Esileht Koolilaps Lapse emakeele tase on halb ning tema parim sõbranna on düslektik

Näitan 13 postitust - vahemik 1 kuni 13 (kokku 13 )

Teema: Lapse emakeele tase on halb ning tema parim sõbranna on düslektik

Postitas:

Ma loodan, et düslektikute vanemad ei võta seda teemat hinge.
Mul on kolm last, kellest kahel on emakeele hinne alati väga hea olnud, nendega suheldes on ka selge, et probleemi pole. Mul endal ja laste isal ka mitte.
Aga 12-aastane tütar sai emakeeles kolme ja mul on nii raske sellega leppida.
Mu teiste laste puhul on õigekiri justkui iseenesest tulnud. Loomulikult käivad nad koolis ja üks loeb palju raamatuid ka, see ka abiks. Ei ole emakeele viie nimel midagi erilist teinud.
Hinne ei olnud üllatus, see oli sama ka eelmisel tunnistusel. Isegi lühikestes telefonisõnumites on tal vead sees, nii et asi pole ka ranges õpetajas.

Lapse parim sõbranna on düslektik. Sellise tõsiduskraadiga, et saab lugemise ja kirjutamisega hakkama, kuid kogu tekst on vigu täis. Ta on kohe ametlikult düslektik kui nii võib öelda, see ei ole vaid minu luul. See ei takista tal palju kirjutamast ja nagu tänapäeva lapsed ja noored ikka, käib suur osa suhtlusest internetis ja kirjalikult. Ja nii on mul tekkinud kahtlus, et selle sõbranna düsleksia on minu lapse kirjakeelt mõjutanud.

Seda ka keeruline välja selgitada, kas oskus läheks paremaks kui ta sõbrannaga ei kirjutaks, sest kuidas ma saan talle sellist suhtlust keelata. Võin ju öelda, et ei tohi, aga see tundub kuidagi ebaeetiline ja julm ning pealegi poleks keelust ilmselt kasu.

Hea on see, et teistes ainetes on lapse hinded korras, isegi väga head. Näiteks matemaatika ja inglise keel on läbi aastate viied olnud.

Mis te arvate, kas võib olla selline seos ja mida siis tegema peaks?
Võibolla on siin lugemas mõni õpetaja, kes teab jagada oma tähelepanekuid?

+7
-10
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Sellisel juhul pead sa keelama enda lapsel kõigi eakaaslastega suhtluse. Neti keskkonnas tehakse pidevalt ja palju vigu. Suuna parem enda energia omaenese lapse eesti keele arendamisse…

+12
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Kindlasti mingi mõju on olemas. Ma ei keelaks oma lapsel sõbrannaga suhtlemast vaid prooviks teda suunata rohkem lugema ja eesti keele kirjatöödes aitaks rohkem. Ehk suunaksin lapse blogi pidama ja aitaksin tal seal oma sõnavara ning kirjakeelt parandada.

+7
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

see ei sõltu küll sõbrannast, kes on düslektik. nad ei viitsi korralikult kirjutada ja nad kirjutavad nii et lühendavad sõnu. saadetavat teksti üle ei loe ja tuleb sisse palju trükivigu. ise saavad nad sellest aru, mis kirjutatakse. minu arust korralikult kirjutav teismeline on ikka haruldus. eriti, kui nad kirjutavad omavahel. ja nad ei tee ka teiste tehtud vigadest välja, ei paranda neid. seega kirjutavadki nad nii nagu mõte ja pöial liigub. ja need pöidlad liiguvad neil ikka kuradima kiiresti.

+7
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Tegelikult on ilmselt lapse sõbranna düsgraafik (kirjutamisraskus), düsleksia on lugemisraskus.
Aga on päris kummaline, et mõni ema ei suuda leppida sellega, et laps teeb logopeedilisi vigu, ja süüdistab selles suvalist kõrvalseisjat…

+11
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Ära süüdista oma lapse eesti keele kolmes lapse sõbrannat. Tihtipeale on nii, et kui kellelgi on mingi asi raske, siis otsib ta teise endasarnase, koos nad toetavad teineteist ja tunnevad end teise seltsis hästi, ei teki alaväärsuskompleksi jms.

Mul tuttav abielupaar on kurdid, lapsed kuulevad. Kui neile lapsed tulid, siis vingusid ka mitmed peresõbrad, et nooh, ega need lapsed normaalselt rääkima ei õpi! Aga nüüd on lapsed koolis ja mõlemad on oma klassis parimad just eesti keeles. Nende kurdid vanemad on neid pisikesest peale suunanud raamatuid lugema, lugenud ise ka ette (aktsendiga ja pisut vigaselt küll, aga põhiline on siiski, et nad seda üldse teevad), nende peres on hästi palju raamatuid ja ema on nendega hästi palju tööd teinud. Seega, mingi kehalist laadi erivajadus või puue ei mängi tegelikult rolli. Olulised on siiski muud tegurid.

Laps ei ela kotis ja ei usu, et ainus inimene, kellega tema suhtleb elus, on too sõbranna. Isegi kui sõbranna vigaselt kirjutab, on ju sinul lapsevanemana võimalus tutvustada oma lapsele õiget keelt! Tegele ise oma lapsega, vii sisse igapäevased kindlad lugemisajad. Meil nt on reegel, et iga õhtu peavad lapsed vähemalt 30 minutit raamatut lugema. Loe ka ise lastele ette, lihtsalt võta see aeg. Lase neil päevikut pidada – kas või 2 lauset igal õhtul möödunud päeva kohta. See ei ole tegelikult ju üldse raske, kuid aitab last palju 🙂

+12
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Naljaks, et mõni emmekene lihtsalt ei suuda leppida, et ta laps on puupea ja süüdistab selles teise pere last. Naljanumber.

+6
-7
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

eesti keele grammatika ongi raske. Isegi väga.

Sõbranna ei ole selles kindlasti süüdi, et su laps eesti keeles kolme sai. Vbla lapsele näiteks ei meeldi see eesti keele õpetaja, kes tal koolis on. Peaksid ise tegelema sellega, et teda keeles järjele aidata, kui see on sinu jaoks probleem. Eelkõige tuleks tekitada huvi, sest kui grammatika ei tule iseenesest, siis selle reeglite pähetuupimine on jube tüütu.

Mõnel on keelevaist ja teisel pole. kehtib ka emakeele kohta.

See, et tal inglise keeles hästi läheb – ilmselt on ta selle keele õppimisest rohkem huvitatud, õpetaja teeb tunni põnevamaks vms

+4
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

See ei saa olla sõbranna viga. Minu poiss (11) ei tee eesti keeles vigu, aga mõni tema sõber teeb, ja ikka palju. Vahel loen nende sõnumeid. Ikka väga vigaselt kirjutatakse. See ei mõjuta mitte kuidagi minu last.
Kui see laps on logopeedi poolt üle kontrollitud ja vead ei tulene mingist düsgraafilisest häirest, siis tuleb lapsega rohkem tööd teha. Lugema panna, eelkõige. Ja vajadusel abiõpetaja palgata, kuni järjele saab. Pole see eesti keel nüüd nii ülemõistuse keeruline ka. Kuid vabalt võib ka teemaalgataja lapselt olla mingit sorti düsgraafia.

+1
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu düslektik kasutab keelekorrektorit ja on suht pedantne et sõnumid oleks loetavad ja korrektsed. Tema hea sõbranna korrektne kirjakeel on teda palju motiveerinud. Saadavad sõnumeid ja see on minu last isegi aidanud. Parim kirjakeele arendaja on filmid subtiitritega. Mina ei arva küll et teine laps on sinu lapse hooletuses süüdi. Ei ole ju nii et kui minu matemaatikas tugev laps sõbrustab mate kolmelidega ei oska ta enam kortutada ja jagada. ????‍♀️????????

+5
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Parim kirjakeele arendaja on filmid subtiitritega.

Pigem ikka suur lugemus. Subtiitrite puhul on oht, et tähelepanu on siiski räägitaval, eriti kui laps inglise keelt oskab. Tõlge toetab, kuid sellesse, eriti õigekirja, et jõuta süveneda.

+5
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu vanaemal on kolm last ja üks on düsgraaf-düslektik (mitte küll nii raskelt, et nõuka-ajal logopeedile oleks saadetud, kuid koolis eesti keelt üle 3 ei saanudki, see oli isegi hea), üks kokutas lapsena ja üks on keeleliselt isegi andekas. Vanaemal ega vanaisal taolisi probleeme ei olnud, vanaisa oli koguni luule- ja kirjandusandega, mitme raamatu autorgi (suhteliselt vähetuntud, ei avaldanud ilukirjandust).
Kes siis süüdi oli, et üks kokutas ja teine ei osanud lugeda-kirjutada (siiani on toimetamata tekstis igas lauses mõni viga ja lugemisel võib samuti vigu tulla)? Kusjuures, vanaema kõik 3 last said nõuka-ajal korraliku ülikoolihariduse ja on edasises elus edukad olnud mitmetel aladel.

Düsgraafia ja düsleksia ei hakka niisama kõrvalseisjale külge, eriti düsleksia. Küllap teemaalgataja lapsel endal lihtsalt pole head keelevaistu ja võibolla on ka lugemus ebapiisav selle kompenseerimiseks. Soovitan teha lapsega kokkuleppe, et tema suhtleb netis ja telefonis teistega korralike täislausetega ja nii korrektses eesti keeles kui oskab.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Minu laps kirjutas nooremates klassides eesti keeles vigadega, polnud ametlikult ei düslektik ega düsgraaf. Inglise keeles loeb ja kirjutab vigadeta algusest peale. Aga eesti keele puhul aitas teda just sõnumite vahetamine sotsiaalmeedias. Ta ei tahtnud olla see, kes valesti kirjutab ja alguses kontrollis väga korralikult. Mida rohkem ta suhtles, seda paremaks tema õigekiri läks. Tal oli praktiline vajadus õigesti kirjutada, Lühenditel, mida omavahel kirjutades kasutatakse, pole õigekirjaga suurt midagi pistmist. Noored tajuvad väga hästi ära, et see pole õige kirjakeel ja seda kasutatakse ainult omavahel.
Ka õpetaja vahetumine aitas minu lapse puhul kaasa, noor õpetaja kasutas teistsugust metoodikat.
Lugemine on väga hea, aga ma tean siiski ka last, kes väga palju loeb ja teeb ikka väga palju vigu.
Üldiselt ma arvan, et keeletaju on erinev lihtsalt, nii ilmselt ka sinu lastel. Seda ma tõesti ei usu, et sõbra düsgraafia mõjutaks last.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 13 postitust - vahemik 1 kuni 13 (kokku 13 )


Esileht Koolilaps Lapse emakeele tase on halb ning tema parim sõbranna on düslektik

See teema on suletud ja siia ei saa postitada uusi vastuseid.