Esileht Pereelu ja suhted Lastekasvatus varem

Näitan 15 postitust - vahemik 61 kuni 75 (kokku 75 )

Teema: Lastekasvatus varem

Postitas:
Kägu

Ärme räägime nüüd nii erandlikust vaesusest, et ema on küll väga puhas inimene, aga näe, ei ole seda võimu minna riideabi järgi. Ühtki tuttavat, kes annetaks ka pole. Ja ära antavaid lasteriideid ei oska otsida.

Mis riideabist sa nõukaajal räägid? Riided kanti ribadeks, lapiti, tehti pikemaks, mantlil keerati riie teistpidi, nõeluti sokke ja võeti sukasilmad üles. Võibolla 80-ndatel läks veidi kergemaks, aga mingit riideabi küll ei olnud enne 89-90-ndat aastat. Siis ilmusid kõigepealt kirikutesse sandiabi riided, mida need kaltsuusklikud müüma hakkasid.

+9
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ärme räägime nüüd nii erandlikust vaesusest, et ema on küll väga puhas inimene, aga näe, ei ole seda võimu minna riideabi järgi. Ühtki tuttavat, kes annetaks ka pole. Ja ära antavaid lasteriideid ei oska otsida.

Mis riideabist sa nõukaajal räägid? Riided kanti ribadeks, lapiti, tehti pikemaks, mantlil keerati riie teistpidi, nõeluti sokke ja võeti sukasilmad üles. Võibolla 80-ndatel läks veidi kergemaks, aga mingit riideabi küll ei olnud enne 89-90-ndat aastat. Siis ilmusid kõigepealt kirikutesse sandiabi riided, mida need kaltsuusklikud müüma hakkasid.

Rääkisin tänapäevast ja tsiteerisin inimest, kes ka rääkis tänapäevast või õigemini ajatult.
Sellest rääkis mu tsiteeritud postitus, kuidas plekiliste riietega, tähelepanu saanud ja kallistatud laps on ehk õnnelikum, kui pannkoogitatud ja triigitatud tähelepanuta laps.
Vastasin, et ükski regulaarselt plekiline laps ei ole oma ema tähelepanu saanud.

Mu noorim vend on sündinud 1965. Ma olen ikka jupi vanem. Pesu sai pestud ka siis, kui noorema venna lapsepõlves oli vanematel väga raske rahaga. Plekkidega ei käinud keegi…st ei läinud hommikul linna peale 🙂 – õhtul koju tuldi alalõpmata porise ja plekilisena 🙂

Riideabi oli ehk vale sõna, vabandused. Aga võimalus armastaval emal lapsele PLEKKIDETA riideid saada oli vägagi olemas. Ek kantud, ehk moest maas, aga puhtad.

Ma ise käisin teadetahvlilt lugemas – sa ju mäletad neid teadetetahvleid, kuhu inimesed said kuulutusi kritseldada. Isegi praegu on neid, eriti maakohtade poodides. Siis ka linnas. Küll anti lasteriideid ära aknapesu või puudeladumise eest, isegi lapsevankri saime vennale briketi loopimise eest. Paar tonni, ema-isa ja lapsed, tehtud. Neid kuulutusi oli palju. Isegi kuulutasime, mina kleepisin, et anname pohla- ja tikrimarju ja vastu soovime kasutatud ent korralike uiske vennale.

+2
-3
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Mis riideabist sa nõukaajal räägid?

Kirikust sai ka 1975.-1980. aasta paiku. Ma ei tea, kas igast, aga paljudest.

+1
-3
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Võtke kaks gruppi lapsi – ühele andke soe söök, pannakoogid, pestud triigitud riided, aga jätke ilma vanemate tähelepanust,  kallistustest jne. Teine grupp söögu kaerahelbeputru, kandku triikimata ja plekilised riided, aga saavad vanemate tähelepanu, hoolivust, lähedust – ja öelge kumb grupp lapsi on õnnelikum.

Ei saa ikka päris nii üheülbaliselt ka lahterdada. Mõlemad äärmused on tegelikult halvad. Mina olin siis pigem see viimasena kirjeldatud ema laps ja vastus on – ei, ma polnud õnnelik. Plekilised ja katkised riided põhjustasid palju koolikiusamist, samuti unustas ema mind pesta. Mina olin klassis ainuke, kes ootas söögivahetunde ja vohmis endale sisse nii palju portse, kui vaid anti. Sest koolitoit tundus mulle erakordselt maitsev. Tulin koju, ema tahtis mind muudkui kallistada ja rääkis “kalli-kalli-kalli-kalli”. Aga toit oli vilets ja mu koolipluusi pesi see “kalli-ema” vaid kaks korda aastas, suvise ja talvise koolivaheaja lõpul. Triikrauda majas üldse polnudki. P.S. Mu ema ei olnud parm, vastupidi- töötas kõrgel kohal, väga edukas oli tööl. Aga lihtsalt tema jaoks see kodune majapidamine oli raketiteadus. Ise emaks saades otsustasin, et minu lastel peab olema see turvatunne, mille annab teadmine, et ma olen puhas, mu riided on korralikud, mu kodus on normaalne toit ja ma ei pea ei iseennast ega oma kodu kellegi ees häbenema.

+5
-4
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Lapsed vajavad ka füüsilist lähedust, kallistamist, müramist, kaisus olemist. Me latestena olime ema kaisus, ema ajas meid taga ja müras meiega. Ka ise oma lastega mürame, õhtuti tulevad kaisus jne.

Ja minule on see kõik täiesti tundmatu teema…

(N49)

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ja minule on see kõik täiesti tundmatu teema…

Mulle ka. Mulle tundub, et ema vältis sellega ära hellitamist või helliku kasvatamist. Mulle tundub et ta kartis seda, et hellitab lapse ära ja et hellitatud lapsel on elus raske hakkama saada.  veel mulle tundub, et ta arvas et hea ütlemine hellitab ka ära.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ärme räägime nüüd nii erandlikust vaesusest, et ema on küll väga puhas inimene, aga näe, ei ole seda võimu minna riideabi järgi. Ühtki tuttavat, kes annetaks ka pole. Ja ära antavaid lasteriideid ei oska otsida.

Mis riideabist sa nõukaajal räägid? Riided kanti ribadeks, lapiti, tehti pikemaks, mantlil keerati riie teistpidi, nõeluti sokke ja võeti sukasilmad üles. Võibolla 80-ndatel läks veidi kergemaks, aga mingit riideabi küll ei olnud enne 89-90-ndat aastat. Siis ilmusid kõigepealt kirikutesse sandiabi riided, mida need kaltsuusklikud müüma hakkasid.

Riided, jalanõud käisid käest-kätte, õele õele, vennalt vennale. Kui enda laps välja kasvas, ja väiksemaid lapsi peres rohkem polnud, anti edasi tuttavate lastele kandmiseks.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

…ja see hirm oli tal ka ,  et kiitmine teeb uhkeks, ennastäis inimeseks. Aga kui laps on uhke, enesekindel ja ennasttäis, siis ei saa vanem tast enam jagu ja ta läheb aiataha niimoodi.

+6
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Võtke kaks gruppi lapsi – ühele andke soe söök, pannakoogid, pestud triigitud riided, aga jätke ilma vanemate tähelepanust,  kallistustest jne. Teine grupp söögu kaerahelbeputru, kandku triikimata ja plekilised riided, aga saavad vanemate tähelepanu, hoolivust, lähedust – ja öelge kumb grupp lapsi on õnnelikum.

Tõesti selliselt lahterdatud gruppe pole olemas. Nii ei saa üldse võttagi.

Ja tõesti, nendel aegadel oli päris palju seda, et peeti oluliseks teisi isikumadusi, tagasihoidlikkus, tubli olemine ja et ei hellitataks ära. See suur kallistamine kõigiga tekkis üsna hiljuti alles.
Praeguse aja valguses ei saa endisi aegu ära nullida, sest igal põlvkonnal olid omad kombed ja erinevused. Iga uus põlvkond sai need kaasa ja jagas oma lastele edasi vastavalt oma mõttemaailmale ja elule, mida tema elas ja tundis.
Kui mina esimese lapse sain, noorelt, 21 aastasena, siis olin tõesti rumal paljuski. Kuid mäletan, et üks mõte oli selline. Et maiustused ei ole need asjad, mida ma oma lastele iga päev sisse sooviksin sööta, kuna see on ära rikkumine ja siis ei söödagi pärast muid asju, st sooja toitu.
Kooliriiete pesemine siin keegi kirjutas enne just. Et ema ei pesnud.
Meenutasin, kuidas meil oli. Algklassides pesi ema. Alates viiendast klassist ütles ema, et nüüd iga laupäev pesete isa ära oma koolipluusi ja sokid ja sukkpüksid, panete siia kuivama ja pühapäeval triigite ära ka (pluusi siis, ja kaelarätt oli ka siis) ja seate esmaspäeva hommikuks valmis. Näitas kõik ette. Ja mina ja õde tegime seda iga korda, ilma virinata. Päris koolivormi, mis siis oli, pesi ema ise.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ah, siin hakkab lõpuks alati mingi õigustamine, et plekilised ja katkised riided näitavad tegelikult suurt hoolimist ja need, kes pannkooke teevad on südames kalgid ja külmad. Umbes samamoodi, et rikkad on kurjad, aga vaene Tiiu-talutüreke vaga ja hea. Eks igaüks ise teab, milles ta iseennast veenma peab.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ah, siin hakkab lõpuks alati mingi õigustamine, et plekilised ja katkised riided näitavad tegelikult suurt hoolimist ja need, kes pannkooke teevad on südames kalgid ja külmad. Umbes samamoodi, et rikkad on kurjad, aga vaene Tiiu-talutüreke vaga ja hea. Eks igaüks ise teab, milles ta iseennast veenma peab.

Miks õigustamine. Tol ajal polnud moes pesta end nii palju kui nüüd. Olid vanni-või saunapäevad, mil terve pere end pesi. Riideid kantigi mitu päeva järjest, sest miks pesta riideid, mis pole veel mustadki? Riiete pesu oli ka omaette suurem töö ja keegi tõesti ei vaevelnud iga päev neid pesta, sest see polnud nii mugav nagu tänapäeval on.

+2
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Mina olin ilmselt lapsena paras murjam, üleni pesti 1x nädalas saunas, muidu kausi kohal. Samas oli mul parim lapsepõlv, mis olla saab – vanematega sai igasuguseid vahvaid asju koos tehtud, mängitud ja müratud.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Ah, siin hakkab lõpuks alati mingi õigustamine, et plekilised ja katkised riided näitavad tegelikult suurt hoolimist ja need, kes pannkooke teevad on südames kalgid ja külmad. Umbes samamoodi, et rikkad on kurjad, aga vaene Tiiu-talutüreke vaga ja hea. Eks igaüks ise teab, milles ta iseennast veenma peab.

Miks õigustamine. Tol ajal polnud moes pesta end nii palju kui nüüd. Olid vanni-või saunapäevad, mil terve pere end pesi. Riideid kantigi mitu päeva järjest, sest miks pesta riideid, mis pole veel mustadki? Riiete pesu oli ka omaette suurem töö ja keegi tõesti ei vaevelnud iga päev neid pesta, sest see polnud nii mugav nagu tänapäeval on.

Ega iga päev ei pea nüüdki pesema. Vaid vahetada siis, kui just must on. Ja kohe ei pea ka pesema hakkama. On neidki, kes tänapäeval pesupesemisega liialdavad. Pestakse mitte määrdunud riideid, mis korra seljas käinud, lisatakse ohtralt aineid ja vängesti lõhnavaid loputusvahendid otsa ja masin huugab ilma vajaduseta. Ei osatud seda hinnata, et enne oli elekter soodsam. Laristati lausa. Äkki nüüd tõmmatakse koomale sellega.

0
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Meid oli kaks last, mina ja õde. Ema käis tööl. Tööst vaba aja oli enamsti meie, lastega. Peale selle oli meiel pensionärist vanaema, kes valvas lapsi ja tegi sööke siis, kui ema oli tööl. Isa oli kodus harva.

Kui olime väikelapsed, siis mäletan kodust elu sellisena, et meie õega mängisime või joonistasime ja ema-vanaema koduseid töid-toimetusi ja kui tahtsid nendest puhata, siis lugesid ajalehti või raamatuid. Rääkisime neile oma mängudest ja näitasime, mida oleme valmis teinud või mida joonistanud. Näiteks tüüpiline mälestus on, kuidas maakodus on vihmane õhtupoolik, kõhud on täis söödud, vanaema on lõunased nõud ära pesnud, puhkab ja loeb lehte (“Noorte hääl” ja mis need olid) , meie õega aga joonistame ja käime vanaemale oma joonistusi aeg-ajalt näitamas.

Küll käis ema meiega nädalavahetuseti (selle aja, mis pesupesemisiest üle jäi) sageli muuseumites, kunstinäitustel, koertenäitustel, loomaaias, Pirita rannas (maakodus järve ääres) või muudes toredates kohtades. Samuti võttis ema meid kaasa oma sõbrannade või sõbrannade laste sünnipäevadele külla. Teadsime juba, et ema see sõbranna elab Õismäel ja sinna tuleb sõita trolliga, see aga Lasnamäel ja sinna lähme bussiga jne. Kui sünnipäeva pidaja oli keegi meie perest, siis ema hommikupoolikul vaaritas ja jooksis tolmuimejaga ringi, õhtupoole tulid meile sõbrannad/sugulased koos lastega külla.

Koolilastena hakkasime muidugi ilma täiskasvanuteta (õega või koos sõbrannadega) õues kondama ja mänge mängima, suvekodus järve ääres ujumas käima jne. Ema ja vanemaga olime siiski hästi seotud, kuna nad hakkasid meid oma töödesse kaasama (poest toidukaupade toomine, pesu nöörile riputamine või nöörilt ära toomine, maakodus sõstarde ja tikrite korjamine ja sõstarde puhastamine jne. ). Õppeedukust pidasid ka ema ja vanaema silmas ja kui vaja oli, siis aitasid õppimisel. Isa/onu otseselt meid oma töödesse ei kaasanud (plikad, võibolla seepärast), aga kuna nende tööriistad – haamrid jms. tundusid huvitavad, siis hakkasin ise vaatama, kuidas nad neid kasutavad ja tegema paate, puust mänguloomi, omaehitatud mängumajale aknaid ja uksi, mööblit jne. Siis käisin muidugi jälle täiskasvanuid vaatama kutsumas, et vaadake ometi, millise maja ma valmis ehitasin, missugune mööbel seal sees on.

Ühesõnaga, olime ema ja vanaemaga väga seotud. Kuid ma ei mäleta, et nad laste mänge kaasa mänginud oleks. Kodutöid oli teha ja vahepeal pidi ju natuke istuma-puhkama ka.

+4
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

13.02 kitjutajale: ka mulle meenus sinu kirja lugedes see, et kuidas me õega joonistasime lõputult printsesse ja kopeerisime raamatutest maha ja käisime emale näitamas.  Ema ehk istus ja tegi käsitööd sel vähesel vabal ajal. Eks peamiselt  pimedamal ajal aastast. Tegime õega ka laulikuid ja kleepisime sinna pilte ajakirjadest, mida ema oli lubanud lõigata. Ja emalgi oli oma noorusest paar laulikut, tollaste lauludega. Mida ta kuuekümnendatel oli teinud. Artur Rinne, Tennossaare ja ka rahvuslikke laule. Koos emaga sõitsime vahest vabal päeval külaraamatukokku, lugemist tooma. Elasime maakohas. See kõik oligi hoolimine. Tahtsin öelda, et sul on süda õigel kohal.

+4
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 15 postitust - vahemik 61 kuni 75 (kokku 75 )


Esileht Pereelu ja suhted Lastekasvatus varem