” on ikka väga julm soovitus, mis kuidagi kaasa ei aita, vaid probleemi ainult süvendab. Esimeses klassis on oluline tekitada lapses tunne, et kool on tore koht, et tal tekiks sisemine motivatsioon seal käia. Sundimisega tekitad heal juhul teadmise, et jah, tuleb see 12 aastat ära kannatada, aga see pole ju eesmärk?
Teemaalgataja, kas sul ei ole võimalik lapsega mõnel päeval koolis tundides kaasas käia? Kui koduõpet planeerid, siis ilmselt saad oma aega vabamalt kasutada. Sellest võiks abi olla, lõppude lõpuks käivadki osad lapsed koolis koos tugiisikuga. Peamine on see, et laps näeks, et tema muret võetakse tõsiselt ja temast saadakse aru, mitte ei sunnita vägivaldsete meetoditega hirmudest üle saama. Ja lõpuks on ikkagi ka koduõpe täiesti aktsepteeritav variant, kui teisiti ei saa. Mõne aasta pärast on ta juba suurem ja vastupidavam. Soovin teile jõudu ja vastupidavust ja usu, lapse koolirõõm on võimalik tagasi saada, kui ise jääd rahulikuks, oled tema jaoks olemas ja toetad teda.