Tere!
Mul on autistist poeg, praegu 6a, kooli peab minema 2021.a sügisel. Kõneleb, kuid on veel päris palju grammatikavigu. Tal on kõnest aru saamine raske, kuigi nn “tuttavas tiigis” saab päris hästi hakkama. Teinekord väga lihtsat küsimustki peab mitu korda üle küsima, et adekvaatset vastust saada. Sageli pakub automaat-vastuseid, mis tema meelest võiks sobida. Sellist maast ja ilmast jutustamist või arutlemist temaga pole. Või et ta küsiks, miks miski nii on jne.
Pidevalt undab/ häälitseb või räägib mingit oma juttu, mis nähtud kuskilt saatest vms ja ei haaku üldse käesoleva hetke või teemaga. Läheb suht tihti lukku.
Lugeda enam vähem oskab, kuid matemaatika on suht null. Suurem/ väiksem teemat mõistab. Numbreid tunneb/ teab 100-ni. Asju võib loendada üht asha mitu korda, nii et 5 auto asemel võib näiteks 7 autot saada jne. Värve, kujundeud tunneb. Huvid on väga kitsad (bussid, rongid, peatuste nimetamine, kindlad saated telekast). Tal on käeline tegevus nõrk ning ühe tegevuse juures ei püsi kuigi kaua. Lisaks neid asju tegema saada, mis teda ei huvita on väga raske kui mitte võimatu.
Sotsiaalne kontakt on puudulik. Sõpru tal pole, teiste lastega sobivad enam vähem vaid lollitamise mängud. Teiste laste juhistest aru ei saa, teiste inimeste kingadesse ta end panna ei oska. Samas otsib kontakti pidevalt läbi füüsilise kontakti, kallistamise või isegi pidevalt seljas aelemisena, tahab musi teha vms.
Sellest aastast peaks ta panema eelkooli, praegu on plaan Masingu kool ja hiljem ka sinna kooli. Oleme aru saanud, et tava-koolis oleks tal ilmselt väga raske hakkama saada, tegevusterapeudi sõnul on see talle suisa välistatud.
Mees arvab, et peaks talle ehk taotlema koolipikendust, vaatamata erikooli minekule. Kuna ta küpseb omaealistega umbes 1.5-2a jagu aeglasemalt.
Kuidas teil on läinud, kui olete pidanud õppimistööst mitte eriti huvitatud lapse kooli saatma? Kas koolipikendusest oleks abi? Mulle tundub, et pigem ikka soositakse nii lasteaia kui kõrgemate instantside poolt lapse õige aegset kooli saatmist.
Kas oskate rääkida kooli praegusest siseelust? Olen lugenud vanemaid teemasi: kes kiidab taevani ja teine teeb maani maha. Varasemalt kiideti kooli direktrissi ja kooli vaimsust, kuid kahjuks on elul olnud ses osas kurvad keerdkäigud. Kuidas siis praegu on? Kuidas algklasside laste koolis käimine on, kas pikapäevarühm toimib? Kas olete saanud REHA-teenuseid koolist ja kuidas need kõik toimima on saadud?
Olen kuulnud, et autistidele tuleb auto järgi ja toob koju jne?
Kuidas autistide klassid toimivad, kuidas nad omandavad uusi teadmusi? Õpetajal abiline lisaks vms? On lapsed leidnud ka sõpru? Kas on ka huviringe, kus sellised laosed saavad osaleda? Poisile meeldib liikumine, lasteaias käis talvel kergejõustikus. Ruumis olles enam vähem sai hakkama, kuigi treener pidi talle asjad üle rääkima.
Mis ajast hakkasite asju ajama, et laps sinna kooli, 1.klassi saada? Kas olete pidanud veel kuskil uuringutel käima. Kas need lapsed, kes kalduvad ja ath poole, tarvitavad mingeid ravimeid lisaks? Meie poisil ärevuslevel suht kõrge ning tähelepanu hoidmisega raskusi.
Kas enne eelkooli peab ka mingeid asutusi läbi käima?
Peres kasvab ka kaks aastat noorem poeg, kes praeguse suhtes võiks sobida ka tavakooli. Kuidas olete logistika lahendanud, kui üks laps õhtuses vahetuses ja teine vb päevases.
Praegust 6-aastast liiklusesse ma ei julge üksi vist kunagi lubada: üldse ei vaata, mis ümbruses toimub. Muudkui ainult läheb. Peres autot pole ja liigume jala või ühistranspordiga.
Ja kas koolilon oma koolivorm? Millise koti olete lapsele istnud? On seal suur selhakott vajalik, raamatud, vihikud tulevad koju kaasa või on koha peal?
Olen nii tänulik, kui leiate aega, et oma kogemusi ses osas jagada!