Töötan ka ise õpetajana.
Kui noore inimesena tööle läksin, siis õpetas vana ja kogenud kolleeg mind nii. Aasta algul, õppematerjal on teisejärguline. Aga distsipliin tuleb klassis saavutada. Kasvõi jääb õppimata.
Igal aastal kui saan uue klassikomplekti, siis esimene trimester on kõige raskem.
Süveneda, püüda aru saada suhetest klassis. Kes keda mõjutab. Kes on nööritõmbaja. Milline mõjutusvahend kellelegi mõjub. Aru olen saanud sellestki, et kui ise suhtud lastesse halvasti, siis vastu midagi head loota ei ole. Ole piisavalt range, aga piisavalt heatahtlik. Ole sõbralikult meelestatud, aga ära püüa olla semu. Noortel õpetajatel kipub olema algul tunne, et vat nemad nüüd tulevad ja on õpilastega sõbrad. Tutkit! Pähe istutakse sulle umbes teisel-kolmandal kuul. Või varem. Oluline – ole õiglane! Ka siis kui õpilane pole meeldivalt käitunud – ära võta seda emotsiooni hindamisse kaasa. Hoia teadmiste hindamine lahus muust jamast. Jaga rohkem “präänikut” ja vähem “piitsa”. Ole klassis boss! Kui ütled, et keegi peab mujale istuma – siis nii on – sest sina ütled nii. Ja see ei kuulu üldse arutlemisele, miks ja miks mõni teine ei pea. Kui tahavad seltsielu elada, siis peale kooli kohvikus. Jää viisakaks, aga ära tagane nõudmistest. Nõudmised olgu mõistlikud.
Räuskavale lapsevanemale ütled rahulikult, et sellises stiilis sa suhtlema pole nõus.
Mida ma aga õpetajana ei mõista, ja mis ühes siinse teemagi postituses silma jäi. Teema on sellest, et lapsel pole käitumishinne eeskujulik. See tähendab siis enamasti, et käitumishindeks on “hea”. Minu meelst ongi normaalne käitumishinne “hea”. Ma isegi ei jaksa koolis eeskujulikult käituda. Ammugi siis lapsed. Kui paljud neist ikka nii käituvad, et teistele suisa eeskujuks on? Ja sõna “eeskujulik” eeldab ikka eeskujuks olemist. Ja ma loen siit, et leidub lapsevanemaid, kes samuti sellise NEGATIIVSE hinde peale aru päriksid ja lärmi teeksid. Mis ajast on “hea” hinne negatiivne? Ja vat see on see, millega õpetajad tänases koolis tõesti silmitsi seisavad. Oleme sealmaal, et kui julged lapsele töö eest panna hindeks nelja, siis võib sind oodata ees vestlus lapsevanema ja direktoriga. Sest lapsevanema arvates on 4 negatiivne hinne. Ainus, mis üleüldse kõne alla tuleb on 5. Ka siis kui töö on kirjutatud loetamatus käekirjas ja osa vastuseid puudu. Sest vaadake – kui on puudu – siis ei saa ju neid valeks lugeda. Ka sellist loogikat olen kohanud. Kui ei pannud viit lapsele, kes töölehe teise külje tegemata jättis. Lapsevanema argument oli, et esimese poole eest peaks ju viie saama.
Aga teemaalgatajale tahaks siiski öelda, et midagi pead sa oma tunni läbi viimises ümber vaatama. Ei ole mingit mõtet anda oma ainet, kui osa lapsi jookseb ringi ja peksab kedagi ning sina siis üritad seal eesti keelt või kirjandust või loodusõpetust anda. Kuidagi suudan veel sellist olukorda kehalises kasvatuses ette kujutada. Aga pinkidega klassiruumis…
Saan (loodetavasti) vähemalt esialgu koolilt tuge, nii mulle vähemalt lubati. See ongi see oodatud muutus.
Detailidesse ei lasku, aga mina sain need pöörased lapsed endale alles 1,5 kuud tagasi.
Enesekehtestussoovitused on toredad, kuid praeguses koolis nad enam ei tööta.
Lapsevanemal on alati õigus. Ja sealt kõik hädad hakkavadki. Tõepoolest, madalamat hinnet kui “viis” vanemad enam ei tunnista, hoidku jumal puuduliku eest.
Ja siis loen siin teemasid, et riigieksamid saadakse alla 20 punkti (medalistid!) või tavalise gümnaasiumi katsed osutuvad ületamatult rasketeks. Jälle on süüdi õpetajad, kes ülirasked katsed tegid või ülirangelt hindasid või need samad õpetajad, kes eelnevalt õpilastele viisi panid.
Selline kooli suunas välja pressiv ja süüdistav haridus ei saa pikalt eksisteerida.
Varem või hiljem seisavad vanemad silmitsi probleemiga, et mida peale hakata lapsega, kes midagi ei tea ja käituda ka ei oska.
Mis mõttes enesekehtestamine koolis ei tööta? Sa pole sellega ilmselt siis tegelenud, kui nii ütled. Said klassi jaanuaris?
Nüüd esmaspäeval teed nii – võtad kasti ning korjad tunni alguses KÕIKIDELT telefonid ära.
Käsid õpilastel asjad valmis panna ja vaikselt tundi alustada.
Teavitad klassi, et tunnis räägid ainult sina ja kes soovib sõna saada, see annab käega ja vaikselt märku.
Ning ütled vaiksel, kuid kindlal häälel – kes tunnikorda rikub, see saab lisaülesandena referaadi selle ja sellel teemal. Naeratad ka sinna juurde.
Hoiatusi on kaks, kolmas kord annad konkreetse ja lühikese referaadi järgmiseks tunniks esitada (seod selle aine ja õpitava teemaga ning lausud, et vikipeediat kasutada ei tohi, sest teed sellele kaastööd ja vastavas teemas kirjutatud artiklid on sinu tehtud)
Ja referaadi peavad tooma KÕIK õpilased. Kirjutad ekooli ka üles, et referaadi esitamise tähtaeg on siis ja siis, tegemata töö hinnatakse esialgu hindega 0 ja kümne tööpäeva jooksul muutub null üheks, mille järelvastamisvõimalus puudub.
Kirjuta referaat ja teema tahvlile, ülaserva.
Lisaks teavitad klassi, et lisaülesandeid saavad nad seni, kui tunnis on kord olemas.
Edasi tutvustad tunni eesmärki, palud avada õpikud/vihikud/TV-d ja tuletada meelde kolm minutit, millest eelmises tunnis räägiti. Seejärel palud tuua kõige suurema lärmaja/segaja oma koduse tööga laua juurde ning võtad ette järgmise ja suvalise inimese, kelle tööd hindad. Kuluta sellele aega umbes 5-7 minutit.
Seejärel kõnni klassis ringi, kamanda vahepeal õpilased sirge seljaga istuma, kontrolli nende ülesandeid. Mõne tegelase kõrvale (piisavalt kaugele, et ta ei hakkaks ahistamise iba suust välja ajama) jää pika pilguga vaatama ja nii, et tal hakkab ebamugav.
SINA oled klassis boss, SINA määrad tooni ja SINA alustad ning lõpetad tundi – sa ei tohi välja näidata, et sa neid kardad või sa neist jagu ei saa.
Iga sekund peab olema ettevalmistatud ja kohe, kui keegi korda rikub, osutad lisaülesande poole.
Vanemad esialgu virisevad, lapsed virisevad, aga referaat on üks osa koolitööst ja nende tegemisega saab klassi üsna kenasti distsiplineerida ja taltsutada.
Lisaks võta oma kõnepruuki ka sellised laused, kui keegi jälle lõugama ja kisama hakkab: “Lubasin rääkida?”; “Palusin sõna võtta?”; “Ütlesin, et sinu kord on või?”
/viimased neli aastat saanud koolis need klassid, kus distsipliin olnud eelneva aineõpetajaga olematu/
Jah, jaanuaris anti need lapsed.
Tegemist on 1. klassiga, nii et referaati seal veel ei kirjutata. Seal ei kirjutata üldse mitte midagi, sest 2/3 klassist ei oskagi ikka veel lugeda, kirjutada ega tunne numbreid. Tean olukorda lasteaias, kust nad tulid. Seal keelas direktor lastele tähtede, lugemise ja numbrite-arvutamise õpetamise ära. See-eest olid nad väga loomingulised: laulsid, tantsisid, vuristasid peast luuletusi, joonistasid, näitlesid jne jne. Distsipliini ei tohtinud neilt juba lasteaias nõuda, koolis jätkub sama jama. Koolis on teisigi sarnaseid vanemaid klasse, kes ka nt 4. klassis veel tähti ega numbreid ei tunne, lugeda, kirjutada ega arvutada ei oska. See ongi Eesti koolides viimase 4 aasta trend. Ega Reps ilmaasjata 9. klassi lõpueksameid ära keelata ei taha – ebameeldiv on ju tunnistada oma läbikukkumist haridussüsteemis.
Hinnetega on nii, et “mitterahuldavad” hinded on tänapäeval õpetaja mure. Õpetaja peab täitma peale “mitterahuldavaid” hindeid referaatide mahus aruandeid, kus tõestab tões ja pühalikkuses, kuidas tema on püüdnud kahemehest kolmemeest teha. Lihtsam on tõesti õpilasele “kolmed” panna. Pärast ei ilmu need voostrid veel suvetööle, kaebavad HM-i ja kohe poogitakse pedagoogile mõni viga külge ja kohalt lendab õpetaja. Seegi on Eesti kooli argipäev. Erikoole ja klasse pole, kuhu selliseid tuhajuhaneid saata ja süüdi ning süsteemile ebamugavaks muutub “mitterahuldavad” kirjutanud õpetaja. Olen seda piisavalt ise näinud, enamik õpetajaid ilmselt nõustub selles osas minuga.
No ja meie esimestes klassides on lausa keelatud alla “neljade-viite” üldse muid hindeid panna.
Nii et sinu soovitused referaate teha, “kahtesid” vorpida ja järelvastamisvõimalusest keelduda (õiguskantsler lennutas peale selliseid võtteid Kopli Kunstigümnaasiumist eelmisel aastal nii mõnedki õpetajate pead koolist välja – lapsele peab ju alati jääma võimalus ennast parandada) minu olukorras tõesti ei tööta.
Sul on vedanud, kui sulle on koolis antud luba olla range õpetaja. Enamikule õpetajatest selliseid privileege ei jagata.
Loomulikult pole see koolitöö mingi asi, mida pikas perspektiivis edasi teen. Aga mis eriala suunas kannapöörde teen, seda ma hetkel veel ei tea. Pole väga aega ega jõudu praegu sellele mõelda. No ja see ei juhtu ka üleöö: vaja uued riigieksamid teha, uus eriala omandada, kõik see võtab aega. Kontorisse võiks küll tööle minna.
Teistes klassides saan tööd küll teha. Selle klassi klassijuhataja kurdab ka väga selle klassi üle. Eks probleem saab ka sellest alguse, et see klassijuhataja ei viitsi väga oma tööd teha. Mujal tundides ka väga probleeme pole, sest kehalises neile joosta meeldib ja laulma on neid lasteaias ka korralikult õpetatud. Minu tunnis jooksu ja laulu pole eriti võimalik rakendada, minu missioon on neile aasta lõpuks trükitähed selgeks õpetada.
Märkused on ka vanematele ülimalt üksikasjalikud olnud. Eks nende arvelt see kõnealune laps oma märkutest ilma jäigi. Lootsin südamest lastele selle formaalsuse arvelt mõne tähe selgeks õpetada, aga vist ei õnnestu. Hakkan aga kõigile igas tunnis iga piiksatuse eest märkusi trükkima. Tekib sama olukord mis arstidelgi, et patsiendi ravimiseks enam aega ei jää sest e-Tervis vajab täitmist. Et sooja koha peal peesitavatel bürokraatidel oleks materjal, millega oma mõnusat leiba välja teenida.
Kasutaja on kirjutanud teemasse 38 korda. Täpsemalt 21.02 22:06; 22.02 11:55; 22.02 12:03; 22.02 12:43; 22.02 13:03; 22.02 13:06; 22.02 13:11; 22.02 15:05; 22.02 22:14; 23.02 00:20; 23.02 09:05; 23.02 09:39; 23.02 09:43; 23.02 13:39; 23.02 13:48; 23.02 14:27; 23.02 15:10; 23.02 15:35; 23.02 17:08; 23.02 18:09; 24.02 13:33; 24.02 15:08; 29.02 15:39; 29.02 18:54; 29.02 23:46; 01.03 09:41; 01.03 09:51; 01.03 11:19; 01.03 12:07; 01.03 14:56; 01.03 16:25; 01.03 16:29; 01.03 16:51; 04.03 21:33; 04.03 21:36; 04.03 21:38; 05.03 11:15; 05.03 11:17;