Esileht Pereelu ja suhted Matuste korraldamine

Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 39 )

Teema: Matuste korraldamine

Postitas:

Loodan, et postitan õiges kohas, aga eks matused ole ju ka suhete osa. Kuna vanem juba eakas siis tahan valmis olla, sest ega ju eal ei tea…Ühesõnaga soovin infot matuste korraldamise kohta – mis toimingud ja millistes asutustes peab läbi viima. Vanema soov on tuhastamine ja seejärel urni matmine. Kuidas saab taotleda hauaplatsi (pole nö pererahulat)? Palju keskmiselt matuste korraldamine maksab? Suured tänud, kes oma kogemusi jagavad!

+9
-8
Please wait...
Kommentaarist on juba teavitatud
Postitas:

Eri kohtades pisut erinev (n hauaplatsi saamine) aga üldiselt nii, teen c-p mulle antud soovitustest:
Surma fikseerib ametlikult kas perearst või kiirabi andes esmase teatise, haiglas surnu puhul saab sealt teatise.

Valige matusebüroo, kes aitab teil korraldada kõik matustega seonduva.

Transpordi külmkambrisse organiseerib kas haigla või kui lahkumine toimus kodus, siis juba valitud matusebüroo tuleb lahkunule ise järele.

Kui lahkunu on transporditud külmkambrisse, siis seal säilitatakse lahkunut kuni matuse toimumise päevani või krematooriumisse viimiseni.

Teatise alusel, mille saite perearstilt või kiirabist või haiglast, tuleb Perekonnaseisuametist või kohalikust omavalitsusest tuua ametlik surmatõend, mis tuleb anda matusekorraldaja kätte, et korraldada matuseid.Saab teha ka avalduse matusetoetuseks.

Koostöös matusebürooga toimub Teile sobiliku ärasaatmise kokkuleppimine ning sobiva matuseaja kinnitamine. Kui ärasaatmine toimub kabelis, siis matusebüroo aitab kokkulepete sõlmimisega, et leida sobiv aeg ja koht. Kalmistuga suhtlemine toimub tavaliselt omaste eestvedamisel.

Peied. Neid võib korraldada kas kodus, restoranis või kasvõi õues..

Lahkunu mälestamiseks lisatakse soovi korral ajalehte matusekuulutuste sekstiooni kuulutus järelhüüdega ning matusekuupäeva ning toimumise kellaaja ja kohaga.

Lähedaste teavitamine toimub siis, kui on teada ärasaatmise aeg ja koht, ning on neile jagada konkreetselt infot kus saab lahkunuga hüvasti jätta.

Olenevalt valitud matuseviisist toimub lahkunu ärasaatmine kas surnuaia või krematooriumi kabelis, kirikus või kuskil kolmandas kohas. Pärast ärasaatmistseremooniat liigub lahkunu kas hauastamisele või tuhastamisele. Tuhastamise korral väljastatakse lahkunu tuhk mõned päevad hiljem kas urnis või puuistikuna. Hauastamise korral liigutakse surnuaeda ning asetatakse lahkunu hauda.

Peiedele liigutakse kogu matuseseltskonnaga ning see on koht kus vabamas õhkkonnas lahkunut mälestada .

 

 

 

+14
-1
Please wait...
Kommentaarist on juba teavitatud
Postitas:

See ikka ei ole pereelu ja suhete teema ju?

+3
-18
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

See ikka ei ole pereelu ja suhete teema ju?

Eriti kui see pereliige pole veel surnudki. Lihtsalt plaanitakse juba matuseid, sest “kunagi ju ei tea”.

+5
-16
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Loodan, et postitan õiges kohas, aga eks matused ole ju ka suhete osa. Kuna vanem juba eakas siis tahan valmis olla, sest ega ju eal ei tea…Ühesõnaga soovin infot matuste korraldamise kohta – mis toimingud ja millistes asutustes peab läbi viima. Vanema soov on tuhastamine ja seejärel urni matmine. Kuidas saab taotleda hauaplatsi (pole nö pererahulat)? Palju keskmiselt matuste korraldamine maksab? Suured tänud, kes oma kogemusi jagavad!

sa selle leina teema juba tegid, milleks nüüd matuste teema?

+2
-20
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 15.08 13:48; 15.08 14:51;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Pigem tasuks vanema põlvkonnaga selgeks teha, kumb on see nö üritus, kuhu kutsutakse ärasaatjad – kas tuhastamisele eelnev kirstuvaatamine või hoopis tuha sängitamine. Kahte “pidu” pole mõtet teha.

Hetkel on matusetraditsioon tuhastamise tõttu diametraalselt muutumas. Tuhastamine võib toimuda ilma suurema tseremooniata ja tuha sängitamine mitu aega hiljem – sageli oodatakse kevadet, suve või sünniaastapäeva.

Minu perekonnas on surelikkusesse väga realistlik ja eluterve suhtumine, sellest rääkimine ei ole mingi tabu. Näiteks on teemaks olnud see lugeja palkamine, mille puhul kohe kerkis esile inimesi, kes kategooriliselt keelasid kirikuõpetaja.

Lahkunu transport, korrastamine, riietamine, tuhastamine – meil sel kevadel läks ca 850€

Edasine sõltub – kas ja kes on lugeja, kas ja kus peielaud.

+9
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Pigem tasuks vanema põlvkonnaga selgeks teha, kumb on see nö üritus, kuhu kutsutakse ärasaatjad – kas tuhastamisele eelnev kirstuvaatamine või hoopis tuha sängitamine. Kahte “pidu” pole mõtet teha.

Mu kogemus ütleb, et vanemale põlvkonnale on tuhastamise puhul olulisem ja traditsioonilisem ärasaatmine kabelis, kuna sellisel juhul kui on lahtine kirst nö jäetakse seal ees hüvasti. Noorem põlvkond/õnnetuse puhul enam tihti lahtise kirstuga matust ei tee (vaid on nt pilt kirstu peal). Kuid olen aru saanud, et vanem põlvkond hindab lahtist kirstu kuidagi rohkem. Kuna tõesti, tuhk saadakse sellisel juhul hiljem ja siis on enda valida, et kas tuhk matta ja/või millal – ei pea seda kohe tegema ja pigem tehakse seda pereringis. Ärasaatmine kabelis on justkui rohkem “päris” – antaksegi teada (nt surmakuulutustes), et lahkunu ärasaatmine toimub X ajal seal ja kõik, kes soovivad hüvasti jätta on teretulnud.

+5
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Huvitav, et mingid inimesed, kellel midagi sisulist öelda ei ole, tunnevad alati vajadust siiski kommenteerida, et see teema juba kuskil oli ja et see teema ei sobi siia alajaotusse. Kas teil oma ajast kahju ei ole, inimesed?

Minule on see väga vajalik teema, kõiki perekooli teemasid süstemaatiliselt ma läbi ei tööta ja seepärast pole mujal sellist juttu veel näinud, ja loomulikult on see pereelu ja suhete teema, mille veel? Matuseprotsessi osas selgust saada on väga mõistlik enne, kui päriselt vajadus on. Tahaksin ise täpselt sedasama teha, mitte pärast lähedase surma värisevate käte ja tilkuvate silmadega segaduses mööda internetti ringi klõpsida.

Aitäh sellele heale ja targale inimesele, kes aruka pika vastuse kirjutas.

+15
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Tuha matmine on mõneti kõige mõttetum asi üldse, sest tegemist on puhta süsinikuga ja seal ei ole mitte ühtegi geeni ega ainet sellest inimesest. Kui surnukeha puhul maetaksegi inimest ennast, siis tuhk on mitte kui midagi.

0
-12
Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 15.08 13:48; 15.08 14:51;
To report this post you need to login first.
Postitas:

Surma fikseerinud meditsiiniasutus väljastab surmatõendi, millega saab nii tuhastamist, kui hauaplatsi küsima minna.

Kui teha tuhastamine, siis on kõige mugavam kogu asjaajamine jätta neile, sh surnu transport jms. Nende käest saab nii jutlustaja, muusiku, hauakivi tulevikuks jms. Samuti on neil olemas ka kontaktid, kus peielauda pidada.

Hauaplatsi saamiseks tuleb pöörduda omavalitsuse kalmistuvahi poole. Kui krematooriumis toimus ärasaatmine ja pärast oli peielaud, võib urni matta juba vaikselt pereringis.

Koroonapiirangute ajal pidin ühe urnimatuse organiseerima ning kuna krematooriumi ajal olid ranged piirangud, tegime 2 tseremooniat ning see läks maksma veidi alla 1400 euro, sh peielaud ca 30 inimesele.

Kindlasti saab ka odavamalt aga sellisel ajal on hea, kui ise peab võimalikult väikeste asjade pärast muretsema .

+6
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Juba mitu aastat ei ole vaja mingit eraldi surmatunnistust, kõik käib haiglast või mujalt antud teatise alusel.

+2
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Matsin just lähisugulase. Lähedastega ärasaatmine toimus kiriklikult, peielauas 20 inimest. Kulud (kremeerimine, urn, hauaplaat, lilled, küünlad, kirikuõpetaja, organist, laululehed, hauaplatsi ettevalmistus, peielaud jne) kõik kokku 1300 eurot.

Kõike võib lasta matusebürool korraldada, aga mõned asjad olid minul lihtsamad endal teha. Ja hea oleks enne ikkagi enne teada, kas tuleb kirstu- või urnimatus, kas ärasaatmine kodust või matusemajast, kas kiriklikult või ilmalikult, keda kutsuda, kas tuhk surnuaias mulda või merre… vanade inimeste käest tasub küsida, kuidas need asjad tuleks korraldada, kui on käes aeg neid endid matta.

Kui teil ei ole perekondlikku hauaplatsi, tasub kalmistu haldajalt uurida, et kas neil on ruumi ja kuidas te selle saaksite. Tasub ka läbi mõelda, mitme inimese platsi vaja oleks. Mõnel kalmistul on näiteks kirstumatused juba keelatud, võib matta ainult urne.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Teatise alusel, mille saite perearstilt või kiirabist või haiglast, tuleb Perekonnaseisuametist või kohalikust omavalitsusest tuua ametlik surmatõend, mis tuleb anda matusekorraldaja kätte, et korraldada matuseid.Saab teha ka avalduse matusetoetuseks.

Sul on ilmselt vananeud info. Tegelesin kodus surnud lähedasega sel kevadel.

Kui inimese surnuna leidsin, tuli kutsuda kiirabi, kiirabi fikseeris surma ja andis selle kohta paberi. Selle paberiga läksin lahkunu perearsti juurde, kes siis selle surmatõendi elektrooniliselt koostas ja mulle selle kohta paberi andis. Selle paberiga läksin matusebüroosse (samasse bürooosse, kes surma päeval surnul järel käis). Perekonnaesisuametisse või kohalikusse omavalitsusesse ametliku surmatunnistuse järgi minna ei olnud vaja, see on elektrooniline.Küll aga võid minna lahkunu elukohajärgsesse omavalitsusse ja seal teha avalduse matusetoetuse saamiseks, kui soovid.

+8
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

Googelda matuste korraldamine või surm ja matused ja sa saad tõest infot. Seda kõike pole mõtet sulle siia kopeerida.

+4
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

räägi oma tulevase kadunukesega!!!  vanematel inimestel on enamasti selge visioon sellest, kuidas kuhu ja mismoodi neid matma peaks. sageli on kõrvale panud ka õiged riided ja raha matusteks.

minu vanaema tahtis endale kindasti kirstumatust, rätik pidi peas olema ja matta tuli ta oma mehe kõrvale. vanatüdrukust vanatädi tahab tuhastamist ja seda, et ta pannakse oma ema juurde, tal on seal isegi nurgake juba ette näidatud, kuhu urn matta. ämm soovis samuti saada tuhastatud ja ema kõrvale pandud ja kindasti kirikuõpetajat ärasaatmisel. minu emal on vist terve stsenaarium koostatud (koos menüü ja sobilike lauludega ning nimekirjaga, kes tohivad ja ei tohi ta matustele tulla ja mis käigil seljas peab olma). matuse raha muuseas on kõigil omal olemas (olnud).

+6
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:

räägi oma tulevase kadunukesega!!!  vanematel inimestel on enamasti selge visioon sellest, kuidas kuhu ja mismoodi neid matma peaks. sageli on kõrvale panud ka õiged riided ja raha matusteks.

Inimesed, kellel on see selge visioon, teevad ise kindlaks, et see on asjaosalistele edastatud. Vaevalt sa oma vanaema, ämma ja ema juurde ühel hetkel pastaka ja pliiatsiga läksid küsima, kuidas nad maetud tahavad saada, ilma et sellest enne juttu oleks olnud.
Kui TA eakas lähedane seni sellest rääkinud pole, siis ma küll ei kujuta ette, miks peaks tema juurde küsima minema. Kui see teema südamel, oleks ammu räägitud. Kuna pole, siis lähedased ajavad asjad korda, kui aeg sealmaal.

+4
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Käisin hiljuti lähedase matusel ja selgus, et mõni asi võiks olla ka teada. Kirstu ees kantakse hauaplaati (kui on), kirstu ei kanna lähedased leinajad, nemad kõnnivad kirstu taga. Ja siis tulevad ülejäänud. Kirstu kantakse  kirikust/leinamajast  välja pärgade/kimpude spaleeri vahelt, siis peale lähedasi astuvad ülejäänud pärgade ja kimpudega lähedastele sappa.

Kui on kirjas, et palun pärgi ja kimpe mitte tuua, siis sobiv võtta üks lahtine valge õiega lilleoks, selle saab ilusasti hiljem kirstu juurde panna.  Kui on olemas hauaplats, siis saab toodud kimbud sinna viia, aga kui seda veel ei ole – siis on natuke keeruline.

Käisin ka venelaste matusel ja oli sümpaatne, et surnuaias pakuti pits viina koos väikse suupistega, esiteks on alati matusel jahe, teiseks ei tulegi kõik peielauda, vaid saavad siis kadunukuse mälestuseks pitsi võtta. Seal oli veel väike lauake üles pandud ja kandikutelt jagati napsi ja suupisteid.

 

+6
-3
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

räägi oma tulevase kadunukesega!!! vanematel inimestel on enamasti selge visioon sellest, kuidas kuhu ja mismoodi neid matma peaks. sageli on kõrvale panud ka õiged riided ja raha matusteks.

Inimesed, kellel on see selge visioon, teevad ise kindlaks, et see on asjaosalistele edastatud. Vaevalt sa oma vanaema, ämma ja ema juurde ühel hetkel pastaka ja pliiatsiga läksid küsima, kuidas nad maetud tahavad saada, ilma et sellest enne juttu oleks olnud.

Kui TA eakas lähedane seni sellest rääkinud pole, siis ma küll ei kujuta ette, miks peaks tema juurde küsima minema. Kui see teema südamel, oleks ammu räägitud. Kuna pole, siis lähedased ajavad asjad korda, kui aeg sealmaal.

Kahjuks on sageli nii, et kui inimene hakkab rääkima, et oma matustel tahaks ta… siis hakkab teine pool kätega vehkima ja seletama, et mis sa nüüd, sa ei hakka ju ometi surema, mis me sellest räägime, sa elad veel meid kõiki üle… Ja need jutud jäävadki rääkimata.

+10
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

räägi oma tulevase kadunukesega!!! vanematel inimestel on enamasti selge visioon sellest, kuidas kuhu ja mismoodi neid matma peaks. sageli on kõrvale panud ka õiged riided ja raha matusteks.

Inimesed, kellel on see selge visioon, teevad ise kindlaks, et see on asjaosalistele edastatud. Vaevalt sa oma vanaema, ämma ja ema juurde ühel hetkel pastaka ja pliiatsiga läksid küsima, kuidas nad maetud tahavad saada, ilma et sellest enne juttu oleks olnud.

Kui TA eakas lähedane seni sellest rääkinud pole, siis ma küll ei kujuta ette, miks peaks tema juurde küsima minema. Kui see teema südamel, oleks ammu räägitud. Kuna pole, siis lähedased ajavad asjad korda, kui aeg sealmaal.

Kahjuks on sageli nii, et kui inimene hakkab rääkima, et oma matustel tahaks ta… siis hakkab teine pool kätega vehkima ja seletama, et mis sa nüüd, sa ei hakka ju ometi surema, mis me sellest räägime, sa elad veel meid kõiki üle… Ja need jutud jäävadki rääkimata.

Jah, eks see ole raske teema ja mõni ei suuda leppida, et ta lähedane on suremas või mõtleb surmale. Saab muidugi kirja ka teha, aga kes teab, kas seda ka loetakse. Ja kindlasti on ka juhtunud, et neid nõudeid on eri põhjustel ignoreeritud, vahel pole selleks raha, vahel lihtsalt eri vaated või mingi mugavuseteema või eriti ekstreemsetel juhtudel on muutunud olude või surma asjaolude tõttu osa nõudeid võimatuks muutunud. Ja muidugi mõni ütleb, et kuidas sa ignoreerid kadunukese viimset tahet ja ega vast keegi ise seda kõva häälega ei räägigi, et ta nii tegi, kui ta just kiusu pärast nii ei teinud. Mina ise ei kavatse vähemalt praeguse seisuga enda matustele mingeid nõudeid esitada. Tehku mu laibaga, mis tahavad ja mis nende arust parim on. Aga võib-olla ma väga vanas eas või muidu surma lähenevat haaret rohkem tundes hakkan ei tea mis orkestreid ja spetsiifiliste lilledega matusepärgi nõudma, mine mind tea.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Peiedele liigutakse kogu matuseseltskonnaga ning see on koht kus vabamas õhkkonnas lahkunut mälestada .

Peiedele ikka ainult kutsutud seltskond. Ärasaatmisele võivad kõik tulla.

Nt mõned aastad tagasi hukkus mu endine kursusekaaslane. Loomulikult läksime mitme kursakaaslasega ärasaatmisele. Kuna ta oli noor, oli seal ilmselt ka tema endised klassikaaslased, trennikaaslasi, kolleegid, igasugu tuttavaid. Saalis oli ca 100 inimest, kellest pere kõiki ei tundnud. Peiedele jäid ikka ainult lähedased, mite aga kõik endised kursakaaslased, kolleegid jne

+10
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

muidugi mõni ütleb, et kuidas sa ignoreerid kadunukese viimset tahet ja ega vast keegi ise seda kõva häälega ei räägigi

Minul on digiloos kirjas, et mu keha saab annetatud arstitudengitele õppimiseks pärast seda kui sealt kõlbulikud osad on eemaldatud.

Nii et kui mu omaksed tahavad mind mäletada, siis on neil see võimalus ilma mingite matusteta.

+6
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

muidugi mõni ütleb, et kuidas sa ignoreerid kadunukese viimset tahet ja ega vast keegi ise seda kõva häälega ei räägigi

Minul on digiloos kirjas, et mu keha saab annetatud arstitudengitele õppimiseks pärast seda kui sealt kõlbulikud osad on eemaldatud.

Nii et kui mu omaksed tahavad mind mäletada, siis on neil see võimalus ilma mingite matusteta.

Mul on ka, aga kuna elan üksi, siis on üsna tõenäoline, et seda ei saa nad kahjuks kasutada.

+1
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Käisin hiljuti lähedase matusel ja selgus, et mõni asi võiks olla ka teada. Kirstu ees kantakse hauaplaati (kui on), kirstu ei kanna lähedased leinajad, nemad kõnnivad kirstu taga. Ja siis tulevad ülejäänud.

Kena keik, aga kui lahkunu on eakas inimene, kelle ärasaatmisel ongi kõik mehed kas eakad, kehva tervisega või lähedased sugulased, mis siis? Mul isaga nii just juhtuski. Palgalised kirstukandjad? Ka üks võimalus, aga minu jaoks pigem halva maiguga ja kui ma oleksin mees, siis ma kannaksin iga kell ise oma isa kirstu, mitte ei telliks selleks raha eest võõraid. Tegelikult, kui aus olla, oleksin ma olnud ka tütrena valmis oma isa kirstu kandma, aga pelgasin teiste hukkamõistu. Ma saan aru, see komme on sellest, et leinajale ei taheta veel uut koormat panna, kuid minu jaoks oleks see, vastupidi, osa leinatööst. Nii et ei maksa pahaks panna, kui sa näed kedagi seda kommet eiramas – võibolla on neid sundinud olud, aga võibolla  on nad ühed neist, kes mõtlevad nii nagu mina.

+7
-1
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Käisin hiljuti lähedase matusel ja selgus, et mõni asi võiks olla ka teada. Kirstu ees kantakse hauaplaati (kui on), kirstu ei kanna lähedased leinajad, nemad kõnnivad kirstu taga. Ja siis tulevad ülejäänud.

Kena keik, aga kui lahkunu on eakas inimene, kelle ärasaatmisel ongi kõik mehed kas eakad, kehva tervisega või lähedased sugulased, mis siis? Mul isaga nii just juhtuski. Palgalised kirstukandjad? Ka üks võimalus, aga minu jaoks pigem halva maiguga ja kui ma oleksin mees, siis ma kannaksin iga kell ise oma isa kirstu, mitte ei telliks selleks raha eest võõraid. Tegelikult, kui aus olla, oleksin ma olnud ka tütrena valmis oma isa kirstu kandma, aga pelgasin teiste hukkamõistu. Ma saan aru, see komme on sellest, et leinajale ei taheta veel uut koormat panna, kuid minu jaoks oleks see, vastupidi, osa leinatööst. Nii et ei maksa pahaks panna, kui sa näed kedagi seda kommet eiramas – võibolla on neid sundinud olud, aga võibolla on nad ühed neist, kes mõtlevad nii nagu mina.

Seda kommet väga hästi teades tahaksin ma ometigi, et mu pojad kunagi mu kirstu kannaksid. Neid on just paras arv selleks. Aga kombed, kombed…

+2
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Käisin hiljuti lähedase matusel ja selgus, et mõni asi võiks olla ka teada. Kirstu ees kantakse hauaplaati (kui on), kirstu ei kanna lähedased leinajad, nemad kõnnivad kirstu taga. Ja siis tulevad ülejäänud.

Kena keik, aga kui lahkunu on eakas inimene, kelle ärasaatmisel ongi kõik mehed kas eakad, kehva tervisega või lähedased sugulased, mis siis? Mul isaga nii just juhtuski. Palgalised kirstukandjad? Ka üks võimalus, aga minu jaoks pigem halva maiguga ja kui ma oleksin mees, siis ma kannaksin iga kell ise oma isa kirstu, mitte ei telliks selleks raha eest võõraid. Tegelikult, kui aus olla, oleksin ma olnud ka tütrena valmis oma isa kirstu kandma, aga pelgasin teiste hukkamõistu. Ma saan aru, see komme on sellest, et leinajale ei taheta veel uut koormat panna, kuid minu jaoks oleks see, vastupidi, osa leinatööst. Nii et ei maksa pahaks panna, kui sa näed kedagi seda kommet eiramas – võibolla on neid sundinud olud, aga võibolla on nad ühed neist, kes mõtlevad nii nagu mina.

Kirst on muideks raske kanda ja kui ei ole võtta 6-te kandjat, kes jaksaksid seda teha, siis olekski palgalised kandjad lahenduseks.

Minu ema suri veebruaris. Ja kuna oli koroona aeg, siis algselt ei olnud kindel, kas matustel osaleb piisavalt sugulasi, kes kannaks. Minu 3 poega ei oleks ka kuidagi kuue kandja mõõtu välja andnud.  Plaanisingi palgata kandjad. Seda siiski vaja ei olnud, kuivõrd tädide pojad (isa poolt suguvõsast, emal Eestis sugulasi ei ole) andsid teada, et tulevad ja me ei pea muretsema.  Nooremaid sugulasi tuli piisavalt, et said ka vahetustega kanda.

Oleneb ka asukohast, kus matused toimuvad. Linnades on tõenäoliselt lihtne – matusebüroo korraldab kõik.

Minul nii hästi ei ole läinud. Hauaplats asub ühes väikses Kesk-Eesti külas kalmistul, kus eriti enam mingit tegevust ei toimu. Põhimõtteliselt tuli mitmes kohas asju ajada/tellida. Nt ema suri teises Eesti otsas ja sealne matusebüroo hauakevamist sinna ei pakkunud.

Värvikaim näide ongi hauakaevajast – isa suri mul paar aastat tagasi ja käisin eelmisel õhtul hauda üle mõõtmas, kas kirst ikka mahub. Lihtsalt töö tellimise ajal oli hauakaevaja purupurjus ja ma ei usaldanud teda. Ema puhul aga juhtus, et see sama hauakaevaja sattus tsüklisse ja kadus hoopiski ära. Ja seal neid rohkem võtta ei olnud. Külm aeg ka ning probleemne pinnas ja paar meest kelle läbi häda kaugemalt sai leitud, käisid vaatamas ja loobusid. Viimasel hetkel aitas hädast välja välja selle kõrtsi, kus peielaud oli, omanik.

Mõtle ka, kes viib talitluse läbi. Isa puhul ei olnud kristlik matus mõeldav ja otsisin ilmaliku isiku. Ema puhul käisin kirikuõpetajaga rääkimas. See oli ka omaette teema, sest kohalikus kirikus enda õpetajat ei olnud ja teda tuli mujalt otsida.

Ja kõne ettevalmistamine. Kirikuaõpetaja tahtis A4 teksti. Piinlik, kuid selgus, et nii mõnegi ema elusündmuse kohta ma ei teadnud eriti fakte. Lisaks “kolistasin ka ämbreid”. Mina lilleke mõtlesin, et annan faktid ja kirikuõpetaja seob sellele teksti ümber. Tegelikkuses oli nii, et ta luges sõna-sõnalt maha. Oleks teadnud, oleks veidi kirjanduslikuma ja sidusama teksti teinud. Aga no ei olnud varasemat kogemust.

Kogukulu oli ligi 3000 €. Paar aastat tagasi isaga enam-vähem sama summa (kirstumatus on kallim, kui tuhastamine)

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Jaa, ka minul on see kogemus, et kadunukese elulugu tuleb sedamoodi sõnastada, et oleks kena ka kuulata, sest matusetalitajad või kirikuõpetaja kipuvad seda toorteksti muutmata kujul kasutama.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Jaa, ka minul on see kogemus, et kadunukese elulugu tuleb sedamoodi sõnastada, et oleks kena ka kuulata, sest matusetalitajad või kirikuõpetaja kipuvad seda toorteksti muutmata kujul kasutama.

Kirikuõpetaja ei räägi kadunukese elulugu. Temal on kiriklikuks matuseks oma liturgia. Võimalik, et ta tuleb sugulaste soovile vastu ja loeb midagi ette? Ei tea, pole kohanud. Seda teeb ilmalik matja, kelle kohuseks on matuselised nutma panna.

+1
-2
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Jaa, ka minul on see kogemus, et kadunukese elulugu tuleb sedamoodi sõnastada, et oleks kena ka kuulata, sest matusetalitajad või kirikuõpetaja kipuvad seda toorteksti muutmata kujul kasutama.

Minul on mitu vastupidist kogemust, nii kirikuõpetaja kui ka teisel matusel ilmalik matja küll küsisid infot, aga tegid ise ilusa teksti. Tore, et on selliseid ja päris kahju, et kõik niisugused pole. Mõnel võib-olla pole kirjandusliku andega lähedasi, leinas võib mõni muidu sõnaosav ka kinni kiiluda.

+4
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Jaa, ka minul on see kogemus, et kadunukese elulugu tuleb sedamoodi sõnastada, et oleks kena ka kuulata, sest matusetalitajad või kirikuõpetaja kipuvad seda toorteksti muutmata kujul kasutama.

Kirikuõpetaja ei räägi kadunukese elulugu. Temal on kiriklikuks matuseks oma liturgia. Võimalik, et ta tuleb sugulaste soovile vastu ja loeb midagi ette? Ei tea, pole kohanud. Seda teeb ilmalik matja, kelle kohuseks on matuselised nutma panna.

Kogemused mitme ilmaliku läbiviijaga (Tartu Krematooriumi kaudu, nimesid ei mäleta) ja on küsitud nö fakte tema enda põhjale ja sellest jutt kokku pandud, ei ole meelega sellised pisarakiskujad õnneks olnud. Pigem just mõned faktid, ilusad mälestused ja hetked. Samas ilmselt ehk tuleks üle küsida jah, et kui juba A4 küsitakse, et kas peab olema esitlusvalmis versioon.

+3
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Postitas:
Kägu

Minul ka kogemus, kus ilmalik leinatalituse läbiviija ikka ise teksti faktide põhjal  kokku pani. Paraku ei olnud ta kuigi hästi ette valmistanud, ajas asju sassi ja ee-tas vahepeal. Ja matusebüroos letis istuv naisterahvas oli ka pisut ebaviiskaas ja nähviv. Pärast matust siis guugeldasin ja selgus, et tegelikult oli negatiivset tagasisdet sellele büroole ka enne leida. Nii et, kui jaksu on, siis enne matusebüroo valimist guugeldage ja uurige tausta. Mina selle peale ei tulnud sel hetkel, kui otsisin, kuidas lahkunu kodust minema toimetada.

+2
0
Please wait...
To report this post you need to login first.
Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 39 )


Esileht Pereelu ja suhted Matuste korraldamine