Saan aru, et see on keerukas küsimus, sest kõik sõltub 100 pisidetailist, aga tahaksin võimalusel kuulda teie valikuid ja kogemusi.
Mul on koolieelikust 7aastane poeg, kellel diagnoosi veel pole, aga ilmselt ta selle saab. Kas autism+ATH või ainult esimene, ei oska veel ennustada. Poiss on pisikesest peale olnud nö keskmisest tavalapsest teistsugune nii oma olemuselt, maailmatajult kui energia tasemelt. Kõne arenes hilja ja käime seni logopeedil, tundlikkus ja kartlikkus on üsna suur (valib toite, valib inimesi, väldib suuri seltskondi, vajab rutiini jmt) ja on üleüldiselt pigem flegmaatiline, üsna initsiatiivitu ja kitsaste huvidega. Teemad, mis teda köidavad, on numbrid, igasugu masinad, sõiduvahendid ning kosmos. Matemaatikas on ta päris hea, samas muud kooli õppevaldkonnad on üsna nii ja naa. Käib momendil erakooli eelkoolis, osade asjadega saavat ülihästi hakkama (loogika, matemaatika), aga käelised tegevused ja emakeel on kehva, sotsiaalsus suisa puudulik. Lugeda oskab, aga eriti ei taha. Loodus, loomad, kultuur jmt ei köida üldse. Spordi osas ka pigem passiivne. Oskab suht hästi inglise keelt (kohati ka väljendab ennast selles, ta eestikeelne väljendus on seni konarlik) ja tehnika käsitlemises on üsna hea.
Seega rumal ta ei ole, on pikaldane (eriti kui peab tegelema teda mitte huvitavate teemadega) ja teiste laste seas sõpru veel tänini pole. Ta pole käinud tavalasteais, käib 10 lapsega hoius, sai hakkama (õigem on öelda, et leppis pikapeale olukorraga), aga pigem tegutseb seal omapäi ja üldise energeetikaga kaasa ei lähe. Sama on paraku ka motivatsiooni ja uudishimuga, teda on üsna keerukas midagi uut katsetama saada.
Nüüd on aga vanus sealmaal, et on vaja tegema hakata otsuseid kooli osas. Ilmselt saame oma uuringutega lähiajal asjad paika ja teoreetiliselt seeläbi võimaluse lapse ka tavakooli väikeklassi panna.
Vaadates oma last, siis minu jaoks ei ole tavakool aga pigem prioriteet. Selles osas ma nö enesepettusega ei tegele, vaid pigem tahaks teha lapse huvides targa valiku, et pikaks ajaks just tema psüühikale sobilik suund valida. Kui väikeklassi lapsi püütakse üldiselt ikka ette valmistada tavaklassis õppima, siis seda potentsiaali temas pole, et ta suures karjas võrdväärne liige olema hakkaks. Ilmselt see suutlikkus ka keskkooliks tal ei teki. Teine asi on väikeklassidega see, et erineva temperamendi ja vajadustega lapsed pannakse seal olude sunnil ühtekokku, aga kui on hüperaktiivsed või ülisotsiaalsed lapsed, siis nendest tema tahab jällegi kiiresti irduda ja kontakti pigem vältida. Samas klassis õppides selliseid valikuid tal poleks. Ja jõuga kohaldada stressiga ma täna ei pea õigeks.
Samas ainult 1:1 õpet siiski ka pigem esialgu ei valiks, sest iseseisvuma ta vähemalt elementaarsel tasemel ju peaks. Kas oleks õige uurida erikoole, kus on sarnast tüüpi lapsed väiksemates gruppides koos (a la Pätsu või Laagna kool) või alternatiivseid hea tugisüsteemiga erakoole (Avatud kool, Emili, waldorf vmt, kus lapsed õpetatakse tavakoolist tolerantsemateks)? Üks spetsialist soovitas tema järelaitamist vajava kõne ja suhtlemise tõttu kaaluda ka Heleni kooli. Aga kõnepeetus on temal siiski muu diagnoosiga kaasnev, mitte ainus ja eraldiseisev probleem.
Niisiis küsikski vanematelt, kellel on natuke sarnast tüüpi laps ja on sama valiku ees olnud – mida te otsustasite teha ja kuidas teil selles valikus läinud on.
Vabandan, et infot nii palju tuli, aga püüdsin tausta veidi avada, et teil kaasa mõtlemine lihtsam oleks, aitäh 🙂