Esileht Ajaviite- ja muud jutud Olukord lasteaedades

Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 44 )

Teema: Olukord lasteaedades

Postitas:
Kägu

Tahaksin tähelepanu juhtida probleemile, mis järjest suuremaks paisub. Hei Delfi ja Postimehe ajakirjanikud- see on teile artikliidee 😉
Nimelt on olukord selline, et noored alushariduse pedagoogi eriala lõpetanud ei tule enam lasteaeda, nad justkui kaovad kuskile ja sellega seoses töötab paljudes lasteaedades täna reaalselt kas siis keskharidusega või suvalise muu kõrgharidusega inimesi, kel puudub pedagoogiline taust, töökogemus ja muu. Olude sunnil võetakse tööle lausa nn. suvaline tibi tänavalt. Tean lasteaeda, kus 12st õpetajast on eriharidus vaid 6-l, see ei ole normaalne! Mis saab meie laste alusharidusest?? Lapse esimesed eluaastad on määravad tihti kogu eluks, siis saadud kogemuste ja teadmiste põhi saadab teda ülejäänud elu. Ja kui selle eest vastutavad inimesed, kellel puudub vastav haridus, kogemus, ei saa see põhi olla hea. Jah- on erandeid- ennetamaks taolisi kommentaare- on tõesti neid, kes on sel alal loomulikud anded, kuid ega siis ilmaasjata ei õpita 3 aastat koolis, et saada õpetajaks, sealt saadavad teadmised on vajalikud. Tallinnas üksi on praegu puudu juba nii palju õpetajaid, et ma ei kujuta ette, kas kõik tühjad kohad sügiseks täita suudetakse. Oma osa on kindlasti selles, et õpetaja töö plusse järjest kaotatakse- suurim miinus on muidugi uuenenud töögraafiku nõue, pikkade päevade kadumine. Sellega kaob ära võimalus töötada mitmel kohal ja tuleb läbi ajada selle väikse palgaga, mida saab ühel kohal. Lisaks järjest suurenevad nõuded igasugu paberitöö tegemiseks, ausõna- kui tahad kõike perfektselt teha, tekib küsimus- kumb valida- lastega tegelemine või kirjatöö. Muidugi ka lapsevanemad- nende nõudmised muutuvad aasta-aastalt jaburamaks, õpetajaid nahutatakse iga sõna ja liigutuse pärast, paanikas vanemad luuravad põõsastes, filmivad õpetajaid aknast ja aia tagant, kuulavad ukse taga jnejne. Normaalne töökeskkond? Isegi kui sa oled supertore ja õhinas õpetaja, kaob lõpuks see õhin kui päev-päevalt pead end uuesti ja uuesti tõestama.
Olukord on halb ja arvan, et see ei muutu enne kui meil hakatakse hindama lasteaia õpetaja tööd.
Igasugu püüded nö. olukorda parandada, a la assistentide ja ühe õpetaja süsteem jmt. mõeldakse välja inimeste poolt, kes pole päevagi lasteaias töötanud. See ei ole hea süsteem, aga ei hakka selle miinuseid siin lahkama, keegi ei viitsiks seda romaani ilmselt lõpuni lugeda..
Aga jah- olukord on halb 🙁

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Sellega olen küll nõus, et tundub, et asjade määrajad kuskil kõrgel, ei ole kursis tegelike oludega või siis lihtsalt ei huvitu sellest. Tõesti, miks ei tohi teha pikki päevi? Kui õpetajad ise seda tahavad? Mina vanemana oleks väga õnnelik, kui saan õhtul lapse samalt inimeselt, kellele hommikul ta andsin. Või miks ei tohi õpetaja samas majas teha üle koormuse tööd? Kui õpetaja tunneb, et suudab lisatööd võtta ja oma majas on nt 0,5 kohta pakkuda, siis miks ei tohi?
See assistentide süsteem ei kõlba muidugi ka kuhugi! Ega need assistendid on ju praegused õp.abid. Praegu vastutab laste eest õpetaja, kes on saanud vastava ettevalmistuse. Aga kui on assistendid tööl üksi, siis vastutavad ju nemad? Mis ettevalmistus neil on? Jah, on väga pädevaid õp.abisid aga on ka teistsuguseid. Ja ärge arvake, et need teistsugused lasteaeda tööle ei saa. Saavad,saavad. Selle palga juures ei ole ju valik teab kui suur. Siiamaani on aga koguaeg olnud õpetja lastega koos ja vastutanud, nüüd aga jäetakse õp.abid lastega üksi. Meenutades üht oma laste õp.abi ja kujutledes teda üksi rühmas tööl päevast-päeva, siis oleks värin küll hinges.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Nõus. Minu laste lasteaias ka praeguse seisuga 2 õpetajat puudu. Ka seal hakatakse juurutama poole päeva süsteemi, mis on õpetajad rahulolematuks muutnud. Lapsevanemana eelistaksin ka, et sama õpetaja oleks lastega terve päeva, et päeva kohta tagasisidet saada.

Millega ma teemaalgataja jutus ei nõustu on see, et lapsevanemad oma nõudmistega hirmutavad õpetajad ära. Eks siin ilmselt oma tõetera leidub, aga see probleem on minu arvates tingitudki just sellest, et paljude õpetajate teadmised on aegnud või puuduvad sootuks (puudub eriharidus). Olen kahjuks ka ise lapsevanemana “kisa tõstnud”, kui pikema aja jooksul jälgisin, kuidas õpetaja lastega suhtles – laste (huvitavatele!) küsimustele vastata ei viitsitud, hommikuringi korraldamisest hiiliti kõrvale ning pidevalt käis lastega riidlemine, kusjuures käskudele ja keeldudele ei järgnenud selgitust, miks üks või teine asi keelatud on. Kuna ise olen suhteliselt värske pedagoogilise haridusega ja ka omal käel palju kasvatusteooriaid uurinud, leian, et minu märkused ja soovitused õpetajale on olnud põhjendatud.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Mina selle kriitikaga nõus ei ole.
Meil olid lasteaias kasvatajad kõik kõrghatidusega või selle omandamisel, need kellel oli kõrgharidus omandamisel olid kõige etemad, aga nii kui diplom käes olid ka kadunud lasteaiast. Personal vahetus meil nii kiiresti et ei jõudnud olukorda jälgida, kui mingil ajal küsisin, et kus see kasvataja kadunud on , siis öeldi, et lahkus töölt. Kas see olukord on parem. Minu lapsed on ühe aasta lasteaiast ära ja selles lasteaias on ainult 1 kasvataja kes oli meie ajal. Aastaga! Mina isiklikult kasutasingi lasteaeda lastehoiuna, ei oodanud sealt midagi arendavat ja kasvatavat, lastega tegelesin ise, enne kooli käisid nad eelkoolis jne. kuigi meil räägiti pidevalt et mingit eelkooli pole üldse tarvis, kooli minnakse õppima, lasteaia lapse töö on mängimine. Lapsed tegelesid kõik ise kes millega, kasvataja nendega ei tegelenud, kes oli vaiksem, vähem seltsiv jne. see kõrvale jäigi nagu ka minu laps, üksinda luges raamatunurgas raamatuid. Üks aasta tehti mingi kord et igal reedel peab kasvataja lastega mängima, aga seda juhtus vist ainult 1-2 reedet. Kasvatajal muud ka teha ju. Kord palusin kasvatajat kevadel kui lapsi rühmas vähe oli juba, et lapsed loevad tähti juba kokku, et ta loeks nendega natuke ja oli ju kõrgharidusega pedagoog. Polevat ettenähtud. Aga mis on ettenähtud? Võikski olla lasteaed tavaline lapsehoid, rühmas tavalised toredad inimesed, lasteaia maks poole odavam ja vanemad tegelevad ise oma lastega ja kasutavad eekloole ja ringe. Pole need kõrgharidusega tööd mitte teha tahtvad inimesed paremad kui kõrghariduseta tööd tahtvad teha inimesed. Eelviimases rühmas oli meil jõuludeks etendus mis on jõukohane sõimerühmale (tuules kõikuvad kuused, tekstiks oli ta on siin ja ei tea)juhtisin isiklikult sellele ka kasvataja tähelepanu.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

see pole nii mitte ainult lasteaedades. minu lapse koolis andis eelmisel õppeaastal eesti keelt ja kirjandust ilma pedagoogilise ja erialase hariduseta inimene. probleeme oli rohkem kui küll, aga teised õpetajad ja direktor laiutasid käsi ja palusid ‘noorele inimesele võimalus anda’. mis hinnaga, ma küsiks?

Please wait...
Postitas:
Kägu

äkki tuleks sinu meelest vastu võtta uus seadus, mis keelaks noortel pedagoogidel mehelemineku ja laste muretsemise???????
sest see on kõige mõjuvam põhjus, miks nad peale kooli lõpetamist tööle ei asu. või asuvad, aga lähevad suhteliselt kiiresti lapsepuhkusele.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

olukorrale on väga lihtne lahendus – tõsta palka ja vähendada rühmade suurust. aga kes selle kinni peaks maksma?

Please wait...
Postitas:
Kägu

olukorrale on väga lihtne lahendus – tõsta palka ja vähendada rühmade suurust. aga kes selle kinni peaks maksma?

Teemaalgatusest jääb mulje, et temal ei oleks probleemi 5+ korda suuremat kohatasu maksta. Arenenud Euroopaga võrreldes hoitakse meie lapsi ju lasteaias nö. kommiraha eest.

Please wait...
Postitas:
Kägu

äkki tuleks sinu meelest vastu võtta uus seadus, mis keelaks noortel pedagoogidel mehelemineku ja laste muretsemise???????
sest see on kõige mõjuvam põhjus, miks nad peale kooli lõpetamist tööle ei asu. või asuvad, aga lähevad suhteliselt kiiresti lapsepuhkusele.

Lasteaiast äramineku põhjus ja peale ülikooli lõpetamist lasteaeda mitte tööle asumine pole kindlasti ainult seotud isikliku eluga ja laste saamisega. Noored naised töötavad ju väga paljudel erialadel ja sünnitavad lapsi ja 3 aasta pärast lähevad enamus naisi vanasse asutusse tagasi. Kaadri voolavus on lasteaedades väga väga suur. Põhjus on ikka mujal aga mitte meheleminek.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Kaadri voolavus on lasteaedades väga väga suur. Põhjus on ikka mujal aga mitte meheleminek.

Noor haritud naine leiab sama raha eest rahulikuma töökoha, kus ei pea lollide kanaemadega maid jagama ja kasvatamatuid jõmpsikaid pilpa peal hoidma.

Ja kuniks lasteaed ei ole kohustuslik, on jutt nn alusharidusest täielik BS.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Arenenud Euroopaga võrreldes hoitakse meie lapsi ju lasteaias nö. kommiraha eest.

ma olen lasteaiaöpetaja Stockholmis, alghariduse sain Eestis tolleaegses PisiPedas, hilisem täiendus Stockholmi University. Palk on 33 000 SEK brutos. No kas kujutada ette, et nyyd tuleks ja hakkaks tööle Eestis? EEstis kuupalk on siine ndlapalk – masendav ju

Please wait...
Postitas:
Kägu

Olukord on Tallinnas väga kurb, haridus.ee tööportaalist on näha, et puudu on üle 150 õpetaja ja õpetaja abi. Minu lapse rühmast läksid ära nii õpetaja ja õpetaja abi ja ma ei teagi, mis sügisest saab. Lasteaedade direktorid pidid nõupidamistel kurtma, et ei ole lihtsalt kedagi tööle võtta. Ilmselt toob leevendust see üks õpetaja, kaks assistenti rühm. Siis peaks vähemalt õpetajaid piisama, kahe kõrgharidusega õpetaja asemel on siis vaja ainult ühte. Kuigi ma ei kujuta ette, kui praegu on probleem ühe õpetaja abi leidmisega, kust siis igasse rühma kaks assistenti saada? Palgad on ju väga nigelad!

Please wait...
Postitas:
Kägu

Lasteaiast äramineku põhjus ja peale ülikooli lõpetamist lasteaeda mitte tööle asumine pole kindlasti ainult seotud isikliku eluga ja laste saamisega. Noored naised töötavad ju väga paljudel erialadel ja sünnitavad lapsi ja 3 aasta pärast lähevad enamus naisi vanasse asutusse tagasi. Kaadri voolavus on lasteaedades väga väga suur. Põhjus on ikka mujal aga mitte meheleminek.

aga kui noor naine saab pärast kõrgkooli lõpetamist 2 või 3 last järjest, siis isegi juhul, kui ta 30+ vanuses oma tööle tagasi läheb, on ta nende mammakeste arvates, kes ise 15selt lapse said, täiesti vanamutt juba. teemaalgataja mure oli selles, et pole noori õpetajaid, et enamik on vanemad

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

mina ei saa aru, miks peab magavaid lapsi valvama kõrgharitud õpetaja?
sama palgafondiga, mis kulub praegu 2 õpetaja + 1 abi palkamiseks, saaks 1 õpetaja ning 2 hoidjat normaalsemat palka ning lapsed oleksid samuti hoitud. õpetaja palka saaks tõsta ning oleks valida pädevate õpetajate hulgas, keda on praegu 2x rohkem kui siis vaja. senise min palgaga abi asemel saaks vabanevast õpetajakohast jääva palga eest 2 normaalsema palgaga hoidjat.
no ei tegele see õhtupoolne õpetaja sugugi mingi õppetegevusega, sest peale magamist süüakse, siis minnakse õue või mängitakse toas, kui ilm kehv. miks ei saa sellega hakkama hoidja? on ka praegu neil päevil, kui õpetajad koolitusel või haiged vms, abid üksi lastega ning saavad väga hästi hakkama.
kui mõnes rühmas ongi ebapädev (ullike) õpetaja abi, siis on ju võimalik tema asemele võtta normaalne hoidja

Please wait...
Postitas:
Kägu

Sellega olen küll nõus, et tundub, et asjade määrajad kuskil kõrgel, ei ole kursis tegelike oludega või siis lihtsalt ei huvitu sellest. Tõesti, miks ei tohi teha pikki päevi? Kui õpetajad ise seda tahavad? Mina vanemana oleks väga õnnelik, kui saan õhtul lapse samalt inimeselt, kellele hommikul ta andsin. Või miks ei tohi õpetaja samas majas teha üle koormuse tööd? Kui õpetaja tunneb, et suudab lisatööd võtta ja oma majas on nt 0,5 kohta pakkuda, siis miks ei tohi?
See assistentide süsteem ei kõlba muidugi ka kuhugi! Ega need assistendid on ju praegused õp.abid. Praegu vastutab laste eest õpetaja, kes on saanud vastava ettevalmistuse. Aga kui on assistendid tööl üksi, siis vastutavad ju nemad? Mis ettevalmistus neil on? Jah, on väga pädevaid õp.abisid aga on ka teistsuguseid. Ja ärge arvake, et need teistsugused lasteaeda tööle ei saa. Saavad,saavad. Selle palga juures ei ole ju valik teab kui suur. Siiamaani on aga koguaeg olnud õpetja lastega koos ja vastutanud, nüüd aga jäetakse õp.abid lastega üksi. Meenutades üht oma laste õp.abi ja kujutledes teda üksi rühmas tööl päevast-päeva, siis oleks värin küll hinges.

Milline inimene suudab töötada nädalas 60 tundi väikelastega ja olla kõik need tunnid professionaalne?
Kas lasteaiaõpetajate palk pole siis sama, mis kooliõpetajatel?

Please wait...
Postitas:
Kägu

MInu meelest on ka liig mis liig olla 7-19ni 10-20 lapsega koos ja neid kõiki päev otsa valvata. Ma armastan lapsi ja lasteaiaõpetaja töökoht meeldiks mulle väga, aga 12 tundi järjest vastutada…? Isegi oma 3 lapsega olen õhtuks läbi. Meie lasteaias on küll ainult 1 töötaja, kes hetkel kõrgharidust omandab, minu lapse rühma õpetaja. Teistel kõigil olemas. Abiõpetajate kohta ei tea, neilt vist ei nõutagi. Samas ma ei pea seda nii kohutavalt tähtsaks. Lasteaed ei ole kohustuslik ja seal õpitakse läbi mängu ja lihtsamaid asju ju. Mul on ükskõik, kas sellel inimesel, kes mu lapsele värve, kujundeid, tähti ja numbreid õpetab, on kõrgharidus või mitte. Küllap ta ikka põhikoolis õppis neid asju. Samas lastega suhtlemine ja lastepsühholoogia, eriti tänapäevased lähenemised – vat neid pean tähtsaks. Vanematel õpetajatel on küll kõrgharidus, aga samas nad sakutavad, tutistavad, nimetavad last pahaks, teevad “häbi-häbi”, panevad lausa “häbiposti” jne. Kõikidele õpetajatele tuleks teha lastega suhtlemise kursused, eriti vanemale põlvkonnale. Mina ise pole lasteaias üldse käiinud, kodus mind keegi ei õpetanud. Lugema õppisin juba 5-aastaselt, kooli minnes olin kohe 5-line, nii et see, kas mind õpetas kõrgharidusega lasteaiaõpetaja või kodune vanaema, ei mänginud minu puhul mingit rolli. Ainult see võõraste inimestega traumeerimine jäi ära, sain koduses keskkonnas ja stbiilsuses kasvada.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Ma ei jõua praegu tervet teemat läbi lugeda – aeg on varajane ja kella seitsmeks pean tööle jõudma (olen õpetaja lasteaias :D). Tahtsin lihtsalt kiirest kommenteerida seda assistentide süsteemi. Minule õpetajana see ei meeldi ja seda väga lihtsatel põhjustel.
1. peaksin ma minema siis igal hommikul tööle kella seitsmeks. Ma ei ole hommikuinimene ja tunnen ennast piisavalt hästi selleks, et teada, et ma oleksin varsti “laip”, mitte entusiastlik õpetaja.
2. oleks kogu õpetamist puudutav vastutus ainult ja ainult minu kanda + paberitöö (planeerimine ja arengu hindamine) ning pidude korraldamine. Lisaks tuleksin KÕIKI pidusid korraldama ilmselt õhtul omast ajast, sest vanemad ju hommikupoolsetele pidudele tulla ei saaks, või siis ei oleks vanematel valikuvõimalust – tulevad hommikul või jäävad ilma. Ühel inimesel ei ole küll võimatu selle vastutuse ja paberitööga hakkama saada, aga võimalikud vead on suuremad – seni oli väga hea kõike oma paarilisega läbi arutada. Võib-olla oleks mul nii hea assistent, kes aitaks mul kõike seda teha, aga ilmselt ei aitaks, sest talle selle eest ei makstaks ning miks ta peaks.
3. olen ma ema ja selline süsteem oma minu hinnangul äärmiselt naistevaenulik. Ma ei kujuta ette, et mind ei oleks oma laste jaoks olemas mitte ühelgi tööpäeva hommikul.. aastate ringi.
Usun, et on teisigi, rahulikumaid ameteid, kus makstakse enam-vähem sama palju ja mis nõuavad hommikul vara kodust ära olemist. Sel juhul valiksin juba mõne teise töö, kui armastaksin hommikuti kella seitsmeks tööle minna. Vähemalt ei peaks tööd ning muresid koju kaasa võtma ja võib-olla oleksin koju jõudes rahulikum ning mitte nii väsinud. Natuke suurem palk, mis kaasneks assistentide süsteemiga on ikkagi liiga väike, nii et see küll ei motiveeri.

Aga õpetajate puudust pean ka enda asutuse põhjal kinnitama. Ühtlasi tähendab see tõesti seda, et tööandjal ei ole võimalik valida parimaid, vaid ta on õnnelik, kui üldse kellegi leiab (noh, “õnnelik” on muidugi vale sõna, sest ka tema soovib lastele parimat).

Please wait...
Postitas:
Kägu

MInu meelest on ka liig mis liig olla 7-19ni 10-20 lapsega koos ja neid kõiki päev otsa valvata. Ma armastan lapsi ja lasteaiaõpetaja töökoht meeldiks mulle väga, aga 12 tundi järjest vastutada…?

Aga mis õigusega peavad asjad just sinu järgi olema? Kui mõni õpetaja tunneb teisiti kui sina siis, miks ei tohi ta valida omale sobivat tööaega?

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

mina ei saa aru, miks peab magavaid lapsi valvama kõrgharitud õpetaja?
sama palgafondiga, mis kulub praegu 2 õpetaja + 1 abi palkamiseks, saaks 1 õpetaja ning 2 hoidjat normaalsemat palka ning lapsed oleksid samuti hoitud. õpetaja palka saaks tõsta ning oleks valida pädevate õpetajate hulgas, keda on praegu 2x rohkem kui siis vaja. senise min palgaga abi asemel saaks vabanevast õpetajakohast jääva palga eest 2 normaalsema palgaga hoidjat.
no ei tegele see õhtupoolne õpetaja sugugi mingi õppetegevusega, sest peale magamist süüakse, siis minnakse õue või mängitakse toas, kui ilm kehv. miks ei saa sellega hakkama hoidja? on ka praegu neil päevil, kui õpetajad koolitusel või haiged vms, abid üksi lastega ning saavad väga hästi hakkama.
kui mõnes rühmas ongi ebapädev (ullike) õpetaja abi, siis on ju võimalik tema asemele võtta normaalne hoidja

Vot just, jälle üks arvamus “süsteemist” väljas, väga lihtsustatud. Sellised on ilmselt ka need kõrgemal pool “arvajad”, kes tegelikult lasteaiapäeva ette ei kujutagi. On ainult see lapsevanema vaade, kui sedagi.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Õpetajate puudus on ka koolides suur. Minu lapse füüsikaõpetaja oli pehmelt öeldes pervert. Kaebamise peale öeldi, et paremat kuskilt võtta pole ja programm tuleb läbi võtta. See on kõige ekstreemsem näide. Pedagoogilist haridust pole paljudel.

Please wait...
Postitas:
Kägu

olukorrale on väga lihtne lahendus – tõsta palka ja vähendada rühmade suurust. aga kes selle kinni peaks maksma?

Nii on. Lasteaias saab töötada ainult see naine, kellel on korralikult teeniv mees. Üksi, eriti veel, kui endal on laps ka, pole võimalik sellise palgaga toime tulla. Selle 500€-se palga eest nõutakse kõike seda, mida teemaalgataja kirjutas ja veel paljusid asju. Minu sugulane läks ka teisele tööle, peale 10 aastat lasteaias, kuigi talle töö lastega väga meeldib ja sobib. Peamine põhjus oligi madal palk ja järjest suurenev paberitöö hulk. See 1,5 kuud puhkust suvel ei korva teisi negatiivseid külgi.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Tõesti, miks ei tohi teha pikki päevi? Kui õpetajad ise seda tahavad? Mina vanemana oleks väga õnnelik, kui saan õhtul lapse samalt inimeselt, kellele hommikul ta andsin.

Aga miks pikamaaautojuht ei tohi nii pikalt jutti kimada, kui ise tahab? Mina oleks küll õnnelik, kui saaksin oma tellitud kauba varem kätte? Autojuhist mees saaks varem koju ka, kui ei peaks normeeritud töötundidest kinni pidama! Miks ei tohi juhtides helistada? Miks, kui ma tahan ja saan???!!!

Miks, miks tehakse piiranguid!!!! Me oleksime ilma selleta niii õnnelikud!

Please wait...
Postitas:
Kägu

Ma ei jõua praegu tervet teemat läbi lugeda – aeg on varajane ja kella seitsmeks pean tööle jõudma (olen õpetaja lasteaias :D). Tahtsin lihtsalt kiirest kommenteerida seda assistentide süsteemi. Minule õpetajana see ei meeldi ja seda väga lihtsatel põhjustel.
1. peaksin ma minema siis igal hommikul tööle kella seitsmeks. Ma ei ole hommikuinimene ja tunnen ennast piisavalt hästi selleks, et teada, et ma oleksin varsti “laip”, mitte entusiastlik õpetaja.
2. oleks kogu õpetamist puudutav vastutus ainult ja ainult minu kanda + paberitöö (planeerimine ja arengu hindamine) ning pidude korraldamine. Lisaks tuleksin KÕIKI pidusid korraldama ilmselt õhtul omast ajast, sest vanemad ju hommikupoolsetele pidudele tulla ei saaks, või siis ei oleks vanematel valikuvõimalust – tulevad hommikul või jäävad ilma. Ühel inimesel ei ole küll võimatu selle vastutuse ja paberitööga hakkama saada, aga võimalikud vead on suuremad – seni oli väga hea kõike oma paarilisega läbi arutada. Võib-olla oleks mul nii hea assistent, kes aitaks mul kõike seda teha, aga ilmselt ei aitaks, sest talle selle eest ei makstaks ning miks ta peaks.
3. olen ma ema ja selline süsteem oma minu hinnangul äärmiselt naistevaenulik. Ma ei kujuta ette, et mind ei oleks oma laste jaoks olemas mitte ühelgi tööpäeva hommikul.. aastate ringi.
Usun, et on teisigi, rahulikumaid ameteid, kus makstakse enam-vähem sama palju ja mis nõuavad hommikul vara kodust ära olemist. Sel juhul valiksin juba mõne teise töö, kui armastaksin hommikuti kella seitsmeks tööle minna. Vähemalt ei peaks tööd ning muresid koju kaasa võtma ja võib-olla oleksin koju jõudes rahulikum ning mitte nii väsinud. Natuke suurem palk, mis kaasneks assistentide süsteemiga on ikkagi liiga väike, nii et see küll ei motiveeri.

Aga õpetajate puudust pean ka enda asutuse põhjal kinnitama. Ühtlasi tähendab see tõesti seda, et tööandjal ei ole võimalik valida parimaid, vaid ta on õnnelik, kui üldse kellegi leiab (noh, “õnnelik” on muidugi vale sõna, sest ka tema soovib lastele parimat).

Tere,

kirjutan sellest süsteemist Soome poole pealt vaadatuna ehk siis kirjutan, kuidas sama süsteem siin töötab.
Hommikul seitsmest (vöi poole seitsmest valverühma vms) tulevad pädevad lastehoidjad (Eesti mõistes assistendid siis). Neil ei ole kõrgharidust, vaid tavaliselt pöhikooli pöhjalt omandatud korralik kolmeaastane lapsehoidja-hooldaja kvalifikatsioon (‘lähihoitaja’, 3-aastat õpet koos praktikatega, sh haiglates, ning lõputööga). Osadel assistentidel on ka ‘koulunkäyntiavustaja’ koolitus, mis samamoodi on omandatud tavalislet põhikooli baasilt, kuid mis on korralik.

Õpetaja tuleb tööle poole kaheksaks või poole üheksaks ja tema tööpäev kestab 8 tundi, kuid ta ei ole sellest kogu aja lastega. Kõik üle tööaja oldud tunnid (näiteks peod) tasaarveldatakse tööajaga, selleks on eraldi vihik (assistentidele loomulikult ka) ja see võetakse tagasi nii, et näiteks mingil päeval tullakse hiljem või minnakse varem. Tehakse koostööd kolleegidega ja see töötab.

Assistent teeb rohkem, temast peetakse loomulikult lugu samapalju kui õpetajast ja ta on professionaalne kasvataja.

Palgad on muidugi teine teema.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Süsteemis peab midagi muutma küll. See Soome näide ei ole kindlasti ju halb. Mina ei kardaks küll kasvatajat kellel pole kõrgharidust, mida see annab, eelkoolid on ju igal aastal ikkagi täis lapsi, ei vii ju see kõrgharidusega pedagoog last sellele tasemele et koolis edukalt hakkama saada. Eelkooli vastaseid on siis perekoolis ju ka igal aastal mitmeid, aga sügisel/talvel on jälle neil hala, et laps ei saa koolis hakkama koolis õpetajad pahad jne. Täiesti normaalne et kui kõrgharidusega pedagoog käib päevas paar tundi, teeb oma tunnid ära ja lahkub, kui soovib siis järgmisse lasteaeda, aga lastehoidja võib olla tõesti ettevalmistatud põhikooli baasil, peaasi et talle see töö meeldib ja lastega hästi hakkama saab.
Sellega ma küll nõus ei ole et lapsevanemad nõuavad kasvatajatelt liiga palju, tegemist on ju meie väikeste lastega ja me anname nad ju võõrastesse kätesse terveks pikaks päevaks, loomulikult tahan et mu lastel oleks hea olla, väike laps ju ei suuda ise enda eest seista, ikka peame meie seda nende heaolu nimel tegema.
Selge on ka see et lapsevanemad peavad ise rohkem oma lastega tegelema, mitte viima tita sõime et las sealsed töötajad, kuidas iganes neid nimetame, õpetagu mu laps potil käima, peput pühkima, täged selgeks, lugeme ja ei tea veel mida, see on ikka vanemate ülesanne. Lasteaed ja sealsed töötajad võiks tegeleda selliste asjadega millega kodus ei ole võimalik nagu laps ja kollektiiv teiste lastega koos mängimine, näidendid jt ühised tegemised.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 4 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

MInu meelest on ka liig mis liig olla 7-19ni 10-20 lapsega koos ja neid kõiki päev otsa valvata. Ma armastan lapsi ja lasteaiaõpetaja töökoht meeldiks mulle väga, aga 12 tundi järjest vastutada…?

Aga mis õigusega peavad asjad just sinu järgi olema? Kui mõni õpetaja tunneb teisiti kui sina siis, miks ei tohi ta valida omale sobivat tööaega?

Mina avaldasin vaid arvamust, et minu jaoks oleks see liig mis liig. Ka õpetajad oleksid ilmselt õhtuks väga väsinud, ei oleks enam adekvaatsed laste eest vastutama. Kui keegi jõuab ja tahab, lasku käia, mina pole keelanud. Ühes lasteaias meil just nii oligi.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Vaatleks nüüd olukorda veidi teisest küljest:
Kui kõik teeksid pikki päevi, et sel viisil töötada kahe täiskoormusega. See teeb nädalas 5×12 tundi ja nii iga nädal ja iga kuu.
Õpetaja võib ju tahta seda teha palga pärast ja vanem võib tahta seda soovist sama õpetajaga õhtul oma lapsest vestelda, kuid kes vastutab siis, kui õpetaja on üleväsinud ja kurnatud ning ei ole enam tähelepanelik ning lapsega/lastega juhtub õnnetus.
Kas ka siis leiate, et süü ongi vanemal endal, kuna tema oli ju nõus, et õpetaja saaks rohkem palka kahe koormusega töötades ja temal oli ju mugav õhtul oma lapse päeva arutada?
Või on süüdi lasteaed/direktor, kes sellist töökorraldust lubas ja seega lapsed ohtu seadis? Või on süüdi õpetaja, sest peab ta siis niipalju rabama? Või on süüdi hoopis keegi/miski kolmas asjaolu?

Pedagoogide lühendatud tööaeg ongi mõeldud selleks, et vaimselt raske tööga ise ellu jääda ja mitte läbi põleda. Siin aga kiidate takka, et inimesed end surnuks rabeleksid ja lapsed ohtu seaksid.
Õpetajad saevad ise seda oksa, kus istuvad. Ehk kui jõuad teha 12 tunniseid tööpäevi ja seda järjest, pole lühendatud tööaeg põhjendatud ja sellest on juba ka ministeeriumis aru saadud. Vaatame, mis tulevad seadusemuudatused asjaga ette võtavad ja loodame, et normaalne mõistus võidab.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Palk kahjuks pole võrdne, vaid sõltub kohaliku omavalitsuse rahakotist ja tahtest. Kooliõpetajate palga maksab riik.

Sellega olen küll nõus, et tundub, et asjade määrajad kuskil kõrgel, ei ole kursis tegelike oludega või siis lihtsalt ei huvitu sellest. Tõesti, miks ei tohi teha pikki päevi? Kui õpetajad ise seda tahavad? Mina vanemana oleks väga õnnelik, kui saan õhtul lapse samalt inimeselt, kellele hommikul ta andsin. Või miks ei tohi õpetaja samas majas teha üle koormuse tööd? Kui õpetaja tunneb, et suudab lisatööd võtta ja oma majas on nt 0,5 kohta pakkuda, siis miks ei tohi?
See assistentide süsteem ei kõlba muidugi ka kuhugi! Ega need assistendid on ju praegused õp.abid. Praegu vastutab laste eest õpetaja, kes on saanud vastava ettevalmistuse. Aga kui on assistendid tööl üksi, siis vastutavad ju nemad? Mis ettevalmistus neil on? Jah, on väga pädevaid õp.abisid aga on ka teistsuguseid. Ja ärge arvake, et need teistsugused lasteaeda tööle ei saa. Saavad,saavad. Selle palga juures ei ole ju valik teab kui suur. Siiamaani on aga koguaeg olnud õpetja lastega koos ja vastutanud, nüüd aga jäetakse õp.abid lastega üksi. Meenutades üht oma laste õp.abi ja kujutledes teda üksi rühmas tööl päevast-päeva, siis oleks värin küll hinges.

Milline inimene suudab töötada nädalas 60 tundi väikelastega ja olla kõik need tunnid professionaalne?
Kas lasteaiaõpetajate palk pole siis sama, mis kooliõpetajatel?

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 2 korda. Täpsemalt
Postitas:
Kägu

Meid ka vaikselt sunnitakse muutma oma senist süsteemi. Mina ka sellega rahul pole, sest sellega kaotaksid meil head pedagoogid töö (kui just ei võeta vastu veelgi madalama palgaga assistendi kohta). Meil õpetajatest puudust pole. Sel aastal veel midagi ei muutu, aga kurjad keeled räägivad, et kokku on vaja hoida ja edaspidi ei pääse meiegi. Me käime praegu enamvähem nii, et 1. päev hommikupoole, 2.päev õhtupoole. Pikki päevi graafik ette ei näe (ainult mõne tähtsama peo ajal). Kui kellelgi on vaja vabaks vahetada, on see vaid läbirääkimise küsimus. Meie jaoks hakkavad päevad muutuma just stressirohkemaks, sest raskem on ikkagi hommikupoolne vahetus ja kui praegu saab veel vahel olla õhtupoole tööl, mil on tampi vähem ja saad tegeleda paberitööga, siis peale muudatust peaks üks vaene pedagoog iga päev tegema seda, mida varem sai kahe peale jaotatud.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Olukord lasteaiaõpetajatega on mitmes mõttes sarnane kooliõpetajate omaga: stressirohke töö, väga halb töökorraldus (ajuvaba paberimajandus, ka juhtimine on sageli kehv), madal palk ja madal positsioon ühiskonnas.
Vastupidiselt paljude eestimaalaste arvamusele ei ole saadav rahanumber alati määrav. Mõnele ehk küll ja eks enamus oleksid nõus rohkem palka saama (ma ise ka), aga õpetaja palk ei ole siiski päris näljapajuk. Hea ka muidugi mitte, kuid hädapäraselt piisav tagasihoidlikuks äraelamiseks.
Aga need teised asjad mõjutavad ka väga palju inimeste eluvalikuid. Kui töö on stressirohke (laste kisa on üks häirivamaid hääli üldse, juba evolutsioonilistel põhjustel) ja tunned, et su tööd ei hinnata ning selle asemel, et teha tööd, milleks ametisse võetud oled, pead mingi bürokraatiaga maadlema, siis tõesti paneb mõtlema, et miks end niimoodi piinata.
Oleks kõik muu ideaalne ja palk selline nagu praegu on, küllap siis oleks õpetajakohtadele tung märksa suurem. Töö lastega võib olla emotsionaalselt ka väga ülesehitav ja pikk puhkus suvel on ju nii mõnus.
Kui veel ühiskond maa soolaks ka peaks, siis tühja sellest, et puhkus möödub kodumaal ja taaskasutus on elustiili osa nii pool-sunniviisiliselt.

Please wait...
Postitas:
Kägu

Olen teema-algataja ja hakkan otsas vastama nüüd siin tekkinud argumentidele:

Lapsevanemate kohta käiv kriitika- siinkohal pean siiski silmas seda, et tihti on kriitika asjatu, on siiski veel järgi ka häid õpetajaid, kes oma tööd armastavad ja igapäevaselt pingutavad ning lastega tegelevad, aga see pidev umbusaldamine ja pidev vajadus end uuesti ja uuesti tõestada võtab selle rõõmu tööst.
Kindlasti ei arva ma, et inimestele pole probleem maksta kordades kõrgemat kohatasu- muidugi on, ka teiste palgad on väikesed. Palgaprobleemi peab lahendama riik ja mitte vanemate tasku abiga.
Küll aga saavad vanemad hinnata realistlikult õpetaja tööd ja toetada positiivse hoiakuga neid õpetajaid, kes oma tööd hästi teevad.
Samuti ei usu ma, et noorte lasteaeda mittetulek on seotud pere loomisega, lõputult nad ju koju ei jää, aga ka vanemaid õpetajaid pole saada. Probleem polegi selles, et noori pole, vaid selles, et üldse õpetajaid pole- ei noori ega vanu.
Pikkadest päevadest- enamus õpetajaid suudab väga edukalt jälgida lapsi see 10 v 12 tundi, lapsevanem saab tagasiside terve päeva kohta ja kõik on rahul. Järgneval vabal päeval saab õpetaja taastuda ja tegeleda oma perega. Ka meil on lapsed. Õhtupoole teevad õpetajad individuaalset tööd lastega, kes on kas andekamad või milleski maha jäänud. Nn poolikud päevad ei ole reaalselt poolikud, nn. õhtupoolne vahetus algab kell 11- enne seda ei jõua kodus midagi ära teha. Leian samuti, et kui asi on siiani toiminud, siis milleks seda vägisi parendama hakata???
Assistentide ja 1 õpetja süsteemist- oeh! hakkan siis otsast pihta- seni on teinud 2 inimest seda kõike- 24 lapse arengu jälgimise mängu, 24 kokkuvõtet lapse arengust, 24 arenguvestlust, 24 individuaalse töö kokkuvõtet, 24 arengumappi, peod, väljasõidud, iganädalased plaanid, aastaplaanid, aasta ja poolaasta kokkuvõtted jnejnejne. Kujutage nüüd ette, et seda hakkab tegema üks inimene- palju ta reaalselt jõuab lastega üks-ühele tegeleda, kui ta peab oma tööajal valmis saama ka kõik selle paberimajanduse? Ja assistendid ei hakka seda tegema, ärge kujutage ette- esiteks on neil ilmselt olematu palk ja lisaks pole neil sellist pädevust ja kahjuks ilmselt enamasti ka viitsimist.
Seega jätkuvalt- olukord on väga halb.

Please wait...
Kasutaja on kirjutanud teemasse 3 korda. Täpsemalt
Näitan 30 postitust - vahemik 1 kuni 30 (kokku 44 )


Esileht Ajaviite- ja muud jutud Olukord lasteaedades

See teema on suletud ja siia ei saa postitada uusi vastuseid.