Esileht Ajaviite- ja muud jutud Lapse silmaringi laiendamine

Näitan 16 postitust - vahemik 1 kuni 16 (kokku 16 )

Teema: Lapse silmaringi laiendamine

Postitas:
Kägu

Ei osanud teisiti sõnastada. Kuidas teie teismelise 12. aastase poisi silmaringi laiendate? Raamatuid ta suurt lugeda ei soovi. Piirdub kohustusliku kirjandusega. Enamus muuseumeid mis lastele on suunatud on läbi käidud. Palun pakkuge mingeid ideid, mida koos teha või kuhu minna teismelisega Tallinnas.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Metsa minna ja onni ehitada.

Please wait...
Postitas:
Kägu

meie oma hakkas uudiseid lugema, sest ühiskonnaõpetuses teeb õpetaja alati uudistest ülevaate. Tellin ajalehti, et lapsel tekiks harjumus ka vahel sinna sisse kiigata. Räägin temaga, kui on näha, et tal on vaja mõne uudise kohta täiskasvanu kommentaari. Jne.

Please wait...
Postitas:
Kägu

meie oma hakkas uudiseid lugema, sest ühiskonnaõpetuses teeb õpetaja alati uudistest ülevaate. Tellin ajalehti, et lapsel tekiks harjumus ka vahel sinna sisse kiigata. Räägin temaga, kui on näha, et tal on vaja mõne uudise kohta täiskasvanu kommentaari. Jne.

Ostsin laste “Postimehe”, seda ta isegi luges. Kas täiskasvanud teatrisse oleks vara kaasa võtta? Draamateater või Kalamaja Tigu teater näiteks.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

12-aastasega peab käima tavalistes, täiskasvanutele mõeldud muuseumides, mitte titekates 😉 Näitused, teater, kino jne jne. Pärast ära korralda ristküsitlust, vaid küsi mis meeldis ja millega ta nõus ei olnud.
Lastega, rääkimata teismelistest, tuleb rääkida ja arutada erinevatel teemadel, no näiteks keskkonnakaitse, kuritöö / karistus, nende kohustuslik kirjandus, arhitektuur, loodus, ajalugu jne jne. Noortel on väga asjalikke ja huvitavaid ideid, isegi kui sa nendega nõus ei ole.
Silmaring hakkab ikka kodust ja vanematega vestlemisest, mitte ainult loetud uudistest.
Kui mu poeg sama vana oli, huvitus ta jalgpallist ja spordist üldiselt. Luges palju sel teemal, mind see teema ei huvitanud, aga ikkagi olin pahviks löödud kui palju ta sellest teemast teadis.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Mitte küll Tallinnas, aga minge ometi reisige maailmas ringi (jah, võib väga vabalt sõita autoga lähiriikidesde ja teepealt booking.com kaudu odavamad hotellid võtta) – see arendab nii 2a kui 12a silmaringi.

Muidugi, kui seni ei ole tehtud midagi selle nimel, et lapsel oleks huvi maailma asjade vastu, siis on muidugi päris keeruline.

Jah, pubekaeas tuleb etapp, kus lapsel ei olegi millegi vastu vahepeal huvi, aga 12-aastane poiss ehk veel ei ole sealmaal. Kui aga on, siis tuleb see aeg lihtsalt üle elada, pubekas on pubekas, küllap saab mõne aasta pärast jälle inimeseks. Senikaua arendab silmaringi oma äranägemise järgi.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Minu laps ka lugeja ei ole. Me reisime palju ja lapsele väga meeldib. Uued kohad, söögid jne, kinod, teatrid, tsirkused. Eestis oleme siis külastame palju erinevaid üritusi. Laps ootab väga nädalavahetus et kuhu me lähme. Laps praegu 10 ja õnneks ei häbene veel emaga ringi käia õpetaja kiitis et ta oskab palju kaasa rääkida. Tuli välja et paljud lapsed pole isegi vanematega matkal käinud. No millega siis see aeg sisustatakse nädalavahetuse???

Please wait...
Postitas:
Kägu

Ei ole tegelenud kunagi laste silmaringi avardamisega, lapsed elavad koos meiega, teevad meiega samu asju. Tõesti – käime palju reisimas, samuti on vanem laps musikaalne ja temaga tegeleb vanaema, kellega koos käivad kontserditel jne.
Koju tellitud ajalehti ja ajakirju loevad mõlemad. Ütleme see Imeline teadus jne. teab mis tasemel ei ole, aga käivad kah. NG on natuke parem.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Käi lapsega mujal muuseumites. Ma vist ei olegi oma lastega mingites lastele suunatud muuseumites käinud. Käige koos kinos, näitusel, kontsertidel. Pärast arutlege. Räägi temaga igasugustel teemadel. Ole siiralt huvitatud noorte kultuurist ja maailmast. Las ta jutustab sulle. Siis on ta hiljem huvitatud ka sinu juttudest. Suuna teda raamatuid lugema või arutlege kodus kohustuslike raamatute üle. Koolis on kohe aru saada, millise lapsega kodus räägitakse ja millisega mitte. Rääkides tekib analüüsioskus ja kasvab silmaring. Mingit kasu pole lapse knossosele vedamisest, kui asja üle ei arutleta. Mõni seal mitte käinud laps teab asjast hoopis rohkem

Please wait...
Postitas:
Kägu

“normaalsed” muuseumid, kino ja teater, näitused, etnilised restoranid. Linnareisid Euroopa ägedatesse kohtadesse, kus kubiseb ajaloost ja kultuurist, sekka 12-aastasele sobilikku (a la Harry Potteri maailm Londonis jne).

Please wait...
Postitas:
Kägu

Meil küll 8a, aga käib, kus me ise teatrid, kontserdid, kino, muuseumid.
Kui midagi meeldib käime ka korduvalt, alati on midagi uut.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Ei osanud teisiti sõnastada. Kuidas teie teismelise 12. aastase poisi silmaringi laiendate? Raamatuid ta suurt lugeda ei soovi. Piirdub kohustusliku kirjandusega. Enamus muuseumeid mis lastele on suunatud on läbi käidud. Palun pakkuge mingeid ideid, mida koos teha või kuhu minna teismelisega Tallinnas.

Vestelda erinevatel teemadel, vaadata väärtfilme, käia teatris, teha põnevaid ringkäike kodukohas, ergutada rohkem lugema, anda kätte entsüklopeediaid.
Tee lapsega tuur ümber Tallinna linna müüri ja uuri erinevate tornide kohta.
Tallinnas on kirjanduskeskused – väga harivad.
Erguta last osa võtma einevatest raamatukogudes olevatest ringidest, tundidest, mängudest.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Silmaringi laiendamiseks ei ole tingimata vaja mööda ilma ringi kolistada.
Intelligentne lapsevanem teab seda nii ehk naa ja suudab ka ise oma lapse silmaringi avardada.
Tarvis on ainult tahet.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Kas tõesti reisite 12aastastega juba Euroopa suurlinnades? Me reisime oma lapsega küll, aga oma lastest näen, et suurlinnad on natuke vara veel. Neid huvitavad paigad kus saab millegiga tegutseda. Käisime koolivaheajal reisimas, olme väikelinna vanalinna osas, üritasin lastega rääkida vanalinnast ja mõelda, et mis ajastu see võiks olla ja kuidas siin inimesed aasta kümneid tagasi elasid, vanalinnast järgmine paralleel kvartal nn peatänav vaade ookeanile, kes seal võisid elada, kuskil oli ka kahur, museaal muidugi, aga miks see siin on jne. jne. No ei tulnud küll eriti kaasa, suurem huvi oli minna ujuma, pilku püüdsid ka lohesurfarid ja skuutrid. See ei arenda eriti nende silmaringi.
Laste oopereid oleme vaatamas käinud Prints ja Kerjus, kontsertidel oleme käinud, nad on ka ise kaasa teinud. Kontserti all ei mõtle ma Ott Laplandi vaid ikka näiteks Mahler. Koduloomuuseumides käinud tõesti pole ja ega see mind ennast ka ei huvita, vabaõhumuuseumis käisid kevadel klassiga. Käinud on nad elektriavastuskeskus, ahhaa, eureka jne.
Lugemus on niru ja ega aega ka eriti pole. Kohustuslik kirjandus ikka loetakse läbi, aga klassis antud raamatu teemadel ei arutata ega analüüsita, peaasi, et raamat läbi loetud ja oskab vastata õpetaja etteantud, kohati kõrvalistele küsimustele, näiteks kes poistest mängis kitarri, üks episood ja ei puutu üldse raamatu sisu probleemidesse, nn lugemiskontroll.
Nüüd proovin üritada nädalavahetusel organiseerida Kadrioru kunstimuuseumisse, ega see ahvatlev neile ei tundu, olen juba asjast rääkinud. No mida ma nendega Luvris teeksin või kusagil kuninga lossis? Need on suured ja nad tüdinevad ikka kiiresti. Veekeskust neis ju pole.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Nagu varemgi siin mainitud, siis midagi erilist polegi vaja ette võtta, piisab lapse kaasamisest igapäevaellu ja muude tegevuste kõrvalt õpib endale teadvustamatagi.
Minu lapsed on 10 ja 15 ja mõlemaga on sama käitumine olnud. No toon mõne näite.

Nt meil on aastaid olnud traditsioon, et kui Nat.Geo postkasti ilmub, siis tol õhtul on õhtulugemiseks see. (jah, meil on ikka veel õhtujutu lugemine ja ka 15-aastane kuulab/loeb võimalusel). Enamasti küll lappame pilte ja arutleme huvitavamate teemade üle.

Kuna lapsed ei taha kl 21 veel magama minna, siis AK ajal on nad suures toas ja nt joonistavad vms. Reegel on, et peavad olema vaiksed ja tahes-tahtmata kuulevad ka uudiseid ja nii mõnigi äratab neis uudishimu ja tekitab küsimusi. Eriti nooremale on tarvis siis lihtsamalt asjad üle rääkida ja kokku võtta.

Lastele meeldib koos süüa teha. Selle käigus annab väga hästi rääkida palju lisaks. Et miks aasia toidud vürtsikamad on ja miks liha soolatakse ja kapsast hapendatakse.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Proovin ise kultuur(ili)selt võimalikult aktiivne olla ning katsun last endaga kaasata nii palju, kui tal hetkel jaksu või huvi on.

Kui reisime, siis loomulikult olen pidanud Pariisis olles vajalikuks 7-aastasega külastada mh ka Louvre`i, sest Mona Lisat ta lihtsalt pidi nägema (lapse enda sõnad), kuigi ma ise olin seal juba varem kolm korda trüginud ning enda pärast seda neljandat korda poleks vaatama läinud. Me oleme kodus palju kunstist rääkinud seega nö eeltöö oli tehtud. Möödaminnes tutvustasin ka muid asju seal. Samuti Versailles loss ja park, kus võtsime ka rattad ning tegime pikad tiirud. Loomulikult kuulus nende hulka ka väike virin ja väsimus, aga ma ikka näen, et sellised asjad tulevad kasuks, praegu on meeles ikka rõõm ja elamus, mitte väsinud jalad. Tasakaaluks muidugi ka lapsele huvitavaid asju- järgmine päev siis veekeskusesse või mänguväljakule, mänguasjapoodi jne. Olen öenud, et kui viriseb, siis järgmine kord reisile kaasa ei saa, et sellega peab arvestama, et võõral maal tuleb ikka sealseid tähtsaid kohti ka vaadata, sest iial ei tea, kui see võib olla kadunud (hea näide viimatisest ajast Notre Dame kirik).

Kodus üritan teleka asemel ka ise palju lugeda, aga telekast ka mitte “rämpsu” vaadata. Kui laps maas puslet nt paneb ja telekast käib OP, Plekktrumm, AK, siis tihti on midagi ka talle endale kõrva jäänud. Mõnda saadet on ta lausa ise vaatama jäänud kõrval olles.

Kui jalutama tahame minna, siis lähemegi nt Kadrioru parki või Vabaõhumuuseumisse, aga ka muuseumitesse, peale seda siis taas mänguväljak või lapsele meelepärane söögikoht. Vabaõhumuuseuimis oleme 10 korda küll käinud, iga kord avastab enda jaoks midagi uut või pikin märkamatult mõne uue detaili ta teadmistesse. Kusagile ei sunni minema. Näiteks olen juba kaks aastat rääkinud, et läheme Kumusse, kes tahaks kaasa tulla, aga seni pole tahetud. Ise olen muidugi mõnel korral ikka sel ajal ka juba käinud, aga nii kord paari kuu tagant küsin üle, et äkki lähme ikka koos. Ootan, kuni tal endal ka mingi motivatsioon tuleb.

Raamaturiiul on täis erinevaid laste entsüklopeediaid. Kunagi ei sunni uurima, aga kuna need on kenasti nähtavas kohas, siis ikka päris tihti võtab midagi välja. Meil on õhtul eraldi tund aega nimetatud kui lugemisaeg, kui enam telekas ega tahvlis olla ei tohi, hambad peavad olema pestud ja öösärk seljas, aga tulesid veel kustutama ei pea. Olenevalt tujust kas siis mängib nukumajas või tuleb minuga koos voodisse lugema.

Järgmisel kuul tuleb aga minuga koos ooperisse, ise avaldas soovi, et tahaks tulla. Ta teab, et teeme sõbrannaga alati “uhke” vaheajatellimuse ning eks see lisab ka temale põnevust juurde. Klassikalise muusika kontsertitel käin temaga juba 7-aastasest peale, see õpetab imeliselt lihtsalt kuulamist ja püsivust, seal tellime ka alati vaheajaks midagi head, nt cocat, mida ma tal midu eriti juua ei ole lubanud. Balletti pole ta veel tahtnud kaasa vaatama tulla (alati küsin, kui omale pileteid ostan). Ühesõnaga tihti “ostan lapse ära”, et teda meelitada ja talle igavaid kohti atraktiivsemaks teha, aga ma ei näe selles midagi halba, kui osata sellega piiri pidada, st laps ei saa aru 🙂

Täna on laps 11-aastane ning klassijuhataja on välja toonud arenguvestlsuel, et lapsel on lai silmaring.

Please wait...
Näitan 16 postitust - vahemik 1 kuni 16 (kokku 16 )


Esileht Ajaviite- ja muud jutud Lapse silmaringi laiendamine