Õpetajapoolne koolikiusamine on kahjuks suur probleem. Minu sama vana laps on praegu koduõppel. Poppi ei teinud, õppimisega mingeid probleeme ei olnud, kuid klassijuhataja ei sallinud teda. Õpetaja muutis lapse elu koolis põrguks, kuni laps murdus, ei suutnud lihtsalt enam. Kiusamise arsenal sel pedagoogil oli külluslik, kui ei teaks, ei usuks. Lapse pidev peenelt halvustamine võimalikult suure hulga kaasõpilaste või oma kolleegide ees, naeruvääristamine, häbistamine, konfidentsiaalse info väljalobisemine suurele hulgale ilma lapse või tema vanemate loata, lapse kohta kuulujuttude levitamine, millest suur osa olid kas liialdatud või suisa valed jne. Ta muutis lapse elu koolis nii keeruliseks kui vähegi suutis.
Küsite, mis motiiv oleks küll pedagoogil midagi sellist teha. Ei tea, tõesti ei tea! Sama, nagu küsida, mis motiiv oli näiteks Lille kodu korraga tervelt kolmel töötajal näha nii suurt vaeva laste piinamisega. Siduda laps kinni, taguda talle plekkpurgiga näkku – see kõik nõuab suurt vaeva ja tööd ja kus siis pedagoogil see vaba aeg! Aga näe, nad leidsid selle vaba aja ja tegid.
Ja täpselt samamoodi leiab ka tavakooli pealtnäha tavaline õpetaja selle aja, et muuta ühe enda poolt väljavalitud lapse elu põrguks. Miks – ei tea, teise inimese pea sisse ei näe. Ja abi pole saada kusagilt, sest direktor hoiab nagunii alati õpetaja poole ja ka HM usub vaid kollektiivi esindajat (ehk kooli), mitte kunagi üksikisikut. Need juhused, kus üksikisiku ehk pere häält on kuulda võetud, on haruharvad, 99,9% juhtudest on kollektiivi esindaja versioonil automaatselt suurem kaal ja üksikisik jääb alati üksi.
Kuidas teie juhtumis käituda, seda saavad otsustada vaid asjaosalised ise. See üks näide ei tähenda veel suurt midagi. Jah, lapsele traumeeriv ta on ja eluks ajaks meelde jääb ilmselt ka, aga eks selliseid seiku ole inimese elus veelgi. Võib-olla oleks üks mõte lihtsalt kohtuda selle õpetajaga natukeseks ja vestelda rahulikult. Püüdke mitte süüdistada, kuid samas tooge siiski välja see lause (ja v-o mingid seigad veel), mis teid ja te last häirima jäid.
Rusikareegel on, et juba väljakujunenud kiusamine jätkub raudselt, see ei kao iseenesest ära. Seda küll ei tasu loota, et kui õpilane püüab olla nii õpetaja meele järele kui vähegi suudab, siis pedagoog tüdineb pikapeale ära ja jätab rahule. Seda loota on sama, mis uskuda vägivaldses suhtes olles, et tehes kõik mehe meele järele, lõpetab mees vägivalla. Seda ei juhtu, vastupidi – ignoreerimine ja püüdlik olemine lisab alati vaid õli tulle ja suurendab kiusamist.
Seega tuleb siiski reageerida, st anda vähemalt märku, et te olete seda märganud. Olge rahulik, aga konkreetne ja selgitage, et laps püüab oma parimat. Püüdke mitte vastanduda, vaid leida ühist, nt: “Meie mõlema eesmärgiks on ju, et laps õppimisega hakkama saaks ja motivatsioon säiliks. Kui teda nõrgemaks nimetatakse, siis see tavaliselt ei mõju mitte kellegi motivatsioonile hästi ja seega ma ei näe mõtet lapsele sedasi öelda.” No umbes nii, võid proovida. Võib-olla hakkab mõtlema, ehk.