Olen nõus, et tänapäeval hirmsasti pirtsutatakse toiduga, mu oma laps ka. Küll ei sobi see ja too. No näri siis võileiba, kui minu tehtud toit ei kõlba. Lasteaias ka, küll ei meeldi kalasupp (arusaadav, enamikule ei meeldi, aga ka kala peab sööma natuke ikka), siis tatrapuder, siis lihakaste. Nojah.
See hea ja paha asi on halb, keegi ei tohiks olla paha, vaid see tegevus, mille ta tegi. Kedagi ennast pahaks tembeldada, on äärmiselt vale ja rikub inimese enesehinnangut, oled kindel, et seal tegevus ise halb pole ja laps saab valesti aru ?
Vot selle kohta ma olen ammu juba mõelnud, et see on üks jama värk. Praegusel ajal propageeritakse sellist kasvatust, et laps ei ole halb, vaid tema tegu. Jah, seda võib ju jahvatada nt pahandusetegijale endale, ja ehk ta isegi lõpuks hakkab taipama. Aga ma olen 100 ja rohkem % veendunud, et kõik teised lapsed seal kõrval ei süvene õpetaja moraalilugemisse ja nende jaoks on raske vahet teha sellel, kas laps on paha või tegu. Tähendab, õpetaja võib ju võtta sellel sõnakuulmatul lapsel nö natist kinni ja öelda, et see, mis sa tegid, on halb, paha tegu, ja karistuseks vot istud siin toolil ja mõtled selle üle järele, ja kui viis minutit on möödas, tuled vabandad vms (mis iganes karistus on, eks ole). AGA õhtul teised lapsevanemad küsivad oma lapsukestelt, kuidas päev lasteaias möödus, ja lapsuke siis räägibki, et Malle või Kalle või Tiina või Jüri oli paha laps ja istus paha lapse toolil vms. Tähendab, lapse jutus see vahe “paha laps” või “paha tegu” kaob, sest laps ei süvene üldse nii palju ja ei pööra sellistele detailidele tähelepanu.
Kui nüüd hakata rääkima, et vaata, sa ei ole paha laps, sest pahasid lapsi pole olemas, aga see, mida sa tegid, on paha tegu, siis kindlasti suurem osa lapsi ikkagi õhtul kodus räägib emale-isale, et vot Mart või Kristi oli täna paha laps ja sai riielda. Lihtsalt lapsed ei jäta niipalju detaile üldse meelde ja ei süvene peensustesse. Ainsa lahendusena näen mina seda, et ei kasutatagi üldse sõna “paha”, vaid pahandusetegijale räägitakse, et nii või naa ei tohi teha sellepärast, et…
Ühesõnaga, tsenseerime keelt…? Väga raske sõnu keelest välja juurida, eks ole. Olen üsna skeptiline selle “paha laps” vs. “paha tegu” põhimõtte suhtes.
Teemaalgatusele vastuseks: mine räägi õpetajatega, küsi järele, kuidas see lugu oli, ega sa muidu niikuinii teada ei saa, kuidas täpselt asi toimus. Ja kui on tõsi, et nii tehti nagu sa kirjeldasid, siis pead õpetajatele rahulikult seletama, miks selline asi sinu arvates ei sobi.
Aga kui selgub, et tegelikult polnudki asi nii kriitiline, et ongi nii, et laps lihtsalt tõlgendab olukorda sedaviisi, siis see ongi tõestuseks, et lapsed võtavadki asju mustvalgelt ja päriselus toimubki laste arusaamine olukordadest nii nagu ma ülalpool arvasin.
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt 21.10 09:16; 23.10 09:13;