Kas peaks muretsema, kui peagi 5a saav tüdruk ei oska esemeid loendada? Arvude jada üks-kaks-… on tal ammu peas nagu luuletus. Aga ta näiteks ei oska kokku lugeda, et mitu klotsi on kõrvuti pandud, sest suu ja käsi liiguvad erineva kiirusega. Lauamängus ei oska täringu järgi kuue piires käia oma nupuga samme.
Teema: mis vanuses peaks laps oskama loendada?
Aga ära lase tal siis näppudega näidata, vaid las tõstab klotse. Õpetad aeglasemalt asju tegema, mitte kiirustama. Teed koos temaga, mitte ei näita ette – st kui tõstab klotsi, ei lase enne uut võtta, kui järjestus öeldud (hoiad kätt tema käe peal) jne.
Vanuseliste oskuste osas oskavad kindlasti õpetajad tagasisidet anda ja kui on peagi 5-seks saav, siis peagi ju nagunii iga-aastane perearsti kontroll, kasvõi telefonikonsultatsioon, kui kohapeal ei soovita näha.
Mul laps hetkel 4a7k.
Kuni 5-ni loendab esemeid veatult. 6-10 mõnikord eksib (jätab mõne numbri vahele).
11+ ei oska üldse.
Minu oma 4,5 ja teab ja loeb numbreid 1-10 ilma vigadeta nii muidu kui ka ülesandest. Tunneb ära ka pildi pealt numbrid. Lauamängu ja täringuga me ei mängi, me harjutame numbreid niisama. Õues loeme mahakukkunud õunu, kastanimune, tammetõrusid, vahtralehti kokku. Võtan mõned ära/lisan juurde ja lasen arvutada, mitu on. Toas vaatame laste ajakirju, sealt saab pildi järgi arvutada. Minu lapsele meeldivad ka kleepsud, ka kleepse saab toas kokku arvutada kui õues midagi teha ei saa. Täring on lapsele selles eas veel liiga keeruline. Tähtis oleks teha iga päev natuke, mitte kord nädalas palju.
Ei pea muretsema, aga harjutada ikka võiks, nagu ju teetegi.
Sellega ma pole nõus, et täring kui selline on liiga keeruline (mõni täringumäng on küll eakohasem kui teine). Ja just n-ö ühest hunnikust teise tõstmine või näpuga järje pidamine aitab esialgu, nagu eespool öeldud. Tempo mahavõtmiseks võib ka näiteks kükke loendada, tekib ühtlane paras rütm.
5-aastane peaks loendama vähemalt 5 eset/objekti.
Kui seda pole talle õpetatud, siis pole põhjuseks, miks laps ei oska, tõenäoliselt mingi murettekitav asjaolu, vaid lihtsalt see, et laps pole veel õppinud loendatavat eset ja arvu vastavusse viima. Palu tal nt tuua sulle 3 õuna, eraldada hulgast 4 klotsi, teha 5 kükki, õpeta sõrmede loendamist (1 käel) jne. Esialgu ära üle 5 (või isegi 3, kui 5 tundub liiga keeruline) mine. Ja niisama numbrite vuristamisest pole tõesti üldse kasu, see on mehaaniline tegevus, laps peab mõistma, et arv ja esemete hulk on omavahel vastavuses, sest see sillutab teed algavale arvutusoskusele. Liitmine ongi ju sisuliselt JUURDEloendamine ja lahutamine MAHAloendamine. Järgmisel õppeaastal hakkab laps kindlasti sellega tegelema, seega praegu tasub loendamisoskusele tugev alus panna.
Ei oska öelda, mis vanuses PEAKS, aga minu kuu aja päras kolmeseks saav poiss loendab juba tükk aega kümne piires eksimatult. Seega ma arvan, et viiene ikka juba võiks. Aga lapsed on väga erinevad.
Ehk oleks abi mõnest numbreid ja arvutamist tutvustavat mängust?
https://www.xsmanguasjad.ee/trefl-haridusmang-numbrid.html
https://www.xsmanguasjad.ee/quercetti-magnettahvel-48-numbrit.html
Ma pakun, et kui laps saaks võtta endale näiteks viis kommi, aga ainult juhul, kui õigesti ära loendab, areneks loendusoskus mühinal.
Minu laps on kolm ja pool ja numbreid tunneb ja loendada oskab juba ammu. Näiteks on kolm koera siis ta ütleb kohe, et neid on kolm jne.